Akt prawny
Alerty
Sprawozdanie nr 1 Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013r.
z wykonania budżetu Gminy Laszki za 2012 rok
Omówienie ogólne
Budżet Gminy Laszki uchwalony przez Radę Gminy w dniu 25 stycznia 2012 r. Uchwałą Nr X/104/12 i po dokonanych zmianach w ciągu roku 2012 plan po stronie dochodów wynosił 23.394.582,20 zł. a po stronie wydatków plan wynosił 23.792.603,50 zł.
Wykonanie budżetu gminy za 2012 rok po stronie dochodów wynosiło 22.928.967,96 zł. tj. 98,01 % do planu a po stronie wydatków wykonanie wyniosło 19.919.341,92 zł. tj. 83,72 % do planu łącznie zadania własne i zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej.
Budżet Gminy na 2012 rok był nie zrównoważony o kwotę 398.021,30 zł. tj. deficyt budżetu gminy. Źródłem pokrycia planowanego deficytu budżetu gminy to:
1) wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rach.bież. jst wynikających z rozlicz. wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 398.021,30 zł.
Planowane przychody budżetu gminy na 2012 r. w kwocie 1.644.894,30 zł. w tym:
1) kwota 1.246.873,00 zł. to zaciągnięcie kredytów i pożyczek na pokrycie:
a) spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych kwota 1.246.873,00 zł.
2) wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rach.bież. jst wynikających z rozlicz. wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 398.021,30 zł. na pokrycie deficytu.
W budżecie gminy na 2012 rok były planowane rezerwy :
1) ogólna w kwocie 24.500,00 zł.
2) rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe w kwocie 46.000,00 zł.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 3.009.626,04 zł.
W ciągu roku 2012 dokonano 12 zmian budżetu gminy, w tym 7 zmian dokonano przez Radę Gminy i 5 zmian zarządzeniem Wójta Gminy.
Zmiany wprowadzone przez Radę Gminy spowodowane były przede wszystkim wprowadzeniem zmian poprzez zwiększenia i zmniejszenia planu w dotacjach celowych z budżetu państwa na zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej oraz na dofinansowanie zadań własnych gminy, zwiększeniem przychodów z tytułu zwiększenia deficytu budżetu, którego źródłem pokrycia była nadwyżka środków pieniężnych z roku 2011 zmniejszenie i zwiększenie subwencji oświatowej, zwiększenie dochodów i wydatków z tytułu otrzymanych środków na dofinansowanie własnych zadań bieżących gminy pozyskane z innych źródeł , ze środków funduszy pomocowych w ramach programów PROW i POKL, zwiększenie planu dochodów własnych gminy oraz zmniejszenia i zwiększenia planu wydatków między działami, rozdziałami i paragrafami.
Zmiany wprowadzone przez Wójta Gminy spowodowane były przede wszystkim zwiększeniem planu w dotacjach celowych z budżetu państwa na zadania bieżące zlecone gminie i zadania własne gminy tj. na dopłatę do paliwa, w zakresie opieki społecznej, edukacyjnej opieki wychowawczej- świadczenia pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym.
Analiza wykonania dochodów
Plan dochodów budżetu gminy na 2012 r. wynosił 23.394.582,20 zł. wykonanie wynosiło 22.928.967,96. zł. co stanowi 98,01 %. w tym:
- plan dochodów bieżących w 2012 r. wynosił 20.389.018,58 zł. a wykonanie wyniosło 20.034.423,33 zł. tj. 98,26 %.
- plan dochodów majątkowych wynosił 3.005.563,62 zł. a wykonanie wyniosło 2.894.544,63 zł. tj. 96,31 %.
Realizacja dochodów budżetu gminy w 2012 r. przez poszczególne jednostki organizacyjne gminy przedstawia się następująco:
1) Urząd Gminy plan 3.828.140,00 zł. wykonanie 3.560.490,74 zł. tj. 93,01 %
2) Budżet gminy (jst) plan 19.151.588,20 zł. wyk. 18.992.169,55 zł. tj. 99,17%
3) Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół plan 384.354,00 zł. wykonanie 352.651,63 zł. tj. 91,75 %
4) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej plan 30.500,00 zł. wykonanie 23.656,04 zł. tj. 77,56 %
Największą grupę dochodów budżetu gminy stanowią subwencje tj. oświatowa, ogólna i równoważąca dla gminy , co stanowi 44,93 % do wykonanych dochodów gminy.
Poza subwencjami to dochody własne gminy, które stanowią 18,55 % wykonanych dochodów, udziały w podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych, które stanowią 5,65 %, dotacje celowe zlecone gminie z zakresu administracji rządowej wykonanie stanowi 14,17 % oraz dotacje i inne środki na dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych gminy z budżetu państwa, środków europejskich oraz pozyskane z innych źródeł, które stanowią 16,70 % uzyskanych dochodów.
Do najlepiej zrealizowanych dochodów podatkowych wg uchwalonego planu zaliczyć można:
- podatek od nieruch.od osób prawnych - 99,98 %
- podatek rolny od osób praw. - 93,56 %
- podatek leśny od osób prawnych - 95,66%
- podatek od nieruch od osób fizycz. - 110,99 %
- podatek rolny od osób fizycz. - 91,66%
- podatek leśny od osób fizycz. - 101,48 %
- podatek od środków transp. od osób fizycz. - 95,13%
- wpł. z opłaty targowej - 107,00 %
- podatek od spadków i darowizn - 92,90 %
- podatek od czynności cywilnopraw. - 97,51 %
- opł.za wydanie zezwol.na sprzed.alkoholu - 94,25 %
- udziały w podatku dochod. od osób praw. - 95,49 %
- udziały w podatku dochod.od osób fizycz. - 93,34 %
Niskie wykonanie dochodów podatkowych budżetu gminy do uchwalonego planu wystąpiło w:
- wpł.z podat. doch.osób fiz.kart.podatk. - 13,60 %
- podatek od czynności cywilnopraw.os.praw. - 6,78 %
- podatek od środ.transp.od osób praw - 83,78 %
- wpływy z opłaty skarbowej - 89,88 %
- wpływy z opłaty eksploatacyjnej - 49,85 %
Dochody z tytułu dotacji celowych na realizację zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej zostały przekazane przez dysponentów głównych w 99,41 % do uchwalonego planu dotacji celowych tj. plan w kwocie 3.268.918,00 zł. a wykonanie wynosiło 3.249.503,90 zł. i które zostały wykonane w 100,00 % do otrzymanych dotacji.
Osiągnięto również dochody z tytułu dotacji celowych i środków innych na dofinansowanie zadań własnych bieżących gminy ze środków budżetu państwa, zagranicznych i innych źródeł gdzie plan wynosił 3.861.874,60 a wykonanie wyniosło kwotę 3.829.049,67 zł. tj. 99,15%.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. okresu sprawozdawczego wg należności przypisanych w dochodach podatkowych wystąpiły zaległości w kwocie 307.754,87 zł., oraz przypisane odsetki od niewpłaconych należności podatkowych w kwocie 104.194,00 zł.
Według należności przypisanych w podatkach od osób prawnych największe zaległości wystąpiły w podatku od nieruchomości w kwocie 63.911,85 zł., a przede wszystkim:
- G.E.M.American Construction Corp.SA.I Wietlin III - 3.076,20 zł.
- Gminna Spółdzielnia „SCH” w Laszkach - 5.065,65 zł.
- Radko sp. z o.o. Przęciszów - 55.770,00 zł.
W podatku rolnym od osób prawnych wystąpiły zaległości wg należności przypisanych w kwocie 5.711,00 zł. a to:
- Radko sp. z o.o. Przęciszów 5.704,00 zł.
W pozostałych dochodach podatkowych od osób prawnych wg należności przypisanych wystąpiły zaległości w kwocie 7.128,00 zł. jak niżej:
- naliczone odsetki od niezapłaconych należności z tytułu podatków i opłat - 4.697,00 zł.
W podatkach od osób fizycznych wg należności przypisanych wystąpiły zaległości w kwocie 326.159,42 zł. jak niżej:
- podatku od nieruchomości - 145.228,41 zł.
- podatku rolnym - 78.761,91
- podatek leśny od osób fizycz. - 82,10
- podatek od środków transportowych - 3.367,00
- naliczone odsetki od niezapłaconych należności z tytułu podatków i opłat - 98.720,00 zł.
Na wszystkie występujące zaległości zostały wystawione tytuły wykonawcze do Urzędu Skarbowego oraz zostały zgłoszone wierzytelności na zaległości tych przedsiębiorstw, które są w stanie upadłości i likwidacji do Sędziego Masy Upadłościowej.
W ciągu roku 2012 dokonano przez Radę Gminy obniżenia górnych stawek podatku od nieruchomości, i od środków transportowych od osób prawnych i fizycznych na kwotę 3.151.416,38 zł. jak niżej:
- podatek od nieruchomości od osób prawnych - 2.423.775,12 zł
- podatek rolny od osób prawnych - 95.281,67 zł.
- podatek od środków transportowych od osób praw. - 11.741,00 zł.
- podatek od nieruchomości od osób fizycznych - 300.712,02 zł.
- podatek rolny od osób fizycz. - 297.304,87 zł.
- podatek od środków transportowych od osób fizycz. - 22.601,70 zł.
W ciągu 2012 roku dokonano przez Radę Gminy zwolnień w podatku od nieruchomości od osób fizycznych na kwotę 62.618,15 zł.
W 2012 roku dokonano przez Wójta Gminy umorzeń należności podatkowych na kwotę 18.203,50 zł. w tym:
- podatku od nieruchomości od osób praw - 1.944,00 zł.
- podatku rolnym od osób praw. - 5.795,00 zł.
- odsetki od podatków od osób praw. - 249,00 zł.
- podatku od nieruchomości od osób fizycz. - 503,32 zł.
- podatku rolnym od osób fizycz. - 7.695,68 zł.
- podatku leśnym od osób fizycz. - 46,50 zł.
- odsetki od podatków od osób fizycz. - 1.970,00 zł.
Wykonanie planu dochodów budżetu gminy z uwzględnieniem źródeł przedstawia się następująco:
Określenie źródeł dochodów | Kwota planu w zł. | Kwota wykonania w zł. | % wykonania |
Dochody własne gminy | 4.587.999,60 | 4.266.597,46 | 92,99 |
Udziały w dochodach budżetu państwa | 1.387.829,00 | 1.295.855,93 | 93,37 |
Subwencja z budżetu państwa, w tym: | 10.287.961,00 | 10.287.961,00 | 100,00 |
- subwencja oświatowa | 5.840.943,00 | 5.840.943,00 | 100,00 |
- subwencja ogólna dla gmin | 4.236.910,00 | 4.236.910,00 | 100,00 |
- subwencja równoważąca | 210.108,00 | 210.108,00 | 100,00 |
Dotacje celowe na zadania zlecone gminie | 3.268.918,00 | 3.249.503,90 | 99,41 |
Dotacje celowe na zadania własne gminy z budżetu państwa | 1.903.514,20 | 1.887.892,07 | 99,18 |
Środki na dofinansowanie własnych zadań gminy pozyskanych z innych źródeł, fund. pomoc. | 1.958.360,40 | 1.941.157,60 | 99,12 |
Ogółem | 23.394.582,20 | 22.928.967,96 | 98,01 |
- Wykonanie planu dochodów budżetu gminy za 2012 rok wg rodzajów i źródeł przedstawia załącznik Nr 1 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dotacji zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie za 2012 rok przedstawia załącznik Nr 2 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu dochodów z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi za 2012 rok przedstawia załącznik Nr 3 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie dochodów z zakresu ochrony środowiska za 2012 rok przedstawia załącznik Nr 4 do niniejszego sprawozdania.
Analiza wykonania wydatków
Plan wydatków budżetu gminy na 2012 rok wynosił 23.792.603,50 zł. a wykonanie wyniosło 19.919.341,92 zł. tj. 83,72 % z tego:
1) plan wydatków bieżących 19.956.383,50 zł wykonanie 18.000.992,77 zł tj. 90,20 %;
2) plan wydatków majątkowych 3.836.220,00 zł. wykonanie 1.918.349,15 zł. tj. 50,01 %
Wydatki były realizowane przez poszczególne jednostki budżetowe a to:
1) Urząd Gminy gdzie plan wynosił 10.588.707,50 zł. a wykonanie wyniosło 7.646.476,99 zł. tj. 72,21 %,
2) Gminny Zespół Obsługi Ekonom-Administr. Szkół plan 9.081.376,00 zł. wykonanie 8.275.137,60 zł. tj. 91,12 % ,
3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej plan 4.122.520,00 zł. wykonanie 3.997.727,33 zł. tj. 96,97 %,
Wykonanie wydatków budżetu gminy za 2012 rok w poszczególnych działach i rozdziałach przebiegało w różnym stopniu w zależności od posiadanych środków i stanu zaangażowania prac do realizacji zadań.
Realizacja wydatków budżetowych w poszczególnych działach wg uchwalonego planu przedstawia się następująco:
Lp. | Dział | Plan | Wykonanie | % wykonania |
1. | Rolnictwo i łowiectwo | 512.675,00 | 509.193,09 | 99,32 |
2. | Leśnictwo | 103.370,00 | 42.626,40 | 41,24 |
3. | Wytwarz. i zaopatr. w energ. elektr. gaz i wodę | 127.000,00 | 20.000,00 | 15,75 |
4. | Transport i łączność | 1.797.211,00 | 1.632.151,11 | 90,82 |
5. | Gospodarka mieszkaniowa | 1.278.413,30 | 722.530,00 | 56,52 |
6. | Działalność usługowa | 95.409,00 | 75.747,86 | 79,39 |
7. | Informatyka | 537,00 | 536,04 | 99,82 |
8. | Administracja publiczna | 2.482.446,00 | 2.328.645,64 | 93,80 |
9. | Urzędy naczel. organ. władzy państw. kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 1.434,00 | 1.434,00 | 100,00 |
10. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 452.632,00 | 282.644,40 | 62,44 |
11. | Obsługa długu publicznego | 124.000,00 | 67.018,40 | 54,05 |
12. | Różne rozliczenia | 70.500,00 | 0,00 | 0,00 |
13. | Oświata i wychowanie | 8.823.981,00 | 8.124.672,02 | 92,07 |
14. | Ochrona zdrowia | 47.000,00 | 30.501,71 | 96,84 |
15. | Pomoc społeczna | 4.147.720,00 | 4.016.576,31 | 96,84 |
16. | Edukacyjna opieka wychowawcza | 307.079,00 | 186.531,58 | 60,74 |
17. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 678.205,20 | 215.614,25 | 31,79 |
18. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 182.000,00 | 168.932,08 | 92,82 |
19. | Kultura fizyczna | 2.560.991,00 | 1.493.987,03 | 58,34 |
| Razem | 23.792.603,50 | 19.919.341,92 | 83,72 |
Plan wydatków budżetu gminy na realizację zadań majątkowych (inwestycyjnych) gminy w 2012 roku wynosił 3.836.220,00 zł. a wykonano kwotę 1.918.349,15 zł. tj. 50,01 %.
Plan wydatków na realizację zadań bieżących gminy wynosił 19.956.383,50 zł. a wykonanie wyniosło 18.000.992,77 zł. tj. 90,20 %, z tego na:
- wynagrodzenia plan wynosił 7.572.790,29 zł. a wykonanie 7.265.939,51 zł. tj. 95,95 % w tym wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych jako własny wydatek kwota 48.533,57 zł.
- pochodne od wynagrodzeń plan 1.565.854,71 zł. a wykonanie 1.443.636,02 zł. tj. 92,19 % w tym pochodne od pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych jako własny wydatek kwota 18.104,00 zł.
- dotacje z budżetu gminy oraz wpłaty plan 632.769,00 zł. a wykonanie 528.116,81 zł. tj. 83,46 % w tym dotacje dla:
a) instytucje kultury - biblioteki (dotacja podmiotowa) plan 152.000,00 zł. a wykonano 146.932,08 zł. tj. 96,67 %
b) samorządowy zakład budżetowy GZUW (dotacja przedmiotowa - pokrycie różnicy ceny wody i ścieków), plan 127.000,00 zł. a wykonanie 40.000,00 zł. tj. 31,50 %
c) Gmina Miejska Przemyśl dla Miejskiego Ośrodka Zapobiegania Uzależnieniom w Przemyślu na obsługę mieszkańców gminy Laszki plan 4.000,00 zł. a wykonanie 4.000,00 zł. tj. 100,00 % ( dotacja celowa realizowana na podstawie porozumień),
d) Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Jarosławiu na dowóz dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy Laszki do Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Jarosławiu plan 38.980,00 zł. wykonanie 38.980,00 zł. tj. 100,00 %, (dotacja celowa z budżetu na finans.zad.zlec.do realizacji stowarzyszeniom),
e) Miasta Radymno dla Przedszkola Parafialnego w Radymnie dotacja celowa na pokrycie kosztów za dzieci z gminy Laszki korzystających z przedszkola Parafialnego w Radymnie plan 10.200,00 zł. wykonanie 10.182,20 zł. tj. 99,82 %.
f) Miasta Łańcut dla Przedszkola Niepublicznego w Łańcucie dotacja celowa na pokrycie kosztów za dzieci z gminy Laszki korzystających z przedszkola plan 5.368,00 zł. wykonanie 5.368,00 zł. tj. 100,00 %,
g) Stowarzyszenia Ludowych Klubów Sportowych z gminy Laszki wybrane zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie plan 260.285,00 zł. wykonanie 249.364,72 zł. tj. 95,80 % ( z przeznaczeniem na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu na terenie gminy poprzez zadania szkoleniowe dzieci i młodzieży z zakresu piłki nożnej , szermierki, chodziarzy, lekkoatletyki, ) dotacja celowa z budżetu na finans.zad.zlec.do realizacji stowarzyszeniom).
h) Wpłaty gminy na rzecz izby rolniczej plan 22.936,00zł. wykonanie 21.289,81 zł. tj. 92,82 %
i) dotacje na dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych - kościołów na terenie gminy plan 12.000,00 zł. wykonanie 12.000,00 zł. tj. 100,00 %
- pozostałe wydatki plan 10.184.969,50 zł a wykonanie 8.763.300,43 zł. tj. 86,04 %
Zadania realizowane z zakresu administracji rządowej zleconych gminie po stronie wydatków wykonano w 99,41 % tj. plan wydatków z zakresu zadań zleconych wynosił kwotę 3.268.918,00 zł. a wykonano w kwocie 3.249.503,90 zł.
Dotacje te zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej gmina dofinansowuje z własnych środków budżetu gminy z uwagi na małą dotacje z budżetu państwa.
Gmina w 2012 roku realizowała zadania własne bieżące i majątkowe na które otrzymała dotacje celowe jako środki na dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych gminy ze środków budżetu państwa , z innych źródeł - funduszy pomocowych oraz ma otrzymać refundację z funduszy pomocowych na które poniosła wydatki w 2012 r. z własnych środków.
W ramach programów z udziałem środków europejskich gmina w 2012 r. realizowała następujące zadania:
1) Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 realizacja projektu „Sporządzenie dokumentacji technicznej i wymaganych dokumentów dotyczących terenów inwestycyjnych - lądowisko Laszki” zrealizowano na łączną kwotę 192.000,00 zł. w tym do refundacji środki pomocowe kwota 163.200,00 zł. jako zadanie majątkowe. Zadanie to miało być zrealizowane w ramach wydatków niewygasających z terminem wykonania do 31 maja 2012 r. i który zrealizowano częściowo na kwotę 83.000,00 zł. a pozostałe środki niewykorzystane z wyodrębnionego rachunku bankowego zostały przekazane na dochody jst - budżetu gminy i zrealizowano jako wydatek budżetu 2012 r. w kwocie 109.000,00 zł.
W trakcie roku 2012 została dokonana zmiana planu dochodów i wydatków budżetu z uwagi na zmianę wartości zadania z kwoty 236.160,00 zł. na kwotę 192.000,00 zł. na podstawie aneksu do umowy o dofinansowanie Nr POIG.06.02.02-00-0055/10-02 . Zmiany te dokonano uchwałą Nr XII/135/12 RG z dnia 22 czerwca 2012 r. z uwagi na nie zaliczenie podatku Vat jako kosztu kwalifikowanego i gmina na podstawie interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach odliczyła naliczony Vat od wystawionych faktur na realizację w/w zadania.
2) realizacja projektu „PSeAP - Podkarpacki System e-Administracji Publicznej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013” na plan 537,00 zł. realizacja w 2012 r. wyniosła 536,04 zł. Realizacja zadania ma nastąpić w 2013 r. gdyż gmina jest partnerem a Instytucją Zarządzającą Urząd Marszałkowski jako zadanie majątkowe.
W ciągu roku były dokonane dwa razy zmiany planu na podstawie aneksów z Urzędem Marszałkowskim uchwalą Nr XIV/143/12 RG z dnia 28 września 2012 r. oraz uchwałą Nr XVI/173/12 RG z dnia 28 grudnia 2012 r. zmniejszająca plan dochodów i wydatków na 2012 r. oraz zwiększający wartość całkowitą projektu na kwotę 349.242,00 zł. Całkowita realizacja zadania ma nastąpić w 2013 r.
3) w ramach programu PROW realizowano zadanie majątkowe pn. „budowa wewnętrznej instalacji c.o. gazowe wraz z opracow.dokumentacji technicznej w świetlicy wiejskiej w m. Bukowina.Zadanie zostało wykonane w 2012 r. na wartość 43.997,67 zł. a refundacja środków ma nastąpić w 2013 r. w kwocie 29.917,00 zł. na podstawie umowy o przyznaniu pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013 zawartą pomiędzy Samorządem Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu gminy na 2012 r. po stronie wydatków uchwałą Nr XV/161/12 RG z dnia 28 listopada 2012 r.
4) w ramach programu PROW realizowano zadanie majątkowe pn. „ przebudowa remizo-świetlicy w m. Wysocko( budowa c.o. gazowe, budowa chodników i parkingów wraz z oprac.dokument.technicz.” Zadanie zostało wykonane w 2012 r. na wartość 111.378,36 zł. a refundacja środków ma nastąpić w 2013 r. na podstawie umowy o przyznaniu pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013 zawartą pomiędzy Samorządem Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu gminy na 2012 r. po stronie wydatków uchwałą Nr XV/161/12 RG z dnia 28 listopada 2012 r.
5) w ramach programu PROW realizowano zadanie majątkowe pn. „budowa boiska sportowego w m. Charytany. Zadanie zostało wykonane w 2012 r. na wartość 45.999,81 zł. oraz otrzymano refundację środków unijnych w 2012 r. w kwocie 29.918,00 zł. na podstawie umowy o przyznaniu pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013 zawartą pomiędzy Samorządem Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu gminy na 2012 r. po stronie dochodów i wydatków uchwałą Nr XV/161/12 RG z dnia 28 listopada 2012 r
6) W trakcie 2012 r. dokonano zmian w planie dochodów gminy z tytułu refundacji środków za realizowane zadanie w ramach programu unijnego PROW w 2011 r. pn. Rozbudowa i przebudowa budynku szatni, budowa oświetlenia ulicznego zewnętrznego z przyłączem elektroenergetycznym oraz przebudowa chodników w m. Laszki” wprowadzoną uchwałą Nr X/105/12 RG w Laszkach z dnia 25.01.2012 r. kwota 372.006,00 zł. na podstawie umowy o przyznanie pomocy z dnia 11.10.2011 r. Uchwałą Nr XI/126/12 RG w Laszkach z dnia 30.03.2012 r. dokonano zmniejszenia planu dochodów na w/w zadaniu do kwoty 239.432,00 zł. na podstawie aneksu do umowy o przyznanie pomocy z dnia 01.02.2012 r. z uwagi na mniejszą kwotę wynikłą w trakcie przetargu na dane zadanie
7) w ramach programu POKL realizowano zadanie bieżące pn.”Edukacja sportowa uczniów z Gminy Laszki” wartość zadania 49.684,00 zł. w tym środki europejskie kwota 42.231,40 zł. , środki z budżetu państwa kwota 7.452,60 zł. bez udziału środków z budżetu gminy. W 2012 r. zrealizowano na wartość 36.066,00 zł i gmina otrzymała refundację środków w 100 %,do wartości wykonanych zadań a w 2013 r. pozostało do realizacji kwota 13.618,00 zł. na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartą pomiędzy Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu na 2012 r. uchwałą nr XIII/141/12 RG z dnia 30 sierpnia 2012 r.
8) w ramach programu POKL przystąpiono do realizacji zadania bieżącego pn.„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Laszki” na wartość 152.637,60 zł. w tym środki europejskie kwota 129.741,96 zł. środki z budżetu państwa kwota 22.895,64 zł. bez udziału środków z budżetu gminy na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL zawartą pomiędzy Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie a Gminą Laszki wprowadzoną do budżetu na 2012 r. uchwałą nr XVI/173/12 RG z dnia 28 grudnia 2012 r. W 2012 r. gmina otrzymała zaliczkę na realizację programu w kwocie 108.797,96 zł. ale realizacji nie było w 2012 r., zgodnie z harmonogramem umowy program ma być zrealizowany od m-ca stycznia do czerwca 2013 r.
Dochody uzyskane z lasów mienia komunalnego gminy ze sprzedaży drewna, były wydatkowane na gospodarkę leśną tj. na bieżącą pielęgnację upraw leśnych, zakup sadzonek, wycinka drzewa opałowego, tartacznego, podatek leśny, wynagrodzenia i ich pochodne dla pracowników do obsługi lasów .
W zakresie oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza na zadania bieżące i majątkowe w 2012 roku plan wynosił 9.131.060,00 zł. wydatkowano kwotę 8.311.203,60 zł. tj. 91,02 %.
Wydatki w zakresie oświaty były finansowane z otrzymanej subwencji oświatowej, ze środków własnych gminy, dotacji celowych z budżetu państwa i ze środków pozabudżetowych - funduszy unijnych z przeznaczeniem na wydatki bieżące tj. wynagrodzenia i ich pochodne, dodatki wiejskie, odpisy na ZFŚS, bieżące utrzymanie szkół w tym energia elektryczna, gaz, woda, ścieki, bieżące remonty szkół, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, 2 przedszkola o 5-cio godzinnym nauczaniu, stypendia dla uczniów za osiągnięcia w nauce i sporcie, pomoc dla uczniów o niskich dochodach (stypendia socjalne), przewóz dzieci niepełnosprawnych z terenu gminy do ośrodka edukacyjno-wychowawczego w Jarosławiu, dowóz uczniów do szkół podstawowych i gimnazjum, zakup materiałów biurowych, zakup pomocy naukowych, dożywianie uczniów - jako stołówki szkolne odbywa się w ramach budżetu. W ramach oświaty gmina miała podpisane 2 umowy na dofinansowanie zadań bieżących w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z Województwem Podkarpackim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie na projekt:
1) pn.”Edukacja sportowa uczniów z Gminy Laszki” wartość zadania 49.684,00 zł. W 2012 r. zrealizowano na wartość 36.066,00 zł i gmina otrzymała refundację środków w 100 %,do wartości wykonanych zadań a w 2013 r. pozostała do realizacji kwota 13.618,00 zł.
2) pn. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Laszki” na wartość 152.637,60 zł. W 2012 r. gmina otrzymała zaliczkę na realizację programu w kwocie 108.797,96 zł. ale realizacji nie było w 2012 r., zgodnie z harmonogramem umowy program ma być zrealizowany od m-ca stycznia do czerwca 2013 r.
Na wydatki bieżące oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej plan wynosił kwotę 9.120.460,00 zł. wydatkowano kwotę 8.301.144,60 zł. tj. 91,02 %.
Na wydatki majątkowe ( zakupy inwestycyjne) plan wynosił kwotę 10.600,00 zł. wydatkowano kwotę 10 059,00 zł. tj. 94.90 %
W 2012 roku gmina otrzymała subwencję oświatową w kwocie 5.840.943,00 zł. a wydatkowała na bieżące utrzymanie oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej kwotę 8.275.137,60 zł.
Gmina w 2012 roku osiągnęła dochody z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych plan 47.000,00 zł. wykonanie 44.297,97 zł. tj. 94,25 % a wydatki wykonano na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zwalczania narkomanii plan 47.000,00 zł. wykonanie 30.501,71 zł. tj. 64,90 %.
W ramach budżetu w 2012 r. były wyodrębnione i realizowane zadania z zakresu funduszu sołeckiego gdzie plan ogółem wynosił 219.588,00 zł. a wykonanie wyniosło kwotę 178.383,85 zł. tj. 81,24 %.
Wykonanie wydatków z zakresu funduszu sołeckiego określa załącznik Nr 9 do niniejszego sprawozdania
Na dzień 31 grudnia 2012 r. nie wystąpiły przekroczenia wydatków budżetowych w ramach działów, rozdziałów i paragrafów wg klasyfikacji budżetowej.
Gmina w 2012 roku nie zaciągała długoterminowych pożyczek i kredytów w ramach planowanego deficytu budżetowego .
W 2012 roku gmina zaciągnęła krótkoterminowy kredyt w kwocie 250.000,00 zł. na pokrycie przejściowego deficytu budżetowego w miesiącu styczniu z przeznaczeniem na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw.”13” w jednostkach oświatowych z uwagi na wyższą składkę ZUS od m-ca lutego. Kredyt ten spłacono w miesiącu lutym 2012 r.
W 2012 roku dokonano spłaty długoterminowych kredytów i pożyczek na kwotę 380.000,00 zł. , zapłacono odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 64.808,40 zł. oraz za obsługę długu publicznego ( prowadzenie rachunków bankowych w BGK) kwota 2.210,00 zł.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. gmina posiadała łączne zadłużenie w kwocie 1.947.461,79 zł. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych.
Gmina nie spłaciła w 2012 r. planowanej pożyczki do BGK w kwocie 860.775,00 zł. która była zaciągnięta w 2011 r. na wyprzedzające finansowania zadania inwestycyjnego pn. „budowa kanalizacji sanitarnej w m. Miękisz Stary i Charytany” w ramach programu PROW, gdyż refundacja środków pomocowych wpłynęła mylnie na rachunek bieżący gminy w dniu 31 grudnia 2012 r. co nie pozwoliło przekazać na rachunek BGK w 2012 r. Pożyczka ta została spłacona w dniu 02.01.2013 r.
Gmina w 2012 roku nie udzielała gwarancji i poręczeń oraz pożyczek z budżetu gminy.
Rada Gminy w m-cu grudniu 2011 r. podjęła dwie uchwały o ustaleniu wydatków niewygasających z upływem roku 2011 a to:
1) zadanie po zmianach planu na kwotę 192.000,00 zł. pn. „Sporządzenie dokumentacji technicznej i wymaganych dokumentów dotyczących terenów inwestycyjnych - lądowisko Laszki” jako wydatek majątkowy z terminem wykonania do 31 maja 2012 r. Zadanie to w ramach wydatków niewygasających wykonano częściowo na kwotę 83.000,00 zł. pozostałą część przekazano z wyodrębnionego rachunku bankowego na dochody budżetu i zrealizowano jako wydatki budżetu 2012 r.
2) zadanie na kwotę 59.409,00 zł. pn.”Opracowanie zmian studium uwarunkowań planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Laszki” jako wydatek bieżący z terminem, wykonania do 31 maja 2012 r.. Zadanie to nie zostało zrealizowane w ramach wydatków niewygasających. Środki z wyodrębnionego rachunku bankowego przekazano na dochody budżetu i zrealizowano jako wydatek budżetu 2012 r.
Gmina na dzień 31 grudnia 2012 r. posiadała nie uregulowane zobowiązania niewymagalne na kwotę 926.823,10 zł. z tytułu dodatkowego wynagrodz.rocznego tzw.”13” oraz ich pochodne, dostaw i usług tj. wykonanych zleconych robót, energii elektrycznej, gazu, oraz zakupu materiałów i wyposażenia.
Stan zaangażowania wydatków na dzień 31 grudnia 2012 r. wynosił 20.206.064,23 zł. plan wydatków wynosił 23.792.603,50 zł. a wykonanie wyniosło 19.919.341,92 zł.
Wykonanie planu wydatków budżetowych z uwzględnieniem ważniejszych wydatków przedstawia się następująco:
Określenie wydatków | Kwota planu zł. | Kwota wykonania zł. | % wykonania |
wydatki majątkowe - inwestycyjne | 3.836.220,00 | 1.918.349,15 | 50,01 |
Wydatki na wynagr. osob. i bezosob., prowizyjne, dodatk., wynagr. roczne | 7.572.79,29 | 7.265.939,51 | 95,95 |
Wydatki na pochodne od wynagrodzeń | 1.565.854,71 | 1.443.636,02 | 92,19 |
Dotacje z budżetu | 632.769,00 | 528.116,81 | 83,46 |
Pozostałe wydatki | 10.184.969,50 | 8.763.300,43 | 86,04 |
Ogółem | 23.792.603,50 | 19.919.341,92 | 83,72 |
- Wykonanie planu wydatków budżetu gminy za 2012 rok przedstawia załącznik Nr 5 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu administracji rządowej zleconych gminie przedstawia załącznik Nr 6 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie planu wydatków z zakresu wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi przedstawia załącznik Nr 7 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie wydatków z zakresu ochrony środowiska przedstawia załącznik Nr 8 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie wydatków z zakresu funduszu sołeckiego przedstawia załącznik Nr 9 do niniejszego sprawozdania.
- Wykonanie wydatków z zakresu dotacji z budżetu gminy przedstawia załącznik Nr 10 do niniejszego sprawozdania.
Realizacja ważniejszych zadań gospodarczych gminy
W 2012 roku gmina poza bieżącym utrzymaniem istniejących zasobów majątkowych gminy finansowane były zadania inwestycyjne i remontowe rozpoczęte w latach ubiegłych, oraz zadania nowo rozpoczęte, takie jak:
- remont dróg gminnych na terenie gminy kwota 174.143,69 zł.
- remont dróg wewnętrznych i transportu rolnego na terenie gminy kwota 519.985,23 zł.
- budowa przystanku autobusowego - etap IV w m. Wietlin Pierwszy kwota 53.340,11 zł.
- remont kotłowni i wentylacji w budynku Ośrodka Zdr. w Laszkach kwota 33.336,40 zł.
- remont c.o. w świetlicy wiejskiej w m, Miękisz Nowy kwota 7.988,80 zł.
- rozbudowa świetlicy wiejskiej w m. Wietlin - etap II kwota 235.206,48 zł.
- budowa ogrodzenia przy hotelu(świetlicy) w m. Wietlin Osada kwota 7.053,00 zł.
- modernizacja budynku hotelu (świetlicy) w m. Wietlin Osada kwota 36.997,02 zł.
- budowa c.o. gazowe w świetlicy wiejskiej w m. Bukowina oraz oprac.dokument.technicznej kwota 43.997,67 zł.
- „Sporządzenie dokumentacji technicznej i wymaganych dokumentów dotyczących terenów inwestycyjnych - lądowisko Laszki” kwota 192.000,00 zł.
- remont remizo-świetlicy w m. Wysocko kwota 20.260,54 zł.
- przebudowa remizo-świetlicy w m. Wysocko wraz z oprac.dokument.technicznej na kwotę 111.378,36 zł.
- budowa parkingu przy remizo-świetlicy w m. Miękisz Stary oraz oprac.dokument. technicznej kwota 58.003,09 zł.
- remont kanalizacji oraz wymiana wymiennika ciepłej wody w Szkole Podstawowej w Wietlinie kwota 24.428,69 zł.
- budowa kompleksu sportowego „Moje Boisko_Orlik 2012” w m. Laszki na kwotę 1.091.302,72 zł.
- budowa boiska sportowego w m. Charytany kwota 45.999,81 zł
w ramach zakupów inwestycyjnych dokonano zakupu:
- zakup pompy szlamowej dla OSP Miękisz Nowy kwota 4.501,00 zł.
- zakup komputera dla potrzeb jednostki budzet. GZEAS kwota 4.059,00 zł.
- zakup kosiarki ”traktorka” boisko sportowe Bobrówka kwota 6.999,00 zł.
- zakup szatni -kontenera na boisko sportowe w m.Wietlin kwota 33.600,00 zł.
- zakup wyposażenia na plac zabaw w m. Wietlin kwota 30.800,00 zł.
- zakup zmywarki do naczyń do stołówki w Szkole Podstaw. w Miękiszu Nowym kwota 6.000,00 zł.
Gospodarka pozabudżetowa
Gospodarka pozabudżetowa to finansowanie zadań w ramach wyodrębnionych poza budżet: samorządowy zakład budżetowy. Samorządowy zakład budżetowy to: Gminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji.
Samorządowy zakład budżetowy - Gminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji w 2012 roku plan przychodów wynosił 764.000,00 zł. a wykonanie wyniosło 664.409,21 zł. tj. 86,96 % w tym dotacja przedmiotowa z budżetu gminy w kwocie 40.000,00 zł. oraz przychody uzyskane ze sprzedaży zimnej wody z opłat za przyjmowanie ścieków do oczyszczalni i z usług za wywóz nieczystości.
Plan kosztów wynosił 872.000,00 zł. a wykonanie wyniosło 649.038,41 zł. tj. 74,43 %
Na dzień 31 grudnia 2012 r. wystąpiły należności na kwotę 135.271,40 zł. tj. wg należności przypisanych wystąpiły zaległości w kwocie 115.675,39 zł z tytułu sprzedaży wody i przyjętych ścieków, należności z tyt. zwrotu podatku Vat od US kwota 19.596,01 zł. oraz posiada zobowiązania w kwocie 61.491,62 zł., są to zobowiązania niewymagalne z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw.”13” i jej pochodne, zakupu dóbr i usług tj. energii elektrycznej, zak.mat. i wposaż.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. w zakładzie nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.
Laszki, dnia 18 marca 2013 r.
| Wójt |
Załącznik Nr 1 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik1.pdf
Załącznik .Nr 1 z wyk. budż.za 2012 r.
Załącznik Nr 2 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik2.pdf
Załącznik Nr 2 .z wyk budż.za. 2012 r.
Załącznik Nr 3 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik3.pdf
Załącznik Nr 3 z wyk budż.za 2012 r.
Załącznik Nr 4 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik4.pdf
Załącznik Nr 4 z wyk budż.za 2012 r.
Załącznik Nr 5 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik5.pdf
Załącznik Nr 5 z wyk. budż. za 2012 r.
Załącznik Nr 6 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik6.pdf
Załącznik Nr 6 z wyk.budż. za 2012 r.
Załącznik Nr 7 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik7.pdf
Załącznik Nr 7 z wyk budż. za 2012 r.
Załącznik Nr 8 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik8.pdf
Załącznik Nr 8 z wyk budż. za 2012 r.
Załącznik Nr 9 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik9.pdf
Załącznik Nr 9 z wyk budż. za 2012 r.
Załącznik Nr 10 do Sprawozdania Nr 1
Wójta Gminy Laszki
z dnia 18 marca 2013 r.
Zalacznik10.pdf
Załącznik Nr 10 z wyk budż. za 2012 r.