Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2013 poz. 158

Uchwała nr XXVII/6574/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 28 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Nr XXXIII/296/12 Rady Miasta Sanoka z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i stawki opłaty za pojemnik

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego w sprawie uchwały Nr XXXIII/296/12 Rady Miasta Sanoka z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i stawki opłaty za pojemnik - działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 3 i art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.):

stwierdza nieważność § 3 przedmiotowej uchwały w całości.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 5 grudnia 2012 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie wpłynęła uchwała Nr XXXIII/296/12 Rady Miasta Sanokaz dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i stawki opłaty za pojemnik .

W § 1 uchwały Rada Miasta Sanoka dokonała wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, w § 2 ustaliła stawki opłaty ponoszonej przez tych właścicieli, obniżając ich wysokość w przypadku zbierania odpadów w sposób selektywny, a w § 3 ustaliła stawki opłaty za pojemniki ponoszone przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałej, w zależności od pojemności pojemnika. Rada w podjętej uchwale nie obniżyła stawki opłaty za pojemnik, w przypadku zbierania odpadów w sposób selektywny. Burmistrz Miasta Sanoka pismem z dnia 19 grudnia 2012 roku, znak: TK 7021.309.2012 przedłożył wyjaśnienia do treści podjętej uchwały. W treści pisma wskazano, że stosownie do § 2 ust. 3 pkt 4 „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Sanoka” właściciele nieruchomości niezamieszkałych mogą samodzielnie nieodpłatnie dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów wysegregowane odpady komunalne. Ponadto Burmistrz zwrócił uwagę, że przyjęcie jednej stawki opłaty za pojemniki od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych wynikało z kosztów funkcjonowania tego systemu, gdyż rada gminy określając stawki opłaty powinna wziąć pod uwagę min. koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami, a koszty odbioru odpadów zbieranych w sposób selektywny z nieruchomości niezamieszkałych byłyby wyższe od kosztów ustalonego systemu odbioru łącznie z wysegregowaniem ich  ze strumienia odpadów zmieszanych.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie zważyło, co następuje:

Zgodnie z treścią przepisu art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) rada gminy w drodze uchwały dokona wyboru jednej z określonych w art. 6j ust. 1 i 2 metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustali stawkę takiej opłaty; ustali stawkę opłaty za pojemniki. Rada Miasta Sanoka uchwałą Nr XXIX/251/12 z dnia 4 września 2012 roku postanowiła o odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na których powstają odpady komunalne. Podjecie przedmiotowej uchwały stanowiło podstawę do określenia stawki opłaty za pojemnik, stosownie do dyspozycji art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z treści art. 6k ust. 3 wynika natomiast, że rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. W ocenie organu nadzoru z treści cytowanego przepisu wynika, że rada gminy ma obowiązek określić niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli są zbierane w sposób selektywny. Stosownie do brzmienia art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.

Przywołana norma prawna określa minimalny zakres frakcji odpadów, które powinny być segregowane w sposób selektywny na terenie gminy. Natomiast przyjęty przez organ stanowiący regulamin utrzymania czystości i porządku, określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości obejmujący, zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych.W ocenie organu nadzoru przywołane przepisy obligują gminy do stworzenia warunków dla selektywnego zbierania odpadów komunalnych na obszarze gminy. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów w zakresie wskazanym w art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dotyczy nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości niezamieszkałych. Skoro zatem rada miasta postanowiła o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy oraz określiła stawkę opłaty za pojemnik, to powinna również ustanowić niższą stawkę opłaty za pojemnik, w sytuacji gdy właściciel takiej nieruchomości zbiera odpady komunalne w sposób selektywny. W konsekwencji regulacja prawna w zakresie opłaty za pojemnik ponoszonej przez właściciela nieruchomości niezamieszkałej ma charakter niepełny i nie odpowiada wymogom przywołanego powyżej przepisu art. 6k ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z tych powodów organ nadzoru nie podzielił stanowiska przedstawionego przez Burmistrza Miasta Sanoka, zgodnie z którym gmina zapewnia selektywne zbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, poprzez ich samodzielne, nieodpłatne dostarczanie do punktu selektywnego zbierania odpadów. Gmina powinna bowiem zapewnić odbiór odpadów zbieranych selektywnie z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy oraz ustalić odpowiednio niższą  stawkę opłaty z tego tytułu.

Z tych przyczyn stwierdzono nieważność wskazanej w sentencji części uchwały Rady Miasta Sanoka.

Na niniejszą uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Skargę wnosi się za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.

PREZES


dr Zbigniew K. Wójcik

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00