Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2013 poz. 157

Uchwała nr XXVII/6573/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 28 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Nr XXXIII/294/12 Rady Miasta Sanoka z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego w sprawie uchwały Nr XXXIII/294/12 Rady Miasta Sanoka z dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 i art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.):

stwierdza nieważność:

1) § 3 ust. 3 przedmiotowej uchwały w całości,

2) w załączniku nr 1 do uchwały części F w całości,

3) § 1 ust. 2, § 3 ust. 2 oraz załącznika nr 2 do uchwały w całości.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 5 grudnia 2012 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie wpłynęła uchwała Nr XXXIII/294/12 Rady Miasta Sanokaz dnia 29 listopada 2012 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W § 1 ust. 1 uchwały Rada Miasta Sanoka określiła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały. W ust. 2 określono wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, stanowiący załącznik nr 2 do uchwały. W części F wzoru deklaracji dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w brzmieniu "Oświadczenie i podpis osoby składającej deklarację" oraz w części H wzoru deklaracji dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w brzmieniu "Oświadczenie i podpis osoby składającej deklarację" zapisano: "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym". W Ponadto w § 3 ust. 2 uchwały zapisano, że w odniesieniu do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, dokument potwierdzający zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej, likwidacje itp. natomiast w § 3 ust. 3 wskazano, że do deklaracji należy dostarczyć inne dokumenty określone w przepisach szczególnych.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie zważyło, co następuje:

Zgodnie z treścią przepisu art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Uchwała zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji. Natomiast zgodnie z ust. 2 rada gminy w uchwale, o której mowa w ust. 1, może określić wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W § 3 ust. 3 kwestionowanej uchwały Rada Miasta Sanoka postanowiła, że do deklaracji należy dostarczyć "inne dokumenty określone w przepisach szczególnych". Z przywołanego powyżej przepisu art. 6n ust. 2 wynika, że rada gminy jest uprawniona do określenia wykazu dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przyjęty przez Radę Miasta Sanoka zapis nie wskazuje natomiast jakiego rodzaju dokumenty należy przedłożyć, w celu potwierdzenia danych ujętych w deklaracji. W ocenie organu nadzoru przepis stanowiący prawo miejscowe, jakim jest badana uchwała, powinien być jasny, wyczerpujący i uniemożliwiający stosowanie niedopuszczalnego, sprzecznego z prawem luzu interpretacyjnego (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt SA/Gd 2949/94 z dnia 6 czerwca 1995 r.). Badana uchwała nie spełnia tego wymogu, gdyż pozostawia luz interpretacyjny co do tego, jakie dokumenty stanowią potwierdzenie danych zawartych w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W załączniku nr 2 do uchwały określono wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych. W części E deklaracji "Dane dotyczące przedmiotu opłaty", zapisano "Oświadczam, że odpady z nieruchomości będą zbierane w sposób zmieszany" wskazując rodzaje prowadzonej działalności. Przyjęty wzór deklaracji dotyczy zatem wyłącznie odpadów komunalnych gromadzonych w sposób zmieszany, powstających na nieruchomościach na których nie zamieszkują mieszkańcy. Uchwałą Nr XXIX/251/12 z dnia 4 września 2012 roku Rada Miasta Sanoka postanowiła o odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na których powstają odpady komunalne. Podjecie przedmiotowej uchwały stanowiło podstawę do określenia stawki opłaty za pojemnik, stosownie do dyspozycji art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Organ stanowiący nie określił natomiast wysokości stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności ponoszonej przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, w przypadku gdy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Zgodnie z art. 6n ust. 1 rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. W świetle przywołanego przepisu składana deklaracja służy prawidłowemu obliczeniu wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przyjęta treść deklaracji jest natomiast niepełna, gdyż stanowi podstawę wyliczenie stawki opłaty wyłącznie za odpady komunalne zbierane w formie "zmieszanej", co uniemożliwia wyliczenie tej stawki dla odpadów gromadzonych w sposób selektywny. Brak w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi rubryki, umożliwiającej prawidłowe obliczenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób selektywny uniemożliwia składającemu właściwe jej wypełnienie. Powyższe narusza zatem przepis art. 6n ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W związku z powyższym za bezprzedmiotowe należy również uznać postanowienie zawarte w § 3 ust. 2 uchwały, w którym wskazano dokumenty potwierdzające dane zawarte w deklaracji w odniesieniu do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Brak jest bowiem podstaw prawnych do wskazywania dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji w sytuacji unieważnienia treści deklaracji przez organ nadzoru.

Jednocześnie w pozycji "Termin składania" zapisano, że pierwszą deklaracje należy złożyć w terminie do 28 lutego 2013 r., lub w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania lub 14 dni od dnia, w którym nastąpiły zmiany danych określonych w deklaracji. Organ nadzoru zwraca uwagę, że przedmiotowa deklaracja dotyczy nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy. Nie można zatem liczyć terminu do jej złożenia od dnia "zamieszkania" na tej nieruchomości. Stosownie do art. 6m ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach termin złożenia deklaracji, w przypadku nieruchomości niezamieszkałych powinien być liczony od dnia powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

Ponadto w części F wzoru deklaracji dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w brzmieniu "Oświadczenie i podpis osoby składającej deklarację" oraz w części H wzoru deklaracji dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w brzmieniu "Oświadczenie i podpis osoby składającej deklarację", zapisano: "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym". Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Takim aktem jest badana uchwała, która została podjęta na podstawie art. 6n ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Z kolei w myśl art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.) odpowiedzialności karnej podlega ten, kto składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę. Natomiast zgodnie z § 6 tego artykułu przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Wobec tego zobowiązanie do złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania w uchwale organu stanowiącego stanowiącej przepis prawa miejscowego pozostaje w sprzeczności z art. 233 kodeksu karnego, gdyż tylko przepis ustawy może przewidywać możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Z tych przyczyn stwierdzono nieważność wskazanych w sentencji części uchwały Rady Miasta Sanoka.

Na niniejszą uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Skargę wnosi się za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.

PREZES


dr Zbigniew K. Wójcik

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00