Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXX/146/12 Rady Gminy Markowa
z dnia 17 grudnia 2012r.
w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa na lata 2013- 2017
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 21 ust.1 pkt 1 i ust.2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminnymi o zmianie przepisów Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z późn. zm.)
Rada Gminy Markowa
uchwala, co następuje :
Uchwala się Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa na lata 2013 -2017 w następującym brzmieniu:
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa na lata 2013- 2017”,
Rozdział 1.
Wprowadzenie
§ 1. 1. Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej jest zadaniem własnym gminy, nałożonym przez ustawę z dnia 21 czerwca 2001 rokuo ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego tekst jednolity (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.), zwaną w dalszej części Programu „ustawą”.
2. Program uwzględnia uwarunkowania wynikające z możliwości finansowych Gminy, jej charakteru, stanu rozwoju, stanu infrastruktury technicznej, ustalonych w Strategii społeczno - gospodarczego rozwoju Gminy Markowa .
3. Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa ustala się na lata 2013- 2017.
Rozdział 2.
Prognoza wielkości i stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy Markowa
§ 2. 1. 1 .W chwili obecnej w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Markowa, wchodzi :
1) 16 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 924,40 m2, znajdujących się w budynkach stanowiących własność Gminy Markowa,
2) 1 lokal socjalny o pow. użytkowej 60,00 m2, znajdujący się w budynku przejętym przez Gminę w wyniku postępowania spadkowego z urzędu.
2. Wielkość i stan techniczny zasobu mieszkaniowego Gminy Markowa przedstawia poniższa tabela
A. Zestawienie lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Markowa
Lp. | Adres lokalu położenie | Wyposażenie, stan techniczny lokalu | Potrzeby remontowe |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Budynek Przedszkola Nr 2 | Budynek Przedszkola Nr 2 stropo - dach, zabezpieczony lepikiem i papą. Budynek wymaga remontu kapitalnego tj. wymiany okien oraz remontu i modernizacji centralnego ogrzewania i inst. elektrycznej. Mieszkania wyposażone są w instalację elektryczną, wod. - kan., instalację gazową, centralnego ogrzewania i ciepłej wody | Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa budynku przedszkola i szkoły podstawowej filialnej w Markowej wraz z zagospodarowania terenu niezbędną infrastrukturą. |
Lokal nr 1 o pow. użytkowej - 43,80 m2 | 2 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | Przeznaczone na rozbudowę przedszkola. | |
Lokal nr 2 o pow. | 2 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | Przeznaczone na rozbudowę przedszkola. | |
2. | Dom Nauczyciela Markowa nr 1350- budynek wolnostojący - 2 lokale mieszkalne | Budynek Domu Nauczyciela - stropo -dach zabezpieczony papą i lepikiem. Budynek wymaga remontu kapitalnego tj. wybudowania dachu i kominów, odwodnienia elewacji budynku, remontu i modernizacji kotłowni centralnego ogrzewania. Mieszkania wyposażone są w instalację elektryczną, wod - kan , instalację gazową i samodzielne centralne ogrzewanie do lokalu, okna wymienione na PCV. | Przeznaczone do rozbiórki. |
Lokal nr 1 | 2 pokoje, kuchnia łazienka, przedpokój, stan lokalu dostateczny. | Przeznaczone do rozbiórki | |
Lokal nr 2 | 3 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu dostateczny. | Przeznaczone do rozbiórki | |
3. | Budynek Przedszkola Nr 3 Markowa Nr 1427. | Budynek Przedszkola Nr 3 : stropo - dach zabezpieczony papą i lepikiem. Budynek wymaga remontu kapitalnego tj. wykonania dachu i kominów, wymiany pozostałej części okien oraz remontu i modernizacji centralnego ogrzewania, ocieplenia ścian. Mieszkania wyposażone są w instalację elektryczną, wodno - kanalizacyjną, gazową i wspólnego centralnego ogrzewania . | Remont bieżący wymiana pozostałych, starych okien, |
Lokal nr 1 o pow. użytkowej - 50,60 m2 | 3 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu bardzo dobry | modernizacja instalacji c.o., wodno - kanalizacyjnej i elektrycznej. | |
Lokal nr 2 o pow. użytkowej - 29,10 m2 | 1 pokój z aneksem kuchennym, łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | modernizacja instalacji c.o. wodno - kanalizacyjnej i elektrycznej. | |
Lokal nr 3 o pow. użytkowej - 46,40 m2 | 2 pokoje, kuchnia łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | modernizacja instalacji c.o. wodno - kanalizacyjnej i elektrycznej. | |
Lokal nr 4 o pow. użytkowej - 56,40 m2 | 3 pokoje , kuchnia ,łazienka, przedpokój , stan lokalu dobry | modernizacja instalacji c.o. wodno - kanalizacyjnej i elektrycznej. | |
4. | Ośrodek Zdrowia Markowa Nr 1679. | Budynek Ośrodka Zdrowia : stan techniczny dobry, wymagane odprowadzenie wody od budynku. | Modernizacja instalacji elektrycznej, c.o i wodno -kanalizacyjnej, remont łazienek z w.c. oraz klatki schodowej jak również poszerzenie zaplecza parkingowego. |
Lokal nr 1 o pow. użytkowej - 86,67 m2 | 3 pokoje, kuchnia, łazienka, 2 przedpokoje, stan lokalu dobry. | Remont instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej. | |
Lokal nr 2 o pow. użytkowej - 60,00 m2 | 2 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | Remont instalacji c.o i instalacji elektrycznej łazienki z wc. | |
Lokal nr 3 o pow. użytkowej -108,60m2 | 4 pokoje , kuchnia, łazienka, 2 przedpokoje, stan lokalu dobry | Remont łazienki, w.c. inst. c.o. i inst. elektrycznej. | |
Lokal nr 4 o pow. użytkowej -67,95m2 | 2 pokoje , kuchnia, łazienka, przedpokój , stan lokalu dobry | Remont łazienki, instalacji elektrycznej i c.o. | |
Lokal nr 5 o pow. użytkowej -77,47 m2 | 2 pokoje , kuchnia, łazienka, przedpokój , stan lokalu bardzo dobry | Remont bieżący. | |
5. | Ośrodek Zdrowia Husów Nr 5. | Budynek Ośrodka Zdrowia: Wymieniony dach na budynku, nowe pokrycie, kominy, zrobiona elewacja, podmurówka oraz schody zewnętrzne. Wymagany remont klatki schodowej, instalacji elektrycznej. | Modernizacja instalacji elektrycznej, wodno -kanalizacyjnej, remont łazienek. |
Lokal nr 1 o pow. użytkowej 39,70 m2 | 2 pokoje , kuchnia, łazienka, przedpokój , stan lokalu dobry | Remont bieżący i remont łazienki. | |
Lokal nr 2 o pow. użytkowej 60,06 m2 | 3 pokoje , kuchnia ,łazienka, przedpokój , stan lokalu dobry | Remont bieżący, remont łazienki i ścian. | |
6. | Budynek Przedszkola Nr 2 Husów Nr 8. | Budynek Przedszkola Nr 2 (Agronomówka) stropo - dach zabezpieczony. Budynek wymaga remontu kapitalnego lub bieżącego tj. wybudowania dachu i kominów, odprowadzenia wody od budynku, modernizacji inst. elektrycznej. | Remont kapitalny budynku. |
Lokal nr 1 o pow. użytkowej 50,15 m2 | 2 pokoje, kuchnia, łazienka, przedpokój, stan lokalu dobry | Modernizacja łazienki i inst. elektrycznej. | |
|
B. Zestawienie lokali socjalnych stanowiących własność Gminy Markowa.
1. | Budynek mieszkalny drewniany w Husowie Nr 1053(po Buszta ) o pow. użytkowej - 60 m2 | Budynek mieszkalny drewniany w Husowie kryty dachówką, wymaga kapitalnego remontu, tj. wykonania podmurówek , remontu drewnianych ścian budynku, remontu dachu i kominów oraz stolarki okiennej i drzwiowej wykonania posadzek w całym budynku, a także modernizacji inst. elektrycznej. | Remont kapitalny zabezpieczający budynek mieszkalny przed dalszym zniszczeniem. |
R a z e m - 1 lokal o powierzchni użytkowej 60 m 2 |
§ 3. Tworzenie warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.
1. Indywidualne budownictwo mieszkaniowe realizowane było w oparciu o Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Markowa, który stracił ważność. Na terenie gminy istnieje duży potencjał terenów pod budownictwo mieszkaniowe i zagrodowe. Obecnie zasady kształtowania polityki przestrzennej, zakres i sposoby postępowania w sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego określają przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy realizowane jest tylko poprzez budownictwo indywidualne.
2. W gminie Markowanie nie planuje się zwiększenia liczby lokali mieszkalnych, a także nie przewiduje się budowy lokali socjalnych. Przyjmuje się natomiast nabycie budynków mieszkalnych w drodze spadkobrania (z ustawy) i ich przeznaczenie na lokale socjalne. Gmina Markowa nie zakłada sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobu Gminy, gdyż istniejące lokale usytuowane są w budynkach użyteczności publicznej.
3. Dopuszcza się możliwość podziału działek stanowiących własność gminy pod budownictwo jednorodzinne.
Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali
§ 4. 1. Stan techniczny budynków mieszkalnych Gminy Markowa jest zróżnicowanyi zależy od wieku budynków, ich konstrukcji oraz wyposażenia w instalacje. Okres ich użytkowania wynosi od 30 do 50 lat.
2. Potrzeby remontowe budynków i lokali wynikają z konieczności:
a) utrzymania stanu technicznego budynku na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie jego użytkowania
b) zapewnienia użytkownikom budynku w znajdujących się w nim pomieszczeniach sprawnego działania instalacji wewnętrznychi urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu.
c) modernizacji lokalu w związku ze zmianą lokatora ( w miarę możliwości finansowych ).
3. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych odzwierciedla tabela w § 2 ust.2.
4. Zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych gminnego zasobu mieszkaniowego przewyższa możliwości finansowe Gminy. Z tego też względu w latach 2013 - 2017, poza wykonywaniem bieżących napraw, konserwacji i usuwaniem awarii, planuje się jedynie wykonanie remontów zapewniających poprawę bezpieczeństwa budynków i ich mieszkańców.
5. Plan remontów i modernizacji na lata 2013-2017 przedstawia tabela:
|
| Planowany rok wykonania remontu | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
| Przedszkole Nr 3 Markowa 1427: |
|
|
|
|
|
| Ośrodka Zdrowia w Husowie nr 5: |
|
|
|
|
|
| Przedszkole Nr 2 Husów nr 8: |
|
|
|
|
|
| Ośrodek Zdrowia w Markowej nr 1679 : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
§ 5. W latach 2013-2017 nie planuje się sprzedaży lokali mieszkalnych, stanowiących własność Gminy, gdyż istniejące lokale mieszczą się w budynkach szkolnych lub w budynkach Ośrodków Zdrowia .
Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej Gminy Markowa oraz warunki obniżania czynszu
§ 6. 1. Przychody z czynszów lokali mieszkalnych wpływające do budżetu Gminy nie pokrywają w całości kosztów utrzymania zasobu mieszkaniowegow stanie nie pogorszonym, wobec czego, przy ustalaniu wysokości stawek czynszu w poszczególnych latach, konieczny będzie ich wzrost wg zasad określonych w art.9. ustawy.
2. Stawki czynszu za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ustala Wójt Gminy Markowa zarządzeniem nie częściej niż raz do roku.
3. Ustala się, że standardowy lokal mieszkalny wyposażony jest w instalację: elektryczną, wodno - kanalizacyjną, centralnego ogrzewania i gazu przewodowego.
4. Stawki czynszu za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie stawki bazowej określonej dla lokalu standardowego,z uwzględnieniem czynników różnicujących:
|
| Stopień wzrostu stawki bazowej w % ( + ) | Stopień obniżki stawki bazowej w % ( - ) |
1 | Lokal po przeprowadzonym remoncie | 5 | 0 |
2 | Lokal po remoncie -wymienione okna i drzwi na profile z PCV |
|
|
3 | Lokal do remontu- wymaga wymiany okien | 0 | 10 |
4 | Brak centralnego ogrzewania | 0 | 10 |
5 | Brak instalacji gazu przewodowego | 0 | 10 |
6 | Brak łazienki i w. c | 0 | 10 |
5. W Gminie Markowa ustala się następujące strefy różnicujące wysokość czynszu podstawowego: a/ wieś Markowa - strefa centralna b/ wieś Husów i Tarnawka - strefa peryferyjna. Z uwagi na dogodne połączenie komunikacyjne wszystkich miejscowości oraz zbliżony stan techniczny lokali mieszkalnych, a także brak szczególnych różnic pomiędzy zabudową zwartą i wolnostojącą, brak budynków o wysokich kondygnacjach nie wprowadza się dodatkowego zróżnicowania stawki bazowej.
6. Najemca lokalu mieszkalnego, oprócz czynszu, obowiązany jest do uiszczania opłat związanych z eksploatacją lokalu, za dostawę lub odbiór:
1) energii elektrycznej,
2) wody,
3) nieczystości stałych i płynnych,
4) gazu przewodowego,
5) innych opłat wynikających z umów zawartych bezpośrednio z Wynajmującym.
7. Dla lokali socjalnych stawki czynszu ustala się w wysokości 30% najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
8. Najemcy lokali opłacają czynsz miesięczny z góry do 10-ego dnia miesiąca, do kasy wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek bankowy.
9. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadają solidarnie z najemcą stale zamieszkujące z nim osoby pełnoletnie.
10. Wysokość czynszu stanowi iloczyn stawki za 1 m2powierzchni użytkowej (ustalonej zgodnie z zasadami określonymi w § 6 ust.4), i powierzchni użytkowej zajmowanego lokalu mieszkalnego.
Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Markowa
§ 7. 1. Gminnym zasobem mieszkaniowym zarządza Wójt Gminy Markowa.
2. Bieżące zarządzanie i administrowanie lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego gminy, sprawują pracownicy Urzędu Gminy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, mający w zarządzie budynki, w których mieszczą się te lokale.
3. Nie przewiduje się zmian w sposobie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa w latach 2013 - 2017.
4. Zasady zarządzania lokalami w budynkach wchodzących w skład zasobu gminy powinny zapewniać: efektywne i sprawne zarządzanie, poprawę standardu zasobu mieszkaniowego, ograniczenie wzrostu kosztów utrzymania.
Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach
§ 8. Przewiduje się finansowanie gospodarki mieszkaniowej w czasie realizacji wieloletniego programu z:
1. opłat czynszowych,
2. środków finansowych wskazanych w budżecie gminy na dofinansowanie gospodarki mieszkaniowej.
Rozdział 8.
Wysokość wydatków na gospodarkę mieszkaniowym, zasobem Gminy Markowa w kolejnych latach
§ 9. 1. Wysokość wydatków w poszczególnych latach objętych planem będzie uzależniona od wzrostu kosztów eksploatacji, kosztów remontów, modernizacji lokali i budynków oraz kosztów zarządu nieruchomościami.
2. Przewidywaną wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów, oraz koszty modernizacji lokali, a także wydatki inwestycyjne obrazuje zestawienie tabelaryczne:
|
| Wysokość wydatków w poszczególnych latach | ||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| _ | _ | _ | _ | _ |
|
|
|
|
|
|
Rozdział 9.
Działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Markowa
§ 10. 1. Ze względu na obecną i przewidywaną wielkość zasobu mieszkaniowego, nie przewiduje się innych działań, mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania, poza określonymiw rozdziałach I - VIII.
2. Mały zasób mieszkaniowy gminy nie daje możliwości stosowania zamiany lokali, związanych z remontami lub modernizacją pomieszczeń i budynków.
3. Niezbędne prace remontowe prowadzone będą poprzez wyłączeniez bieżącego użytkowania części remontowanego lokalu.
4. Nie planuje się sprzedaży lokali mieszkalnych.
Rozdział 10.
Postanowienia końcowe
§ 11. W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwałą maja zastosowanie przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego ( tekstjednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z późn. zm. )
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Markowa.
§ 13. Traci moc uchwała Nr XXIII/82/07 Rady Gminy Markowa z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy w latach 2008 -2012.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Przewodniczący Rady Gminy |