Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2013 poz. 55

Uchwała nr XXVI/129/2012 Rady Gminy Wielopole Skrzyńskie

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie: Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielopole Skrzyńskie

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art.41 ust.1 i art.42 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001r. Nr 142,poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj Dz. U. z 2012r. poz.391.) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,

Rada  Gminy w Wielopolu Skrzyńskim uchwala, co następuje:

Postanowienia ogólne

§ 1.

Przyjmuje się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielopole Skrzyńskie określone w niniejszym regulaminie.

§ 2.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :

1) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (zgodnie z art.3 ust 3 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.)

2) nieruchomości zamieszkałej - należy przez to rozumieć nieruchomość, na której mieszkaniec - osoba fizyczna bytuje stale lub czasowo

3) odpadach komunalnych  - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych (

4) zgodnie z zapisem art.3, ust.3 pkt 4 ustawy o odpadach)

5) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych, charakteryzujących się tym, że jego składniki, nawet po rozdrobnieniu, ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, są to np. stare meble, zużyty sprzęt AGD; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się odpadów z budów i remontów,

6) odpadach ulegających biodegradacji  - rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, tj. odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nie opakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz części z drewna odpadów wielkogabarytowych i budowlanych (zgodnie z treścią art.3 ust.3 pkt7 ustawy o odpadach)

7) odpadach zielonych - rozumie się przez to frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających  m.in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych (zgodnie  z treścią art.3 ust.3 pkt 8b ustawy o odpadach)

8) odpadach  niebezpiecznych  - należy rozumieć zgodnie z art.3 ust.2 ustawy o odpadach w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np. baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach

9) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania

10) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych

11) zwierzętach domowych -  należy rozumieć zgodnie z treścią art.4 ust 17 ustawy o ochronie zwierząt co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa

12) zwierzętach gospodarskich -   należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych (zgodnie z treścią  art.2 pkt 1 ustawy o hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, w szczególności: bydło, świnie, konie, drób, pszczoły, zwierzęta futerkowe,  itp.)

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i terenach  użyteczności publicznej.

§ 3.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania  czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego na terenie swojej posesji przez :

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych  spełniające wymagania w odrębnych przepisach

3) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych

4) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób określony w niniejszym regulaminie oraz w przepisach odrębnych

5) właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, np. placów, skwerów, chodników mają obowiązek ustawiania na tych terenach koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnianiu

6) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywania przedsiębiorcy następujących rodzajów  odpadów - grupa podstawowa: 1/zmieszane odpady komunalne  2/ odpady komunalne ulegające biodegradacji w tym odpady opakowania  ulegające biodegradacji 3/ tworzywa sztuczne 4/ odpady kuchenne i zielone 5/ papier i tektura 6/ odzież i tekstylia 7/ szkło bezbarwne i kolorowe 8/ metal

- grupa dodatkowa : 9/ odpady wielkogabarytowe  10/ odpady elektryczne i elektroniczne 11/ odpady budowlane i rozbiórkowe 12/ zużyte baterie i akumulatory 13/ chemikalia i przeterminowane leki 14/ zużyte opony

Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.

§ 4.

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń powinno odbywać się niezwłocznie, tak aby nie utrudniało ruchu pieszych.

3. Uprzątnięte z chodnika błoto, śnieg i lód należy składać w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów.

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

§ 5.

1. Mycie pojazdów samochodowych oraz naprawy pojazdów poza warsztatami naprawczymi jest dozwolone w miejscach posiadających osadniki i zbiorniki bezodpływowe do gromadzenia ścieków, nie powodując zagrożenia środowiska.

2. Odpady powstałe podczas naprawy i mycia pojazdów winny być przekazane do odbioru i wywozu odpowiedniej jednostce wywozowej.

Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 6.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych w urządzeniach  takich jak :

- pojemniki na śmieci

- kontenery na śmieci

- worki na śmieci

- kosze uliczne o pojemności od 40 do 60 litrów

2. Do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych oraz odpadów  segregowanych dozwolone jest stosowanie worków (pojemników), o minimalnej pojemności od 60 l do 120 l.

3. Pojemniki na odpady winny spełniać wymogi bezpieczeństwa i higieny sanitarnej (w przypadku worków winny być szczelnie zawiązane,  zabezpieczone przed  dostępem zwierząt i opadami atmosferycznymi). Pojemniki powinny być dostosowane do ręcznego lub mechanicznego transportowania i opróżniania.

4. Zabrania się mieszania śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, odpadów o właściwościach żrących, toksycznych w pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych.

5. Zabrania się umieszczania w koszach ulicznych odpadów pochodzących z gospodarstw lub działalności gospodarczej.

6. W dniu wywozu pojemniki z odpadami komunalnymi (workami) powinny być wystawione przy trasach przejazdu w miejscach dostępnych dla pracowników jednostki wywozowej w sposób nie powodujący  utrudnień komunikacyjnych.

7. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki o następujących ujednoliconych kolorach : worek żółty zawierający tworzywa sztuczne    worek zielony zawierający szkło białe i kolorowe worek czerwony zawierający metal worek niebieski zawierający papier, tekturę, odzież i tekstylia, opakowania  wielomateriałowe ulegające biodegradacji worek brązowy zawierający odpady kuchenne i odpady ogrodowe   worek czarny zawierający odpady komunalne niesegregowane

8. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy umyć przed włożeniem do pojemnika.

9. Opróżnione opakowania, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, należy zgnieść przed włożeniem do pojemnika.

10. Określa się warunki rozmieszczania pojemników do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego: 1/ na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, na skwerach kosze uliczne  ustawiać w miejscach pozwalających na swobodne korzystanie przez przechodniów, 2/ na przystankach autobusowych kosze lokalizować pod wiatą lub w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych.

§ 7.

1. Odbiór odpadów z grupy podstawowej odbywać się będzie z częstotliwością:

-                             - z terenu zabudowy rolniczej jeden  raz w miesiącu

-                             - z centrum Wielopola Skrz.w każdy piątek

-                             - kosze uliczne dwa razy w tygodniu.

2. Odbiór odpadów z grupy dodatkowej tj. odpady wielkogabarytowe, odpady elektryczne i elektroniczne, opony, chemikalia oraz odpady niebezpieczne tj. przeterminowane leki,  baterie i akumulatory, świetlówki będzie odbywał się 1 raz w roku. Ponadto właściciele nieruchomości  zużyte baterie mogą gromadzić w pojemnikach rozmieszczonych w szkołach na terenie gminy oraz w Urzędzie Gminy.

3. Odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, poza okresową zbiórką mogą być oddawane do placówek handlowych przy zakupie nowego sprzętu tego samego rodzaju oraz mogą być przekazywane pozostałym zbierającym zużyty sprzęt o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005r. Nr 180,            poz.1495 ze zm.)

4. Informacje o terminach odbioru poszczególnych grup odpadów komunalnych wraz  z harmonogramem i trasami przejazdu będą udostępnione w Urzędzie Gminy, w firmie odbierającej i na stronie internetowej Urzędu Gminy Wielopole Skrzyńskie

5. Właściciel nieruchomości , na terenie której w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady roślinne i odpady ulegające biodegradacji zobowiązani są do ich selektywnego zbierania i przekazywania przedsiębiorcy. Z obowiązku zwolnione są osoby fizyczne dokonujące kompostowania odpadów roślinnych i odpadów  ulegających biodegradacji we własnym zakresie i na własne potrzeby w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia.

6. Podmiot uprawniony ma obowiązek odebrać wyłącznie te odpady budowlane i remontowe, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty. Odpady niespełniające tej funkcji podmiot uprawniony ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą ustaloną w umowie z podmiotem uprawnionym.

Zasady gromadzenia i usuwania nieczystości płynnych.

§ 8.

1. Do czasu podłączenia do sieci kanalizacyjnej właściciele nieruchomości są zobowiązani posiadać zbiornik bezodpływowy na nieczystości płynne lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych spełniającą wymagania określone w odrębnych przepisach. Zbiorniki bezodpływowe, czyli szamba winny być wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego, w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do ziemi.

2. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków lub bezodpływowy zbiornik nieczystości płynnych zobowiązany jest do:

-               - pozbywania się komunalnych osadów ściekowych z przydomowej oczyszczalni

-               - opróżniania bezodpływowych zbiorników nieczystości ciekłych.

3. Częstotliwość czynności opróżniania i pozbywania wynikać powinna z pojemności zbiornika oraz ilości powstających osadów ściekowych.

4. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do systematycznego usuwania nieczystości płynnych z urządzeń służących do ich gromadzenia oraz niedopuszczenia do ich przepełniania i wylewania się na powierzchnię terenu.

5. Do odbioru nieczystości ciekłych z nieruchomości upoważnione są jednostki posiadające zezwolenie  na wykonywanie działalności w tym zakresie.

6. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług odbioru nieczystości ciekłych i osadów ściekowych z terenu nieruchomości  świadczonych przez jednostkę posiadającą zezwolenie.

Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi.

§ 9.

1. Odbieranie od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie odpadów komunalnych należy do zadań własnych gminy. Wykonywanie obowiązku określonego w § 1 odbywa się według warunków wynikających z przeprowadzonego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów.

2. Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych obciążają właścicieli nieruchomości, na których odpady powstają.

3. Właściciele nieruchomości uiszczają należności za odbiór i unieszkodliwianie odpadów w formie opłat na rzecz gminy według odrębnych przepisów prawa miejscowego.

4. Prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 10.

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością ze strony zwierząt, dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

2. Właściciele psów zobowiązani są do:

- poddawania ich obowiązkowym szczepieniom ochronnym z możliwością  udokumentowania tego faktu poprzez okazanie świadectwa szczepienia

- prowadzania psa na smyczy, przy czym psy agresywne lub duże powinny mieć kaganiec

- natychmiastowego usuwania nieczystości pozostawianych przez zwierzęta na ternach przeznaczonych  do użytku publicznego

3. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny szkół, przedszkoli, placów zabaw, piaskownic, terenów zielonych i innych obiektów użyteczności publicznej.

4. Właściciele padłych zwierząt gospodarskich zobowiązani są do przekazywania zwłok tych zwierząt  do  przedsiębiorstwa  zajmującego się usuwaniem i unieszkodliwianiem padłych zwierząt.

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 11.

1. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy terenów wyłączonych z produkcji rolnej o zwartej zabudowie, zajętych pod budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności  publicznej, obiekty handlowo-usługowe.

2. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zobowiązani są:

- przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych,

- nie powodować zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi,

- nie powodować zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.

Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 12.

1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty użyteczności publicznej, warsztaty, magazyny, budynki     wielomieszkaniowe, gospodarcze, hale produkcyjne.

2. Obowiązkową deratyzację zobowiązani są przeprowadzić właściciele nieruchomości zachowując dbałość o to, aby miejsce położenia środków deratyzacji były oznakowane. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

3. Deratyzację przeprowadza się corocznie dwa razy do roku tj. wiosną i jesienią.

4. Wójt Gminy może ustalić w drodze obwieszczenia dodatkowe terminy deratyzacji, gdy jest to uzasadnione    stanem zagrożenia sanitarnego.

Postanowienia końcowe

§ 13.

1. Osoby, które nie wykonują określonych w niniejszym Regulaminie obowiązków,  podlegają odpowiedzialności karnej określonej w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem  stosuje się przepisy ustawy o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach, ustawy o odpadach oraz inne przepisy obowiązujące w tym zakresie.

§ 14.

Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielopole Skrzyńskie, a nadzór nad jej wykonaniem,  Komisji  Rozwoju, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

§ 15.

Tracą moc Uchwały:    1/ Uchwała  Nr XXXIII/168/06 Rady Gminy w Wielopolu Skrzyńskim z dnia 7 marca 2006r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielopole Skrzyńskie    2/ Uchwała Nr XV/75/07 Rady Gminy w Wielopolu Skrzyńskim z dnia 27 grudnia 2007 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIII /168/06 z dnia 7 marca 2006r.w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielopole Skrzyńskie.

§ 16.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa  Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Robert Pieczonka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00