Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2013 poz. 54

Uchwała nr XXV.213.2012 Rady Miejskiej w Sieniawie

z dnia 4 grudnia 2012r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Sieniawa

Na podstawie art. 18 ust. 2   pkt 15 ustawy z   dnia 18 marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz. U. z   2001 r. Nr 142 poz. 1591 z   późn. zm.) oraz art. 4   ust. 1   i 2   ustawy z   dnia 13 września 1996 r. o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach (tekst jednolity Dz. U. z   2012 r., poz 391.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w   Przeworsku Rada Miejska w   Sieniawie uchwala:  

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I   PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA i   GMINY SIENIAWA  

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne  

§   1.   Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i   porządku na terenie Miasta i   Gminy Sieniawa dotyczące:  

1)   wymagań w   zakresie utrzymania czystości i   porządku na terenie nieruchomości obejmujących:  

a)   prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i   odbierania odpadów komunalnych powstających w   gospodarstwach domowych,  

b)   uprzątanie błota, śniegu, lodu i   innych zanieczyszczeń z   części nieruchomości służących do użytku publicznego,  

c)   mycie i   naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i   warsztatami naprawczymi.  

2)   rodzaju i   minimalnej pojemności pojemników (urządzeń) przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników, a   także utrzymania ich w   odpowiednim stanie porządkowym, technicznym i   sanitarnym,  

3)   częstotliwości i   sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i   nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,  

4)   innych wymagań wynikających z   wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,  

5)   obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniami lub uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,  

6)   wymagań dotyczących utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z   produkcji rolniczej, w   tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w   poszczególnych nieruchomościach,  

7)   wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i   terminy jej przeprowadzania.  

§   2.   1.   Treść regulaminu pozostaje w   ścisłym związku z   pojęciami i   definicjami zawartymi w   ustawach:  

1)   z dnia 13 września 1996 roku o   utrzymaniu czystości porządku w   gminach (Dz. U. 2012 r. poz. 391),  

2)   z dnia 21 kwietnia 2001 roku o   odpadach (Dz. U. 2010 r. nr 185 poz. 1243),  

3)   z dnia 21 sierpnia 1997 roku o   ochronie zwierząt (Dz. U. 2003 r. nr 106, poz. 1002),  

4)   z dnia 29 lipca 2005 roku o   zużytym sprzęcie elektrycznym i   elektronicznym (Dz. U. 2005 r. nr 180 poz. 1495),  

5)   z dnia 29 czerwca 2007 roku o   organizacji hodowli i   rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z   2007 r. nr 133 poz. 921).  

6)   z dnia 24 kwietnia 2009 o   bateriach i   akumulatorach ( Dz. U. z   2011 nr. 152 poz. 897)  

2.   Ilekroć w   regulaminie jest mowa o:  

1)   miejscu zamieszkania - należy przez to rozumieć miejsce, w   którym osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek niezależnie od czasowych nieobecności spowodowanych różnymi wyjazdami, leczeniem itp.;  

2)   mieszkańcu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną mającą miejsca zamieszkania na terenie Miasta i   Gmina Sieniawa;  

3)   chodniku - należy przez to wydzieloną część drogi publicznej służący do poruszania się pieszych;  

4)   gospodarstwie zagrodowym - należy przez to rozumieć nieruchomość, na której znajdują się budynki przystosowane do hodowli i   chowu zwierząt gospodarskich;  

5)   pojemnik - należy przez to rozumieć pojemniki metalowy lub z   tworzywa sztucznego, worek, kosz uliczny lub kontener.  

Rozdział 2.
Wymagania w   zakresie utrzymania czystości i   porządku na terenie nieruchomości  

§   3.   1.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a   przedsiębiorca odbierający odpady do odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:  

1)   papieru i   makulatury,  

2)   szkła bezbarwnego i   kolorowego,  

3)   tworzywa sztucznego,  

4)   metali (np. puszki, złom),  

5)   opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach),  

6)   przeterminowanych leków i   chemikaliów,  

7)   zużytych baterii i   akumulatorów,  

8)   zużytego sprzętu elektrycznego i   elektronicznego,  

9)   odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),  

10)   odpadów budowlanych i   rozbiórkowych,  

11)   zużytych opon,  

12)   odpadów biodegradowalnych w   tym odpadów zielonych (z ogrodów i   parków)  

13)   zimny popiół i   żużel  

14)   opakowania z   środków ochrony roślin  

15)   pozostałych zmieszanych odpadów komunalnych,  

2.   Odpady o   których mowa w   ust.1 zbierane i   odbierane będą z   częstotliwością i   na zasadach określonych w   rozdziale IV niniejszego regulaminu.  

§   4.   1.   Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego uprzątania błota, śniegu, lodu i   innych zanieczyszczeń z   tych chodników, w   sposób mechaniczny lub ręczny.  

2.   Usunięcie śliskości należy dokonywać niezwłocznie po ich pojawieniu się poprzez odlodzenie i   zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się.  

3.   Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na złożeniu ich w   miejscu umożliwiającym ich zabranie, nie powodującym zakłóceń w   ruchu pieszych lub pojazdów.  

§   5.   1.   Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem:  

1)   niezanieczyszczania środowiska i   oraz braku oddziaływania na tereny sąsiednie;  

2)   dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu środków ulegających biodegradacji.  

2.   Prowadzenie napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w   zakresie obejmującym drobne naprawy własnych pojazdów mechanicznych oraz pod warunkiem:  

1)   niepowodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz zapobiegania negatywnego oddziaływania na środowisko w   tym ograniczenie emisji hałasu i   spalin,  

2)   gromadzenia powstających odpadów w   urządzeniach do tego przeznaczonych,  

3)   zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.  

Rozdział 3.
Rodzaje i   minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, warunki ich rozmieszczenia i   utrzymania w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i   technicznym  

§   6.   1.   Na terenie Miasta i   Gminy Sieniawa do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować następujące rodzaje pojemników, kontenerów i   worków:  

1)   pojemniki o   pojemności od 60 do 1100 litrów,  

2)   kontenery na odpady typu KP o   pojemności od 3   do 38 m3,  

3)   pojemniki i   worki na odpady z   przeznaczeniem do selektywnej zbiórki odpadów o   pojemności nie mniejszej niż 60 l,  

4)   kosze uliczne na odpady o   pojemność minimalnej 30 litrów  

5)   kontenery na odpady budowlano-remontowe, od KP 5   do KP 10  

6)   pojemniki specjalistyczne o   różnej pojemności np. na: przeterminowane leki, zużyte baterie, itp.  

2.   Worki i   pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakie odpady należy w   nich gromadzić oraz winny posiadać następującą kolorystykę:  

1)   żółty - przeznaczony na tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i   na metale (puszki oraz drobny złom),  

2)   biały - przeznaczony na szkło bezbarwne i   kolorowe,  

3)   niebieski - przeznaczony na papier i   tekturę,  

4)   brązowy - przeznaczony na odpady biodegradowalne z   wyłączeniem odpadów zielonych,  

5)   szary - przeznaczony na zimny popiół i   żużel,  

6)   czarny - przeznaczony na zmieszane odpady komunalne pozostałe po segregacji.  

3.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w   odpowiednią ilość pojemników (urządzeń) do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów komunalnych oraz ilość osób z   nich korzystających.  

4.   Odpady selektywnie zebrane powinny być wrzucane do odpowiednich pojemników i   worków.  

5.   Ilość i   objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w   które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do:  

1)   liczby mieszkańców korzystających z   pojemników,  

2)   średniej ilości odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca w   ciągu jednego miesiąca, która na terenie Miasta i   Gminy Sieniawa wynosi 60 litrów.  

6.   W celu wyposażenia nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a   powstają odpady komunalne, w   pojemniki określone w   § 6   ust. 1   i 2   o odpowiedniej pojemności, ustala się następującą minimalną tygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych:  

1)   dla budynków użyteczności publicznej i   placówek oświatowych - 2   litry na każdego pracownika lub ucznia, jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

2)   dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych - 10 litrów na każde 10 m2 powierzchni użytkowej lokalu jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

3)   dla lokali handlowych innych niż spożywcze - 7   litrów na każde 10 m2 powierzchni użytkowej lokalu jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 120 litrów,  

4)   dla lokali gastronomicznych - 10 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 120 litrów,  

5)   dla punktów szybkiej konsumpcji - nie mniej niż 120 litrów na punkt,  

6)   dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i   produkcyjnych - pojemnik 120 litrowy na każdych 10 pracowników,  

7)   dla domów opieki, szpitali, hoteli - 30 litrów na łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

8)   pojemniki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów w   miejscach publicznych powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów,  

9)   pojemniki do selektywnego zbierania odpadów z   zabudowy wielorodzinnej powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów na każdą frakcję odpadów,  

10)   dla cmentarzy - nie mniej niż 0,7 l od grobu,  

11)   dla domków letniskowych (Działki rekreacyjne) - w   okresie od 1   kwietnia do 31 pażdziernika każdego roku: nie mniej niż 30 l na każdy domek,  

12)   dla targowisk - 20 l na każde stanowisko handlowe.  

7.   Dopuszcza się zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych w   workach, w   sytuacji, gdy ilość wytworzonych odpadów zmieszanych przekracza minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów.  

§   7.   1.   Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości w   miejscach odpowiadających przepisom prawa budowlanego w   sposób nie powodujący uciążliwości i   utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.  

2.   W przypadku, gdy wyznaczenie miejsca zbierania odpadów nie jest możliwe na terenie nieruchomości, na której powstają odpady, właściciel nieruchomości obowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników na odpady komunalne na terenie innej nieruchomości na zasadach uzgodnionych z   jej właścicielem.  

§   8.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w   miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i   dostęp pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.  

§   9.   Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywanie pojemników w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i   technicznym poprzez wrzucanie do pojemników o   określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych, zamykanie pojemników wyposażonych w   klapy w   celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych oraz dostępem zwierząt, poddawanie pojemników myciu i   oczyszczeniu, utrzymanie pojemników w   odpowiednim stanie technicznym w   szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.  

Rozdział 4.
Częstotliwość i   sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i   nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości  

§   10.   Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:  

1)   z obszarów zabudowy jednorodzinnej i   zagrodowej nie rzadziej niż:  

a)   zmieszane odpady komunalne - 1   raz w   miesiącu;  

b)   zebrane selektywnie - papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, odpady wielomateriałowe, odpady biodegradowlane z   wyłączeniem odpadów zielonych, zimny popiół i   żużel - 1   raz w   miesiącu;  

2)   z obszarów zabudowy wielorodzinnej:  

a)   zmieszane odpady komunalne - sukcesywnie w   miarę zapełnienia pojemników nie rzadziej jednak niż 1   raz na tydzień,  

b)   zbierane selektywnie odpady - papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, - sukcesywnie w   miarę zapełnienia pojemnika nie rzadziej jednak niż raz na tydzień,  

c)   odpady ulegające biodegradacji z   wyłączeniem odpadów zielonych - sukcesywnie w   miarę zapełnienia pojemnika nie rzadziej jednak niż 1   raz na tydzień.  

3)   z nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a   powstają odpady komunalne:  

a)   opróżnianie koszy ulicznych następuje sukcesywnie w   miarę ich zapełnienia jednak nie rzadziej niż raz w   tygodniu,  

b)   z budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - minimum raz na miesiąc,  

c)   z pozostałych nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a   powstają odpady komunalne, określonych w   § 6   ust. 6   - minimum jeden raz na miesiąc,  

d)   opróżnianie pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki surowców wtórnych stojących na terenach przeznaczonych do użytku publicznego następuje sukcesywnie w   miarę ich zapełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na miesiąc.  

§   11.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z   terenu nieruchomości zgodnie z   harmonogramem odbioru odpadów, w   sposób gwarantujący zachowanie czystości i   porządku na terenie nieruchomości w   następujący sposób:  

1.   selektywnie zebrane w   stosownych workach i   pojemnikach odpady takie jak:  

a)   papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, zimny popiół i   żużel, odpady ulegające biodegradacji należy wystawić przed posesję w   sposób umożliwiający ich sprawny odbiór  

2.   do Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki należy przekazywać odpady komunalne zebrane w   sposób selektywny w   tym:  

a)   zużyte opony,  

b)   wielkogabarytowe  

c)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny  

d)   zużyte baterie i   akumulatory  

e)   budowlane i   rozbiórkowe z   remontów prowadzonych samodzielnie  

f)   przeterminowanych leków i   chemikaliów  

g)   opakowania z   środków ochrony roślin  

h)   odpady biodegradowalne w   tym odpady zielone z   ogrodów i   parków  

i)   odpady opakowaniowe  

§   12.   Właściciele nieruchomości wyposażonych w   zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości w   sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i   porządku na nieruchomości.  

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z   wojewódzkiego planu gospodarki odpadami  

§   13.   W celu osiągnięcia określonych w   wojewódzkim planie gospodarki odpadami poziomów recyklingu wytwórcy odpadów komunalnych powinni w   miarę możliwości:  

1)   kupować produkty w   opakowaniach zwrotnych,  

2)   korzystać z   opakowań, pudełek, pojemników, słoików, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,  

3)   używać toreb wielokrotnego użytku do zakupów codziennych,  

4)   zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomatariałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady,  

5)   kompostować odpady ogrodowe oraz kuchenne na terenie przydomowych ogródków.  

§   14.   Zgodnie w   Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego w   gospodarce odpadami komunalnymi należy osiągnąć następujące cele:  

1)   objąć zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 1   lipca 2013 roku,  

2)   objąć wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku,  

3)   przygotować do ponownego wykorzystania i   recyklingu odpadów takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i   szkło na poziomie minimum 50% ich masy do końca 2020 roku,  

4)   osiągnąć poziom odzysku odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 60%, w   roku 2020 na poziomie 95%,  

5)   osiągnąć poziom odzysku odpadów wielkogabarytowych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 80%, w   roku 2020 na poziomie 95%,  

6)   osiągnąć poziom odzysku odpadów budowlano-remontowych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 55%, w   roku 2020 na poziomie 70%.  

7)   zmniejszyć masę składowanych odpadów do maksymalnie 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku.  

W tym celu prowadzi się w   Sieniawie szeroką edukację ekologiczną.  

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe  

§   15.   1.   Osoby utrzymujące psy i   inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i   ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.  

2.   Na tereny przeznaczone do użytku publicznego psy mogą być wprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie ze smyczy dozwolone jest tylko w   miejscach mało uczęszczanych i   pod warunkiem, że pies ma kaganiec.  

3.   Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w   miejscu publicznym. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z   pomocy psa przewodnika.  

4.   W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.  

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich  

§   16.   W mieście Sieniawa, na terenach wyłączonych z   produkcji rolnej dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich w   zabudowie jednorodzinnej i   gospodarstwach typu zagrodowego wyposażonych w   budynki inwentarskie, spełniające wymogi określone w   przepisach odrębnych.  

§   17.   1.   Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań, aby zwierzęta były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.  

2.   Osoby prowadzące hodowlę zwierząt przeciwdziałają zanieczyszczeniom wód powierzchniowych i   podziemnych nieczystościami powstałymi podczas chowu i   hodowli zwierząt.  

3.   Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.  

4.   Hodowcy pszczół obowiązani są do ustawienia uli w   odległości, co najmniej 5   metrów od granicy nieruchomości w   taki sposób, aby wylatujące i   przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.  

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji  

§   18.   1.   W przypadku pojawienia się większej populacji gryzoni lub pogorszenia się stanu sanitarno-epidemiologicznego deratyzację przeprowadza się obszarze Miasta i   Gminy Sieniawa.  

2.   Sposób i   termin przeprowadzenia deratyzacji, o   której mowa w   ust. 1   każdorazowo zostanie podana do publicznej wiadomości w   sposób zwyczajowo przyjęty.  

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe  

§   19.   Traci moc uchwała Nr L/492/10 Rady Miejskiej w   Sieniawie z   dnia 29 października 2010 r. w   sprawie regulaminu utrzymania czystości i   porządku na terenie Miasta i   Gminy Sieniawa.  

§   20.   Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z   niniejszego Regulaminu, sprawuje Burmistrz Miasta i   Gminy Sieniawa.  

§   21.   Do przeprowadzania kontroli w   zakresie realizacji obowiązków zawartych w   niniejszym regulaminie upoważnieni są funkcjonariusze Policji.  

§   22.   Uchwała wchodzi w   życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w   Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.  

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w   Sieniawie  


Danuta   Król

 

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00