Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2012 poz. 3396

Uchwała nr XXI/130/12 Rady Gminy Skołyszyn

z dnia 6 grudnia 2012r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn

              Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art.40 ust.1 ustawy z dnia 16 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmian.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jaśle,

Rada Gminy Skołyszyn uchwala:
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY SKOŁYSZYN

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn dotyczące:

1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników (urządzeń) przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników, a także utrzymania ich w odpowiednim stanie porządkowym, technicznym i sanitarnym,

3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniami lub uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeniami terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6. wymagań dotyczących utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymaniu na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

§ 2.              

1. Treść regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi
w ustawach:

1) z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012r. poz. 391),

2) z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz.U.2010 r. nr 185 poz.1243
z późn. zm.),

3) z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt ( Dz. U. 2003 r. nr 106, poz. 1002 z późn. zm.)

4) z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005r. nr 180 poz. 1495 z późn. zm. )

5) z dnia 29 czerwca 2007 roku o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. nr 133 poz. 921 z późn. zm.).

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:              

1) miejscu zamieszkania- należy przez to rozumieć miejsce, w którym osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek niezależnie od czasowych nieobecności spowodowanych różnymi wyjazdami, leczeniem itp.,

2) mieszkańcu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną mającą miejsca zamieszkania na terenie Gminy Skołyszyn,

3) chodniku - należy przez to rozumieć wydzieloną część drogi publicznej służącą do poruszania się pieszych,

4) gospodarstwie zagrodowym - należy przez to rozumieć nieruchomość, na której znajdują się budynki przystosowane do hodowli i chowu zwierząt gospodarskich.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Wymaga się od właścicieli nieruchomości prowadzenia selektywnego zbierania odpadów, a od przedsiębiorcy odbierającego odpady do odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:

1) papieru i makulatury,

2) szkła bezbarwnego i kolorowego ,

3) tworzywa sztucznego ,

4) metali (np. puszki, złom) ,

5) opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach) ,

6) przeterminowanych leków i chemikaliów ,

7) zużytych baterii i akumulatorów,

8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

9) odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),

10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

11) zużytych opon,

12) odpadów biodegradowalnych w tym odpadów zielonych,

13) pozostałych zmieszanych opadów komunalnych.

2. Odpady o których mowa w ust.1 zbierane i odbierane będą z częstotliwością i na zasadach określonych w rozdziale IV niniejszego regulaminu.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z tych chodników
w sposób mechaniczny lub ręczny.

2. Usunięcie śliskości należy dokonywać niezwłocznie po ich pojawieniu się poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się.

3. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na złożeniu ich
w miejscu umożliwiającym ich zabranie, nie powodującym zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem:

1) nie zanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego ( szczelnego szamba)

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu środków ulegających biodegradacji.

2. Prowadzenie napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych pojazdów mechanicznych oraz pod warunkiem:

1) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz zapobiegania negatywnemu oddziaływaniu na środowisko, w tym ograniczenie emisji hałasu i spalin,

2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, warunki ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. 1. Na terenie Gminy Skołyszyn do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować następujące rodzaje pojemników, kontenerów i worków:

1) pojemniki o pojemności od 60 do 1100 litrów,

2) kontenery na odpady typu KP o pojemności od 6 do 7 m3,

3) pojemniki i worki na odpady z przeznaczeniem do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności nie mniejszej niż 60l,

4) kosze uliczne na odpady o pojemności minimalnej 30 litrów,

5) kontenery na odpady budowlano- remontowe,

6) pojemniki specjalistyczne o różnej pojemności np. na przeterminowane leki , zużyte baterie, itp.

2. Worki i pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakie odpady należy w nich gromadzić oraz winny posiadać następującą kolorystykę:

1) żółty - przeznaczony na tworzywa sztuczne,

2) czerwony- przeznaczony na metale ( puszki oraz drobny złom),

3) biały- przeznaczony na szkło bezbarwne,

4) zielony- przeznaczony na szkło kolorowe,

5) niebieski- przeznaczony na papier, i tekturę i opakowania wielomateriałowe,

6) brązowy - przeznaczony na odpady biodegradowalne i zielone,

7) szary- przeznaczony na gruz budowlany i zimny popiół,

8) czarny- przeznaczony na zmieszane odpady komunalne.

9) bezbarwny, przeźroczysty - pozostałe drobne odpady selektywnie odbierane (przeterminowane leki, zużyte baterie)

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości
w odpowiednią ilość pojemników (worków) do gromadzenia odpadów komunalnych uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów komunalnych oraz ilość osób z nich korzystających.

4. Odpady selektywnie zebrane powinny być wyrzucane do odpowiednich pojemników
i worków.

5. Ilość i objętość pojemników (worków) do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do :

1) liczby mieszkańców korzystających z pojemników (worków),

2) średniej ilości odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca w ciągu jednego tygodnia, która na terenie gminy Skołyszyn wynosi 10 litrów.

6. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normy:

1) dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych - 2 litry na każdego pracownika lub ucznia, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 litrów,

2) dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych - 10 litrów na każde 10 m2powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej 1 pojemnik
o pojemności 240 litrów,

3) dla lokali handlowych innych niż spożywcze- 10 litrów na każde 10 m2powierzchni użytkowej lokalu, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 120 litrów,

4) dla lokali gastronomicznych- 10 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej 1 pojemnik o pojemności 120 litrów,

5) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych - pojemnik 120 litrowy na każdych 10 pracowników,

6) pojemniki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów w miejscach publicznych powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów,

7) pojemniki do selektywnego zbierania odpadów z zabudowy wielorodzinnej powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów na każdą frakcję odpadów.

§ 7. 1. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości
w miejscach odpowiadających przepisom prawa budowlanego w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. W przypadku, gdy wyznaczenie miejsca zbierania odpadów nie jest możliwe na terenie nieruchomości, na której powstają odpady, właściciel nieruchomości obowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników na odpady komunalne na terenie innej nieruchomości na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem.

§ 8. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i dostęp pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

§ 9. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:

1) wrzucanie do pojemników o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,

2) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczania przed dostępem wód opadowych oraz dostępem dla zwierząt,

3) poddawanie pojemników myciu i oczyszczeniu,

4) utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości

§ 10. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:

1) z obszarów zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej i zagrodowej nie rzadziej niż:

a) zmieszane odpady komunalne - co dwa tygodnie,

b) zebrane selektywnie - papier i makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, odpady wielomateriałowe - co dwa tygodnie,

c) zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny - 1 raz na kwartał,

d) odpady ulegające biodegradacji w tym odpady zielone - jeden raz w tygodniu, w okresie od 1 kwietnia do 31 października i co najmniej jeden raz w miesiącu w pozostałym okresie,

e) odpady wielkogabarytowe, zużyte opony- 2 razy w roku, w terminie określonym w harmonogramie;

f) odpady budowlane i rozbiórkowe - powstające w wyniku prowadzenia drobnych robót niewymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót, w ilości nie większej niż 1m3jeden raz w roku z gospodarstwa domowego, uprawniony przedsiębiorca ma obowiązek odebrać na indywidualne zgłoszenie w ramach opłaty stałej ponoszonej przez właścicieli nieruchomości na rzecz Gminy Skołyszyn, natomiast większe ilości uprawniony przedsiębiorca ma obowiązek odebrać, jednakże za dodatkową opłatą,

2) z terenów do użytku publicznego :

a) opróżnianie koszy ulicznych następuje sukcesywnie w miarę ich zapełnienia, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu,

b) opróżnianie pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki surowców wtórnych stojących na terenach przeznaczonych do użytku publicznego następuje sukcesywnie w miarę ich zapełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na miesiąc.

§ 11. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zgodnie z harmonogramem odbioru opadów, w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości w następujący sposób:

1) selektywnie zebrane w stosownych workach i pojemnikach odpady takie jak:

a) papier i makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe,

b) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny opady wielkogabarytowe, zużyte opony,

c) przeterminowane leki oraz chemikalia pozbawione ulotek oraz opakowań, które należy zagospodarować jako makulaturę,

d) zużyte baterie i akumulatory,

e) odpady biodegradowalne (odpady kuchenne, ogrodowe, zielone) można poddać kompostowaniu na terenie nieruchomości na której powstały lub gromadzić te odpady w stosownych workach lub pojemnikach,

- odbierane będą na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej (zwartej) wzdłuż drogi dojazdowej; Jej właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawiać je na pobocze drogi dojazdowej do posesji; na obszarach górskich i w terenach rozproszonych, na których dojazd samochodu odbierającego odpady jest utrudniony, ich właściciele mają obowiązek odpady zebrane selektywnie, jak i zmieszane w wyznaczonych terminach zwieźć do wyznaczonego miejsca położonego wzdłuż drogi, którą porusza się samochód przedsiębiorcy odbierającego odpady.

§ 12. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. Częstotliwość opróżniania z nieczystości ciekłych zbiorników bezodpływowych wynika z ich pojemności.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. W celu osiągnięcia określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami poziomów recyklingu wytwórcy odpadów komunalnych powinni w miarę możliwości:

1) kupować produkty w opakowaniach zwrotnych,

2) korzystać z opakowań, pudełek, pojemników, słoików, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,

3) używać toreb wielokrotnego użytku do zakupów codziennych,

4) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady,

5) przekazywać stare, nieuszkodzone meble organizacjom charytatywnym lub innym zainteresowanym,

6) kompostować odpady ogrodowe oraz kuchenne na terenie przydomowych ogródków.

§ 14. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego w gospodarce odpadami komunalnymi należy osiągnąć następujące cele:

1) objąć zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 1 lipca 2013 roku,

2) objąć wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku,

3) przygotować do ponownego wykorzystania i recyklingu odpadów takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło na poziomie minimum 50 % ich masy do końca 2020 roku,

4) osiągnąć poziom odzysku odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 60 %, w roku 2020 na poziomie 95%,

5) osiągnąć poziom odzysku odpadów wielkogabarytowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 80%, w roku 2020 na poziomie 95%,

6) osiągnąć poziom odzysku odpadów budowlano- remontowych ze strumienia odpadów komunalnych w roku 2017 na poziomie 55%, w roku 2020 na poziomie 95%,

7) zmniejszyć masę składowanych odpadów do maksymalnie 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku. W tym celu prowadzi się w Gminie Skołyszyn szeroką edukację ekologiczną.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 15. 1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.

2. Na tereny przeznaczone do użytku publicznego psy mogą być wprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie ze smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec.

3. Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psa przewodnika.

4. W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.

Rozdział 7.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich

§ 16. W Gminie Skołyszyn, na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich w zabudowie jednorodzinnej i gospodarstwach typu zagrodowego wyposażonych w budynki inwentarskie, spełniające wymogi określone w przepisach odrębnych.

§ 17. 1. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań aby zwierzęta były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

2. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt zobowiązane są przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych.

3. Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.

4. Hodowcy pszczół obowiązani są do ustawienia uli w odległości, co najmniej 5 metrów od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji

§ 18. 1. W przypadku pojawienia się większej populacji gryzoni lub pogorszenia się stanu sanitarno-epidemiologicznego deratyzację przeprowadza się na obszarze całej gminy lub jej części.

2. Sposób i termin przeprowadzenia deratyzacji, o której mowa w ust. 1 każdorazowo zostanie podana do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 19. Traci moc uchwała nr XXIX/232/2006 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 27 marca 2006r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn.(Dz. Urz. Woj. Podk. Nr 41,poz.779),oraz Nr XX/116/2012 Rady Gminy Skołyszyn z dnia 26 października 2012 r. roku w sprawie Regulaminu utrzymywania czystości i porządku na terenie Gminy Skołyszyn.

§ 20. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Skołyszyn.

§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skołyszyn.

§ 22. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy Skołyszyn


mgr Wiesław Hasiak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00