Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIV/253/2012 Rady Miejskiej w Brzozowie
z dnia 29 listopada 2012r.
w sprawie przyjęcia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzozów"
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 , art.40 ust.1 i art.41.ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)oraz art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391z późn.zm. ) - po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzozowie
Rada Miejska w Brzozowie
uchwala, co następuje :
§ 1. Uchwala się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzozów” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały .
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXVII/233/2005 Rady Miejskiej w Brzozowie z dnia 26 października 2005 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Brzozów z późn.zm.
§ 3. Wykonywanie uchwały powierza się Burmistrzowi Brzozowa.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego .
Załącznik do Uchwały Nr XXIV/253/2012
Rady Miejskiej w Brzozowie
z dnia 29 listopada 2012 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI
I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY BRZOZÓW
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzozów,
w szczególności dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych , w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów , zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon,
a także odpadów zielonych ,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego ,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi ;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach ,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników ,
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2. Treść regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi
w ustawach :
1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.,
2) o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. ,
3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.,
4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r.,
5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 3. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych
( pojemniki, kontenery, worki na śmieci) oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim
stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym ;
2) systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych nieczystości ciekłych w celu niedopuszczenia do przepełnienia się zbiorników ;
3) prowadzenia selektywnego zbierania i przekazywania przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym regulaminie ;
4) przekazywanie odpadów zbieranych selektywnie i pozostałych, zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem, dostarczonym właścicielom nieruchomości.
2. Wykonywanie obowiązków o których mowa w ust.1 na terenie budowy należy do
wykonawcy robót budowlanych .
3. Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe , mają obowiązek
zapewnienia dostatecznej liczby pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów.
§ 4. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątnięcia błota , śniegu , lodu i innych
zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego, w tym
z chodników położonych wzdłuż nieruchomości poprzez :
1 ) uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne ,
2) usunięcie lodu za pomocą środków chemicznych , jeżeli środki te zostały prawnie
dopuszczone do tego celu .
2. Jeżeli przy chodniku wyznaczone jest przejście dla pieszych , na wysokości tego przejścia
chodnik należy oczyszczać na całej szerokości .
3. Do usuwania śniegu lub lodu na części nieruchomości udostępnianej do użytku publicznego
przy której występują tereny zieleni lub zadrzewienia ust.1, pkt 2 nie stosuje się .
4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek uprzątnąć zanieczyszczenia wskazane w ust.1
poprzez złożenie ich na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące
w stanie czystości jezdnię i aby nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej
nieruchomości, przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej wody bez
detergentów .
2. Mycie pojazdu na nieruchomości może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej
nadwozie pojazdu .
3. Powstające ścieki należy odprowadzać do kanalizacji lub gromadzić w sposób
umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami utrzymania czystości i porządku
w gminach .
4. Ścieki o których mowa w ust.3 nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników
wodnych lub do ziemi, ani powodować uciążliwości dla innych osób korzystających
z danej nieruchomości lub nieruchomości sąsiedniej .
5. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się
wyłącznie w zakresie obejmującym doraźne naprawy i regulacje samochodów oraz pod
warunkiem:
1) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz
negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin ;
2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych ;
3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska .
Rozdział 3.
ZASADY PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW
§ 6. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów :
1. Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do prowadzenia selektywnego zbierania
odpadów, a odbierający odpady do selektywnego odbierania odpadów obejmujących
następujące frakcje:
1) szkło - w tym opakowania ze szkła ;
2) papier i tektura - w tym opakowania , gazety , czasopisma itp. ;
3) tworzywa sztuczne - w tym opakowania z tworzyw sztucznych, folie itp. ;
4) metale - puszki, drobny złom ;
5) opakowania wielomateriałowe ;
6) odpady ulegające biodegradacji ;
7) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe ;
8) zmieszane odpady komunalne .
2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest także do selektywnego zbierania :
1) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego ;
2) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych ;
3) powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów
oraz zużytych baterii i akumulatorów ;
4) zużytych opon .
3. Odpady o których mowa w ust.1 należy przekazywać z częstotliwością określoną
w rozdziale 5, w terminach wyznaczonych w harmonogramie lub mogą być dostarczone
przez właściciela nieruchomości do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów .
4. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki i worki obciąża właściciela
nieruchomości. Pojemniki i worki mogą być udostępniane przez przedsiębiorcę .
5. Szkło, papier i tekturę, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe należy
gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, w tym workach foliowych
bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstał ten rodzaj odpadu .W przypadku
nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi należy umieszczać wyżej
wymienione frakcje odpadów w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych
pojemnikach zlokalizowanych na terenie osiedli z tym, że za budynki wielolokalowe
uznaje się budynki , w których znajdują się cztery lub więcej lokali mieszkalnych .
6. Dopuszcza się, aby w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej odpady ulegające
biodegradacji zbierane w sposób selektywny były kompostowane w przydomowym
kompostowniku z zachowaniem technologii kompostowania .
7. Odpady zielone ulegające biodegradacji można dostarczyć do Punktu Selektywnej Zbiórki
Odpadów .
8. Odpady niebezpieczne takie jak baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia
odpadów komunalnych . Można je przekazywać do specjalistycznych pojemników
znajdujących się w punktach zbiórki lub w szkołach, urzędach lub innych budynkach
użyteczności publicznej , które zostaną wyposażone w te pojemniki przez gminę .
9. Chemikalia, w szczególności farby, lakiery, środki ochrony roślin należy przekazać
do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów .
10. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać
do specjalistycznych pojemników znajdujących się w wyznaczonych aptekach na terenie
gminy. Apteki zostaną wyposażone w odpowiednie pojemniki przez gminę .
11. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą
przez przedsiębiorcę po ogłoszeniu terminu przez gminę, bądź przez uprawniony podmiot.
Dopuszcza się osobiste dostarczenie w/w odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki
Odpadów. Za odbiór odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów właściciel
nieruchomości obowiązany jest uiścić dodatkową opłatę .
12. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, należy gromadzić wyłącznie
w specjalistycznych pojemnikach, uniemożliwiających pylenie lub dostarczyć je
do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów . Właściciel nieruchomości ma obowiązek
odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy .
13. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które
powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na
budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty . Odpady nie spełniające tej
definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą .
14. Na terenie Gminy Brzozów znajduje się Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
wymienionych w § 7 ust.1 i 2 niniejszego regulaminu, o lokalizacji których Gmina
poinformuje właścicieli nieruchomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz poprzez
publikację tej informacji na swoich stronach internetowych .
Rozdział 4.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH
DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 7. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone
w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszej uchwale
i w Rozporządzeniu w sprawie wymagań technicznych jakie powinien spełniać podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości .
2. Nieczystości płynne powstające na terenie nieruchomości winne być odprowadzane do sieci
kanalizacyjnej , przydomowych oczyszczalni ścieków bądź do szczelnych zbiorników
bezodpływowych , odpowiadających wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów .
§ 8. 1. Ustala się średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach
domowych, przypadającą na jednego mieszkańca w ilości 40 l na miesiąc .
2. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie
nieruchomości, niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej
oraz zagrodowej, jeżeli z tego pojemnika korzysta :
1) do 5 osób - o pojemności 120 l ;
2) od 6 do 10 osób - o pojemności 2x120 l lub 1x240 l ;
3) od 11 do 15 osób - o pojemności 3x120 l lub 1x240 l+ 1x120 l ;
4) powyżej 15 osób - o pojemności 4x120 l lub 2x240 l;
3. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie wielorodzinnej, jeżeli
z tego pojemnika korzysta :
1) do 5 osób - o pojemności 120 l ;
2) od 6 do 10 osób - o pojemności 2x120 l lub 1x240 l ;
3) od 11 do 15 osób - o pojemności 3x120 l lub 1x240 l + 1x120 l ;
4) powyżej 15 osób - o pojemności 1100 l lub wielokrotność pojemników 1100 l.
4. Dopuszcza się przy zachowaniu minimalnej pojemności stosowanie do gromadzenia
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników niż zostały
określone w ust.2 i ust.3 .
5. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady
mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki, a ich pojemność dostosować do
częstotliwość odbioru odpadów komunalnych. Zaleca się przy określaniu wielkości
pojemnika uwzględnienie następujących parametrów minimalnych:
1) dla szkół wszelkiego typu 3 l na każdego ucznia i pracownika, jednak co najmniej jeden
pojemnik o pojemności 120 l na każdą placówkę ;.
2) dla żłobków i przedszkoli 3 l na każde dziecko i pracownika , jednak co najmniej jeden
pojemnik o pojemności 120 l na każdą placówkę ;.
3) dla lokali handlowych 50 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej
jeden pojemnik 120 l na lokal;
4) dla punktów handlowych poza lokalem 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej
jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;
5) dla lokali gastronomicznych 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden
pojemnik o pojemności 120 l na każdy lokal ;
6) dla kiosków i ulicznych punktów szybkiej konsumpcji co najmniej jeden pojemnik 120 l;
7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń
biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników;
8) dla internatów, szpitali, hoteli, pensjonatów, domów opieki 20 l na jedno łóżko, jednak co
najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt ;
9) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października
każdego roku, i 5 l poza tym okresem;
10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości
wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego
pojemnika na odpady .
§ 9. 1. Określa się rodzaje worków przeznaczonych do selektywnego gromadzenia odpadów przez
właścicieli nieruchomości, o następujących ujednoliconych kolorach:
1) żółty z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne , metale i opakowania wielomateriałowe ;
2) zielony z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane ;
3) niebieski z przeznaczeniem na papier i tekturę w tym opakowania, gazety, czasopisma itp.;
4) brązowy z przeznaczeniem na odpady zielone, ulegające biodegradacji .
2. Ustala się minimalną pojemność 60 l dla worków na odpady selektywnie gromadzone,
o których mowa w ust.1 .
3. Worki powinny być wykonane z folii LDPE i znakowane napisami określającymi rodzaj
gromadzonych odpadów .
§ 10. Na terenach zabudowy wielorodzinnej oraz w centralnych miejscach poszczególnych
miejscowości gminy ( przed szkołami, przed sklepami wielkopowierzchniowymi itp.) -
zestawy pojemników przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań z tworzyw sztucznych,
szkła i opakowań szklanych , papieru i tektury winny posiadać minimalną pojemność 2000l
i być oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, z opisem
i znakiem graficznym .
§ 11. 1. Na drogach publicznych oraz na terenie nieruchomości, na których znajdują się
obiekty służące do użytku publicznego, w tym na wewnętrznych drogach osiedlowych ,
należy ustawiać trudnopalne pojemniki lub kosze uliczne o minimalnej pojemności 25 l .
2. Pojemniki lub kosze, o których mowa w ust.1 należy rozmieścić w szczególności przy
oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz w miejscach
o dużym natężeniu ruchu .
§ 12. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania pojemników, miejsc zbierania
i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez :
1) pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu
widocznym, na wyrównanej, najlepiej utwardzonej powierzchni, dostępnym
dla pracowników podmiotu uprawnionego lub gdy takiej możliwości nie ma, należy
wystawiać je w dniu odbioru zgodnie z harmonogramem na najbliższy chodnik lub pobocze
drogi ;
2) do pojemników o odpowiednich oznaczeniach i worków o określonych kolorach należy
wrzucać wyłącznie odpady do nich przeznaczone ;
3) pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony np. pokrywy, która zabezpiecza
przed dostępem wód opadowych i innych czynników zewnętrznych ;
4) pojemniki powinny być poddawane w zależności od potrzeb czyszczeniu preparatami
usuwającymi drobnoustroje, owady oraz nieprzyjemne zapachy ;
5) ilość i pojemność pojemników powinna być proporcjonalna do potrzeb w celu
niedopuszczania do ich przeciążania .
Rozdział 5.
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH
I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI
§ 13. 1. Odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości może być
dokonywany wyłącznie przez przedsiębiorcę wpisanego do rejestru działalności
regulowanej .
2. Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości
w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających ich przepełnienie tj:
1) z pojemników na odpady komunalne niesegregowane (zmieszane) :
a) dla budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej - nie rzadziej
niż jeden raz na dwa tygodnie ;
b) dla budynków mieszkalnych w zabudowie wielorodzinnej - nie rzadziej niż jeden raz
w tygodniu ;
3. Odbiór segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 7 ust.1 pkt 1,2,3,4,5
odbywać się będzie :
a) dla budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej - nie rzadziej
niż jeden raz w miesiącu ;
b) dla budynków mieszkalnych w zabudowie wielorodzinnej - nie rzadziej niż 2 razy
w miesiącu lub w miarę napełnienia pojemników .
4. Odpady zielone, ulegające biodegradacji odbierane będą z uwzględnieniem potrzeb
i warunków sanitarno - porządkowych .
5. Odpady niebezpieczne odbierane będą na bieżąco w Punkcie Selektywnej Zbiórki
Odpadów.
6. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą
dwa razy w roku - przed sezonem letnim i przed sezonem zimowym, zgodnie z ustalonym
harmonogramem przez przedsiębiorcę, bądź odpłatnie na bieżąco w Punkcie Selektywnej
Zbiórki Odpadów .
7. Pozostałe odpady zbierane selektywnie należy przekazać we własnym zakresie,dostarczając
je do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów .
8. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe będą odbierane na indywidualne zgłoszenie .
9. Opróżnianie koszy ulicznych następuje w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż dwa razy
w tygodniu .
10. Opróżnianie pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, stojących na
terenach przeznaczonych do użytku publicznego następuje w miarę potrzeb, jednak
nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu
§ 14. 1. Właściciel nieruchomości nieskanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników
bezodpływowych (szamb) w sposób systematyczny, z częstotliwością zapewniającą
niedopuszczenie do ich przepełnienia .
2. Pojemność zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do potrzeb osób
zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych .
§ 15. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być
eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Rozdział 6.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 16. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są podejmować działania zmierzające do
ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów, w szczególności poprzez:
1) używanie toreb wielokrotnego użytku, w szczególności płóciennych, do codziennych
zakupów ;
2) kompostowanie odpadów zielonych w pryzmie kompostowej na przydomowym terenie ;
3) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych ;
4) zgniatanie butelek plastikowych, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych przed
wrzuceniem do pojemnika ;
5) oddawanie odzieży organizacjom charytatywnym bądź wrzucanie do pojemników na
odzież .
2. Odpady ze szkła i tworzyw sztucznych przekazywane do segregacji powinny być
pozbawione zanieczyszczeń .
Rozdział 7.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 17. 1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania
właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawienia ich bez
dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie
ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.
2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymania tych
zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas, odory) dla osób znajdujących się
w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.
3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub
furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące
stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.
4. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzone tylko na smyczy, natomiast
psy należące do rasy psów niebezpiecznych mogą być wyprowadzone tylko na smyczy
i w kagańcu
5. Zabronione jest:
1) wpuszczanie psów i kotów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci,
2) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych,
lokali gastronomicznych (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).
6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń
spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach
przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności z terenu ulic, chodników, parków .
§ 18. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Brzozowie określająca „Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Brzozów”.
Rozdział 8.
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH
NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM RÓWNIEŻ ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH
§ 19. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zakazuje się produkcji towarowej zwierząt
gospodarskich.
2. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolniczej, w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, na własny użytek, pod warunkiem
spełnienia wymogów: sanitarnych, budowlanych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt,
określonych odrębnymi przepisami.
3. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli odpady i nieczystości będą
gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować
zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
2) nie powodowania przez prowadzoną hodowlę uciążliwości, w szczególności zapachowych
dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich ;
3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
4. Pszczoły powinny być trzymane w ulach ustawionych w odległości co najmniej 10 m od
granicy nieruchomości, w taki sposób, aby nie zakłócały korzystania z nieruchomości
sąsiednich.
Rozdział 9.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI
ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 20. 1. Właściciele, zarządcy , użytkownicy nieruchomości zobowiązani są w razie potrzeby do
przeprowadzenia deratyzacji na terenie nieruchomości .
2. Ustala się następujące terminy przeprowadzenia deratyzacji - marzec i październik
każdego roku.
3. W uzasadnionych przypadkach zabiegi deratyzacji należy przeprowadzać w innych
terminach .
4. Deratyzację przeprowadza się na terenie całej gminy .
§ 21. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Brzozowa, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi
w drodze zarządzenia obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin
jej przeprowadzenia .
Rozdział 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Brzozowa .