Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2012 poz. 3357

Uchwała nr XXVI/6166/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 18 grudnia 2012r.

w sprawie stwierdzenia nieważności w części uchwały Nr XXI/150/2012 Rady Gminy Domaradz z dnia 16 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek oraz zasad poboru opłaty targowej na terenie Gminy Domaradz

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Rzeszowie po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego dotyczącego uchwały Nr XXI/150/2012 Rady Gminy Domaradz z   dnia 16 listopada 2012 r. w   sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek oraz zasad poboru opłaty targowej na terenie Gminy Domaradz - działając na podstawie art. 11 ust. 1   pkt 5   i art. 18a ust. 3   ustawy z   dnia 7   października 1992 r. o   regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z   2012 r., poz. 1113) w   związku z   art. 91 ust. 1   i 3   ustawy z   dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz. U. z   2001 r. Nr 142, poz. 1591 z   późn. zm.)   stwierdza nieważność w   § 2   ust. 4   zdania w   brzmieniu „Wynagrodzenie będzie wypłacane do dnia 28 każdego miesiąca.”  

UZASADNIENIE  

W dniu 16 listopada 2012 r. Rada Gminy Domaradz podjęła uchwałę Nr XXI/150/2012 w   sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek oraz zasad poboru opłaty targowej na terenie Gminy Domaradz.  

Uchwała ta wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Rzeszowie w   dniu 29 listopada 2012 r.  

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Rzeszowie uchwałą Nr XXV/5728/2012 z   dnia 4   grudnia 2012 r. wszczęło postępowanie nadzorcze w   sprawie przedmiotowej uchwały. Badając powyższą uchwałę w   trybie nadzoru Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Rzeszowie ustaliło następujący stan faktyczny: Przedłożoną uchwałą rada gminy ustaliła dzienne stawki opłaty targowej na terenie Gminy Domaradz, zarządziła pobór opłaty targowej w   formie inkasa, określiła inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso. Rada Gminy zarządzając pobór opłaty targowej w   formie inkasa postanowiła jednocześnie w   § 2   ust. 4   uchwały o   terminie wypłaty inkasentowi wynagrodzenia, stanowiąc, iż: „Wynagrodzenie będzie wypłacane do dnia 28 każdego miesiąca.”  

Mając na względzie powyższe ustalenia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zważyło, co następuje:  

Zgodnie z   przepisami art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z   późn. zm.) oraz art. 40 ust. 1   ustawy z   dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz. U. z   2001 r. Nr 142, poz. 1591 z   późn. zm.) organy samorządu terytorialnego ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów na podstawie i   w granicach upoważnień zawartych w   ustawie.  

W myśl art. 18 ust. 2   pkt 8   ustawy o   samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w   sprawach podatków i   opłat w   granicach określonych w   odrębnych ustawach. Z   powyższą regulacją koresponduje dyspozycja przywołanego przez Radę Gminy Domaradz w   podstawie prawnej kwestionowanej uchwały art. 19 pkt 2   ustawy z   dnia 12 stycznia 1991 r. o   podatkach i   opłatach lokalnych (Dz. U. z   2010 r. Nr 95, poz. 613 z   późn. zm.), zgodnie z   którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w   drodze uchwały może zarządzić pobór opłaty targowej w   drodze inkasa oraz określić inkasentów i   wysokość wynagrodzenia za inkaso. Dalej idących kompetencji dla organu stanowiącego wskazany przepis nie przewiduje. W   ramach dyspozycji przywołanego w   przedmiotowej uchwale przepisu, brak jest zatem podstawy prawnej dla organu stanowiącego do regulowania spraw wykraczających poza przyznane kompetencje. W   związku z   powyższym stwierdzić należy, iż Rada Gminy Domaradz nie miała delegacji ustawowej do określania w   akcie prawa miejscowego terminu wypłaty wynagrodzenia inkasentowi, tak jak uczyniła to w   postanowieniach § 2   ust. 4   uchwały, naruszając w   sposób istotny art. 18 ust. 2   pkt 8   ustawy z   dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym w   związku z   art. 19 pkt 2   ustawy z   dnia 12 stycznia 1991 r. o   podatkach i   opłatach lokalnych.  

Z powyższych względów Kolegium Regionalnej izby Obrachunkowej w   Rzeszowie postanowiło więc jak w   sentencji.  

Na niniejszą uchwałę Gminie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w   Rzeszowie za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w   Rzeszowie, w   terminie 30 dni od daty jej doręczenia  

 

 

PREZES  


dr   Zbigniew K.   Wójcik

 

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00