Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2012 poz. 3268

Uchwała nr XXXIII/88/2012 Rady Miejskiej w Cieszanowie

z dnia 11 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Cieszanów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lubaczowie znak: PSK.070-38/12 z dnia 2.11.2012 r.

Rada Miejska w Cieszanowie

uchwala:

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Cieszanów

§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 2. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu: średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, liczby osób korzystających z tych pojemników.

§ 3. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 4. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

§ 5. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 6. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach:

§ 7. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 8. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Cieszanów.

§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Cieszanów.

§ 10. Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Cieszanowie.

§ 11. Traci moc Uchwała Nr XXXI/76/2012 Rady Miejskiej w Cieszanowie z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Cieszanów.

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE
GMINY CIESZANÓW

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Cieszanów, dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

2) rodzaju i minimalnej pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na               terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich               utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu               nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów ich przeprowadzania.

§ 2. 1. Treść regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

1) z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391),

2) z dnia 21 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

3) z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U z 2003 r. Nr 106, poz. 1006 z późn. zm.),

4) z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz.               1495),

5) z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr               133, poz. 921 z późn. zm.).

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) mieszkańcu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną przebywającą na terenie nieruchomości z zamiarem stałego lub czasowego zamieszkania,

2) miejscu zamieszkania - należy przez to rozumieć miejsce, na którym osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek niezależnie od czasowych nieobecności spowodowanych różnymi wyjazdami, leczeniem, itp.,

3) punkcie selektywnego zbierania odpadów - należy przez to rozumieć punkt w rozumieniu ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktemmobilnym jest także samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed domów,

4) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej KPGO 2014) - należy przez to rozumieć dokument               przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą Nr 217 z dnia 24 grudnia 2010 r. (M. P. Nr 101, poz. 1193),

5) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami (dalej WPGO) - należy przez to rozumieć uchwałę Nr XXIV/409/12 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 27 sierpnia 2012 r.,

6) sezonie letnim - należy przez to rozumieć okres od 1 kwietnia do 30 września,

7) sezonie zimowym - należy przez to rozumieć okres 1 października do 31 marca.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach użyteczności publicznej

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a przedsiębiorca odbierający odpady do odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:

1) papieru i makulatury,

2) szkła bezbarwnego i kolorowego,

3) tworzywa sztucznego,

4) metali (np. puszki, złom),

5) opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach),

6) przeterminowanych leków i chemikaliów,

7) zużytych baterii i akumulatorów,

8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

9) opakowań wielkogabarytowych (np. mebli).

10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

11) zużytych opon,

12) odpadów biodegradowalnych, w tym odpadów zielonych,

13) pozostałych zmieszanych odpadów komunalnych.

2. Odpady o których mowa w ust. 1 zbierane i odbierane będą z częstotliwością i na zasadach określonych
w rozdziale IV Regulaminu.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z tych chodników, w sposób mechaniczny lub ręczny.

2. Usunięcie śliskości należy dokonywać niezwłocznie po ich pojawieniu się poprzez odlodzenie i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się.

3. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na złożeniu ich w miejscu umożliwiającym ich zbieranie, nie powodującym zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.

4. Odpady takie jak: lód, śnieg, gorący popiół i żużel, substancje toksyczne i żrące, medyczne, weterynaryjne, gruz, itp. zaleca się zagospodarować w inny sposób niż wrzucenie ich do pojemników, kontenerów i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, może odbywać się pod warunkiem odprowadzenia powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.

2. Drobne naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie
z przepisami ustawy.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych,
warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie

sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. 1. Na terenie miasta i gminy Cieszanów do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować następujące rodzaje pojemników, kontenerów i worków:

1) kosze uliczne o pojemności minimalnej 30 litrów,

2) worki o pojemności od 60 do 120 litrów,

3) pojemniki na odpady o pojemności od 110 do 1100 litrów,

4) pojemniki do selektywnej zbiórki o pojemności od 800 l do 1500 l,

5) kontenery o pojemności od 5 m3do 10 m3,

6) kontenery przeznaczone na odpady budowlano-remontowe,

7) pojemniki specjalistyczne o różnej pojemności np. na: przeterminowane leki, zużyte baterie, itp.

2. Worki i pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakie odpady należy w nich gromadzić oraz winny posiadać następującą kolorystykę:

1) NIEBIESKI               z przeznaczeniem na makulaturę,

2) ŻÓŁTY               z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,

3) ZIELONY               z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane kolorowe,

4) BIAŁY               z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane bezbarwne,

5) CZERWONY z przeznaczeniem na metale (puszki, drobny złom)

6) FIOLETOWY               z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji,

3. Ilość przewidzianych pojemników i worków dla domów jednorodzinnych będzie dostosowana do ilości osób zamieszkałych na danej nieruchomości, zgodnie ze złożoną deklaracją.

4. Zarządcy nieruchomości wielomieszkaniowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i harmonogramu odbioru odpadów.

5. Ilość i objętość pojemników do gromadzenia odpadów, w które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do:

1) liczby mieszkańców korzystających z pojemników,

2) średniej ilości odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca w ciągu jednego tygodnia, która na terenie gminy wynosi 30 litrów.

6. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o wielkości dostosowanej do ilości i rodzaju produkowanych odpadów, uwzględniając minimum określone w ust. 7.

7. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne należy je gromadzić w pojemnikach, workach i kontenerach uwzględniając następujące normy:

1) dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych - 5 litrów na każdego pracownika lub               ucznia, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 litrów,

2) dla lokali handlowych 40 litrów na każde 10m2powierzchni użytkowej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 litrów na lokal;

3) dla punktów handlowych poza lokalem 30 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden               pojemnik o pojemności 110 litrów na każdy punkt,

4) dla lokali gastronomicznych 10 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 litrów na lokal,

5) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - nie mniej niż 110 litrów na punkt,

6) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady o pojemności 110 litrów,

7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 110 litrów na każdych 10 pracowników,

8) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki, 20 litrów na jedno łóżko, jednak nie mniej niż 110 litrów,

9) dla ogródków działkowych 20 litrów na każdą działkę w okresie letnim każdego roku i 5 litrów poza tym               okresem.

§ 7. Właściciele nieruchomości, na których odbywają się imprezy masowe są zobowiązani do pozbywania się odpadów w sposób określony w Regulaminie, przy czym rodzaj, ilość i pojemność pojemników na odpady komunalne oraz termin i sposób odbioru odpadów następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady.

§ 8. Miejsca publiczne takie jak drogi publiczne, ciągi handlowo - usługowe, przystanki komunikacji, parki powinny być obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne. Na przystankach komunikacji publicznej kosze należy umiejscowić pod wiatą, a jeżeli jej nie ma o w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

§ 9. 1. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości w miejscach odpowiadających przepisom prawa budowlanego w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. W przypadku, gdy wyznaczenie miejsca zbierania odpadów nie jest możliwe na terenie nieruchomości, na której powstają odpady, właściciel nieruchomości obowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników na odpady komunalne na terenie innej nieruchomości na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem.

§ 10. Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone o zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w miejscu umożliwiającym swobodny do nich dojazd i dostęp pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

§ 11. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:

1) wrzucanie do pojemników o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,

2) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych oraz dostępem zwierząt,

3) poddawanie pojemników myciu i oczyszczeniu,

4) utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie technicznym w szczególności poprzez stałą kontrolę ich szczelności.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości
w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Do odbioru odpadów komunalnych upoważniony jest podmiot wyłoniony w drodze przetargu, ogłoszonego przez gminę.

§ 13. 1. Ustala się minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) dla budynków jednorodzinnych - nie rzadziej niż raz na miesiąc,

2) dla budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych - nie rzadziej jak raz na dwa tygodnie,

3) dla placówek handlowo-usługowych - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,

4) z terenów cmentarzy nie rzadziej niż raz w miesiącu,

5) z terenów ogródków działkowych - według częstotliwości i na zasadach ustalonych przez zarząd ogródków działkowych, jednak w okresie letnim nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, takich jak: papier, szkło, plastik, metal i odpady wielomateriałowe co najmniej raz na dwa miesiące.

3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów ulegających biodegradacji w tym odpady zielonych przynajmniej raz w miesiącu, przy czym odpady te można poddać kompostowaniu na terenie nieruchomości na której powstały.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, takich jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon co najmniej 2 razy w roku w terminie wyznaczonym w harmonogramie, bądź na bieżąco w punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

5. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów niebezpiecznych na bieżąco w punkcie selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta.

6. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w wyznaczonych aptekach i ośrodkach zdrowia na terenie miasta Cieszanowa. Lista wyznaczonych punktów jest dostępna w budynku i na stronie internetowej Urzędu Miasta
i Gminy Cieszanów oraz jest na bieżąco aktualizowana.

7. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w punkcie zbiórki odpadów oraz w wyznaczonych punktach handlowych i w szkołach. Lista wyznaczonych punktów jest dostępna w budynku i na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy oraz jest na bieżąco aktualizowana.

8. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie.

9. Odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prowadzenia drobnych prac niewymagających pozwolenia na budowę, zgłoszenia zamiaru budowy lub wykonania robót właściciel nieruchomości jest obowiązany dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub zamówić odpowiedni pojemnik u przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne. Pozbywanie się pozostałych odpadów budowlanych i rozbiórkowych odbywa się na koszt właściciela nieruchomości za pośrednictwem dowolnej firmy posiadającej wpis do rejestru działalności regulowanej miasta i gminy Cieszanów.

10. Odpady komunalne, oprócz zbierania w typowych pojemnikach i workach oraz oddawania
w zorganizowanych zbiórkach, można wywozić do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych za okazaniem dokumentu zameldowania na terenie miasta i gminy Cieszanów.

§ 14. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 15. W celu osiągnięcia określonych w WPGO poziomów recyklingu wytwórcy odpadów komunalnych powinni
w miarę możliwości:

1) kupować produkty w opakowaniach zwrotnych,

2) korzystać z opakowań, pudełek, pojemników, słoików, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,

3) używać toreb wielokrotnego użytku do zakupów codziennych,

4) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady,

5) przekazywać stare, nieuszkodzone meble organizacjom charytatywnym lub innym zainteresowanym,

6) kompostować odpady ogrodowe oraz kuchenne na terenie przydomowych ogródków.

§ 16. 1. Według KPGO 2014 i WPGO w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 1 lipca 2013 r.,

2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 r.,

3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska               odpadów, aby nie było składowanych:

a) w 2013 r. więcej niż 50%,

b) w 2020 r. więcej niż 35%, masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,

4) zmniejszenie masy składowych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r.,

5) przygotowywanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50% ich masy do 2020 r.,

2. Gospodarka odpadami w województwie opiera się na wskazanych w planie regionach gospodarki odpadami. Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, odpady komunalne zmieszane, odpady z pielęgnacji terenów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowane tylko i wyłącznie w ramach danego regionu.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 17. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego i ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.

2. Na tereny przeznaczone do użytku publicznego psy mogą być wprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie ze smyczy dozwolone jest tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec.

3. Osoby utrzymujące psa obowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w miejscu publicznym. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających
z pomocy psa przewodnika.

4. W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.

§ 18. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej
w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta i gminy Cieszanów.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 19. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako wyłączonych z produkcji rolniczej.

2. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań aby zwierzęta były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

3. Osoby prowadzące hodowlę zwierząt przeciwdziałają zanieczyszczeniom wód powierzchniowych
i podziemnych nieczystościami powstałymi podczas chowu i hodowli zwierząt.

4. Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.

5. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

4. Hodowcy pszczół obowiązani są do ustawienia uli w odległości co najmniej 5 metrów od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 20. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji w miarę potrzeby.

2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy Cieszanów określi swoim zarządzeniem, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 21. 1. Upoważnieni przez Burmistrza Miasta i Gminy Cieszanów pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień Regulaminu.

2. Pracownicy przeprowadzający kontrolę legitymować się będą wobec użytkowników nieruchomości legitymacją służbową.

3. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie miasta i gminy Cieszanów można zgłaszać do Referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Komunalnego tel. (16) 6328671 lub na adres poczty elektronicznej: cieszanow@vp.pl

4. Burmistrz Miasta i Gminy Cieszanów będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz utrzymania należytego stanu sanitarno - higienicznego miasta i gminy.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Cieszanowie


mgr Stanisława Chomyszyn

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00