Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2012 poz. 3182

Uchwała nr VIII/87/2012 Rady Gminy Jarosław

z dnia 21 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jarosław

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Jarosław po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala Regulamin czystości i porządku na terenie Gminy Jarosław:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jarosław dotyczące:

1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1)               prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

2)               uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

3)               mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2. rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

1)               średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

2)               liczby osób korzystających z tych urządzeń;

3. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1)               niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2-13,

2)               przeterminowanych leków

3)               chemikaliów,

4)               zużytych baterii i akumulatorów,

5)               zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

6)               mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7)               odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8)               zużytych opon,

9)               odpadów ulegających biodegradacji, w tym zielonych,

10)               papieru i tektury,

11)               szkła,

12)               tworzywa sztucznego,

13)               metali.

2. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich nie zmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.

3. Przeterminowane leki można umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

4. Chemikalia, w szczególności farby, lakiery, środki ochrony roślin można przekazywać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe można umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie placówek oświaty lub dostarczać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

6. Akumulatory przemysłowe i samochodowe można dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę.

7. Papier i tekturę, szkło, tworzywo sztuczne, można gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, w tym workach foliowych bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstał ten rodzaj odpadu. W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi dopuszcza się umieszczanie wyżej wymienionych frakcji odpadów w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach zlokalizowanych na terenie osiedli.

8. Metale można przekazywać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

9. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny może być wystawiany przed teren nieruchomości, z której pochodzi w terminach określonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.

10. Meble i inne odpady wielkogabarytowe mogą być gromadzone w miejscu i czasie wskazanym przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.

11. Odpady zielone można gromadzić bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której one powstały i przekazywać do punktów zbiórki. Zbieranie i gromadzenie na przydomowych kompostowniach odpadów zielonych powstających na terenie nieruchomości (usunięte chwasty, liście, skoszona trawa, gałęzie drzew i krzewów) spełnia wymóg selektywnego zbierania odpadów zielonych.

12. Dopuszcza się przekazywanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń. przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.

3. Nieusunięty lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości i umożliwienia bezpiecznego poruszania się ludzi.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2)               dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1)               niezanieczyszczania  środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2)               naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,

3)               naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 110 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

3) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

4) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

5) pojemniki (KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 5 m3 do 10 m3;

6) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego o pojemności od 1,5 m3 do 7 m3;

7) kosze uliczne o pojemności od 35 do 100 l;

2. pojemniki, w tym worki o pojemności od 60l  do 120 l oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie z przeznaczeniem na:

1) papier i makulaturę - niebieski

2) tworzywa sztuczne - żółty

3) szkło - biały

§ 6. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 10 osób - o pojemności 110 l lub 120 l,

2) powyżej 10 osób - o pojemności 240 l.

2. Dopuszcza się przy zachowaniu minimalnej pojemności  stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 1.

§ 7. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości wielolokalowych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) do 30 osób - o pojemności 1100 l,

2) powyżej 30 osób do 60 osób - o pojemności 2 x 1100 l,

3) powyżej 60 osób - o pojemności 3 x 1100 l.

2.               Dopuszcza się w budynkach mieszkalnych wielolokalowych stosowanie pojemnika o pojemności 110 l lub 120 l na każdą rodzinę(lokal)

3.               Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w tym ustępie.

§ 8. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych):

1) dla szkół wszelkiego typu, przedszkoli, budynków użyteczności publicznej oraz placówek leczniczych o pojemności co najmniej 110 l na każdych czterdzieścioro uczniów, pacjentów, pracowników,

2) dla lokali handlowych i hotelowych co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal,

3) dla lokali gastronomicznych o pojemności 110 l na każde sześć miejsc konsumpcyjnych, nie mniej niż jeden pojemnik

4) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych o pojemności 110 l na każde 10 pracowników, nie mniej niż jeden pojemnik na zakład.

§ 9. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość w pojemnik służący do zbierania odpadów komunalnych.

2. Pojemniki, o których mowa w rozdziale III, należy umieszczać na terenie nieruchomości, na której zbierane są odpady, w granicach nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu.

3. Pojemniki należy ustawiać tak, aby nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości i osób trzecich.

4. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym.

5. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub w tych obiektach pojemników na odpady i ich opróżnianie co najmniej raz na dwa tygodnie.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości cikłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunanych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa tygodnie.

5. Ustala się minimalną częstotliwość zbiórki zgromadzonego papieru, tektury, szkła, tworzywa sztucznego, co najmniej raz na  kwartał.

6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie odbierany w terminach wyznanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, przy czym ustala się czstotliwość zbiórki tej frakcji odpadów, co najmniej raz w roku.

7. Odpady wielkogabarytowe powinny być odbierane w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, przy czym ustala się częstotliwość zbiórki tej frakcji odpadów, co najmniej raz w roku.

8. Harmonogram zbierania odpadów będzie podawany do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 11. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu tej nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy Jarosław.

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

§ 14. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są w miarę możliwości rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.

§ 15. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:

1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

2) upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 16. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:

1)                             właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny - na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe,

2)                             zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.

5. Właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do niepozostawiania psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.

6. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z psa przewodnika.

7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 17. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego i pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do:

1)               niedopuszczania do powstawania wobec innych osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości.

2)               niedopuszczania do zanieczyszczenia terenu nieruchomości.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 18. 1.               Właściciele nieruchomości obowiązani są do stałego tępienia szczurów w obrębie swojej nieruchomości.

2.               Deratyzacja na terenie całej gminy zostaje przeprowadzona w pierwszym tygodniu pierwszego miesiąca wiosny i jesieni.

3. O terminie przeprowadzenia deratyzacji Gmina informuje mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronach internetowych Urzędu Gminy Jarosław.

4. W przypadku masowego wystąpienia gryzoni Wójt Gminy Jarosław może ogłosić przeprowadzenie deratyzacji w każdym innym terminie niż terminy wskazane w ust. 2.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jarosław.

§ 28. Traci moc uchwała Rady Gminy Jarosław Nr III/23/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jarosław.

§ 29. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Jarosław.

§ 30. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy Jarosław


Antoni Gwóźdź

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00