Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2012 poz. 3146

Uchwała nr XXX/316/12 Rady Miejskiej w Ropczycach

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ropczyce

Na podstawie art. 18 ust. 2   pkt 15 ustawy z   dnia 8   marca 1990 r. o   samorządzie gminnym (Dz. U. z   2001   r. Nr 142, poz. 1591 z   późn. zmian.) oraz art. 4   ust. 1   i 2   ustawy z   dnia 13 września 1996 r. o   utrzymaniu czystości i   porządku w   gminach (tekst jednolity Dz. U. z   2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w   Ropczycach -  

Rada Miejska w   Ropczycach uchwala co następuje:  

Rozdział I.
Postanowienia ogólne  

§   1.   Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Ropczyce.  

§   2.   1.   Do treści regulaminu stosuje się pojęcia i   definicje zawarte w   ustawach:  

1)   z dnia 13 września 1996 roku o   utrzymaniu czystości porządku w   gminach (Dz. U. z   2012 r. poz. 391),  

2)   z dnia 21 kwietnia 2001 roku o   odpadach (Dz. U. z   2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.),  

3)   z dnia 21 sierpnia 1997 roku o   ochronie zwierząt (Dz. U. 2003 r. Nr 106, poz. 1002 ze zm.),  

4)   z dnia 29 lipca 2005 roku o   zużytym sprzęcie elektrycznym i   elektronicznym (Dz. U. 2005 r. Nr 180 poz. 1495 ze zm.),  

5)   z dnia 29 czerwca 2007 roku o   organizacji hodowli i   rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z   2007 r. Nr 133 poz. 921 ze zm.).  

2.   Ilekroć w   regulaminie jest mowa o:  

1)   przedsiębiorcy, bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, wpisanego do rejestru działalności regulowanej w   zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, działającego na podstawie umowy zawartej z   Gminą Ropczyce,  

2)   harmonogramie - należy przez to rozumieć dostarczany właścicielom nieruchomości przez przedsiębiorcę, wykaz zawierający w   szczególności terminy odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Ropczyce.  

Rozdział II.
Wymagania w   zakresie utrzymania czystości i   porządkuna terenie nieruchomości  

§   3.   1.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów, a   przedsiębiorca do odbierania następujących wyselekcjonowanych odpadów:  

1)   papieru i   makulatury,  

2)   szkła bezbarwnego i   kolorowego,  

3)   tworzywa sztucznego,  

4)   metali (np. puszki, złom),  

5)   opakowań wielomateriałowych (np. opakowania po napojach),  

6)   przeterminowanych leków i   chemikaliów,  

7)   zużytych baterii i   akumulatorów,  

8)   zużytego sprzętu elektrycznego i   elektronicznego,  

9)   odpadów wielkogabarytowych (np. mebli),  

10)   odpadów budowlanych i   rozbiórkowych oraz zimnego popiołu  

11)   zużytych opon,  

12)   odpadów biodegradowalnych i   odpadów zielonych,  

13)   pozostałych zmieszanych odpadów komunalnych.  

2.   Odpady o   których mowa w   ust.1 zbierane i   odbierane będą z   częstotliwością i   na zasadach określonych w   rozdziale IV niniejszego regulaminu.  

§   4.   1.   Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są niezwłocznie do uprzątania błota, śniegu, lodu i   innych zanieczyszczeń z   tych chodników, w   sposób mechaniczny lub ręczny dla umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych.  

2.   Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na złożeniu ich w   miejscu umożliwiającym ich zabranie, nie powodującym zakłóceń w   ruchu pieszych lub pojazdów.  

§   5.   1.   Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem:  

1)   niezanieczyszczania środowiska,  

2)   dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości przy użyciu środków ulegających biodegradacji, a   powstające podczas mycia ścieki odprowadzane są (po ich odtłuszczeniu i   podczyszczeniu) do kanalizacji sanitarnej lub do zbiornika bezodpływowego (szczelnego szamba). Ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do cieków, zbiorników wodnych lub do ziemi.  

2.   Prowadzenie napraw pojazdów mechanicznych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w   zakresie obejmującym drobne naprawy własnych pojazdów mechanicznych oraz pod warunkiem:  

1)   niepowodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko w   tym emisji hałasu i   spalin,  

2)   zbierania powstających odpadów w   pojemnikach do tego przeznaczonych,  

3)   zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.  

Rozdział III.
Rodzaje i   minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, warunki ich rozmieszczenia i   utrzymania w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i   technicznym  

§   6.   1.   Na terenie Gminy Ropczyce do zbierania odpadów komunalnych należy stosować następujące rodzaje pojemników:  

1)   kosze o   pojemności od 60 do 1100 litrów,  

2)   kontenery na odpady typu KP o   pojemności od 1,1 do 38m3,  

3)   kosze i   worki na odpady z   przeznaczeniem do selektywnej zbiórki odpadów i   odpadów zmieszanych, o   pojemności nie mniejszej niż 60l,  

4)   kosze uliczne na odpady o   pojemność minimalnej 10 litrów,  

5)   kontenery na odpady budowlano-remontowe o   pojemności minimalnej 3,5 m3 ,  

6)   pojemniki specjalistyczne o   różnej pojemności np. na przeterminowane leki, zużyte baterie, itp.  

2.   Pojemniki powinny być oznaczone nadrukiem jakiego rodzaju odpady należy w   nich zbierać oraz winny posiadać następującą kolorystykę:  

1)   żółty - przeznaczony na tworzywa sztuczne,  

2)   czerwony - przeznaczony na metale (puszki oraz drobny złom),  

3)   zielony - przeznaczony na szkło,  

4)   biały - przeznaczony na odpady zielone,  

5)   niebieski - przeznaczony na papier i   tekturę,  

6)   pomarańczowy - przeznaczony na opakowania wielomateriałowe,  

7)   brązowy - przeznaczony na odpady biodegradowalne,  

8)   szary - przeznaczony na zimny popiół,  

9)   czarny - przeznaczony na zmieszane odpady komunalne.  

3.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w   odpowiednią ilość pojemników do zbierania odpadów komunalnych, uwzględniając ilość wytwarzanych odpadów komunalnych oraz ilość osób z   nich korzystających.  

4.   Odpady powinny być zbierane do odpowiednich pojemników.  

5.   W przypadku zebrania odpadów różnych frakcji w   jednym pojemniku, zebrane odpady będą traktowane jako odpady zmieszane.  

6.   Ilość i   objętość pojemników do zbierania odpadów, w   które zostanie wyposażona nieruchomość zamieszkała musi być dostosowana do:  

1)   liczby mieszkańców korzystających z   pojemników,  

2)   średniej ilości odpadów wytwarzanych przez jednego mieszkańca w   ciągu jednego miesiąca, która na terenie Gminy Ropczyce wynosi 60 litrów.  

7.   Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w   pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swoich indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normy:  

1)   dla budynków użyteczności publicznej i   placówek oświatowych - 2   litry na każdego pracownika lub ucznia, jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

2)   dla lokali handlowych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych - 10 litrów na każde 10m2 powierzchni użytkowej lokalu jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

3)   dla lokali handlowych innych niż spożywcze - 10 litrów na każde 10m2 powierzchni użytkowej lokalu jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 120 litrów,  

4)   dla lokali gastronomicznych - 10 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne jednak co najmniej 1   pojemnik o   pojemności 120 litrów,  

5)   dla punktów szybkiej konsumpcji - nie mniej niż 120 litrów na punkt,  

6)   dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i   produkcyjnych - pojemnik 120 litrowy na każdych 10 pracowników,  

7)   dla domów opieki, szpitali, hoteli - 30 litrów na łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o   pojemności 240 litrów,  

8)   dla cmentarzy - minimum jeden pojemnik o   pojemności 1100 litrów,  

9)   pojemniki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów w   miejscach publicznych powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów na każdą frakcję,  

10)   pojemniki do selektywnego zbierania odpadów z   zabudowy wielorodzinnej powinny posiadać pojemność nie mniejszą niż 1100 litrów na każdą frakcję odpadów,  

11)   do zbierania odpadów niebezpiecznych takich jak zużyte baterie i   akumulatory oraz przeterminowane leki dopuszcza się stosowania pojemników o   minimalnej pojemności 5   litrów.  

§   7.   Właściciele nieruchomości, na których odbywają się imprezy masowe zobowiązani są do pozbywania się odpadów w   sposób określony w   niniejszym Regulaminie, przy czym określenie rodzaju, ilości i   pojemności pojemników na odpady komunalne oraz termin i   sposób odbioru odpadów następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej z   przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej w   zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.  

§   8.   1.   Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawić na nieruchomości w   miejscach odpowiadających przepisom prawa budowlanego w   sposób nie powodujący uciążliwości i   utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.  

2.   W przypadku, gdy wyznaczenie miejsca zbierania odpadów nie jest możliwe na terenie nieruchomości na której powstają odpady, właściciel tej nieruchomości obowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników na odpady komunalne na terenie innej nieruchomości, na zasadach uzgodnionych z   jej właścicielem.  

§   9.   Właściciele nieruchomości zobowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych odpadów na czas odbierania tych odpadów, w   miejscu umożliwiającym ich odbiór przez przedsiębiorcę.  

§   10.   Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników w   odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym, technicznym poprzez:  

1)   zbieranie do pojemników o   określonych kolorach i   oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych,  

2)   zamykanie pojemników wyposażonych w   klapy w   celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych oraz dostępem zwierząt,  

3)   poddawanie koszy i   kontenerów myciu i   oczyszczeniu,  

4)   utrzymanie pojemników w   odpowiednim stanie technicznym w   szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.  

Rozdział IV.
Częstotliwość i   sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i   nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości  

§   11.   Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:  

1)   z obszarów zabudowy zagrodowej i   jednorodzinnej nie rzadziej niż:  

a)   zmieszane odpady komunalne -   raz na dwa tygodnie   ;  

b)   zebrane selektywnie - papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale (puszki i   drobny złom), opakowania wielomateriałowe -   raz na dwa tygodnie   ;  

c)   zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny -   jeden raz w   w roku   ;  

d)   odpady ulegające biodegradacji i   odpady zielone -   jeden raz w   miesiącu   ,  

e)   odpady wielkogabarytowe, zużyte opony -   jeden raz w   roku  

-   w terminie określonym w   harmonogramie;  

2)   z obszarów zabudowy wielorodzinnej w   granicach miasta :  

a)   zmieszane odpady komunalne -   nie rzadziej niż dwa razy w   tygodniu   ,  

b)   zbierane selektywnie odpady - papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, gruz i   zimny popiół - sukcesywnie w   miarę zapełnienia pojemników   nie rzadziej niż dwa razy w   miesiącu   ,  

c)   zużyty sprzęt elektroniczny i   elektryczny -   nie rzadziej niż jeden raz w   roku   ,  

d)   odpady ulegające biodegradacji i   odpady zielone - sukcesywnie w   miarę zapełnienia pojemników   nie rzadziej jednak niż jeden raz na dwa miesiące   ,  

e)   odpady wielkogabarytowe, zużyte opony -   jeden raz w   roku  

-   w terminie określonym w   harmonogramie;  

3)   z terenów do użytku publicznego, opróżnianie koszy ulicznych oraz z   terenów parków i   przystanków komunikacji:  

a)   w centrum miasta Ropczyce na wyznaczonych ulicach: Grunwaldzka, Mickiewicza, Słowackiego, Rynek, Sienkiewicza, K.K. Wielkiego, Krakowska, Kościuszki, N.M.P, Wyszyńskiego, Św. Barbary, Piłsudskiego, Zielona, opróżnianie koszy w   okresie sezonu trwającego od początku kwietnia do końca października następuje sukcesywnie w   miarę ich napełniania - nie rzadziej niż   trzy razy w   tygodniu   , a   poza tym sezonem -   dwa razy w   tygodniu   ,  

b)   w mieście Ropczyce poza obszarem wymienionym w   pkt 3   lit a   -   dwa razy w   tygodniu   ,  

c)   na obszarach wiejskich (poza miastem Ropczyce) -   raz na dwa tygodnie   .  

d)   opróżnianie pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki surowców wtórnych stojących na terenach przeznaczonych do użytku publicznego następuje sukcesywnie w   miarę ich zapełnienia -   nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.  

§   12.   Właściciele nieruchomości pozbywają się odpadów komunalnych z   terenu nieruchomości zgodnie z   harmonogramem odbioru odpadów, w   sposób gwarantujący zachowanie czystości i   porządku na terenie nieruchomości w   następujący sposób:  

1)   odpady: papier i   makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, zużyty sprzęt elektryczny i   elektroniczny, opady wielkogabarytowe oraz zużyte opony - odbierane będą przez przedsiębiorcę, w   terminie podanym w   harmonogramie,  

2)   odpady remontowe i   rozbiórkowe - należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego przez gminę,  

3)   przeterminowane leki oraz chemikalia pozbawione ulotek oraz opakowań, należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego przez gminę,  

4)   zużyte baterie należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub wrzucać do pojemników ustawionych w   sklepach, urzędach, placówkach oświatowych na terenie miasta,  

5)   odpady biodegradowalne (odpady kuchenne, ogrodowe, zielone) można poddać kompostowaniu na terenie nieruchomości na której powstały lub zbierać te odpady w   stosownych pojemnikach i   wystawić przed posesję w   terminie podanym w   harmonogramie w   sposób umożliwiający ich sprawny odbiór,  

6)   odpady zmieszane - odbierane będą przez przedsiębiorcę w   terminie podanym w   harmonogramie,  

7)   niezależnie od ustaleń zawartych w   pkt 1-5 mieszkańcy mogą wszystkie wyselekcjonowane odpady przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów wskazanego przez gminę.  

§   13.   Właściciele nieruchomości wyposażonych w   zbiorniki bezodpływowe obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z   terenu nieruchomości systematycznie, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i   porządku na nieruchomości, na podstawie umowy z   przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Burmistrza Ropczyc na prowadzenie działalności w   zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i   transportu nieczystości ciekłych.  

Rozdział V.
Inne wymagania wynikające z   wojewódzkiego planu gospodarki odpadami  

§   14.   W celu osiągnięcia określonych w   Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego uchwalonego uchwałą nr XXIV/409/12 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z   dnia 27 sierpnia 2012 r., poziomów recyklingu wytwórcy odpadów komunalnych powinni w   miarę możliwości:  

1)   kupować produkty w   opakowaniach zwrotnych,  

2)   korzystać z   opakowań, pudełek, pojemników, słoików, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,  

3)   używać toreb wielokrotnego użytku do zakupów codziennych,  

4)   zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomatariałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady,  

5)   przekazywać stare, nieuszkodzone meble organizacjom charytatywnym lub innym zainteresowanym,  

6)   kompostować odpady ogrodowe oraz kuchenne na terenie przydomowych ogródków.  

§   15.   Zgodnie w   Planem określonym w   §14 w   gospodarce odpadami komunalnymi, prowadząc między innymi edukację ekologiczną, należy osiągnąć następujące cele:  

1)   objąć zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 1   lipca 2013 roku,  

2)   objąć wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku,  

3)   przygotować do ponownego wykorzystania i   recyklingu odpadów takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i   szkło na poziomie minimum 50% ich masy do końca 2020 roku,  

4)   osiągnąć poziom odzysku odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 60%, w   roku 2020 na poziomie 95%,  

5)   osiągnąć poziom odzysku odpadów wielkogabarytowych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 80%, w   roku 2020 na poziomie 95%,  

6)   osiągnąć poziom odzysku odpadów budowlano-remontowych ze strumienia odpadów komunalnych w   roku 2017 na poziomie 55%, w   roku 2020 na poziomie 70%.  

7)   zmniejszyć masę składowanych odpadów do maksymalnie 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 roku.  

Rozdział VI.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe  

§   16.   1.   Osoby utrzymujące psy i   inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów użytku publicznego.  

2.   Na tereny użytku publicznego psy mogą być wprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie ze smyczy dozwolone jest tylko w   miejscach mało uczęszczanych i   pod warunkiem, że każdy pies ma kaganiec.  

3.   Osoby utrzymujące psa zobowiązane są do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w   miejscu publicznym. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych korzystających z   pomocy psa przewodnika.  

4.   W zabudowie jednorodzinnej psy bez dozoru nie mogą przebywać poza terenem nieruchomości.  

Rozdział VII.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich  

§   17.   W Gminie Ropczyce, na terenach wyłączonych z   produkcji rolnej dopuszcza się hodowlę zwierząt gospodarskich w   zabudowie jednorodzinnej i   gospodarstwach zagrodowych wyposażonych w   budynki inwentarskie lub części budynków przystosowane do hodowli i   chowu zwierząt gospodarskich, spełniające wymogi określone w   przepisach odrębnych.  

§   18.   1.   Osoby prowadzące hodowlę zwierząt gospodarskich powinny dołożyć starań aby zwierzęta były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.  

2.   Osoby prowadzące hodowlę zwierząt przeciwdziałają zanieczyszczeniom wód powierzchniowych i   podziemnych nieczystościami powstałymi podczas chowu i   hodowli zwierząt.  

3.   Zwierzęta gospodarskie powinny mieć zapewnione odpowiednie pomieszczenia do ich hodowli oraz powinny być zabezpieczone przed samowolnym opuszczaniem nieruchomości.  

Rozdział VIII.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji  

§   19.   1.   W przypadku pojawienia się większej populacji gryzoni lub pogorszenia się stanu sanitarno-epidemiologicznego deratyzację przeprowadza się na obszarze całej Gminy Ropczyce lub na obszarze określonej miejscowości.  

2.   Sposób i   termin przeprowadzenia deratyzacji o   której mowa w   ust. 1. każdorazowo zostanie podana do publicznej wiadomości w   sposób zwyczajowo przyjęty.  

Rozdział IX.
Postanowienia końcowe  

§   20.   Traci moc uchwała Nr XXXIX/474/06 Rady Miejskiej w   Ropczycach z   dnia z   dnia 24 marca 2006 roku w   sprawie Regulaminu utrzymania czystości i   porządku na terenie Gminy Ropczyce.  

§   21.   Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z   niniejszego Regulaminu, sprawuje Burmistrz Ropczyc.  

§   22.   Do przeprowadzania kontroli w   zakresie realizacji obowiązków zawartych w   niniejszym regulaminie są Pracownicy Urzędu Miejskiego upoważnieni przez Burmistrza Ropczyc.  

§   23.   Uchwała wchodzi w   życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w   Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.  

 

 

 

Przewodniczący Rady  


Józef   Misiura

 

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00