Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2011 nr 60 poz. 1165

Sprawozdanie Starosty Sanockiego

z dnia 18 kwietnia 2011r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku działającej przy Staroście Sanockim za 2010 r

W roku 2010 Komisja Bezpieczeństwa i Porządku, działająca przy Staroście Sanockim, realizowała zadania określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Na odbytych posiedzeniach omawiano następujące tematy:

1) Ocena stanu utrzymania dróg powiatowych w okresie zimowym. Na terenie powiatu sanockiego w okresie zimowym obsługiwanych jest 250 km dróg, z czego 60 km jest posypywanych, a reszta jest odśnieżana. Wzorem lat ubiegłych zawierane są umowy z właścicielami sprzętu specjalistycznego na utrzymanie przejezdności dróg na wyznaczonych odcinkach. W sezonie zimowym nie zanotowano braku przejezdności dróg, zaś firmy odpowiedzialne za odśnieżanie i zwalczanie śliskości powierzone zadania wykonywały na bieżąco i ich działalność należy ocenić pozytywnie. Do obowiązków firm należało również oczyszczenie powierzonych ulic po zimie. Podejmowano zagadnienie dotyczące czasu reakcji. Przyjęte jest, iż od chwili ustąpienia opadów śniegu, wykonawca ma obowiązek skutecznie odśnieżyć podległe mu drogi w czasie nie dłuższym niż 6 godzin. Rekomendowano, aby firmy starały się skrócić ów czas do minimum.

2) Udzielanie pomocy bezdomnym w okresie jesienno-zimowym. Udzielaniem pomocy bezdomnym w okresie zimy (i nie tylko) zajmują się gminne ośrodki pomocy społecznej. Dysponują wykazami osób i rodzin dotkniętych zdarzeniami losowymi. Prowadzą wywiady środowiskowe i udzielają pomocy rzeczowej i finansowej potrzebującym. Niezależnie od tego, na terenie powiatu działają organizacje pozarządowe, które ukierunkowane są na niesienie pomocy doraźnej potrzebującym. Na naszym terenie działają: Polski Czerwony Krzyż, Caritas, Polski Komitet Pomocy Społecznej, Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Stowarzyszenie Pomocy Rodzinie, Stowarzyszenie Wolontariatu oraz SP ZOZ. Najbardziej zaangażowane w niesieniu pomocy bezdomnym jest Sanockie Koło Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, prowadzące Dom Bezdomnego Inwalidy (87 stałych miejsc z możliwością doraźnego zwiększenia do 100 miejsc), Zakład Pielęgnacyjno - Opiekuńczy w Sanoku przy ul. Korczaka 15, który posiada 29 miejsc dla pensjonariuszy. Bezpłatne odżywianie prowadzi stołówka „U Brata Alberta”, która wydaje dziennie 130 - 150 obiadów, finansowanych przez budżet miasta Sanoka.Należy stwierdzić, iż w ocenianym okresie nie doszło do przypadku zamarznięcia osoby bezdomnej..

3) Realizacja zadań sanockich służb, inspekcji i straży. Szefowie służb, inspekcji i straży zapoznali członków Komisji z realizacją zadań. Zaangażowanie kadry pracowniczej oraz funkcjonariuszy poszczególnych służb i straży pozwoliło na dobrą realizację powierzonych obowiązków, co ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców powiatu.W dyskusji nad przedstawionymi informacjami członkowie Komisji pozytywnie ocenili realizację zadań na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa. Wskazali także problemy, których rozwiązanie powinno przynieść dalszą poprawę w tym zakresie.Realizacja zadań przedstawia się następująco: Państwowa Straż Pożarna w Sanoku.W roku 2010 Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sanoku realizowała własne cele i zadania w oparciu o główne kierunki działania w tym zadania Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego na obszarze powiatu sanockiego oraz roczny plan pracy i plany kwartalne.Oprócz jednostek z KSRG na terenie powiatu funkcjonuje 47 jednostek OSP spoza systemu, które stanowią bardzo ważny element systemu bezpieczeństwa powiatu sanockiego.Charakterystyczne zdarzenia w 2010 r.:• marzec - Pakoszówka: zderzenie samochodu osobowego z busem (11 osób rannych).• lipiec - Bykowce: przerwanie grobli w stawach rybnych. Zniszczone zostały zabudowania poniżej stawów. • lipiec - Besko: zderzenie 2 samochodów osobowych (8 osób rannych, w tym 3 dzieci).• sierpień - Mokre: pożar zabudowań gospodarczych wraz z maszynami rolniczymi.• sierpień - Zahutyń: zderzenie 2 samochodów osobowych- 4 osoby ranne, w tym 2 dzieci (3 osoby zmarły w szpitalu).• grudzień - Jaćmierz: pożar zabudowań gospodarczych (przyczyną pożaru było umyślne podpalenie - sprawca został ujęty przez pracowników Policji w Sanoku ).W miesiącach czerwiec - lipiec zastępy JRG w Sanoku uczestniczyły w działaniach przeciwpowodziowych prowadzonych na terenie tutejszego powiatu oraz na terenach zalanych w okolicy Gorzyc, Mielca, Dębicy, Sandomierza. Do realizacji zadań operacyjnych podczas występujących zdarzeń na terenie tutejszego powiatu Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sanoku dysponuje specjalistycznym sprzętem ratowniczym:- Sam. specjalny - ratownictwa technicznego - 1 szt.- Sam. ratowniczo - gaśniczy - 3 szt.- Sam. specjalny - podnośnik - 1 szt.- Sam. specjalny - ratownictwa chemicznego - 1 szt.- Sam. specjalny - ratownictwa wodnego - 1 szt. Komenda Powiatowa Policji w Sanoku.Na terenie podległym Komendantowi Powiatowemu Policji w Sanoku funkcjonuje dwa wydziały tj. prewencji i ruchu drogowego, kryminalny oraz pięć posterunków położonych w następujących miejscowościach: Besko - obsługujący gminy Zarszyn i Besko, Bukowsko, Komańcza, Zagórz, Sanok - obsługujący gminy Tyrawa Wołoska i Sanok.W całym rejonie służbowym w 2010 roku wszczęto 1536 postępowań przygotowawczych tj. więcej o 84 w porównaniu do roku poprzedniego. We wszczętych postępowaniach stwierdzono 1558 przestępstw, z których wykryto 1140 osiągając wskaźnik wykrywalności 72,7.W roku 2010 r. Komenda Powiatowa Policji w Sanoku skutecznie zwalczała przestępczość w zakresie przestępstw kryminalnych, przestępstw gospodarczych oraz w kategoriach takich jak: kradzież cudzej rzeczy, kradzież z włamaniem, kradzież samochodu, rozbój, kradzież rozbójnicza, wymuszenie rozbójnicze, bójka i pobicie, uszkodzenie rzeczy.W 2010 na podległym terenie nie doszło do żadnego zabójstwa. Zanotowano 3 zgwałcenia, których sprawcy w dwóch przypadkach zostali wykryci.Dokonując oceny realizacji zadań prewencyjnych należy stwierdzić, że policjanci zlecone zadania realizowali prawidłowo, z dużym zaangażowaniem, co skutkowało zatrzymaniem 142 sprawców przestępstw na gorącym uczynku.

4) Wniosek o ustawienie słupków w obrębie skrzyżowania ulic: Szopena i Mickiewicza w Sanoku. Podczas posiedzenia KBiP odbytej w miesiącu lutym 2010 r. przedyskutowano problem zagrożenia pieszych poruszających się w obrębie Sanockiego Domu Kultury, Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej oraz Bursy szkolnej przy ul. Szopena. Pomimo zakazu zatrzymywania się pojazdów na ul. Szopena, samochody zatrzymują się na chodniku, a piesi muszą poruszać się ulicą. Szczególne zagrożenie występuje w okolicy Bursy. Nadto występuje potrzeba udrożnienia ruchu przy wylocie ul. Szopena do ul. Mickiewicza. Pomimo doraźnych kontroli Policji i Straży Miejskiej, sytuacja nie uległa poprawie, zatem zachodzi konieczność wymuszenia drożności ruchu przez ustawienie przy krawędzi chodnika słupków lub innych elementów technicznych uniemożliwiających parkowanie pojazdów na chodniku w tym rejonie.Powyższy wniosek został formalnie przekazany do rozpatrzenia przez Powiatową Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która zarządziła wprowadzenie słupków na odcinku od wejścia do budynku PWSZ przy ul. Mickiewicza do ul. Szopena w miejscu wyznaczonym przez zarządcę drogi po konsultacji ze służbami mundurowymi.

5) Zapoznano się z sytuacją dotyczącą „dopalaczy”. W październiku 2010 r. Rada Sanitarno-Epidemiologiczna przy Głównym Inspektorze Sanitarnym wystąpiła z prośbą o przedstawienie oceny sytuacji związanej z używaniem tzw. „dopalaczy” na terenie powiatu sanockiego. Wyniki dokonanej oceny przedstawiono także na listopadowym posiedzeniu KBiP. Na terenie powiatu sanockiego funkcjonowały dwa punkty sprzedaży artykułów kolekcjonerskich. Znajdowały się one w Sanoku na ul. Daszyńskiego oraz ul.. Robotniczej. Placówki te oferowały artykuły kolekcjonerskie, nie do spożycia, dostępne dla osób od 18 roku życia.Na polecenie Głównego Inspektora Sanitarnego, pracownicy Inspekcji Sanitarnej w Sanoku przy współudziale funkcjonariuszy Policji przeprowadzili czynności kontrolne w sklepie przy ul. Daszyńskiego, w wyniku których zabezpieczono cały towar i decyzją Głównego Inspektora Sanitarnego wycofano go z obrotu handlowego, a działalność obiektu wstrzymano do odwołania.Można przypuszczać, iż wycofanie tzw. „dopalaczy” z legalnego obrotu spowoduje pojawienie się prób ich nielegalnej sprzedaży oraz wzrost cen tych substancji.

6) Rozpatrzono wnioski zgłoszone przez Komisję Regulaminową, Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego oraz radnego Rady Powiatu dotyczących naruszania porządku i dewastacji mienia przez młodzież spotykającą się w tzw. „dzikich miejscach” na osiedlu „Błonie” w Sanoku. Na wrześniowym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu zgłoszono problem naruszania porządku i dewastacji mienia przez młodzież spotykającą się w tzw. „dzikich miejscach” na osiedlu „Błonie” w Sanoku. W efekcie podczas listopadowego posiedzenia KBiP, przy udziale Komendanta Powiatowej Policji w Sanoku, przedstawiciela Straży Miejskiej oraz prokuratora rozpatrzono i omówiono wnioski zgłoszone przez w/w Komisję oraz przedyskutowano złożoną problematykę zagadnienia. Przedstawiono obowiązujący tryb działania Policji i Straży Miejskiej w przypadkach wandalizmu i zakłócania ciszy nocnej. Zwrócono także uwagę na problemy formalne, uniemożliwiające prowadzenie akcji przeciwko nieletnim w sposób globalny. Zwrócono się z prośbą do przedstawicieli w/w służb o zintensyfikowanie działań prewencyjnych na terenie osiedla „Błonie” - w ramach możliwości, którymi dysponują.

7) Zabezpieczenie przeciwpożarowe drewnianych obiektów sakralnych. Pracownicy KP PSP przeprowadzili w roku 2010 wspólne kontrole z przedstawicielem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w kilku wytypowanych obiektach sakralnych, jakie znajdują się na terenie powiatu. Wśród kontrolowanych kościołów i cerkwi znalazły się drewniane obiekty, które wg oceny kontrolujących posiadają najwyższą wartość historyczną oraz wykazują duże ryzyko wystąpienia pożaru. We wszystkich przypadkach wykazanych zostało szereg nieprawidłowości, których skala i charakter jest niepokojącym sygnałem do podjęcia radykalnych kroków w kierunku poprawy przestrzegania zasad i wymogów obejmujących zakres bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ochrony obiektów. Uzyskane w toku prowadzonych kontroli uwagi zostały przekazane miejscowym proboszczom oraz przesłano je do wiadomości Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Podkarpackiego Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Zostały zaplanowane kolejne kontrole w innych tego typu obiektach, jakie znajdują się na terenie powiatu.

8) Powołano nowy skład Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na kadencję 2010-2013. Z uwagi na zakończenie czasu trwania kadencji składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku działającej przy Staroście Sanockim, Zarządzeniem Nr 84/10 Starosty Sanockiego z dnia 15 grudnia 2010 r. ustalono nowy skład Komisji na kadencję 2010 - 2013.Od dnia podpisania w/w Zarządzenia, Komisja działa w następującym składzie: 1. Sebastian NIŻNIK - Starosta Sanocki 2. Stanisław FAL - radny delegowany przez Radę Powiatu, 3. Jan CHOWANIEC - radny delegowany przez Radę Powiatu, 4. Jerzy GÓRECKI - przedstawiciel delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji, 5. Zdzisław DEPTUCH - przedstawiciel delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji, 6. Jadwiga WARCHOŁ - Pełnomocnik Burmistrza Miasta Sanoka ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powołany przez Starostę Sanockiego, 7. Maria PEŁECHOWICZ - Dyrektor Bursy w Sanoku, powołany przez Starostę Sanockiego, 8. Krzysztof DŻUGAN - Komendant Powiatowy PSP w Sanoku, powołany przez Starostę Sanockiego. W pracach Komisji uczestniczyć będzie Tadeusz HAŁAS - przedstawiciel Prokuratury Rejonowej w Sanoku.

Proszę o przyjęcie sprawozdania..

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00