Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2011 nr 25 poz. 604

Sprawozdanie Starosty Niżańskiego

z dnia 10 stycznia 2011r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Nisku za rok 2010

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w Nisku została powołana Zarządzeniem Nr 4 Starosty Niżańskiego z dnia 8 stycznia 2008 r. w sprawie ustalenia składu osobowego i trybu pracy Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Nisku, w skład której powołanych zostało 9 osób, zgodnie z art. 38a ust. 5 i 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.)

W skład Komisji wchodzili:
1. Przewodniczący Władysław Pracoń - Starosta Niżański,
2. Radni delegowani przez Radę Powiatu - Antoni Kapuściński, Robert Bednarz,
3. Osoby powołane przez Starostę Niżańskiego - Julian Ozimek, Waldemar Grochowski, Zbigniew Walczak,
4. Przedstawiciele delegowani przez Komendanta Powiatowego Policji - Tomasz Oleksak, Jarosław Zych,
5. Przedstawiciel wskazany przez Prokuratora Okręgowego - Bogusława Marciniak.

W pracach Komisji uczestniczyli:
1. Ryszard Sieńko - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Nisku,
2. Maria Budkowska - Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Nisku,
3. Elżbieta Bartler - Powiatowy Lekarz Weterynarii w Nisku,
4. Dariusz Harasim - przedstawiciel Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nisku,
5. Józef Małek - Starostwo Powiatowe w Nisku (obsługa kancelaryjna).

W związku z wyborami samorządowymi, które odbyły się w dniu 21 listopada 2010 r. nastąpiła zmiana na stanowisku Starosty Niżańskiego i z mocy w/w ustawy z dniem 1 grudnia 2010 r. Przewodniczącym Komisji Bezpieczeństwa i Porządku został Starosta Niżański Pan Gabriel Waliłko.

Do zadań Komisji należy w szczególności:
1. Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu.
2. Opiniowanie pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
3. Opiniowanie projektu budżetu powiatu w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu.
W roku 2010 Komisja Bezpieczeństwa i Porządku odbyła cztery posiedzenia, podczas których dokonano oceny działalności organów i instytucji odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu.

W szczególności Komisja zajmowała się następującymi sprawami:

1. Na pierwszym posiedzeniu w dniu 19 lutego 2010 r. Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - Starosta Niżański - przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji za 2009 rok, oraz przedłożył plan pracy Komisji na 2010 rok. W sprawach bieżących omawiano bezpieczeństwo na drogach oraz realizację przez odpowiedzialne podmioty zadań wynikających z „AKCJA ZIMA 2009/2010”.

2. Drugie posiedzenie Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku odbyło się w dniu 30 czerwca 2010 r.

Zapoznano się na nim z działalnością Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nisku w 2009 r. Podsumowania dokonał Komendant Powiatowy PSP w Nisku informując, że rok 2009 był rokiem normalnym jeśli chodzi o bezpieczeństwo publiczne, które klasowało się na poziomie lat ubiegłych, specjalnych zdarzeń nie odnotowano, wzrosła jedynie ilość fałszywych i niepotrzebnych telefonów, które stwarzały problemy.

Następnym punktem posiedzenia było zapoznanie się ze stanem bezpieczeństwa na terenie powiatu przedstawionym przez przedstawiciela Komendy Powiatowej Policji w Nisku. W swoim wystąpieniu omówił cele Komendy Policji w Nisku w roku 2009, które skupiały się na:

- ograniczaniu przestępczości przeciw zdrowiu i życiu oraz wybryków chuligańskich,

- podniesieniu skuteczności w rozpoznawaniu, ujawnianiu i ściganiu sprawców przestępstw i wykroczeń szczególnie dokuczliwych społecznie,

- ograniczeniu liczby wypadków drogowych,

- ograniczeniu przestępczości i demoralizacji nieletnich,

- dostosowaniu kwalifikacji policjantów do wymogów stawianych przez UE.

W dalszej części wystąpienia przedstawił stan zagrożenia przestępczością w 2009 r., który wskazywał na:

- spadek przestępstw o charakterze kryminalnym (spadek o 64 zdarzeń),

- wzrost przestępstw o charakterze gospodarczym (wzrost o 169 zdarzeń),

- spadek przestępstw drogowych (spadek o 115 zdarzeń).

Z analizy przedstawionych materiałów wynika, że najliczniejszą kategorią przestępstw w 2009 r. (podobnie jak i w roku 2008) były przestępstwa z art. 178a § 1 i 2 kodeksu karnego (kierowanie pojazdami mechanicznymi i innymi pojazdami w stanie nietrzeźwym). Najwięcej przestępstw odnotowano na terenie gminy Nisko, a w dalszej kolejności na terenie gmin: Rudnik n/Sanem, Harasiuki, Jarocin, Krzeszów i Jeżowe.

Z kolei przedstawiciel PSSE w Nisku w swej ocenie wskazał, że w 2009 r. ujawniono trzy przypadki zachorowań na grypę AH1N1, ponadto bezpieczeństwo do lat ubiegłych nie uległo zmianie, Inspektor Sanitarny na terenie powiatu realizuje zadania zgodnie z założeniami.

Przedstawiciel Powiatowego Lekarza Weterynarii w Nisku omówił swoje zadania ustawowe, które były realizowane w 2009 r. W podsumowaniu wskazał, że w tym okresie nie odnotowano poważniejszych incydentów, które miałyby wpływ na stan bezpieczeństwa w powiecie niżańskim.

Przedstawiciel Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dokonując oceny stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu przedstawił całokształt działań, jakie PINB podejmował w tym zakresie w 2009 r. Wynikiem przeprowadzenia 64 kontroli na terenie powiatu było nałożenie 8 mandatów i 8 skierowań do prokuratury. Ponadto kontrolowano obiekty wielkopowierzchniowe, wydając stosowne zalecenia.

3. Kolejne posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku odbyło się 30 września 2010 r.

Na posiedzeniu głos zabierali kolejno Komendant Powiatowy Policji oraz Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Nisku. W swych wystąpieniach przedstawiciele Straży i Policji przedstawili stan bezpieczeństwa publicznego za I półrocze 2010 r., zwrócili uwagę na spadek zdarzeń w stosunku do analogicznego okresu roku 2009 (mniej wypadków drogowych, pożarów, bardzo dużo wysiłku i pracy mieli strażacy przy zabezpieczaniu akcji powodziowych na terenie powiatu niżańskiego, dodatkowo byli kierowani do akcji powodziowych w powiatach ościennych).

Przedstawiciele Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Nadzoru Budowlanego oraz Powiatowy Lekarz Weterynarii w swych wystąpieniach nie wykazali zjawisk czy przypadków mających znamiona szczególnej uwagi.

Burmistrz Gminy i Miasta Nisko przedstawił problem organizacji ruchu w centrum miasta Niska, oraz sytuacje niebezpieczne, które stwarzają pojazdy o dużej ładowności przemieszczające się w kierunku Przyszowa.

4. W dniu 21 grudnia 2010 r. odbyło się ostatnie w roku sprawozdawczym posiedzenie Komisji.

Po przedstawieniu porządku posiedzenia przez Starostę Niżańskiego, Skarbnik Powiatu przedstawiła do zaopiniowania projekt budżetu na 2011 r. - projekt został zaopiniowany pozytywnie.

W dalszej części posiedzenia przedstawiciele powiatowych służb inspekcji i straży składali propozycje do planu pracy Komisji na rok 2011.

W trakcie dyskusji w sprawach bieżących poruszano problem złej jakości odśnieżania parkingów i ulic w mieście Nisko w okresie obfitych opadów śniegu - temat ten skierowano do Burmistrza Gminy i Miasta Nisko.

Z kolei przedstawiciel Policji nakreślił obraz zmian, jakie będą obowiązywać w strukturach Policji z początkiem 2011 r. (miedzy innymi likwidację atrap fotoradarów, wzrost uprawnień funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego).

Komisja pozytywnie zaopiniowała pracę Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Nisku, Komendy Powiatowej Policji w Nisku i innych powiatowych służb i inspekcji oraz jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00