Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2010 nr 129 poz. 2639

Uchwała nr XXXVI/367/10 Rady Gminy Żyraków

z dnia 4 listopada 2010r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żyraków


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /tj. Dz. U. z 2005 Nr 236, poz. 2008 z późn. zm./ , po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dębicy, Rada Gminy Żyraków uchwala co następuje:
§ 1. Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żyraków.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żyraków
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXVIII/375/06 Rady Gminy Żyraków z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żyraków.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żyraków a w szczególności:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;
5) inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami;
6) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;
7) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;
8) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm. );
2) nieruchomości - należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;
3) najemcach/właścicielach lokalu - należy przez to rozumieć najemców lub właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych, którzy, w celu posiadania możliwości uzyskania indywidualnych zniżek w opłatach za selektywny odbiór odpadów, podpisali z podmiotem uprawnionym indywidualne umowy na odbiór odpadów;
4) umowach - należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy, podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości oraz najemców/właścicieli lokali;
6) górnych stawkach opłat - należy przez to rozumieć zgodne z treścią art. 6 ust. 2. ustawy górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości lub najemców/właścicieli lokali za usługi, podmiotów uprawnionych, w zakresie pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych;
7) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO ) - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.)
8) stawkach opłat - należy rozumieć przez to wysokość opłat uiszczanych przez właściciela nieruchomości lub najemcę/właściciela lokalu, podmiotowi uprawnionemu za odbiór odpadów komunalnych, przeliczonych na jedną zamieszkałą osobę w skali roku i miesiąca, których wysokość skalkulowana jest z uwzględnieniem: ilości wytwarzanych przez jedną osobę odpadów, kosztów ich odbioru, transportu, selekcji, odzysku, recyklingu, kompostowania, składowania, spalania i innych form unieszkodliwiania odpadów, nie wyłączając kosztów budowy instalacji, urządzeń i obiektów, kosztów ich eksploatacji, zamknięcia, likwidacji, rekultywacji, monitoringu, dozorowania oraz ewentualnych odszkodowań wynikłych faktu realizacji obiektu lub kosztów zabezpieczenia roszczeń; podmiot uprawniony zobowiązany jest do pomniejszania stawek opłat o wpływy uzyskiwane z opłat produktowych z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wpływy uzyskane na mocy umów podpisanych z organizacjami odzysku, wpływy uzyskane ze sprzedaży niektórych surowców wtórnych oraz wpływy uzyskane od samorządu z tytułu dopłat do selektywnej zbiórki i odbioru; ilość odpadów wytwarzanych w przeciągu roku przez jedną osobę, oszacowana jest osobno dla obszarów wsi i miast, przy czym pierwsze oszacowanie dokonane zostało w oparciu o dane zawarte w KPGO;
- w stawce opłaty wkalkulowane są również koszty odbioru odpadów budowlanych z remontów, na które nie jest wymagane pozwolenie na budowę oraz koszty odbioru i kompostowania odpadów zielonych pochodzących z nieruchomości posiadających ogródek przydomowy,
- przy naliczaniu stawki opłat brana jest pod uwagę liczba osób faktycznie zamieszkujących nieruchomość; ustalenie faktu zamieszkania dokonywane jest w oparciu o ewidencję ludności, a gdy stan faktyczny lub deklarowany odbiega od jej zapisów, w oparciu o oświadczenia właścicieli weryfikowane wywiadem środowiskowym,
9) poziomach selekcji - należy przez to rozumieć, zgodnie z docelowymi zapisami KPGO, że w kolejnych latach gminy powinny od jednej osoby odbierać selektywnie następujące ilości odpadów:
a) kuchennych ulegających biodegradacji: • na wsi w roku 2006 - 2 kg, w 2007 - 4 kg, w 2008 - 7kg, w 2009 - 10 kg, w 2010 - 13 kg;
b) opakowań z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami: • na wsi w roku 2006 - 23 kg, w roku 2007 - 36 kg;
c) odpadów wielkogabarytowych: • na wsi w roku 2006 - 4 kg, w roku 2007 - 5 kg, w roku 2008 - 6 kg, w roku 2009 - 8 kg, w roku 2010 - 10 kg, w roku 2011 - 11 kg, w roku 2012 - 12 kg, w roku 2013 - 13 kg, w roku 2014 - 14 kg;
d) odpadów budowlanych: • na wsi w roku 2006 - 9 kg, w roku 2007 - 14 kg, w roku 2008 - 20 kg, w roku 2009 - 26 kg, w roku 2010 - 32 kg, w roku 2011 - 39 kg, w roku 2012 - 46 kg, w roku 2013 - 54 kg, w roku 2014 - 62 kg;
e) odpadów niebezpiecznych: • na wsi w roku 2006 - 0,3 kg, w roku 2007 - 0,8 kg, w roku 2008 - 1,3 kg, w roku 2009 -1,8 kg, w roku 2010 - 2,4 kg;
10) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
11) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nie opakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia, oraz część, z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;
12) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
13) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielo materiałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;
14) odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;
15) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki. Zgodnie z zapisami KPGO, jednostkami wdrażającymi system gospodarki przeterminowanymi środkami farmaceutycznymi są gminy;
16) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
17) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
18) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Żyraków stanowiący Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żyraków.
19) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez wójta( burmistrza, prezydenta miasta), organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organ jednostki albo podmiotu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
20) zabudowie wielorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielomieszkaniowymi i wielolokalowymi, o wielu wejściach, liczącymi więcej niż trzy kondygnacje mieszkalne (parter, pierwsze i drugie piętro), które mogą być połączone ze sobą i w ten sposób tworzyć zabudowę z wieloma wejściami;
21) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące z jednym wejściem, mieszczące co najwyżej kilka lokali mieszkalnych,
22) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach nie hodowlanych;
23) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
24) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały.
25) zbierającym zużyty sprzęt - rozumie się przez to prowadzącego punkt zbierania zużytego srzętu; w tym punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, punkt skupu złomu, przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości i zobowiązani są do:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia przewidziane uchwałą, służące do zbierania odpadów komunalnych,
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zawarcia z zakładem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości umowę na wywóz odpadów komunalnych i dokumentowanie korzystania z usług tego zakładu poprzez okazanie upoważnionemu przez Wójta pracownikowi Urzędu Gminy Żyraków umowy oraz dowodów płacenia za te usługi.
4) selektywnego gromadzenia odpadów, stosownie do informacji o zakresie i sposobie segregacji doręczonej przez zakład posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Zakład corocznie wydaje informacje ze wskazaniem zakresu prowadzonej selektywnej zbiórki, segregacji i magazynowania odpadów komunalnych przeznaczonych do odzysku, w tym odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów biodegradalnych i odpadów z remontów w zależności od przygotowanych i wprowadzonych rozwiązań.
5) przekazywania odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przed umieszczeniem opakowań w worku, pojemniku, umyć je tak, by nie pozostały w nich resztki zawartości,
6) zbierania w pojemnikach o wielkości uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości, odpady nie podlegające selekcji, a więc min:
a) tworzywa sztuczne nie opakowaniowe
b) szkło nie opakowaniowe
c) odpady mineralne
7) usuwania na nieruchomościach chwastów szpecących i powodujących zagrożenie dla gruntów sąsiednich, na koszt własny, w terminie do końca lipca każdego roku w zakresie nie uregulowanym ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin /tekst jednolity: Dz. U. 2008 Nr 133, poz. 849 z późn. zm./ oraz ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dn. 3 lutego 1995 r. / tekst jedn. Dz. U. z 2004, Nr 121, poz. 1266 z późn. zm./
8) oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w sposób widoczny z drogi tablicy informacyjnej z numerem porządkowym,
9) utrzymywanie odłogowania nieruchomości rolnych w stanie tzw. czarnego ugoru,
10) utrzymywania lasów w stanie zgodnym z ich planami urządzania,
11) zachowywania i utrzymywania rowów odwadniających przy drogach oraz rowów melioracyjnych ( nie ewidencyjnych) w stanie drożności,
12) niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości bądź zagospodarowywania materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków,
13) utrzymywania w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia,
14) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych
15) usuwania nawisów (sople) z okapów, rynien i innych części nieruchomości
16) gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
17) oddzielnego gromadzenie ścieków bytowych, oddzielnego gnojówki i gnojowicy;
18) gromadzenia i stosowania obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu /Dz. U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033/, czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym oraz w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres,
19) selektywnego zbierania odpadów innych niż komunalne, powstające na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medyczne, budowlane i postępować z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach ( tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.)
1. Odpady budowlane i zielone z pielęgnacji ogrodów będą odbierane na indywidualne zgłoszenie.
2. Właściciele odpowiadają za czystość i porządek na terenach będących w ich władaniu.
3. Dzikie wysypiska usuwane są na koszt właściciela nieruchomości, na której są zlokalizowane.
4. Umieszczający na przeznaczonych do tego celu urządzeniach ogłoszenia, plakaty, reklamy, nekrologi itp. są obowiązani do ich usuwania po okresie spełnienia ich funkcji.
5. Do obowiązków zarządcy drogi należy zapewnienie zbierania z terenu dróg zwłok bezdomnych zwierząt, ich transportu i unieszkodliwiania.
6. Kierujący pojazdami winni nie dopuszczać do zanieczyszczenia dróg ziemią, obornikiem itp. W przypadku powstania zanieczyszczenia są oni obowiązani niezwłocznie przywrócić porządek na drodze.
7. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi jest dopuszczona jedynie na posesji własnej, w sposób nie powodujący zanieczyszczenia wód i ziemi oraz uciążliwości dla sąsiadów.
8. Właściciele terenów i obiektów służących do użytku publicznego, w tym prowadzący działalność gospodarczą branży spożywczej i gastronomicznej, mają obowiązek ustawienia na tych terenach i przy obiektach koszy ulicznych ogólnodostępnych oraz ich opróżniania.
9. Na terenie nieruchomości ZABRANIA się:
1) spalania odpadów; wyjątek stanowić mogą posiadające odpowiednie zezwolenia instalacje do utylizacji odpadów
2) umieszczanie ogłoszeń, plakatów, tablic na pniach żyjących drzew,
3) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.
4) Indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych oraz wylewania nieczystości ciekłych.
5) Dokonywania zmian naturalnego ukształtowania terenu w sposób niezgodny z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).
10. Do odbierania odpadów z terenu nieruchomości i transportowania ich na składowisko uprawnione są jedynie zakłady posiadające aktualne zezwolenie na tego rodzaju działalność.
Rozdział 3
Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych oraz warunki rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 4. 1. Urządzeniem służącym do zbierania odpadów komunalnych nie podlegających segregacji jest, z zastrzeżeniem ust. 3, pojemnik dostosowany do samochodów prowadzących obsługę ( pojemność 110 lub 1100 dm3) bądź worek foliowy z właściwym nadrukiem zakładu posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
2. Pojemniki na odpady nie podlegające segregacji oraz na odpady kuchenne ulegające biodegradacji dostarczane są właścicielowi nieruchomości odpłatnie przez podmiot uprawniony. Worki na odpady opakowaniowe łącznie ( w tym na papier, tekturę, tekstylia i metal) oraz na odpady niebezpieczne są właścicielom nieruchomości dostarczane przez podmiot uprawniony nieodpłatnie.
3. Nieruchomości położone przy trasie przejazdu samochodu - śmieciarki winny być wyposażone w pojemnik. Na pozostałych nieruchomościach odpady nie podlegające segregacji mogą być gromadzone w workach określonych w ust. 1; w takim przypadku właściciel jest obowiązany do dostarczenia odpadów w worku do miejsca przy trasie przejazdu śmieciarki, uzgodnionego z zakładem dokonującym wywozu.
4. Odpady nie podlegające segregacji należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:
1) mieszkaniec rocznie zbiera do kubła odpady o masie około 171 kg i objętości około 1,14 m3, przy czterotygodniowym cyklu wywozu, potrzebuje on 22 dm3 ( litrów) pojemności kubła na odpady.
2) jedno- i dwuosobowa rodzina ( podobnie jak rodzina trzy-, cztero- i pięcioosobowa) zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w jeden kubeł o pojemności 110 dm3,
3) sześciu-, siedmio-, ośmioosobowa ( do 10 osób) rodzina mieszkająca na wsi zobowiązana jest wyposażyć w dwa kubły o pojemności 110 dm3 każdy, ( bądź jeden pojemnik o podwójnej objętości),
4) prowadzący działalność gospodarczą, ośrodki zdrowia zobowiązani są dostosować wielkość pojemników do swoich indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do czterotygodniowego cyklu odbioru na terenie wsi:
a) dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli - 6 dm 3 na każde dziecko, ucznia i pracownika,
b) dla lokali handlowych - 100 dm 3 na każde 10 m 2 pow. całkowitej,
c) dla lokali gastronomicznych - 40 dm 3 na jedno miejsce konsumpcyjne
d) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 110 dm 3 na każdych 5 pracowników,
e) dla domów opieki, szpitali, hoteli itp. - 40 dm 3 na jedno łóżko,
f) dla ogródków działkowych 40 dm 3 na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku i 10 litrów poza tym okresem.
g) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jeden pojemnik o łącznej pojemności 110 dm3 na odpady.
5. Opłaty za wywóz nieczystości winny być kalkulowane z uwzględnieniem wielkości pojemników ( worków) oraz częstotliwości ich opróżniania.
6. Pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów komunalnych powinny być utrzymane w czystości, odpowiednim stanie technicznym oraz zamykane pokrywą, dezynfekowane.
7. Każdy właścieciel nieruchomości ma obowiązek odpowiedniego postępowania z odpadami niebezpiecznymi a w szczególności
a) zużyte baterie należy gromadzić w specjalnych pojemnikach zlokalizowanych:
- • w placówkach oświatowych
- • w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczna baterii,
b) przeterminowane leki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawionych w Ośrodkach Zdrowia,
c) zużyte akumulatory należy przekazać sprzedawcy przy zakupie nowego akumulatora lub podmiotowi uprawnionemu przy zbieraniu i wywodzie odpadów wielkogabarytowych,
d) zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny i AGD należy przekazywać do:
- • przedsiębiorców działających w ramach umowy przez wystawienie ich do odbioru w dni wywozu odpadów wielkogabarytowych określonym w odrębnym ogłoszeniu lub harmonogramie,
- • punktów sprzedaży detalicznej lub hurtowej, przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju co sprzęt zużyty w ilości nie większej niż ilość zakupionego sprzętu nowego.
8. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
1) odpady kuchenne ulegające biodegradacji:
a) po zgłoszeniu podmiotowi uprawnionemu i zapisaniu w umowie, właściciel nieruchomości może składać je zgodnie z przekazywanym mu harmonogramem
b) odpady niebezpieczne muszą być zbierane do worków w oryginalnych opakowaniach transportowych zabezpieczających środowisko i ludzi przed ich oddziaływaniem,
3) odpady wielkogabarytowe nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, winny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, skąd odbierane są w odpowiednich terminach przez uprawniony podmiot.
4) odpady budowlane i zielone są składane do kontenera dostarczonego przez podmiot uprawniony.
5) drobna frakcja popiołowa przygotowywana jest w workach do odbioru zgodnie z harmonogramem.
9. Właściciel nieruchomości ma obowiązek dostosowania wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, bez dopuszczenia do jego przepełnienia ( podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców). Określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć następujące wskaźniki ścieków:
1) mieszkańcy - 3,0 m3/osobę/ miesiąc,
2) bary, restauracje, domy weselne - 0,1 m3/miejsce/dobę
3) sklepy spożywcze - 2,0 m3/zatrudnionego/miesiąc,
4) pozostałe sklepy - 0,9 m3/ zatrudnionego/ miesiąc,
5) apteki - 3,0 m3/ zatrudnionego/ miesiąc,
6) przychodnie lekarskie - 0,5 m3/ zatrudnionego/ miesiąc,
7) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m3/ zatrudnionego/miesiąc,
8) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m3/ zatrudnionego/miesiąc,
9) zakłady produkcyjne:
- bez natrysków - 0,45 m3/ zatrudnionego/ miesiąc,
- z natryskami - 1,5 m3/ zatrudnionego / miesiąc
10. Gmina organizować będzie dwa razy w roku akcję zbierania odpadów wielkogabarytowych, odpadów niebezpiecznych i popiołu.
11. Przystanki na terenie gminy winny być wyposażone w kosze uliczne.
12. Materiały szorstkie użyte do celów zwalczania gołoledzi i śliskości pośniegowej powinny być, usunięte z dróg niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania. Nie należy stosować do wskazanych celów żużla i innych odpadów paleniskowych.
13. Przewoźnicy użytkujący przystanki komunikacyjne zobowiązani są do usuwania zanieczyszczeń z przystanków, za odpłatnością, w sposób uzgodniony z Wójtem Gminy.
14. Organizatorzy imprez, spotkań o charakterze publicznym są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości na obszarze, gdzie się one odbywają poprzez:
- wyposażenia miejsca organizowanej imprezy w odpowiednia ilość pojemników na odpady oraz przenośnych sanitariatów,
- uprzątnięcie terenu po zakończeniu imprezy,
- zagospodarowanie odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
- Organizator imprezy masowej, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia, jest zobowiązany wystąpić z wnioskiem o opinię do Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych ( Dz. U. 09 r. Nr 62, poz. 504 z późn. zm.)
15. ZASADY ROZMIESZCZANIA URZĄDZEŃ przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:
1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości;
3) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia;
4) pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni,
5) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania,
6) wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne oraz wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone muszą być wystawione w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu uprawnionego.
16. OGRANICZENIA wynikające z zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:
1) zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;
2) zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;
3) do pojemników (worków) na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać: opakowania z zawartością, np. żywnością, wapnem, cementem,
4) do pojemników (worków)na opakowania szklane zabrania się wrzucać: ceramikę (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki), lustra, szyby samochodowe;
5) do pojemników (worków) na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać: tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach, opakowania po środkach chwasto- i owadobójczych;
6) zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 5. 1. Minimalna częstotliwość wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości wynosi jeden raz na 4 tygodnie, a w stosunku do nieruchomości, na których prowadzony jest handel detaliczny jeden raz na 2 tygodnie.
2. Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą i wytwarzający w toku prowadzonej działalności odpady komunalne zobowiązani są legitymować się umowami na wywóz nieczystości stałych określającymi wielkość i częstotliwość usuwania odpadów odpowiednią do ilości ich wytwarzania.
3. Właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji ludności, liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynie.
4. Właściciele nieruchomości, które nie są przyłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do podpisania w terminie dwóch tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu, z podmiotem uprawnionym, umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.
5. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych rozliczane jest w oparciu o wskazania licznika poboru wody, gdy brak licznika, w oparciu o normy, które wynikają z treści Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70 zpóźn. zm.)
6. Kosze uliczne i przystankowe winny być opróżniane z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie. Sprzątanie przystanku obejmuje również zatokę przystankową.
7. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe winna być dostosowana do ilości wytwarzanych ścieków. Wywozu ścieków należy dokonywać zgodnie z przepisami, poprzez usługę zakładu ( firmy) posiadającego zezwolenie i umowę na odbiór ścieków przez oczyszczalnię, nie dopuszczając do przepełnienia bądź wylewania ścieków.
8. Sposób pozbywania się odpadów:
1) odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości, samochodami specjalistycznymi, zgodnie z Harmonogramem odbioru odpadów komunalnych w Gminie Dębica,
2) odpady wielkogabarytowe, niebezpieczne i drobna frakcja popiołowa muszą być wystawione w terminie przewidzianym harmonogramem przed wejściem na teren nieruchomości,
3) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawionego, z którym podpisał umowę,
4) do odbierania odpadów budowlanych, zielonych, popiołu używa się samochodu kontenerów lub skrzyniowych, które powinny być przykryte, aby nie powodowały zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu.
9. Podmiot uprawiony do świadczenia usług ma obowiązek umieścić na pojazdach znaki identyfikacyjne.
Rozdział 5
KONSEKWENCJE NIEZREALIZOWANIA OBOWIĄZKÓW.
§ 6. 1. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. Wójt dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat.
4. Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnionych pracowników. W przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków wójt, wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.)
5. Wójt dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat;
6. W przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w ust. 3, wójt wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia; w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);
7. Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres dwóch lat;
Rozdział 6
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów .
§ 7. 1. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji tj. 38 kg/osobę/rok w 2010,
2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%, tj. 25 kg/osobę/rok w roku 2013,
3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, tj. 18 kg/osobę/rok w roku 2020.
Obowiązek ten zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.
2. Zgodnie z zapisami KPGO i treścią niniejszego Regulaminu, podmioty uprawnione są zobowiązane w kolejnych latach wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez jedną osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów podane w rozdz. pkt 9 
Rozdział 7
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.
§ 8. 1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwianiu w następujących instalacjach lub są przekazywane następującym podmiotom do odzysku lub recyklingu:
1) odpady nie selekcjonowane: Zakład Usług Komunalnych w Ostrowie ( składowisko Kozodrza)
2) odpady kuchenne: GZK w Pszczynie -kompostownia,
3) odpady opakowaniowe (łącznie) wraz z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami: GZK w Paszczynie
4) odpady niebezpieczne:
- zużyte baterie GZK w Paszczynie przekazywane przedsiębiorstwom do odzysku zgodnie z posiadanymi umowami,
- przepracowany olej - Ślusarstwo - Produkcja - Handel - Usługi Władysław Radzik Straszęcin 9A ( Konsorcjum Olejów Przepracowanych Organizacja Odzysku S.A. 38 - 460 Jedlicze,
5) odpady wielkogabarytowe: GZK w Paszczynie
6) odpady budowlane: Zakład Usług Komunalnych w Ostrowie
7) odpady zielone z utrzymania ogrodów: GZK w Pszczynie - kompostownia
2. Górne stawki opłat są skalkulowane dla sytuacji, w której właściciele nieruchomości nie dokonują selekcji odpadów,
3. Stawki opłat zawarte w umowach podpisanych z właścicielami nieruchomości przez podmiot uprawniony nie mogą być wyższe niż uchwalane górne stawki opłat.
4. Stawki opłat zawarte w umowach ulegają podwyższeniu, w przypadku stwierdzenia nie stosowania się przez właściciela do obowiązku selektywnego gromadzenia odpadów.
5. Gmina zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, a więc:
1) kuchennych ulegających biodegradacji
2) zielonych, np. z pielęgnacji ogrodów, zieleni komunalnej
3) papieru i tektury nieopakowaniowych,
4) opakowań z papieru i tektury,
5) opakowań wielomateriałowych
6) tworzyw sztucznych nieopakowaniowych,
7) opakowań z tworzyw sztucznych
8) tekstyliów,
9) szkła nieopakowaniowego
10) opakowań ze szkła,
11) metali,
12) opakowań z blachy stalowej,
13) opakowań z aluminium
14) odpadów mineralnych
15) drobnej frakcji popiołowej,
16) wielkogabarytowych, np. mebli, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon,
17) budowlanych z remontów mieszkań i budynków,
18) niebezpiecznych, np. baterii, akumulatorów, resztek farb i lakierów, opakowań po środkach ochrony roślin i nawozach.
6. Gmina, poprzez podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, które są obowiązane do selektywnego ich odbierania oraz do ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, aby było możliwe ograniczanie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
7. Gmina podaje do publicznej wiadomości wymagania, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości; w wymaganiach tych szczegółowo określa, w oparciu o niniejszy Regulamin, zasady selekcji odpadów przez właścicieli, zasady ich odbioru oraz dalszego postępowania z nimi przez przedsiębiorców.
8. Gmina, wydając zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, poprzez określenie szczegółowych zasad odbioru i postępowania, zobowiązuje przedsiębiorców do odbierania wszystkich odpadów zebranych selektywnie, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów budowlanych z remontów i odpadów niebezpiecznych
9. Wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli nieruchomości i selektywny ich odbiór przez przedsiębiorców, a w dalszej kolejności przez właściwe postępowanie z nimi.
Rozdział 8
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 10. 1. Osoby utrzymujące psy, koty i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie zwierząt, które utrzymują.
2. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:
1) prowadzenie psa na uwięzi, w miejscach publicznych zwierzęta powinny być zabezpieczone w taki sposób aby nie kąsały, drapały lub brudziły,
2) stały i skuteczny dozór nad zwierzętami,
3) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, na tereny placów gier i zabaw,
4) obowiązkowe szczepienia psów i kotów przeciwko wściekliźnie, przestrzegać terminów tych szczepień i udostępniać na zadanie upoważnionych do kontroli służb świadectwa szczepienia oraz uzyskanie zezwolenia na utrzymanie psów ras obronnych.
Rozdział 9
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej.
§ 11. 1. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich w celach hodowlanych i produkcyjnych na terenach budownictwa wielorodzinnego, skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego oraz w promieniu minimum 100 metrów od obiektów użyteczności publicznej.
2. Obornik, odchody zwierząt i inne odpady pochodzące z hodowli winny być gromadzone w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu.
3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.),
2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje, hałasy, odory będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.
4. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1-2 dopuszczalne są tylko w wypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz wójt.
5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego Regulaminu, a ponadto:
1) przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków;
3) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony;
Rozdział 10
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.
§ 12. 1. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na właścicielach nieruchomości:
1) w odniesieniu do budynków wielo mieszkaniowych, zakładów przetwórstwa spożywczego, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz nieruchomości, na których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich - corocznie dwa razy w roku tj: w okresach:
a) od 15 marca do 30 marca
b) od 1 października do 31 października
2) w odniesieniu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych - w miarę potrzeby.
2. Środki do zwalczania gryzoni powinny być pozytywnie zaopiniowane przez Państwowy Zakład Higieny.
3. Właściciele nieruchomości winni umożliwić kontrolę w zakresie sposobu i skuteczności działań deratyzacyjnych.
4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 13. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do umożliwienia wstępu na teren nieruchomości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu osobom upoważnionym przez Wójta Gminy Żyraków.
2. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn.zm.) oraz ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (tj. Dz. U. z 2007 Nr 39, poz. 251 z póź.zm.)
3. W przypadku stwierdzenia naruszenia niniejszego regulaminu stosowane będą sankcje przewidziane w Kodeksie Wykroczeń i innych przepisach szczególnych.
UZASADNIENIE
Art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008 z późn. zm./ nałożył na gminy obowiązek określenia szczegółówych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zawarty w "Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy". Dnia 12 czerwca 2009 roku weszła w życie ustawa o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz.666), która reguluje kwestie związane z wprowadzeniem do obrotu, zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i unieszkodliwianiem baterii i akumulatorów. Art. 107 pkt.1 ustawy o bateriach i akumulatorach zmienił art. 4 ust. 2 pkt. 1 lit. a) ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 236, poz. 2008 z późn. zm./, który stanowi iż regulamin określający zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy winien określać również wymagania obejmujące prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych w tym powstających w gospodartwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów wiekogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów oraz odpadów z remontu. Zgodnie z powyższym Wójt Gminy Żyraków przedkłada Radzie Gminy znowelizowany projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Żyraków, opracowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00