Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2009 nr 102 poz. 2483

Uchwała nr XXVII/8283/2009 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 15 grudnia 2009r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXXVII/318/09 Rady Miejskiej w Nowej Dębie z dnia 28 października 2009 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości jej wykorzystania


Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w wyniku przeprowadzonego postępowania o uznanie uchwały Nr XXXVII/318/09 Rady Miejskiej w Nowej Dębie z dnia 28 października 2009 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości jej wykorzystania za nieważną, działając na podstawie art. 11 ust.1 pkt 4, art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t.: Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577, z późn. zm.) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.):
stwierdza nieważność uchwały Nr XXXVII/318/09 Rady Miejskiej w Nowej Dębie z dnia 28 października 2009 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości jej wykorzystania - w całości, z powodu naruszenia art. 90 ust. 2b i ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zmianami).
UZASADNIENIE
W dniu 28 października 2009 r. Rada Miejska w Nowej Dębie podjęła uchwałę Nr XXXVII/318/09 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz trybu i zkaresu kontroli prawidłowości jej wykorzystania. Uchwała wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w dniu 16 listopada 2009 roku.
Wskazaną uchwałą Rada Miejska w Nowej Dębie określiła tryb udzielania dotacji dla niepublicznych przedszkoli. W § 6 ust. 2 ustaliła, że średnią miesięczną liczbę uczniów w przedszkolu ustala się sumując dzinne stany uczniów i dzieląc przez liczbę dni roboczych w miesiącu. Na podstawie "średniej miesięcznej liczby uczniów" podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole doknonuje rozliczenia, które sporządza nie później niż do 10-go dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 5 ust. 1 w zw. z § 6 ust. 1 badanej uchwały). Wysokość dotacji ustalana jest, za wyjątkiem miesiąca stycznia, jako iloczyn liczby uczniów wykazanych we wniosku oraz kwoty dotacji na jednego ucznia i jest pomniejszana o środki niewykorzystane, na podstawie rozliczenia, o którym mowa w § 5 ust. 1 (§ 4 ust. 2 pkt 2 uchwały). W § 8 postanowiono, że Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Dęba ma prawo kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji, a uprawnienia osób kontrolujących uregulowano w ust. 2 i 3. Natomiast w § 5 ust. 3 postanowniono, że "wstrzymanie wypłaty dotacji za dany miesiąc może nastąpić w przypadku uzyskania informacji o ustaniu prawa do otrzymania dotacji".
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie zważyło, co następuje:
Stosownie do treści przepisu art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Natomiast w myśl przepisu art. 90 ust. 4 tej ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a i 2a-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
Jak wynika z powyższego dotacje przysługują na każdego ucznia przedszkola niepublicznego, a organ stnowiący jest zobowiązany do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania.
Postanowienie § 6 ust. 2 w związku z § 5 ust. 1 i w zw. z § 4 ust. 2 pkt 2 badanej uchwały uzależnia wysokość dotacji od liczby uczniów faktycznie uczęszczających do przedszkola w poszczególnych dniach miesiąca, co pozostaje w sprzeczności z postanowieniami art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którymi dotacja przysługuje na każdego ucznia, przy czym ustawa nie uzależnia wysokości dotacji na danego ucznia od liczby dni jego faktycznej obecności w przedszkolu. Dlatego omawiane postanowienie w istotny sposób narusza wskazany przepis.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty obliguje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do określenia trybu i zakresu kontroli wykorzystywania dotacji. Rada Miejska w Nowej Dębie w badanej uchwale nie określiła ani trybu ani zakresu kontroli. W szczególności nie mogą być za takie uznane postanowienia § 8 uchwały, które stanowią w istocie powtórzenie postanowień art. 90 ust. 3e, 3f i 3g ustawy. Do takich regulacji organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie posiada kompetencji. Postanowienia te nie stanowią określenia trybu ani zakresu kontroli. Art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty nakazuje określenie trybu i zakresu kontroli organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, z czego wynika, że sama ustawa ich nie określa, a zatem cytowane postanowienia będące powieleniem regulacji ustawowych nie mogą być uznane za prawidłową realizację dyspozycji tego przepisu w omawianym zakresie. Brak obowiązkowych elementów uchwały, dotyczących ustalenia trybu i zakresu kontroli, w istotny sposób narusza dyspozycję przepisu art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.
Zamieszczenie postanowienia zawartego w § 5 ust. 3 badanej uchwały, dotyczącego wstrzymania dotacji, nie znajduje podstaw prawnych. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie jest uprawniony do określania zasad ani trybu wstrzymywania dotacji. Uchwała nie reguluje przy tym o jakie okoliczności skutkujące wstrzymaniem dotacji chodzi nw tym przepisie, jak również w jakim trybie ma nastąpić uzyskanie informacji o ustaniu prawa do otrzymania dotacji. Powyższe narusza w istotny sposób zakres kompetencji organu stanowiącego, określony w art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty.
Na powyższą uchwałę Kolegium Izby przysługuje Gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00