Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2009 nr 102 poz. 2481

Uchwała nr XXVII/8240/2009 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 15 grudnia 2009r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXVIII/232/2009 Rady Powiatu w Lubaczowie z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku z budżetu powiatu lubaczowskiego dotacji na cele publiczne związane z realizacją jego zadań, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania


Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, po przeprowadzeniu postępowania o uznanie uchwały Nr XXVIII/232/2009 Rady Powiatu w Lubaczowie z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku z budżetu powiatu lubaczowskiego dotacji na cele publiczne związane z realizacją jego zadań, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania za nieważną - działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 4, art. 18 ust. 1 pkt 1 i 18a ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm) oraz art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm) stwierdza nieważność badanej uchwały w całości.
UZASADNIENIE
Uchwała Nr XXVIII/232/2009 Powiatu w Lubaczowie z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku z budżetu powiatu lubaczowskiego dotacji na cele publiczne związane z realizacją jego zadań, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w dniu 19 listopada 2009 r.
Kolegium Izby wszczęło uchwałą Nr XXVI/7949/2009 z dnia 1 grudnia 2009 r. postępowanie nadzorcze wobec przedmiotowej uchwały.
Rada Powiatu w Lubaczowie w przedmiotowej uchwale określiła tryb postępowania o udzielenie z budżetu Powiatu Lubaczowskiego dotacji na zadania powiatu, inne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego.
W § 10 badanej uchwały Rada Powiatu ustaliła, iż zlecenie zadania publicznego oraz udzielenie dotacji wybranemu podmiotowi następuje na podstawie umowy określającej:
1) szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania;
2) celową należną podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności;
3) tryb kontroli wykonywania zadania;
4) sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej oraz zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
Ponadto w § 11 pkt 2 i 3 przedmiotowej uchwały Rada Powiatu ustaliła, iż Zarząd może dokonać zgodnie z zawartą umową, okresowej oceny realizacji zadania, w szczególności:
1) stanu realizacji umowy;
2) efektywności i jakości wykonania;
3) prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania;
4) właściwego prowadzenia dokumentacji, przewidzianej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy;
i że ocena ta dokonywana jest na podstawie określonych w umowie dokumentów i wyjaśnień przekazywanych przez podmiot, jak również w miarę potrzeby na podstawie ustaleń kontroli.
W badanej uchwale Rada Powiatu jednak nie zawarła postanowień dotyczących sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania, nie zawarła również żadnych postanowień dotyczących zapewnienia jawności rozliczenia udzielonej dotacji.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło co następuje.
Art. 176 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych stanowią, iż tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne cele niż wymienione w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania, określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia: zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, zawierającej elementy określone w art. 131 ust. 2 ustawy, tj.:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;
2) wysokość dotacji celowej udzielanej organizacji wykonującej zadanie i tryb płatności;
3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
4) tryb kontroli wykonywania zadania;
5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą - 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.
Z powyższych przepisów wynika, że jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją tej jednostki z tym, że tryb postępowania o udzielenie dotacji celowych na zdania inne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego, sposób jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zapewniając jednocześnie jawność postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. Ponadto zlecenie zadania i przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy pomiędzy jednostkom samorządu terytorialnego z wybranym podmiotem zawierającą elementy określone w art. 131 ust. 2 ustawy.
Rada Powiatu w Lubaczowie uchwałą Nr XXVIII/232/2009 z dnia 5 listopada 2009 r. określiła tryb postępowania o udzielenie z budżetu Powiatu Lubaczowskiego dotacji jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele związane z realizacją jego zadań. W uchwale tej Rada Powiatu nie określiła jednak sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania, nie zawarła żadnych postanowień dotyczących zapewnienia jawności rozliczenia udzielonej dotacji i nie określiła wszystkich elementów umowy, wynikających z art. 131 ust. 2 ustawy, a mianowicie takich jak: termin wykorzystania udzielonej dotacji; termin rozliczenia udzielonej dotacji; termin zwrotu części niewykorzystanej dotacji, co pozostaje w sprzeczności z art. 176 ust. 2 i 3 oraz art. 131 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
Mając powyższe na względzie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie uchwaliło jak w sentencji.
Na powyższą uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie Powiatowi przysługuje prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej uchwały.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00