Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego rok 2010 nr 33 poz. 770

Sprawozdanie Starosty Sanockiego

z dnia 2 marca 2010r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku działającej przy Staroście Sanockim za 2009 r

W roku 2009 Komisja Bezpieczeństwa i Porządku, działająca przy Staroście Sanockim, realizowała zadania określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Na odbytych posiedzeniach omawiano następujące tematy: 1. Dokonano oceny stanu utrzymania dróg powiatowych w okresie zimowym. 2. Oceniono udzielanie pomocy bezdomnym w okresie zimy. 3. Oceniono realizację zadań sanockich służb, inspekcji i straży: - Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, - Komendy Powiatowej Policji, - Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, - Państwowego Powiatowego Lekarza Weterynarii. 4. Zapoznano się z informacją o letnim wypoczynku dzieci i młodzieży. Ad.1 Ze stanem utrzymania dróg powiatowych zapoznał Komisję Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. Na terenie powiatu sanockiego w okresie zimowym obsługiwanych jest 250 km dróg, z czego 60 km jest posypywanych, a reszta jest odśnieżana. Wzorem lat ubiegłych zawierane są umowy z właścicielami sprzętu specjalistycznego na utrzymanie przejezdności dróg na wyznaczonych odcinkach. Dąży się do zlecania tego zadania gminom, które w ramach przekazanych środków finansowych zawierają umowy z wykonawcami zadania. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ wójtowie i burmistrzowie posiadają rozeznanie w możliwościach wykonawców oferujących usługi oraz czuwają nad terminowym i rzetelnym odśnieżaniem. Ad.2 Udzielaniem pomocy bezdomnym w okresie zimy (i nie tylko) zajmują się gminne ośrodki pomocy społecznej. Dysponują wykazami osób i rodzin dotkniętych zdarzeniami losowymi. Prowadzą wywiady środowiskowe i udzielają pomocy rzeczowej i finansowej potrzebującym. Na terenie miasta Sanoka, w dzielnicy Olchowce funkcjonuje Dom Bezdomnego Inwalidy. Schronisko ma 85 miejsc w pokojach. W razie potrzeby doraźnie można zwiększyć ilość do 90 miejsc. Od 10.02.2009 r. funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. św. Brata Alberta - Zakład Pielęgnacyjno - Opiekuńczy w Sanoku przy ul. Korczaka 15, który posiada 29 miejsc dla pensjonariuszy. Bezpłatne odżywianie nadal prowadzi stołówka "U Brata Alberta", która wydaje dziennie 130 - 150 obiadów, finansowanych przez budżet miasta Sanoka. W dniu 6 stycznia 2009 r. w Trepczy znaleziono zwłoki 61 - letniego mężczyzny, który zmarł z wychłodzenia. Z ustaleń Policji wynika, że mężczyzna mieszkał wraz z bratem w budynku z nieszczelnymi, częściowo powybijanymi oknami. Pomimo zapasu opału nie ogrzewali przez 3 dni lokalu wskutek nadużywania alkoholu. Wnętrze domu bardzo się oziębiło i starszy z nich, który miał chorobę wieńcową - zmarł. W czasie zimy 2009 r. na Podkarpaciu zamarzło ponad 20 osób, głównie bezdomnych oraz nadużywających alkoholu. Byłoby ich znacznie więcej, gdyby nie czujność Policji i Straży Miejskiej. W czasie patroli funkcjonariusze szczególną uwagę zwracają na działki, piwnice, pustostany oraz meliny, gdzie mogą znajdować się bezdomni. W ciągu jednej zimowej nocy (z niedzieli na poniedziałek) w policyjnej izbie zatrzymań w Sanoku przebywało aż 9 mężczyzn, większość pod wpływem alkoholu. Mogli być ofiarami mrozu, gdyby ich w porę nie znaleziono. Ad.3 Szefowie służb, inspekcji i straży zapoznali członków Komisji z realizacją zadań. Zaangażowanie kadry pracowniczej oraz funkcjonariuszy poszczególnych służb i straży pozwoliło na dobrą realizację powierzonych obowiązków, co ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców powiatu. W dyskusji nad przedstawionymi informacjami członkowie Komisji pozytywnie ocenili realizację zadań na rzecz poprawy porządku i bezpieczeństwa. Wskazali także problemy, których rozwiązanie powinno przynieść dalszą poprawę w tym zakresie. Należą do nich: - potrzeba dalszego unowocześniania sprzętu i wyposażenia specjalistycznego dla jednostek straży pożarnych, - potrzeba kontynuowania nadzoru sanitarnego w środowisku pracy, zwłaszcza w leśnictwie, zakładach drzewnych oraz chemicznych, - ujednolicenie sposobu postępowania w przypadkach zgłoszeń zabitych lub padłych zwierząt, leżących na drogach, poboczach, posesjach lub w innych miejscach. Realizacja zgłoszonych problemów przedstawia się następująco: 1. W okresie ostatnich dwóch lat Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sanoku pozyskała nowy ciężki samochód gaśniczy na podwoziu Scania o wartości 746.860 zł. Zakupiony sprzęt zastąpił średni samochód gaśniczy Star, który przekazano do OSP w Falejówce. Ponadto przy wsparciu finansowym samorządu powiatowego i samorządów gminnych pozyskano samochód operacyjno - rozpoznawczy na podwoziu Mitsubishi Ontlander o wartości 103.600 zł oraz nowy samochód operacyjny na podwoziu Ford mondeo. Zastąpiły one wyeksploatowane auta osobowe Polonez i Volkswagen Golf. Zakupiono również indywidualny sprzęt ochrony osobistej ( maski do aparatów ochrony dróg oddechowych, sygnalizatory bezruchu) oraz ekwipunek osobisty strażaków (ubrania, buty specjalne, hełmy strażackie, ubrania koszarowe). W 2009 roku zakupiono podnośnik hydrauliczny - SHD 25 na podwoziu Man o wartości 941.600 zł. Od Komendanta Wojewódzkiego PSP w Rzeszowie otrzymano ciągnik (quad) Honda TRX 300 oraz samochód terenowy Mercedes 290 GD. Równocześnie z Komendy Powiatowej PSP w Sanoku przekazano używane samochody specjalistyczne Star i Jelcz dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Niezależnie od powyższego czynione są starania o uzyskanie środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na realizację zadania pn. "Zakup sprzętu ratowniczego i gaśniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej powiatu sanockiego. 2. Ocenę środowiska pracy przeprowadzono w 177 zakładach pracy zatrudniających 11 840 osób. Zwiększonym nadzorem objęte były zakłady leśne i drzewne. Najwięcej zakładów prowadziło działalność w zakresie produkcji wyrobów z drewna. Natomiast największa grupa pracowników, tj. prawie 30% zatrudnionych jest w branży chemicznej zajmującej się produkcją wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych. Na trzecim miejscu (ok. 15%0 można usytuować pracowników branży metalowej, zatrudnionych przy produkcji pojazdów oraz ich części. W narażeniu na czynniki szkodliwe, tj. hałas, pyły, wibracje najwięcej osób pracowało przy przetwórstwie drewna, w branży metalowej oraz kierowcy. Kolejnym czynnikiem stanowiącym zagrożenie były substancje chemiczne, tj. styren przy produkcji wyrobów poliestrowych i gazy spawalnicze. W niekorzystnym mikroklimacie pracowało ponad 600 osób, a ponad 320 przy przekroczonych normatywach wibracji (obsługa szlifierek do metalu i drewna). W oparciu o obowiązujące przepisy kontynuowano nadzór nad substancjami i preparatami niebezpiecznymi. Kontrolami objęto 24 obiekty. Wydano 14 decyzji nakazowych dotyczących kart charakterystyki preparatów biobójczych, oznakowania preparatów i pomieszczeń ich przechowywania oraz wyposażenia stanowisk pracy w prysznice ratunkowe. Ogółem wydano 27 decyzji nakazowych i 31 decyzji rachunkowych nakazujących usunięcie nieprawidłowości oraz nakładających grzywny. Skutkiem pracy w warunkach narażenia zawodowego są choroby zawodowe. Należy stwierdzić, iż ilość stwierdzonych chorób zawodowych w ostatnich kilku latach jest niewielka, w granicach 1 - 4 rocznie. 3. Na wspólnym posiedzeniu Zarządu Powiatu oraz Komisji Bezpieczeństwa i Porządku zgłoszony został wniosek dotyczący zapoznania wszystkich zainteresowanych z obowiązującymi przepisami prawa oraz wynikającymi z nich obowiązkami dla poszczególnych podmiotów w przypadku zgłoszenia zabitych lub padłych zwierząt leżących na drogach, poboczach, posesjach lub w innych miejscach. Przeprowadzone konsultacje z Radcą Prawnym Starostwa wykazały, że problem zabitych lub padłych zwierząt uregulowany został w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zmianami). Zgodnie z art. 3 ustawy, utrzymanie czystości i porządku należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. W art. 3 ust. 2 pkt 8 ustawy, do obowiązkowych zadań gmin zalicza się m. in. zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części. Do jej organów (wójta, burmistrza, prezydenta) należy natomiast określenie wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych lub ich części oraz wydawanie zezwoleń na prowadzenie tej działalności. Obowiązek zbierania i usuwania odpadów spoczywa również na właścicielach nieruchomości, a także na zarządcach dróg publicznych. Jest on konsekwencją zawartej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251) definicji posiadacza odpadów i wiążących się z nią obowiązków nałożonych na te podmioty. Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 13 tej ustawy, przez posiadacza odpadów rozumie się każdego, kto faktycznie nim włada (wytwórcę, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną). Gdy nie możemy go zidentyfikować, przepis wprowadza domniemanie, że posiadaczem odpadów znajdujących się na terenie nieruchomości jest podmiot władający tą powierzchnią ziemi. W konsekwencji zgłoszenie i przekazanie zabitej (np. w wyniku kolizji drogowej) zwierzyny staje się obowiązkiem jej posiadacza -właściwego zarządu dróg publicznych. Usługi w tym zakresie świadczone są natomiast przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Na terenie powiatu sanockiego wszystkie urzędy gmin posiadają zawarte umowy z przedsiębiorcami, zajmującymi się zbiórką odpadów i ich unieszkodliwianiem. Oprócz członków Komisji powyższe wyjaśnienia otrzymali: Powiatowy Zarząd Dróg, Komenda Powiatowa Policji i Powiatowy Lekarz Weterynarii Sanoku. Ad 4. W 2009 roku na terenie powiatu sanockiego funkcjonowało 26 placówek zapewniających dzieciom i młodzieży letni wypoczynek, w tym: 9 kolonii letnich, 2 obozy pod namiotami ze stałą bazą w Woli Michowej oraz 11 innych form wyjazdowych, w tym: 7 obozów sportowych i 4 oazy oraz 4 placówki wypoczynku w miejscu zamieszkania. Z letniego wypoczynku ogółem skorzystało 2059 dzieci i młodzieży. W ramach wypoczynku w miejscu zamieszkania, zorganizowano półkolonie w 4 placówkach. Na półkolonii Fundacji im. Heleny Kosiny przebywały dzieci z rodzin ubogich i patologicznych. Zajęcia prowadzone były w godzinach od 9 do 16. Wypoczynek dzieci zorganizowany w Domu Harcerza był sponsorowany przez MOPS w Sanoku. Zajęcia prowadzone były w godz. od 8 dol5 głównie w terenie, natomiast w przypadku złej pogody w harcówce. Zgromadzenie Sióstr Felicjanek w Besku prowadziło półkolonie dla dzieci z terenu wiejskiego. Półkolonia ta finansowana była z programu unijnego. Kolejny rok kontynuowany był pilotażowy program "Wychowawcy podwórkowi". Program realizowany był w 10 dzielnicach miasta Sanoka. Zajęcia odbywały się na świeżym powietrzu pod opieką opiekunów, trzy razy w tygodniu przez 2 godziny. W ramach programu realizowane były zajęcia sportowe na boiskach dzielnicowych. Były to głównie turnieje i zawody sportowe z nagrodami. Środki przeznaczone na zorganizowanie i przeprowadzenie akcji pochodzą z Gminnego programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych. Zostały one rozdysponowane na : sprzęt sportowy, napoje dla dzieci, ubezpieczenie, nagrody, wynagrodzenia dla wychowawców, plakaty, koszulki itp. Z zajęć skorzystało 1500 dzieci i młodzieży Tegoroczną akcję "Bezpieczne Wakacje" prowadzono przy udziale Komendy Powiatowej Policji w Sanoku, Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zorganizowano wyjazd na obiekty wypoczynku letniego. W ramach akcji zorganizowano spotkania z uczestnikami kolonii, obozów harcerskich, w trakcie których przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji w Sanoku oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej poinformowali młodzież o niebezpieczeństwach, na jakie mogą być narażeni, konieczności przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, zarówno w kwestii ochrony zdrowia, jak i wszelkich zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa. Poinformowano kadrę kierowniczą o możliwości stałego kontaktu z Inspekcją Sanitarną oraz Komendą Policji. Kierownictwu placówek przekazano pakiety materiałów edukacyjnych, uzgodniono formy ich wykorzystania (spotkania z młodzieżą, pogadanki, ekspozycje wizualne) - pakiety materiałów edukacyjnych zawierały poradnik "Bezpieczne wakacje", ulotki dotyczące zapobiegania zakażeniom, ponadto materiały dotyczące zatruć grzybami oraz związane z tematyką uzależnień i profilaktyki antytytoniowej. Pakiety takie przekazano Kierownictwu placówek. Proszę o przyjęcie sprawozdania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00