Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2016 poz. 19

Uchwała nr XV/167/2015 Rady Miejskiej w Suwałkach

z dnia 29 grudnia 2015r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 i poz. 1045) oraz w zw. z art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445) Rada Miejska w Suwałkach uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr III/13/2014 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 22 grudnia 2014 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Suwałk.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2016 r.

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Suwałkach


Jadwiga Mariola Szczypiń


Załącznik do Uchwały Nr XV/167/2015
Rady Miejskiej w Suwałkach
z dnia 29 grudnia 2015 r.

STATUT
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SUWAŁKACH

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach, zwany dalej Ośrodkiem, działa na podstawie:

1) uchwały nr X/44/90 Miejskiej Rady Narodowej w Suwałkach z dnia 27 lutego 1990 r. w sprawie powołania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej;

2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;

4) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

6) niniejszego Statutu.

§ 2. Statut określa obszar oraz zakres działania Ośrodka.

§ 3. 1. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Suwałki.

2. Ośrodek jest jednostką budżetową jednostki samorządu terytorialnego Gminy Miasta Suwałki.

3. Obszar działania Ośrodka obejmuje teren Gminy Miasta Suwałki.

Rozdział 2.
ZAKRES DZIAŁANIA

§ 4. Ośrodek realizuje zadania wynikające w szczególności z przepisów:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

2) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;

3) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;

4) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;

5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;

6) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

7) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;

8) ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;

9) ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;

10) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;

11) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

12) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

13) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

14) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;

15) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;

16) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;

17) ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych;

18) i innych ustaw.

§ 5. Ośrodek wykonuje zadania należące do właściwości gminy i powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące:

1. Pomocy społecznej, a w szczególności:

1) analiza i ocena zjawisk społecznych rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;

2) pobudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) prowadzenie pracy socjalnej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom z wykorzystaniem dostępnych instrumentów aktywnej integracji;

4) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń pieniężnych, w naturze i usługach oraz pomocy instytucjonalnej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej;

5) organizowanie i realizacja usług opiekuńczych;

6) organizowanie i realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

7) prowadzenie środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnych intelektualnie;

8) organizacji prac społecznie użytecznych oraz realizacja Programów Aktywizacja i Integracja, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

9) rozwoju infrastruktury społecznej służącej realizacji zadań pomocy społecznej;

10) prowadzenia mieszkań chronionych;

11) realizacja pomocy cudzoziemcom;

12) realizacja zadań z zakresu interwencji kryzysowej;

13) prowadzenie hostelu dla osób doświadczających kryzysu;

14) opracowywanie i koordynacja realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych;

15) opracowywanie oceny zasobów pomocy społecznej;

2. Przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności:

1) prowadzenie poradnictwa specjalistycznego, w szczególności prawnego, psychologicznego i socjalnego;

2) podejmowanie interwencji w środowiskach wobec rodzin dotkniętych przemocą w oparciu o procedurę "Niebieskie karty";

3) udzielanie schronienia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie;

4) opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych;

5) obsługa organizacyjno-techniczna zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych.

3. Świadczeń rodzinnych, w szczególności ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o świadczeniach rodzinnych.

4. Ustalania uprawnień i realizacji zasiłków dla opiekuna.

5. Funduszu alimentacyjnego, w szczególności:

1) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;

2) podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych.

6. Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności:

1) wykonywanie zadań organizatora pieczy zastępczej;

2) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej;

3) ustalanie opłaty rodzicom biologicznym za pobyt dzieci w pieczy zastępczej;

4) dochodzenie świadczeń alimentacyjnych od rodziców dzieci przebywających w pieczy zastępczej;

5) zawieranie umów z zawodowymi rodzinami zastępczymi;

6) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących już funkcje wymienionych wyżej rodzin zastępczych;

7) wypłata wynagrodzeń za sprawowanie opieki opiekunom ustanawianym przez sąd opiekuńczy.

7. Rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w szczególności:

1) orzecznictwo o stopniu niepełnosprawności i o niepełnosprawności;

2) wydawanie kart parkingowych osobom niepełnosprawnym oraz placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych;

3) wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym;

4) ustalanie uprawnień i przyznawanie dofinansowań osobom niepełnosprawnym z zakresu rehabilitacji społecznej przewidzianych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;

5) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych;

6) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad przewozem osób niepełnosprawnych;

7) zapewnianie obsługi finansowo-kadrowej Powiatowemu Zespołowi ds. Orzekania o Niepełnosprawności;

8) obsługa administracyjno-techniczna Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Suwałk.

8. Ustalania prawa i wypłaty pomocy pieniężnej kombatantom i innym osobom uprawnionym określonym ustawą o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.

9. Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych wynikające z rozeznanych potrzeb gminy/powiatu oraz zadania zlecone przez administrację rządową.

10. Ośrodek przy realizacji zadań współpracuje z innymi jednostkami organizacyjnymi samorządu, administracją rządową, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, sądami i innymi podmiotami.

11. Potwierdzanie prawa do świadczeń zdrowotnych osób nieubezpieczonych.

12. Ustalanie uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego osób pobierających zasiłki stałe, niektóre świadczenia opiekuńcze oraz realizujących kontrakt socjalny, indywidualny program zatrudnienia socjalnego lub program wychodzenia z bezdomności, itp. oraz opłacanie należnych składek.

13. Diagnoza potrzeb środowiska lokalnego oraz opracowywanie i realizacja lokalnych programów będących odpowiedzią na potrzeby z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rozwoju pieczy zastępczej, osób niepełnosprawnych, osób starszych oraz innych środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.

14. Realizacja zadań wynikających z innych ustaw i przepisów wykonawczych do tych ustaw w zakresie pomocy społecznej.

15. Ustalanie uprawnień i wypłata dodatków mieszkaniowych.

16. Ustalanie uprawnień i wypłata dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej.

Rozdział 3.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA

§ 6. 1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora lub inny wyznaczony pracownik.

2. Czynności w zakresie prawa pracy wobec Dyrektora Ośrodka dokonuje Prezydent Miasta Suwałk.

3. Dyrektor Ośrodka działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Suwałk.

§ 7. Do zadań Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Ośrodka;

2) kierowanie podległymi pracownikami;

3) składanie w terminach ustalonych przez Radę Miejską w Suwałkach sprawozdań rocznych oraz przedkładanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej i pieczy zastępczej;

4) reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji rządowej i samorządowej w zakresie powierzonych mu uprawnień;

5) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej;

6) sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań przez podległych pracowników;

7) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

§ 8. Szczegółową organizację wewnętrzną i funkcjonowanie Ośrodka określa Dyrektor Ośrodka w drodze regulaminu organizacyjnego, który podlega zatwierdzeniu przez Prezydenta Miasta Suwałk.

§ 9. Dyrektor Ośrodka jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników, zawiera z nimi umowy o pracę i dokonuje wszelkich czynności z zakresu prawa pracy za Ośrodek, który jest pracodawcą zatrudnionych w nim pracowników.

Rozdział 4.
MIENIE I GOSPODARKA FINANSOWA OŚRODKA

§ 10. Ośrodek wyposażony jest w majątek określony według spisów inwentaryzacyjnych.

§ 11. 1. Ośrodek w całości pokrywa swoje wydatki z budżetu, a uzyskane dochody odprowadza
do budżetu Gminy Miasta Suwałki bez możliwości wykorzystania ich na własne potrzeby.

2. Podstawę gospodarki finansowej Ośrodka stanowi plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym.

Rozdział 5.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 12. Zmiany Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00