Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XV/167/2015 Rady Miejskiej w Suwałkach
z dnia 29 grudnia 2015r.
w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 i poz. 1045) oraz w zw. z art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445) Rada Miejska w Suwałkach uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała nr III/13/2014 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 22 grudnia 2014 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suwałkach.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Suwałk.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2016 r.
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Suwałkach |
Załącznik do Uchwały Nr XV/167/2015
Rady Miejskiej w Suwałkach
z dnia 29 grudnia 2015 r.
STATUT
MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SUWAŁKACH
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Suwałkach, zwany dalej Ośrodkiem, działa na podstawie:
1) uchwały nr X/44/90 Miejskiej Rady Narodowej w Suwałkach z dnia 27 lutego 1990 r. w sprawie powołania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej;
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;
4) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6) niniejszego Statutu.
§ 2. Statut określa obszar oraz zakres działania Ośrodka.
§ 3. 1. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Suwałki.
2. Ośrodek jest jednostką budżetową jednostki samorządu terytorialnego Gminy Miasta Suwałki.
3. Obszar działania Ośrodka obejmuje teren Gminy Miasta Suwałki.
Rozdział 2.
ZAKRES DZIAŁANIA
§ 4. Ośrodek realizuje zadania wynikające w szczególności z przepisów:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
2) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
3) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
4) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
6) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
7) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
8) ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
9) ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
10) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;
11) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
12) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
13) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
14) ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;
15) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
16) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
17) ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych;
18) i innych ustaw.
§ 5. Ośrodek wykonuje zadania należące do właściwości gminy i powiatu oraz zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące:
1. Pomocy społecznej, a w szczególności:
1) analiza i ocena zjawisk społecznych rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
2) pobudzanie aktywności społecznej w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3) prowadzenie pracy socjalnej skierowanej na pomoc osobom i rodzinom z wykorzystaniem dostępnych instrumentów aktywnej integracji;
4) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń pieniężnych, w naturze i usługach oraz pomocy instytucjonalnej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej;
5) organizowanie i realizacja usług opiekuńczych;
6) organizowanie i realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
7) prowadzenie środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnych intelektualnie;
8) organizacji prac społecznie użytecznych oraz realizacja Programów Aktywizacja i Integracja, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
9) rozwoju infrastruktury społecznej służącej realizacji zadań pomocy społecznej;
10) prowadzenia mieszkań chronionych;
11) realizacja pomocy cudzoziemcom;
12) realizacja zadań z zakresu interwencji kryzysowej;
13) prowadzenie hostelu dla osób doświadczających kryzysu;
14) opracowywanie i koordynacja realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych;
15) opracowywanie oceny zasobów pomocy społecznej;
2. Przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności:
1) prowadzenie poradnictwa specjalistycznego, w szczególności prawnego, psychologicznego i socjalnego;
2) podejmowanie interwencji w środowiskach wobec rodzin dotkniętych przemocą w oparciu o procedurę "Niebieskie karty";
3) udzielanie schronienia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie;
4) opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych;
5) obsługa organizacyjno-techniczna zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych.
3. Świadczeń rodzinnych, w szczególności ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o świadczeniach rodzinnych.
4. Ustalania uprawnień i realizacji zasiłków dla opiekuna.
5. Funduszu alimentacyjnego, w szczególności:
1) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
2) podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych.
6. Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności:
1) wykonywanie zadań organizatora pieczy zastępczej;
2) ustalanie uprawnień i realizacja świadczeń przewidzianych ustawą o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej;
3) ustalanie opłaty rodzicom biologicznym za pobyt dzieci w pieczy zastępczej;
4) dochodzenie świadczeń alimentacyjnych od rodziców dzieci przebywających w pieczy zastępczej;
5) zawieranie umów z zawodowymi rodzinami zastępczymi;
6) prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących już funkcje wymienionych wyżej rodzin zastępczych;
7) wypłata wynagrodzeń za sprawowanie opieki opiekunom ustanawianym przez sąd opiekuńczy.
7. Rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w szczególności:
1) orzecznictwo o stopniu niepełnosprawności i o niepełnosprawności;
2) wydawanie kart parkingowych osobom niepełnosprawnym oraz placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych;
3) wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym;
4) ustalanie uprawnień i przyznawanie dofinansowań osobom niepełnosprawnym z zakresu rehabilitacji społecznej przewidzianych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
5) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zadań dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych;
6) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad przewozem osób niepełnosprawnych;
7) zapewnianie obsługi finansowo-kadrowej Powiatowemu Zespołowi ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
8) obsługa administracyjno-techniczna Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Suwałk.
8. Ustalania prawa i wypłaty pomocy pieniężnej kombatantom i innym osobom uprawnionym określonym ustawą o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
9. Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych wynikające z rozeznanych potrzeb gminy/powiatu oraz zadania zlecone przez administrację rządową.
10. Ośrodek przy realizacji zadań współpracuje z innymi jednostkami organizacyjnymi samorządu, administracją rządową, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, sądami i innymi podmiotami.
11. Potwierdzanie prawa do świadczeń zdrowotnych osób nieubezpieczonych.
12. Ustalanie uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego osób pobierających zasiłki stałe, niektóre świadczenia opiekuńcze oraz realizujących kontrakt socjalny, indywidualny program zatrudnienia socjalnego lub program wychodzenia z bezdomności, itp. oraz opłacanie należnych składek.
13. Diagnoza potrzeb środowiska lokalnego oraz opracowywanie i realizacja lokalnych programów będących odpowiedzią na potrzeby z zakresu pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, rozwoju pieczy zastępczej, osób niepełnosprawnych, osób starszych oraz innych środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.
14. Realizacja zadań wynikających z innych ustaw i przepisów wykonawczych do tych ustaw w zakresie pomocy społecznej.
15. Ustalanie uprawnień i wypłata dodatków mieszkaniowych.
16. Ustalanie uprawnień i wypłata dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej.
Rozdział 3.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA
§ 6. 1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora lub inny wyznaczony pracownik.
2. Czynności w zakresie prawa pracy wobec Dyrektora Ośrodka dokonuje Prezydent Miasta Suwałk.
3. Dyrektor Ośrodka działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Suwałk.
§ 7. Do zadań Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
1) organizowanie pracy Ośrodka;
2) kierowanie podległymi pracownikami;
3) składanie w terminach ustalonych przez Radę Miejską w Suwałkach sprawozdań rocznych oraz przedkładanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej i pieczy zastępczej;
4) reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji rządowej i samorządowej w zakresie powierzonych mu uprawnień;
5) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej;
6) sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań przez podległych pracowników;
7) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
§ 8. Szczegółową organizację wewnętrzną i funkcjonowanie Ośrodka określa Dyrektor Ośrodka w drodze regulaminu organizacyjnego, który podlega zatwierdzeniu przez Prezydenta Miasta Suwałk.
§ 9. Dyrektor Ośrodka jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników, zawiera z nimi umowy o pracę i dokonuje wszelkich czynności z zakresu prawa pracy za Ośrodek, który jest pracodawcą zatrudnionych w nim pracowników.
Rozdział 4.
MIENIE I GOSPODARKA FINANSOWA OŚRODKA
§ 10. Ośrodek wyposażony jest w majątek określony według spisów inwentaryzacyjnych.
§ 11. 1. Ośrodek w całości pokrywa swoje wydatki z budżetu, a uzyskane dochody odprowadza
do budżetu Gminy Miasta Suwałki bez możliwości wykorzystania ich na własne potrzeby.
2. Podstawę gospodarki finansowej Ośrodka stanowi plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym.
Rozdział 5.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 12. Zmiany Statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.