Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2016 poz. 1

Uchwała nr XIII/114/15 Rady Gminy Gródek

z dnia 28 grudnia 2015r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, 20015 r. Nr 94, poz. 788, Nr 17, poz. 141, Nr 131, poz. 1091, Nr 122, poz. 1020, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr 115, poz. 791, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292, 2008 r. Nr 70, poz.. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618, 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241, Nr 219, poz. 1705, 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 148, poz. 991, Nr 127, poz. 857, 2011 r. Nr 106, poz.. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1206, 2012 r. poz. 941, poz. 979, 2013 r. poz. 87, poz 827, poz. 1191, poz. 1265, poz. 1317, poz. 1650, 2014 r. poz. 7, poz. 290, poz. 538, poz. 598, poz. 642, poz. 811, poz. 1146, poz. 1877, 2015 r. poz. 357, poz. 1240, poz. 1607, poz. 1629) uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Gminy Gródek dla zakładanych i prowadzonych na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne:

1) niepublicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, niepublicznych przedszkoli specjalnych;

2) innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14 a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

3) niepublicznych szkół podstawowych o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, za wyjątkiem niepublicznych szkół podstawowych specjalnych i niepublicznych gimnazjów specjalnych;

4) niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych innych niż szkoły wymienione w pkt 3, których zakładanie i prowadzenie należy do ustawowych zadań gminy;

- oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczenia dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczania dotacji, zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXV/279/10 Rady Gminy Gródek z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół prowadzonych na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i osoby fizyczne oraz dla, innych niż Gmina Gródek, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 173 poz. 2168) zmieniona uchwałą Nr XXXVII/266/13 Rady Gminy Gródek z dnia 30 grudnia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2014 r. poz. 45).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gródek.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.


Załącznik do Uchwały Nr XIII/114/15
Rady Gminy Gródek
z dnia 28 grudnia 2015 r.

Regulamin ustalający tryb udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek oświatowych prowadzonych na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i osoby fizyczne oraz tryb zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w przepisach niniejszego regulaminu jest mowa o:

1) jednostce - należy przez to rozumieć niepubliczną: szkołę, gimnazjum, przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego wymienioną w pkt 6-8;

2) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne prowadzące na terenie Gminy Gródek jednostkę;

3) wnioskodawcy - rozumie się przez to organ prowadzący jednostkę dotowaną, który złożył wniosek o udzielenie dotacji;

4) uczniach niepełnosprawnych - należy przez to rozumieć uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71 b ust. 3 ustawy, o której mowa w pkt 5;

5) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.);

6) przedszkolach - należy przez to rozumieć prowadzone na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne, oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych;

7) innych formach wychowania przedszkolnego - należy przez to rozumieć prowadzone na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14 a ust. 7 ustawy, o której mowa w pkt 5;

8) szkołach - należy przez to rozumieć prowadzone na terenie Gminy Gródek przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne szkoły podstawowe, w tym z oddziałami integracyjnymi, gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi;

9) dotacji - należy przez to rozumieć udzielaną z budżetu Gminy Gródek, na zasadach z art. 80 lub art. 90 ustawy i niniejszej uchwały, dotację podmiotową (w rozumieniu art. 131 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn.zm.), która przeznaczona jest na dofinansowanie wyłącznie wydatków bieżących jednostki z tytułu działalności w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej;

10) dotacji należnej na jednego ucznia - należy przez to rozumieć kwotę pieniężną na jednego ucznia dotowanej jednostki równą podstawie obliczania dotacji, albo w przypadkach określonych ustawą, kwotę pieniężną na jednego ucznia dotowanej jednostki ustaloną w wyniku przemnożenia podstawy obliczania dotacji przez stawkę procentową dotacji;

11) dotacji należnej dla jednostki - należy przez to rozumieć łączną kwotę pieniężną przypadającą do wypłaty na rzecz jednostki w roku kalendarzowym, ustaloną w wyniku przemnożenia dotacji należnej na jednego ucznia przez ilość uczniów uczęszczających do dotowanej jednostki w kolejnych miesiącach roku kalendarzowego, w których funkcjonowała jednostka.

Rozdział 2.
Podstawa obliczania dotacji.

§ 2. 1. Podstawą obliczania miesięcznej stawki dotacji na jednego ucznia jest uchwała budżetowa Rady Gminy Gródek oraz informacja o sposobie wyliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Gródek, otrzymana przez Gminę Gródek od ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

2. Przedszkola publiczne prowadzone przez inne niż Gmina Gródek osoby prawne i fizyczne otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w publicznych przedszkolach prowadzonych przez Gminę Gródek, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu Gminy Gródek, z zastrzeżeniem ust. 8.

3. Przedszkola niepubliczne, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1b, ust. 1d-1o ustawy, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu Gminy Gródek, z zastrzeżeniem ust. 8.

4. Przedszkola niepubliczne, które nie spełniają warunków określonych w ust. 3, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej 75% ustalonych w budżecie Gminy Gródek wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Gródek w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z zastrzeżeniem ust. 8.

5. Osoby prowadzące publiczne inne formy wychowania przedszkolnego otrzymują na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotację w wysokości równej 50% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu Gminy Gródek, z zastrzeżeniem ust. 8.

6. Osoby prowadzące niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1c-1o ustawy, otrzymują dotację na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego w wysokości równej 50% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolach publicznym prowadzonym przez gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z zastrzeżeniem ust. 8.

7. Osoby prowadzące niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, niespełniające warunków określonych w ust. 5 otrzymują na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z zastrzeżeniem ust. 8.

8. Dotacja na każdego ucznia niepełnosprawnego przedszkola i innej formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w ust. 2-7 jest równa kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Gródek.

9. Szkoły publiczne prowadzone przez inne podmioty niż ministrowie i Gmina Gródek otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę Gródek, pomniejszonym o kwotę dotacji przewidzianej do wykorzystania, o której mowa w art. 22ae ust. 3 ustawy, na ucznia, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego.

10. Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Gródek.

11. Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie realizuje się obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, otrzymują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu dotację w wysokości równej 50% ustalonych w budżecie Gminy Gródek wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.

12. W przypadku zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Gródek z tytułu realizacji ściśle określonych zadań przez szkoły, o których mowa w ust. 9-11 lub otrzymania przez Gminę Gródek dotacji celowej na realizację ściśle określonych zadań przez te szkoły, wysokość dotacji dla poszczególnych szkół realizujących zadania może zostać podwyższona o kwoty otrzymanej dodatkowo części oświatowej subwencji ogólnej lub dotacji celowej.

13. Niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz szkoły podstawowe, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w wysokości równej kwocie przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Gródek.

14. Przez wydatki bieżące ponoszone na jednego ucznia w przedszkolach publicznych rozumie się wysokość środków przeznaczonych w budżecie Gminy dla przedszkoli publicznych określoną w uchwale budżetowej na dany rok budżetowy, pomniejszoną o wydatki majątkowe, podzieloną przez planowaną średnioroczną liczbę dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych.

15. Wójt Gminy Gródek informuje jednostkę dotowaną o wysokości miesięcznej stawki dotacji w przeliczeniu na jednego ucznia jednostki w danym roku budżetowym.

16. Przy obliczaniu podstawy dotacji, a także przy obliczaniu dotacji należnej na jednego ucznia, otrzymane wyniki wyliczeń zaokrągla się do pełnych groszy.

17. Wydatki bieżące oraz średnioroczna liczba dzieci, o których mowa w ust. 14 podlegają weryfikacji po zakończeniu roku budżetowego w oparciu o faktycznie poniesione wydatki w przedszkolach publicznych oraz faktyczną liczbę dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych.

18. Dopuszcza się naliczenie kwoty dotacji przysługującej jednostce w miesiącu styczniu danego roku na podstawie projektu budżetu Gminy.

19. Do czasu przekazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacji o wysokości standardu finansowego "A" podziału części subwencji oświatowej obowiązującego w roku udzielenia dotacji, dotacja na jednego ucznia niepełnosprawnego będzie przekazywana według kwoty na jednego ucznia niepełnosprawnego lub objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju obowiązującej w poprzednim roku budżetowym. Po otrzymaniu w/w informacji Gmina dokona wyrównania dotacji.

20. Jednostka dotowana jest zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej w zakresie operacji finansowych związanych z wydatkami realizowanymi z udzielonej dotacji.

Rozdział 3.
Tryb udzielania dotacji przedszkolom, organom prowadzącym inne formy wychowania przedszkolnego i szkołom

§ 3. 1. Warunkiem udzielenia dotacji dla rozpoczynającej działalność niepublicznej jednostki jest przekazanie Wójtowi Gminy Gródek przez osobę zamierzającą prowadzić lub prowadzącą niepubliczną jednostkę, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, wniosku o udzielenie dotacji na rok kalendarzowy zawierającego:

1) dane o organie prowadzącym,

2) typ jednostki,

3) Regon jednostki,

4) NIP jednostki,

5) numer i datę wydania zaświadczenia o wpisie jednostki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz numer i datę decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej szkole niepublicznej,

6) planowaną na następny rok budżetowy w oparciu o sprawozdanie SIO, liczbę uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, wraz z określeniem przewidywanej liczby uczniów pochodzących spoza terenu Gminy Gródek uczęszczających do prowadzonego przedszkola niepublicznego lub innej niepublicznej formy wychowania przedszkolnego,

7) nazwę i numer rachunku bankowego jednostki, na rzecz której ma być przekazywana dotacja,

8) miesiąc, od którego jednostka rozpocznie działalność.

2. Warunkiem otrzymania dotacji z budżetu Gminy Gródek przez jednostkę publiczną lub niepubliczną w kolejnych latach kalendarzowych, jest przekazanie przez organ prowadzący jednostkę Wójtowi Gminy Gródek wniosku o udzielenie dotacji na rok kalendarzowy zawierającego dane odpowiednio z ust. 1 pkt 1-7 w terminie nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

3. Przyjmuje się wzór urzędowego formularza wniosku o udzielenie dotacji rocznej, o którym mowa w ust. 1 i 2, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do regulaminu.

4. Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy przedszkola lub szkoły, osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej inną formę wychowania przedszkolnego wskazany we wniosku o udzielenie dotacji, sporządzonym według wzoru, o którym mowa w ust. 3.

5. Dotacja nie podlega przekazaniu w sytuacji, gdy stracił aktualność wpis do ewidencji prowadzonej przez Gminę Gródek na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy do dnia aktualizacji tego wpisu.

§ 4. 1. Do 10 dnia każdego miesiąca organ prowadzący składa w Urzędzie Gminy Gródek informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej odpowiedniej dla danego typu i rodzaju jednostki, z wyszczególnieniem liczby uczniów niepełnosprawnych i uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, oraz z informacją o uczniach niebędących mieszkańcami Gminy Gródek zawierającą imię, nazwisko, nr PESEL oraz adres zamieszkania i zameldowania, według stanu na pierwszy dzień roboczy miesiąca, za który udzielana jest dotacja, a w przypadku szkół, o których mowa w § 2 ust. 11 również informację o faktycznym uczestnictwie uczniów w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych według stanu za miesiąc poprzedzający miesiąc, na który udzielana jest dotacja. Wzór informacji stanowi załącznik nr 2 do regulaminu.

2. Kwota dotacji na dany miesiąc ustalana jest na podstawie informacji od beneficjenta o faktycznej liczbie uczniów, o której mowa w ust. 1.

3. Przekazanie części dotacji przypadającej na dany miesiąc następuje w danym miesiącu nie później niż do dnia 20 danego miesiąca, po złożeniu w Urzędzie Gminy Gródek informacji o faktycznej liczbie uczniów w terminie, o którym mowa w ust. 1, z tym że dotacja za miesiąc grudzień przekazywana jest do dnia 15 grudnia.

4. W przypadku złożenia w Urzędzie Gminy w Gródku informacji o faktycznej liczbie uczniów w danym miesiącu po terminie, o którym mowa w ust. 1, dotacja ustalona w oparciu o tę informację na dany miesiąc podlega przekazaniu na rachunek bankowy przedszkola, szkoły, bądź osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej inną formę wychowania przedszkolnego do ostatniego dnia danego miesiąca.

5. W przypadku niezłożenia w danym miesiącu w Urzędzie Gminy Gródek przez organ prowadzący jednostkę informacji, o której mowa w ust. 1, dotacja na ten miesiąc zostanie ustalona w oparciu o ostatnio złożoną informację o faktycznej liczbie uczniów i przekazana zaliczkowo do ostatniego dnia miesiąca, za który nie złożono informacji.

6. Kwota dotacji ustalonej i przekazanej na zasadach określonych w ust. 5 podlega skorygowaniu w miesiącu złożenia w Urzędzie Gminy Gródek zaległej za dany miesiąc informacji o faktycznej liczbie uczniów lub w miesiącu następnym, w przypadku, gdy organ prowadzący jednostkę złoży zaległą informację po przekazaniu przez dotującego przypadającej części dotacji na miesiąc bieżący.

7. Skorygowanie kwoty dotacji przekazanej zaliczkowo, o której mowa w ust. 5, do kwoty faktycznie należnej za dany miesiąc naliczonej w oparciu o faktyczną liczbę uczniów w danym miesiącu wynikającą za złożonej zaległej informacji, o której mowa w ust. 6, następuje poprzez pomniejszenie lub zwiększenie części dotacji przypadającej na miesiąc, w którym dokonuje się korekty, o kwotę wynikającą z rozliczenia zaliczki.

8. Upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy Gródek mogą dokonać sprawdzenia zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanych w informacji, o której mowa w ust. 1, na podstawie udostępnionej do wglądu przez organ prowadzący dokumentacji stanowiącej podstawę sporządzenia tej informacji, w tym dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.

§ 5. 1. W przypadku zmiany w trakcie roku budżetowego podstawy obliczania dotacji dla dotowanej jednostki, Wójt Gminy Gródek dokonuje weryfikacji kwoty dotacji należnej dla jednostki i odpowiednio, o ustaloną różnicę, zwiększa lub pomniejsza raty dotacji na kolejne miesiące danego roku kalendarzowego.

2. O weryfikacji kwoty dotacji należnej na ucznia jednostki, Wójt Gminy Gródek informuje pisemnie osobę prowadzącą jednostkę do końca miesiąca, w którym dokonano takiej weryfikacji.

Rozdział 4.
Tryb rozliczenia dotacji

§ 6. 1. Wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę za zrealizowane zadania jednostki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, zgodnie z art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

2. Organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub szkołę sporządza roczne rozliczenie przekazanej dotacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do regulaminu.

3. Kwota dotacji udzielanej w roku kalendarzowym dla jednostki podlega rozliczeniu poprzez:

1) przedstawienie przez osobę prowadzącą jednostkę rocznego rozliczenia dotacji, o którym mowa w ust. 2, w zakresie:

a) informacji o faktycznej ilości uczniów w każdym miesiącu roku kalendarzowego (weryfikacja kwoty należnej),

b) informacji rocznej o wydatkach bieżących jednostki, w tym o wydatkach pokrytych dotacją roczną (właściwe rozliczenie wykorzystania dotacji).

2) ostateczne ustalenie dotacji należnej na rzecz jednostki w roku budżetowym,

3) ocenę czy poniesione wydatki wyszczególnione w rocznym rozliczeniu dotacji, o którym mowa w ust. 2 są wydatkami zgodnymi z przeznaczeniem dotacji,

4) ustalenie przypadającej na rzecz Gminy Gródek należności z tytułu zwrotu dotacji, bądź ustalenie kwoty zobowiązania Gminy Gródek z tytułu uzupełnienia dotacji udzielonej o różnicę między dotacją udzieloną a dotacją należną na rok kalendarzowy.

4. Sporządzone roczne rozliczenie dotacji, o którym mowa w ust. 2 i ust. 3 pkt 1 podlega przekazaniu do Urzędu Gminy Gródek w terminie do dnia 15 stycznia następnego roku.

5. Informacje zawarte w rocznym rozliczeniu przekazanej dotacji stanowią podstawę ostatecznego rozliczenia wykorzystania dotacji przekazanej jednostce w roku kalendarzowym.

6. Do dnia 1 lutego roku następującego po roku, w którym dotacja była udzielona, Wójt Gminy Gródek zawiadamia pisemnie organ prowadzący jednostkę o rozliczeniu dotacji udzielonej w roku kalendarzowym wraz z określeniem wysokości ewentualnej dopłaty lub kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu Gminy Gródek, jako dotacji pobranej w wysokości wyższej niż wynikająca z prawidłowych obliczeń, wyższej niż niezbędna na dofinansowanie dotowanego zadania, udzielonej bez podstawy prawnej lub dotacji wykorzystanej na wydatki niezgodne z przeznaczeniem dotacji.

7. Dopłata do dotacji udzielonej, wynikająca z wyrównania dotacji należnej jednostce za rok budżetowy, przekazywana jest przez Wójta Gminy Gródek na rachunek bankowy jednostki w terminie 15 dni od dnia wysłania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6.

8. Zwrot dotacji przez organ prowadzący jednostkę następuje na rachunek budżetu gminy wskazany w piśmie, o którym mowa w ust. 6, na zasadach określonych w § 8 regulaminu.

§ 7. 1. Organ prowadzący jednostkę, która w roku budżetowym zakończyła działalność, zobowiązany jest w terminie 15 dni od dna zakończenia działalności do przekazania rocznego rozliczenia przekazanej jednostce kwoty dotacji na zasadach określonych w § 6 ust. 2 i ust. 3 pkt 1-3.

2. O rozliczeniu dotacji Wójt Gminy Gródek powiadamia organ prowadzący w ciągu 15 dni od dnia otrzymania kompletnego rozliczenia rocznego dotacji, o którym mowa w ust. 1.

§ 8. 1. Do zwrotu do budżetu Gminy Gródek dotacji w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem bądź pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości oraz do naliczania odsetek stosuje się normy prawne zawarte w art. 251 i art. 252 oraz art. 60, art. 61 i art. 65-67 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

2. Rozliczenie dotacji rocznej nie pozbawia Gminy Gródek możliwości dochodzenia zwrotu dotacji i odsetek liczonych jak od zaległości podatkowej, na zasadach określonych w art. 251 i art. 252 oraz art. 60, art. 61 i art. 65-67 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Rozdział 5.
Tryb i zakres kontroli

§ 9. 1. Jednostka, która pobrała dotację z budżetu Gminy Gródek na dofinansowanie realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, zwana dalej "kontrolowanym" może zostać skontrolowana przez Wójta Gminy Gródek bądź upoważnionych przez niego pracowników Urzędu Gminy Gródek, zwanych dalej "kontrolującymi", w zakresie:

1) prawidłowości pobrania dotacji czyli sprawdzenia zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanych w informacjach, o których mowa w § 4 ust. 1 oraz w § 6 ust. 4,

2) sprawdzenia prawidłowości wykorzystania otrzymanej dotacji zgodnie z zasadami określonymi w art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3d ustawy.

2. Postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie objętym przedmiotem kontroli.

3. Kontrolujący mają prawo wstępu do pomieszczeń kontrolowanego oraz wglądu do prowadzonej przez niego dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.

4. Kontrolę lub poszczególne czynności postępowania kontrolnego przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce oraz w obecności pracowników tej jednostki.

5. W przypadku nieposiadania dokumentów objętych kontrolą w siedzibie podmiotu kontrolowanego, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującemu dokumenty w miejscu o którym mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym - nie później jednak niż w ciągu 7 dni od otrzymania pisemnego wezwania do okazania dokumentów podlegających kontroli.

6. W przypadku trudności lokalowych w siedzibie kontrolowanego lub innych obiektywnych przeszkód uniemożliwiających przeprowadzenie kontroli w siedzibie kontrolowanego, możliwe jest przeprowadzenie kontroli na podstawie protokolarnie pobranych dokumentów poza siedzibą kontrolowanego.

§ 10. 1. Rozpoczęcie kontroli powinno być poprzedzone jej przygotowaniem polegającym w szczególności na zapoznaniu się przez kontrolujących z:

1) przepisami dotyczącymi zakresu przedmiotowego kontroli,

2) ustaleniami z poprzednich kontroli,

3) dokumentacją zgromadzoną w Urzędzie Gminy Gródek dotyczącą przedmiotu kontroli,

4) dokumentacją sprawozdawczą.

2. Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie do kontroli zawierające:

1) numer upoważnienia,

2) imię i nazwisko kontrolującego,

3) nazwę i adres kontrolowanego,

4) zakres przedmiotowy kontroli,

5) czasokres przeprowadzanej kontroli,

6) termin ważności upoważnienia.

3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, po zakończeniu kontroli, dołącza się do akt kontroli.

4. O zamiarze przeprowadzeniu kontroli powiadamia się dyrektora jednostki oraz organ prowadzący jednostkę przynajmniej na 3 dni przed wyznaczonym dniem rozpoczęcia kontroli, informując jednocześnie o zakresie przedmiotowym kontroli i czasokresie jej przeprowadzenia.

5. Dyrektor kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do niezwłocznego przedstawienia na żądanie kontrolującego wszelkich dokumentów i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.

6. W ramach dokumentacji okazywanej przez jednostkę, osoby kontrolujące mają prawo żądać sporządzenia stosownych odpisów, kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem oraz żądać wyciągów z dokumentów, zestawień i obliczeń opartych na dokumentach, udzielania odpowiedzi i wyjaśnień pisemnych.

§ 11. 1. Wynik przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli, który po jednym egzemplarzu otrzymuje jednostka kontrolowana, wraz z poświadczeniem otrzymania protokołu, a także Urząd Gminy Gródek.

2. Protokół kontroli zawiera:

1) pełną nazwę i adres kontrolowanego, nazwę i adres jego organu prowadzącego oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego,

2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

3) imiona i nazwiska kontrolujących,

4) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości,

6) opis załączników do protokołu,

7) wzmiankę o poinformowaniu kontrolowanego o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu,

8) podpisy kontrolujących i osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego, a także datę i miejsce podpisania protokołu,

9) parafy kontrolujących i osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego, na każdej stronie protokołu.

3. Protokół podpisuje kontrolujący i kontrolowany, w terminie 14 dni od daty jego otrzymania lub niezwłocznie po uzupełnieniu lub zmianie protokołu, o których mowa w ust. 5.

4. Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli, przy czym kontrolowany powinien wskazać równocześnie stosowne wnioski dowodowe. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

5. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.

6. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia. Zgłaszający zastrzeżenia podpisuje protokół w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolującego.

7. Kontrolowany może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie właściwym do jego podpisania, wyjaśnienie tej odmowy.

8. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.

9. Kontrolowany może zgłosić Wójtowi Gminy Gródek w terminie 7 ni od dnia podpisania protokołu kontroli pisemne wyjaśnienie, co do ustaleń zawartych w protokole.

10. Odmowa podpisania protokołu przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do realizacji ustaleń kontroli.

§ 12. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na wysokość dotacji przekazanej kontrolowanej jednostce Wójt Gminy Gródek w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 11 ust. 9 uchwały wydaje decyzję o zwrocie przekazanej dotacji w całości lub w części.


Załącznik Nr 1 do załącznika Nr 1
Zalacznik1.pdf

Wzór wniosku o udzielenie dotacji.


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XIII/114/15
Rady Gminy Gródek
z dnia 28 grudnia 2015 r.
Zalacznik2.pdf

Wzór informacji o liczbie dzieci


Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XIII/114/15
Rady Gminy Gródek
z dnia 28 grudnia 2015 r.
Zalacznik3.pdf

Wzór rozliczenia rocznego

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00