Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2014 poz. 4225

Uchwała nr III/25/14 Rady Miejskiej w Łapach

z dnia 19 grudnia 2014r.

w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis

Na podstawie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 , poz. 1318, z 2014 r.; poz. 379, poz. 1072 ) i art. 7 ust. 3, art. 20b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849), Rada Miejska w Łapach uchwala, co następuje :

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Uchwała określa szczegółowe warunki udzielania zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy publicznej de minimis, do której ma zastosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r.).

2. Pomoc de minimis może być udzielona wyłącznie przedsiębiorcom, dla których wartość planowanej pomocy de minimis udzielonej na podstawie niniejszej uchwały, łącznie z wartością pomocy de minimis uzyskanej przez danego przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł, w okresie 3 lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 000 euro brutto.

3. Wartość pomocy de minimis przyznanej jednemu podmiotowi gospodarczemu działającemu w sektorze transportu drogowego towarów w okresie 3 lat kalendarzowych, nie może przekroczyć 100 000 euro brutto.

4. Zwolnienie z podatku od nieruchomości obejmuje przedsiębiorców, którzy spełnili wymogi i kryteria warunkujące zwolnienia oraz udokumentowali ten fakt według zasad i w trybie przewidzianym w niniejszej uchwale.

§ 2. Użyte w uchwale określenia oznaczają:

1) nowa inwestycja - należy przez to rozumieć nowo wybudowane budynki lub budowle lub nowo zakupione grunty, budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej;

2) rozpoczęcie realizacji nowej inwestycji:

a) dzień, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna, albo

b) dzień, w którym upłynął termin na wniesienie sprzeciwu, jeśli nie został on wniesiony do złożonego zgłoszenia budowy (przebudowy), a w przypadku wniesienia sprzeciwu data potwierdzona zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ, o którym mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), albo

c) dzień, w którym nastąpiło przeniesienie na przedsiębiorcę prawa własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości;

3) zakończenie nowej inwestycji:

a) dzień, w którym decyzja w sprawie pozwolenia na użytkowanie budynku lub budowli stała się ostateczna, albo

b) dzień, w którym upłynął termin na zgłoszenie sprzeciwu, jeśli nie został on zgłoszony do złożonego zawiadomienia o zakończeniu realizacji nowej inwestycji, a w przypadku zgłoszenia sprzeciwu, data potwierdzona zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ, o którym mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.);

c) dzień rozpoczęcia faktycznego użytkowania obiektu budowlanego;

4) utworzenie nowych miejsc pracy - wzrost liczby pracowników u danego przedsiębiorcy w porównaniu ze średnią liczbą pracowników z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia realizacji nowej inwestycji. Miejsca pracy uważa się za związane z nową inwestycją, jeżeli zostały utworzone nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia tej inwestycji;

5) nakłady inwestycyjne - nakłady finansowe netto poniesione przez podatnika na realizację nowych inwestycji, pomniejszone o pomoc otrzymaną na ten cel z innych środków publicznych, do których zalicza się między innymi cenę nabycia gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, cenę nabycia lub koszt wytworzenia budowli i budynków. Dla potrzeb niniejszej uchwały przyjmuje się definicję ceny nabycia i kosztu wytworzenia w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm);

6) rok zwolnienia -należy przez to rozumieć 12 miesięcy kalendarzowych liczonych od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca uzyskał prawo do zwolnienia;

7) trzy lata kalendarzowe - należy przez to rozumieć rok kalendarzowy udzielenia pomocy i poprzedzające go dwa lata kalendarzowe.

§ 3. Zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w związku z realizacją nowych inwestycji, w wyniku, których utworzone zostaną nowe miejsca pracy na terenie Miasta i Gminy Łapy, na zasadach określonych w Rozdziale II niniejszej uchwały.

§ 4. Zwolnienie, o którym mowa w § 3 nie obejmuje nowych inwestycji, w których jest lub będzie prowadzona działalność: stacji paliw, instytucji finansowych, działalność bankowa, działalność handlowa w zakresie prowadzenia sklepów o pow. powyżej 200 m2 oraz działalność w zakresie najmu i dzierżawy.

§ 5. W przypadku nabycia prawa do zwolnienia w trakcie roku podatkowego zwolnienie przysługuje do wysokości należnej kwoty podatku, przypadającej proporcjonalnie do ilości miesięcy z danego roku podatkowego, odpowiadającym okresowi zwolnienia.

Rozdział 2.
ZASADY ZWALNIANIA OD PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI W ZWIĄZKU Z REALIZACJĄ NOWYCH INWESTYCJI, W WYNIKU KTÓRYCH UTWORZONE ZOSTANĄ NOWE MIEJSCA PRACY NA TERENIE MIASTA I GMINY ŁAPY

§ 6. 1. Zwolnienie od podatku od nieruchomości przysługuje na okres:

1) 1 roku - jeżeli w wyniku nowej inwestycji poniesiono nakłady inwestycyjne w kwocie co najmniej 200 000 zł i utworzono co najmniej 3 nowe miejsca pracy;

2) 2 lat - jeżeli w wyniku nowej inwestycji poniesiono nakłady inwestycyjne w kwocie co najmniej 300 000 zł i utworzono co najmniej 5 nowych miejsc pracy;

3) 3 lat - jeżeli w wyniku nowej inwestycji poniesiono nakłady inwestycyjne w kwocie co najmniej 400 000 zł i utworzono co najmniej 10 nowych miejsc pracy;

4) 4 lat - jeżeli w wyniku nowej inwestycji poniesiono nakłady inwestycyjne w kwocie co najmniej 600 000 zł i utworzono co najmniej 15 nowych miejsc pracy;

5) 5 lat - jeżeli w wyniku nowej inwestycji poniesiono nakłady inwestycyjne w kwocie co najmniej 1 000 000 zł i utworzono co najmniej 20 nowych miejsc pracy.

2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości z tytułu tej samej inwestycji może być przyznane jeden raz.

3. Stan zatrudnienia stanowiący podstawę do uzyskania zwolnienia określonego w ust. 1 nie może ulec zmniejszeniu w okresie korzystania przez przedsiębiorcę z tego zwolnienia. W miejsce pracownika, z którym stosunek pracy wygasł, albo umowa o pracę uległa rozwiązaniu, przedsiębiorca zobowiązany jest w ciągu 30 dni zatrudnić nowego pracownika.

§ 7. 1. Warunkiem uzyskania zwolnienia od podatku od nieruchomości, o którym w mowa w § 3 jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1) rozpoczęcie przez podatnika realizacji nowej inwestycji po dniu 1 stycznia 2014 r. i nie zakończenie jej do dnia wejścia w życie niniejszej uchwały;

2) dokonanie przez podatnika złożenia wniosku o udzielenie pomocy z de minimis w związku z realizacją nowych inwestycji, w wyniku, których utworzone zostaną nowe miejsca pracy, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1do niniejszej uchwały, w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia realizacji nowej inwestycji;

3) posiadanie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości stanowiących nową inwestycję, w wyniku, której utworzono nowe miejsca pracy, co najmniej przez okres objęty zwolnieniem;

4) przedstawienie przez podatnika:

a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczeń o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczeń o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

b) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie, których ma być przeznaczona pomoc de minimis - których zakres określony jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.);

c) zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego;

d) potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii dokumentów finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.), potwierdzających wielkość poniesionych nakładów;

e) tytułu prawnego do nieruchomości, w stosunku, do której podatnik ubiega się o zwolnienie;

f) decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego organu nadzoru budowlanego lub innego dokumentu potwierdzającego przyjęcie obiektu do użytkowania;

g) zestawienia średniego zatrudnienia za okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym podatnik nabył prawo do zwolnienia wraz z deklaracjami rozliczeniowymi (formularz ZUS DRA) za poszczególne miesiące, z potwierdzeniem ich złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych;

h) wykazu wszystkich nowo utworzonych miejsc pracy na dzień złożenia przez podatnika wniosku, o którym mowa w pkt. 2.

5) utworzenie nowych miejsc pracy przez podatnika, nie później niż w dniu zgłoszenia, o którym mowa w pkt. 2, i utrzymanie ich w miejscu nowo powstałej inwestycji, co najmniej przez okres objęty zwolnieniem;

6) złożenie przez podatnika w dniu zgłoszenia, o którym mowa w punkcie 5, oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia w związku z realizacją nowych inwestycji, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały;

7) zatrudnienie na nowo utworzonych miejscach pracy osób na podstawie umów o pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy;

8) brak zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu innych tytułów cywilnoprawnych stanowiących dochody budżetu gminy Łapy.

2. Obowiązek wykazania organowi udzielającemu pomocy spełnienia przesłanek do zwolnienia ciąży na podatniku.

§ 8. 1. Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, o którym mowa w

§ 3. jest:

1) utrzymanie przez podatnika nowo utworzonych miejsc pracy, o których mowa w § 6 przez okres udzielonego zwolnienia od dnia jego uzyskania;

2) złożenie przez podatnika do 31 stycznia każdego roku podatkowego, w okresie korzystania ze zwolnienia, począwszy od roku, od którego przysługuje zwolnienie, bez wezwania:

a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie otrzymał podatnik w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

b) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie, których ma być przeznaczona pomoc de minimis - których zakres określony jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.);

3) złożenie przez podatnika w terminie do 31 stycznia każdego roku podatkowego, bez wezwania, począwszy od roku, od którego przysługuje zwolnienie, za każdy rok zwolnienia oraz za rok, w którym utworzono nowe miejsca pracy, oświadczenia o utrzymaniu nowo utworzonych miejsc pracy w związku z realizacją nowych inwestycji, o których mowa w § 6 wraz z dokumentami rozliczeniowymi składanymi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (deklaracje rozliczeniowe, raporty miesięczne).

§ 9. Zwolnienie, o którym mowa w § 3, ma zastosowanie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik spełnił warunki określone w § 7. W przypadku, gdy podatnik podejmuje działalność gospodarczą w nowo wybudowanych budynkach, budowlach lub ich części, zwolnienie przysługuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku, budowli lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Rozdział 3.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 10. 1. Kwota przyznanego zwolnienia nie może przewyższać kwoty należnego podatku od nieruchomości dotyczącego nowej inwestycji.

2. Przedsiębiorca korzystający z pomocy de minimis jest zobowiązany do powiadomienia o wystąpieniu okoliczności mających wpływ na utratę prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały.

3. Przedsiębiorca korzystający z pomocy de minimis jest zobowiązany do przedłożenia, na wezwanie, dodatkowych informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego jej nadzorowania i monitorowania.

4. Przedsiębiorca, który nie spełnił warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości zobowiązany jest do zapłaty należnego podatku od nieruchomości za okres, w którym korzystał ze zwolnienia.

§ 11. 1. Uchwała nie przewiduje zwolnienia z podatku od nieruchomości:

1) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętym rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000;

2) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych;

3) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w następujących przypadkach:

a) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;

b) kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom podstawowym;

4) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;

5) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.

§ 12. 1. W przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić pisemnie Burmistrza Łap w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia.

2. Utrata prawa do zwolnienia następuje:

1) o ile w trakcie korzystania ze zwolnienia łączna kwota udzielonej pomocy przekroczy pułap 200 000 euro brutto (w przypadku sektora transportu drogowego towarów 100 000 euro brutto);

2) gdy przedsiębiorca wprowadził w błąd organ podatkowy co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia - traci on całkowite prawo do zwolnienia, począwszy od pierwszego dnia miesiąca, w którym otrzymał zwolnienie.

§ 13. Beneficjentami pomocy de minimis są przedsiębiorcy podejmujący działalność gospodarczą na terenie Miasta i Gminy Łapy, a także przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Miasta i Gminy Łapy i spełniający warunki określone w niniejszej uchwale.

§ 14. Pomoc nie może być udzielona, jeżeli przedsiębiorca otrzymał pomoc inną niż de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub dla tego samego środka finansowania ryzyka, w przypadku gdyby taka kumulacja miała przekroczyć odpowiedni maksymalny poziom intensywności pomocy lub kwotę pomocy ustaloną pod kątem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych lub w decyzji Komisji. W szczególności pomoc nie może być udzielona, jeżeli realizacja inwestycji dokonywana jest z udziałem środków publicznych.

§ 15. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Łap.

§ 16. Traci moc uchwała Nr LIII/524/14 Rady Miejskiej w Łapach z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2014 r. poz. 3854).

§ 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 r.

Przewodniczący Rady


Sławomir Jan Maciejewski


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr III/25/14
Rady Miejskiej w Łapach
z dnia 19 grudnia 2014 r.
Zalacznik1.pdf


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr III/25/14
Rady Miejskiej w Łapach
z dnia 19 grudnia 2014 r.
Zalacznik2.pdf

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00