Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2013 poz. 4570

Uchwała nr 1317/13 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

z dnia 26 marca 2013r.

w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstokuw składzie:Przewodniczący: Stanisław Srocki Członkowie: Bogusław Dębski Katarzyna Gawrońska Agnieszka Gerasimiuk Danuta Kubylis Dariusz Renczyński Joanna Salachna Maria Wasilewska

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2012 r., Poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym uchwały nr XXVIII/151/13 Rady Gminy Łomża z dnia 27 lutego 2013 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości

postanawia:

- uznać, że stanowiący załącznik do uchwały wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi został określony z istotnym naruszeniem art. 6n oraz art. 6h i art. 6m w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.)
w zakresie: pouczenia co do obowiązku złożenia deklaracji w przypadku współwłasności nieruchomości, oznaczenia adresu składającego deklarację, wyrażenia zgody przez składającego deklarację na przetwarzanie danych osobowych oraz odebrania oświadczenia o świadomości odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego - i w tym zakresie stwierdzić nieważność wzoru deklaracji.

U z a s a d n i e n i ePrzedmiotową uchwałę Rada Gminy Łomża podjęła na podstawie art. 6n -
w brzmieniu sprzed nowelizacji - ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej ustawa przywoływana jako u.cz.p.). Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi został określony w załączniku do uchwały. Z treści nagłówka wzoru deklaracji wynika, że w przypadku współwłasności nieruchomości deklarację powinien złożyć tylko jeden ze współwłaścicieli. W ocenie Kolegium Izby pouczenie takie, zwłaszcza w odniesieniu do nieruchomości stanowiących współwłasność w częściach ułamkowych w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, prowadzi do nieuprawnionej modyfikacji obowiązków spoczywających na współwłaścicielach nieruchomości na podstawie art. 6h i art. 6m w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4 u.cz.p. W świetle przywołanych przepisów ustawy (które nie ustanawiają solidarnej odpowiedzialności za ponoszenie omawianej opłaty), a także postanowień uchwały Nr XXVIII/149/13 Rady Gminy z dnia 27 lutego 2013 r., którą określono metodę ustalania opłaty w oparciu o gospodarstwo domowe, nie sposób przyjąć, że jeden ze współwłaścicieli nieruchomości mógłby zostać zobowiązany do ponoszenia opłat za innych współwłaścicieli, prowadzących odrębne gospodarstwa domowe. W odniesieniu do ustanowionego wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Kolegium Izby wskazuje ponadto, że:

- część C. wzoru deklaracji została określona jako "Adres zamieszkania" - tym samym deklaracja nie zawiera pól dla wskazania adresu (siedziby) przez inne niż osoby fizyczne podmioty, które mogą być zobowiązane do złożenia deklaracji na podstawie art. 6h i art. 6m w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 u.cz.p.;

- w części "Oświadczenie i podpis składającego deklarację" wprowadzono zapisy naruszające inne regulacje ustawowe, a tym samym wykraczające poza delegację do ustalenia wzoru deklaracji zawartą w art. 6n u.cz.p., dotyczące:

a) wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, co pozostaje w sprzeczności z art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), zgodnie z którym przetwarzanie danych jest dopuszczalne m.in. wtedy, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. W takim przypadku nie jest ono uzależnione od wyrażenia zgody przez podmiot, którego dotyczy. Zatem wprowadzanie we wzorze deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oświadczenia o przytoczonej treści jest bezprzedmiotowe,

b) oświadczenia o świadomości odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego za podanie w deklaracji nieprawdziwych danych. Wprowadzenie tego oświadczenia nie znajduje podstawy prawnej. Z przepisów art. 233 k.k. (w tym § 2 i § 6) wyraźnie wynika, iż odpowiedzialności karnej może podlegać wyłącznie osoba składająca zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, jak też osoba składająca oświadczenie, o ile przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Tymczasem żadna z wymienionych przesłanek nie zachodzi w przypadku złożenia deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklaracja i dane w niej zawarte nie mogą być bowiem utożsamiane z zeznaniami mającymi służyć za dowód w postępowaniu,
w tym także postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Ponadto upoważnienie do uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia musi wynikać z ustawy, co wielokrotnie podkreślane było także w orzecznictwie (np. wyrok SN z dnia 18 maja 2009 r., IV KK 459/08; wyrok WSA
w Kielcach z dnia 25 października 2012 r., I SA/Ke 506/12), zaś wprowadzenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej w akcie prawa miejscowego narusza tę zasadę. Z przytoczonych wyżej względów Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji. POUCZENIE Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którą można wnieść (za pośrednictwem RIO) w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.

Przewodnicząca Kolegium


Stanisław Srocki

Otrzymuje:Rada Gminy Łomża

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00