Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2013 poz. 4568

Uchwała nr 1315/13 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

z dnia 26 marca 2013r.

w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstokuw składzie:Przewodniczący: Stanisław Srocki Członkowie: Bogusław Dębski Katarzyna Gawrońska Agnieszka Gerasimiuk Danuta Kubylis Dariusz Renczyński Joanna Salachna Maria Wasilewska

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz. U. z 2012 r., Poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym uchwały nr 299/XXXIV/13 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

postanawia:

- uznać, że powyższa uchwała w zakresie postanowień § 2 została podjęta z istotnym naruszeniem art. 7 Konstytucji RP oraz art. 6l i art. 6q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.)

- i w związku z tym stwierdzić nieważność § 2 uchwały.

U z a s a d n i e n i e Przedmiotową uchwałę Rada Miejska Łomży podjęła na podstawie art. 6l
- w brzmieniu sprzed nowelizacji - ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej ustawa przywoływana jako u.cz.p.). W odniesieniu do trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w § 2 ust. 1 uchwały uregulowano, że właściciele nieruchomości będą uiszczać opłatę w kasie Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy w Łomży lub przelewem na rachunek bankowy, przy czym przepis ten nie określa, czy chodzi o rachunek bankowy tego Zakładu, czy też inny rachunek - według § 2 ust. 2 numer rachunku bankowego ma być podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. Uczestniczący w posiedzeniu Kolegium Izby przedstawiciele miasta Łomża wyjaśnili, że opłaty miałyby być wnoszone na rachunek bankowy zakładu budżetowego, odpowiedzialnego w zamyśle organu stanowiącego za realizację zadań związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi (według uchwały Nr 300/XXXIV/13 Rady Miejskiej z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi… MPGKiM ZB miał być też "właściwy" do przyjmowania deklaracji oraz wydawania decyzji w sprawie opłat - Kolegium Izby stwierdziło nieważność tej uchwały w całości (uchwała Kolegium RIO Nr 1316/13 z dnia 26 marca 2013 r.)). W odniesieniu do regulacji § 2 uchwały należy przede wszystkim wskazać, że stosownie do art. 6q u.cz.p. w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zaś uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Ponadto, zgodnie z art. 6l ust. 2 u.cz.p. w brzmieniu obowiązującym od 6 marca 2013 r., nadanym przez ustawę z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z dnia 19 lutego 2013 r., poz. 228), rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso. W związku z tym, uiszczanie opłaty w kasie MPGKiM ZB byłoby dopuszczalne w przypadku ustanowienia tego zakładu budżetowego inkasentem opłaty, co w uchwale Nr 299/XXXIV/13 nie nastąpiło zważywszy na jej treść oraz przywołaną podstawę prawną jej wydania
(w sprawie ustanowienia inkasa do organu nadzoru nie wpłynęła też odrębna uchwała). Omawiana uchwała została podjęta przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów u.cz.p., jednakże w okresie vacatio legis ustawy zmieniającej, co umożliwiało Radzie Miejskiej ustanowienie w dniu 27 lutego 2013 r. regulacji w kwestii inkasa opłaty - wskazują na to postanowienia § 128 w zw. z § 143 "Zasad techniki prawodawczej", stanowiących załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908). Zastrzec przy tym należy, że zgodnie z art. 9 Ordynacji podatkowej, inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku (w rozumieniu m.in. art. 3 pkt 3 lit. c) Ordynacji podatkowej) i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W świetle tej definicji podkreślenia wymaga, że ewentualne ustanowienie MPGKiM ZB inkasentem opłaty nie jest równoznaczne z możliwością wskazania rachunku bankowego tego Zakładu jako rachunku właściwego do zapłaty należności z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Istotne są tu bowiem przepisy określające przypadki wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, zawarte w szczególności w art. 59 § 1 pkt 1 i pkt 2 oraz art. 60 Ordynacji podatkowej. Z przepisów tych wynika, że zapłata podatku/opłaty - będąca odrębną od pobrania podatku/opłaty przez inkasenta przesłanką wygaśnięcia zobowiązania - powinna nastąpić na rachunek bankowy organu podatkowego. Rada gminy nie może tym samym podejmować regulacji, które prowadzą w istocie do naruszenia ustawowo wskazanej właściwości organu podatkowego, czy też modyfikacji uprawnień i obowiązków inkasenta. Taka regulacja wykracza poza podstawę prawną jej wydania, w omawianym przypadku art. 6l u.cz.p., i prowadzi do naruszenia art. 7 Konstytucji RP, według którego organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Mając na uwadze przedstawione okoliczności, Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji. POUCZENIE Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którą można wnieść (za pośrednictwem RIO) w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.

Przewodniczący Kolegium


Stanisław Srocki

Otrzymuje:Rada Miejska w Łomży

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00