Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2013 poz. 4557

Uchwała nr 1274/13 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

z dnia 26 marca 2013r.

w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Czeremcha

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstokuw składzie:Przewodniczący: Stanisław Srocki Członkowie: Bogusław Dębski Katarzyna Gawrońska Agnieszka Gerasimiuk Danuta Kubylis Dariusz Renczyński Joanna Salachna Maria Wasilewska

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 i ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 1113) oraz
art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Rady Gminy Czeremcha
Nr XX/159/13 z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Czeremcha

postanawia:uznać, iż powyższa uchwała narusza prawo w związku z następującymi zapisami zawartymi w:

1) § 3 w zw. z § 5 Uchwały, zgodnie z którymi: pierwszą deklarację należy złożyć "w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia uchwały w życie" oraz uchwała wchodzi w życie "po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 roku.", co stanowi naruszenie art. 12 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 152, poz. 897 ze zm.) w zw. z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w szczególności zasadą określoności prawa,

- w związku z tym postanawia stwierdzić w tym zakresie istotne naruszenie prawa oraz wezwać do usunięcia wskazanego naruszenia na najbliższej Sesji Rady Gminy Czeremcha;

2) części F. wzoru deklaracji stanowiącego Załącznik Nr 1 do Uchwały, w zakresie następującego oświadczenia: "Składając niniejszą deklarację oświadczam, że znane mi są przepisy wynikające o odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego i potwierdzam własnoręcznym podpisem prawidłowość danych zamieszczonych w niniejszej deklaracji.", co jest działaniem bez podstawy prawnej i pozostaje w sprzeczności
z art. 233 § 1 i § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553
ze zm.),

- w związku z tym postanawia stwierdzić nieważność części Załącznika Nr 1 do Uchwały
Nr XX/159/13 w zakresie wyżej wskazanego oświadczenia;oraz wskazać na uchybienie formalne polegające na niezamieszczeniu we wzorze deklaracji rubryki pozwalającej na wykazanie ilości gospodarstw domowych funkcjonujących na nieruchomości, ani objaśnień co do sposobu obliczenia wysokości miesięcznej opłaty, co może utrudnić prawidłowe obliczenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w konsekwencji narusza art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.).

U z a s a d n i e n i e Rada Gminy Czeremcha podjęła Uchwałę Nr XX/159/13 w dniu 27 lutego 2013 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Czeremcha. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na posiedzeniu w dniu 26 marca 2013 r. stwierdza co następuje. Powyższa uchwała narusza prawo w sposób istotny w związku z zapisami zawartymi w § 3 w zw. z § 5 Uchwały, zgodnie z którymi: pierwszą deklarację należy złożyć "w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia uchwały w życie" oraz uchwała wchodzi w życie "po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 roku.". Z powyższych regulacji nie wynika jednoznacznie, kiedy mija termin na złożenie pierwszej deklaracji i czy dwumiesięczny termin powinien być liczony po upływie 14-dniowego vacatio legis od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, czy też od dnia 1 lipca 2013 r. Pozostaje to w sprzeczności z art. 12 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 152, poz. 897 ze zm.), który nakazuje określenie terminu składania pierwszej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także z zasadą określoności prawa, wywodzoną z art. 2 Konstytucji RP. Zasada ta wprowadza wymóg konstruowania przepisów w sposób precyzyjny, jasny, zrozumiały dla adresatów, niebudzący wątpliwości co do treści nakładanych obowiązków i przyznawanych praw. Na konieczność respektowania w procesie prawotwórczym zasad tworzenia prawa wynikających z art. 2 Konstytucji RP, wielokrotnie wskazywał w swoim orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny (np. wyroki z:
15 września 1999 r., K 11/99, 11 stycznia 2000 r., K 7/99, 21 marca 2001 r., K 24/00,
30 października 2001 r., K 33/00, 22 maja 2002 r., K 6/02, 20 listopada 2002 r., K 41/02,
3 grudnia 2002 r., P 13/02, 29 października 2003 r., K 53/02, 9 października 2007 r., SK 70/06, 28 października 2009 r., K 32/08). W części F. wzoru deklaracji stanowiącego Załącznik Nr 1 do Uchwały, wprowadzono następujące oświadczenie: "Składając niniejszą deklarację oświadczam, że znane mi są przepisy wynikające o odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego i potwierdzam własnoręcznym podpisem prawidłowość danych zamieszczonych w niniejszej deklaracji." Zawarcie we wzorze deklaracji pouczenia o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego za podanie danych niezgodnych z prawdą nie znajduje uzasadnienia prawnego i pozostaje w sprzeczności z postanowieniami art. 233 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553 ze zm.).

Zgodnie z art. 233 § 1 Kodeksu karnego odpowiedzialność karną ponosi ten, kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę. Warunkiem odpowiedzialności jest ponadto, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej (art. 233 § 2 i § 6 kk). Ze wskazanych przepisów wyraźnie wynika, iż odpowiedzialności karnej może podlegać - po wypełnieniu przesłanek z art. 233 kk - wyłącznie osoba składająca zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, jak też osoba składająca oświadczenie, o ile przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Tymczasem żadna z wymienionych przesłanek nie zachodzi w przypadku złożenia deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Deklaracja i dane w niej zawarte nie mogą być bowiem utożsamiane z zeznaniami mającymi służyć za dowód w postępowaniu, w tym także postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.), do której odsyła ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto upoważnienie do uprzedzenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia musi wynikać z ustawy, co wielokrotnie podkreślane było także w orzecznictwie (np. wyrok SN z dnia 18 maja 2009 r., IV kk 459/08; wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 października 2012 r., I SA/Ke 506/12), zaś wprowadzenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej w akcie prawa miejscowego narusza tę zasadę. W związku z powyższym Rada nie jest uprawniona do wprowadzania we wzorze deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oświadczenia o przytoczonej treści. Wskazać należy również na brak we wzorze deklaracji rubryki pozwalającej na wykazanie ilości gospodarstw domowych funkcjonujących na nieruchomości zamieszkałej, co w kontekście sposobu ustalania opłaty wynikającego z Uchwały Rady Gminy Czeremcha
Nr XX/157/13 z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadów komunalnych oraz wysokości takiej opłaty może utrudnić prawidłową realizację świadczenia. Co więcej, także w objaśnieniach nie wskazano sposobu obliczenia wysokości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z powyższych względów postanowiono jak w sentencji. POUCZENIE Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którą można wnieść (za pośrednictwem RIO) w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.

Przewodnicząca Kolegium


Stanisław Srocki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00