Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2012 poz. 4294

Uchwała nr XXIII/114/12 Rady Miejskiej w Surażu

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, 2010 r. Nr 28, poz. 142 i9 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, 2012 r. poz. 567), art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku:

Rada Miejska w Surażu uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Suraża.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XVLIV/211/06 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 25 października 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż.

§ 4. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Surażu


Celina Chodorowska


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIII/114/12
Rady Miejskiej w Surażu
z dnia 30 listopada 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY SURAŻ

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż, w szczególności dotyczące:

1) Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych (kartony po mleku, sokach itp.);

b) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków;

c) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano- remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin;

d) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

e) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub na poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1. Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. Nr 391).

2. Nieruchomościach niezamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, a więc w szczególności: szkoły, przedszkola, biblioteki, urzędy administracji samorządowej oraz ośrodki kultury i świetlice wiejskie, cmentarze, przystanki, ujęcia wody, stacje uzdatniania, boiska i stadiony sportowe, ścieżki i szlaki rowerowe, strażnice straży pożarnych, parki, place, zieleńce i publiczne obszary zielone w tym karpy i zbiorników wodnych, ulice i drogi wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, przychodnie lekarskie, restauracje, bary, puby, kawiarnie, hotele, pensjonaty, biura, sklepy, wszelkiego rodzaju zakłady produkcyjne, usługowe, składowe, magazynowe i logistyczne itp.;

3. Nieruchomościach zamieszkałych - należy przez to rozumieć nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, o których mowa w art. 6c ust. 1 ustawy, a więc nieruchomości, na których człowiek przebywa stale lub czasowo;

4. Właścicielach nieruchomości - stosowanie do art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami.

5. Zabudowa zagrodowa - rozumie się przez to budynki mieszkalne, gospodarcze i inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych;

6. Budynek mieszkalny jednorodzinny - to zgodnie z treścią art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.

7. Zabudowa jednorodzinna - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi.

8. Budynek użyteczności publicznej - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy i socjalny.

9. Umowach - należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy, podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości.

10. Planie Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego na lata 2012 - 2017 - należy przez to rozumieć dokument wynikający z treści art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r . o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).

11. Selektywnym zbieraniu - zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt. 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia określonego sposobu przetwarzania, obejmuje jedynie rodzaje odpadów charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem.

12. Punkty selektywnego zbierania - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się przez to wyznaczone przez gminę Suraż miejsce odbioru i gromadzenia odpadów zbieranych selektywnie, z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed domów.

13. Odpadach komunalnych - zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

14. Odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg.

15. Odpadach ulegających biodegradacji - zgodnie z treścią art.3 ust.3 pkt. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) są to odpady ulegające rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów - są to na przykład odpady zielone z parków i ogrodów, odpady kuchenne, papier i tektura, drewno, odzież, tekstylia, odpady z targowisk.

16. Odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających m. in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt. 8b ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).

17. Odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 63, poz. 638 z późn. zm.).

18. Odpadach budowlano - remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej.

19. Odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu.

20. Nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.

21. Zbiornikach bezodpływowych - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy należy to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania.

22. Stacjach zlewnych - należy to rozumieć, instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia.

23. Harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Suraż, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę oraz podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ( http://bip.um.suraz.wrotapodlasia.pl ) oraz na stronie internetowej Gminy Suraż ( www.suraz.pl ).

24. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych - rozumie się przez to także kontenery, worki, kosze uliczne służące do gromadzenia odpadów.

25. Przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzonego przez Burmistrza Suraża lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Burmistrza Suraża na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

26. Zwierzętach domowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust. 17 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.) co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa.

27. Zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 o hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.).

28. Zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały; zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.).

29. Regulaminie - rozumie się przez to niniejszy "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Suraż".

30. Sezon letni - obejmuje okres od 1 kwietnia do 30 września.

31. Sezon zimowy - obejmuje okres 1 października do 31 marca.

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 3. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. Wyposażenie nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy a opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale 2, 3, 4 i 5 pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2. Wydzielaniu oraz przekazywaniu przedsiębiorcy w sposób opisany w niniejszym Regulaminie następujących frakcji odpadów:

1) papieru i tektury,

2) metali,

3) tworzyw sztucznych,

4) szkła, w tym szkła bezbarwnego oraz szkła kolorowego,

5) opakowań wielomateriałowych,

6) odpadów zielonych z pielęgnacji ogrodów i parków,

7) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji

8) przeterminowanych leków i chemikali,

9) zużytych baterii i akumulatorów,

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

12) odpadów budowlano - remontowych,

13) zużytych opon.

Pozostałe frakcje odpadów komunalnych mogą być zbierane łącznie jako zmieszane odpady komunalne.

3. Zbieranie odpadów podlegających jak i nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.

4. Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym przez gminę oraz podanym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ( http://bip.um.suraz.wrotapodlasia.pl ) oraz na stronie internetowej Gminy Suraż ( www.suraz.pl ).

5. Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości: nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości oraz błota, śniegu, lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości) oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie samochodów; piasek użyty do powyższych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,

6. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi dopuszczalne jest jedynie w miejscach utwardzonych, pod warunkiem, że powstające ścieki nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby,

7. Naprawy samochodów, związane z ich bieżącą eksploatacją mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.

8. Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy w gminie, przyłączenie nieruchomości, której użytkowanie powoduje powstawanie ścieków do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.

9. Zgłoszenie przez właścicieli nieruchomości do ewidencji prowadzonej przez Gminę Suraż zbiorników bezodpływowych.

10. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy zawarcie umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych.

11. Dokonywania rocznych przeglądów zbiorników bezodpływowych wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

12. Zgłoszenie przez właścicieli nieruchomości do ewidencji prowadzonej przez Gminę Suraż przydomowych oczyszczalni ścieków.

13. Stosowanie oraz gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033 z późn. zm.), oraz przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres.

14. Utrzymywanie w czystości miejsca lokalizacji pojemników na odpady i ich najbliższego otoczenia.

15. Utrzymywanie przez zarządców dróg rowów melioracyjnych i odwadniających przy drogach i torach w stanie drożności i wykoszenia.

16. Utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia.

17. Zobowiązanie właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) do ich utrzymania w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego.

18. Umieszczanie plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego celu przeznaczonych.

19. Niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków.

20. Postępowanie z odpadami innymi niż komunalne, powstającymi na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.).

21. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, nie zamieszkują mieszkańcy oraz na których częściowo zamieszkują a częściowo nie zamieszkują mieszkańcy mają, zgodnie z treścią art. 6m ustawy, obowiązek w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w Urzędzie Miejskim w Surażu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

§ 4. 1. Na terenie Gminy Suraż dopuszcza się:

1) kompostowanie odpadów biodegradowalnych nadających się do kompostowania na terenie nieruchomości na własne potrzeby właściciela,

2) do przekazywania osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami odpadów oraz ich odzysku określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2008 r. Nr 235, poz. 1614 z późn. zm.),

3) zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem lub zarządcą drogi.

§ 5. 1. Na terenie Gminy Suraż zabrania się:

1) mycia pojazdów mechanicznych na terenach służących do użytku publicznego,

2) przeprowadzania napraw blacharsko - lakierniczych poza warsztatami prowadzącymi działalność gospodarczą w tym zakresie,

3) wykonywanie napraw pojazdów mechanicznych związanych z bieżącą eksploatacją na terenach służących do użytku publicznego,

4) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków a także w pojemnikach,

5) składowania lub magazynowania wszelkich odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych,

6) umieszczania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, niezamieszkałych oraz mieszanych w koszach ulicznych,

7) podrzucania odpadów komunalnych na teren innej nieruchomości i do pojemników na odpady komunalne będących w posiadaniu innego właściciela,

8) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi,

9) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska dla usunięcia śniegu i lodu,

10) umieszczania na pniach drzew oraz w ich koronie afiszy, plakatów, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.,

11) zakopywania padłych zwierząt,

12) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni nieruchomości,

13) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.),

14) dokonywania zmian naturalnego ukształtowania terenu w sposób niezgodny z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).

§ 6. Konsekwencje nie realizowania obowiązków:

1. Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby; w przypadku stwierdzenia niewykonywania tych obowiązków Policja na wniosek Burmistrza Suraża w zakresie swoich kompetencji ma prawo nałożyć mandat, zaś Burmistrz Suraża występuje o ukaranie w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, albo wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie; jej wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.);

2. Burmistrz Suraża dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz powstają odpady komunalne oraz wszystkich nieruchomości, które winny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe, umów na usługi odbioru odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywania przez nich obowiązku uiszczania z tego tytułu opłat.

3. W przypadku stwierdzenia niewykonywania obowiązków opisanych w pkt. 2 Burmistrz Suraża wydaje z urzędu decyzję, w której ustala obowiązek uiszczania opłat, ich wysokość, terminy uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia; w takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych; decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności; decyzja obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny, jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji; do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzją stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 Nr 749 z późn. zm.).

4. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nakładanych zgodnie z art. 6o i 6p ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 Nr 749 z późn. zm.).

Rozdział 3.
ZASADY OGÓLNE W ZAKRESIE PROWADZENIA SELEKTYWNEGO ZBIERANIA I ODBIERANIA ODPADÓW

§ 7. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1) Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki i worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów;

2) Prowadzenie selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych (kartony po mleku, sokach itp.);

3) Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; pozostali właściciele nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w workach koloru brązowego ;

4) Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka;

5) Odpady na nieruchomościach zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę bezpośrednio z nieruchomości zgodnie z harmonogramem dostarczanym przez gminę oraz podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ( http://bip.um.suraz.wrotapodlasia.pl ) oraz na stronie internetowej Gminy Suraż ( www.suraz.pl ).

6) Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;

7) Wymienione w pkt. 6 odpady można przekazywać przedsiębiorcy zgodnie z harmonogramem lub dostarczyć je osobiście do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów;

8) Odpady niebezpieczne należy gromadzić, a także przygotować do odbioru w taki sposób, aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich;

9) Odpady wielkogabarytowe zbierane są tak, jak pozostałe selektywnie zbierane, jednakże bez umieszczania ich w workach i pojemnikach;

10) Odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe gromadzić należy w pojemnikach zabezpieczonych przed możliwością pylenia; w przypadku niewielkiego remontu odpady te mogą być przekazywane we własnym zakresie do punktu selektywnego zbierania odpadów.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH

§ 8. Ustala się następujące zasady w zakresie częstotliwości i sposobów pozbywania się nieczystości ciekłych:

1) Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych w sposób systematyczny, niedopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości,

2) Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 9. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) z obszarów zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej:

a) odpady zmieszane - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

b) zbierane selektywnie papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - nie rzadziej niż co dwa miesiące;

c) odpady ulegające biodegradacji - nie rzadziej niż co trzy miesiące w okresie letnim;

d) Segregowane odpady komunalne, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt. 10, 11, 13 w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej będą odbierane z częstotliwością nie rzadziej niż raz w roku w formie specjalnych akcji, w ściśle wyznaczonym przez gminę terminie.

e) pozostałe zbierane selektywnie - nie rzadziej niżraz do roku, z wyłączeniem przeterminowanych lekarstw, które należy wrzucać do pojemników znajdujących się w aptece,.

2) nieruchomości niezamieszkałe - odpady zmieszane w zależności od wielkości pojemników nie rzadziej jednak niż 1 raz w miesiącu. Selektywna zbiórka jest prowadzona w systemie "gniazdowym" w pojemnikach, w miejscach ogólnodostępnych, odbierane nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu;

3) na nieruchomościach na których zamieszkują mieszkańcy a jednocześnie prowadzona jest działalność w wyniku której powstają odpady komunalne - w zależności od wielkości pojemników, odpady zmieszane nie rzadziej jednak niż 1 raz w miesiącu. Selektywna zbiórka jest prowadzona w systemie "gniazdowym" w pojemnikach, odbierana nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu;

4) W przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych przewiduje się zmianę ustalonych częstotliwości odbioru określonych w pkt.1, 2 i 3. Właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą dodatkowo poza ustalonym harmonogramem przekazywać odpady zbierane selektywnie do selektywnego punktu zbierania odpadów bądź zostaną one odebrane przez przedsiębiorcę.

5) Miejsca i terminy zbierania odpadów, udostępnione będą w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Surażu ( http://bip.um.suraz.wrotapodlasia.pl .

§ 10. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych.

§ 11. W okresie letnim, właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

Rozdział 5.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM.

§ 12. 1. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) przewiduje się następujące rodzaje pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Suraż i ich minimalną pojemność:

a) kosze uliczne o pojemności minimum 10 l;

b) pojemniki na odpady o pojemności minimum 110 l;

c) worki o pojemności minimum 60 l, nie większe jednak niż 120l;

d) kontenery o pojemności minimum 5 m 3 .

2) odpady komunalne należy gromadzić w w/w pojemnikach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące normy:

a) dla budynków mieszkalnych 20l na mieszkańca w przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, jednak co najmniej jeden pojemnik na każdą nieruchomość, oraz 40l na jednego mieszkańca w przypadku braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów; odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60l, nie większych niż 120l;

b) dla szkół wszelkiego typu 2 l na każdego ucznia i pracownika;

c) dla przedszkoli 2 l na każde dziecko i pracownika;

d) dla lokali handlowych 20 l na każde 10m 2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na lokal;

e) dla punktów handlowych poza lokalem 20 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt;

f) dla lokali gastronomicznych 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne oraz hoteli, pensjonatów 10l na jedno łóżko;

g) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych i administracyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników;

h) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

i) pozostałe tereny niezamieszkałe niewymienione w pkt. od b) do h) w zależności od ilości osób produkujących odpady nie mniej niż jeden pojemnik minimum 110l;

2. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki oraz pojemniki o pojemności nie mniejszej niż 60 l o następujących ujednoliconych kolorach:

1) Kolor niebieski z przeznaczeniem na makulaturę i tekstylia;

2) Kolor żółty z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne

3) Kolor brązowy z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji;

4) Kolor zielony z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane bezbarwne kolorowe;

5) Bezbarwne worki,przezroczyste z przeznaczeniem na inne rodzaje odpadów.

3. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich. Pojemniki powinny być ustawione w granicy nieruchomości w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przez zbieraniem się wody i błota.

4. Określa się rodzaje i minimalne pojemności oraz warunki rozmieszczenia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na drogach publicznych:

1) kosze uliczne o pojemności minimum 10 l,

2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Pojemniki należy myć po odebraniu odpadów w miarę potrzeb, a w okresie wiosenno - jesiennym poddać dezynfekcji raz na kwartał.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKOWANIA.

§ 13. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 14. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) stały i skuteczny dozór,

2) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

3) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie jego nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

4) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te powinny być umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych.

§ 15. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 16. Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:

1) osób posiadających zwierzęta,

2) zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego,

3) gmina w odniesieniu do pozostałych terenów.

§ 17. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Surażu w sprawie uchwalenia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suraż".

Rozdział 7.
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 18. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyjątkiem ptactwa (gołębi, kur, kaczek, indyków itp.) i królików.

2. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, nieokreślonych w ust. 1, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt,

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem, zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

3. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w ust. 2, zobowiązani są:

1) przestrzegać przepisów sanitarno- epidemiologicznych,

2) składować obornik w odległości, co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości;

3) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

§ 19. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 8.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 20. Na obszarach nieruchomości zabudowanych istnieje obowiązek przeprowadzania deratyzacji przez właściciela nieruchomości. Obowiązek powyższy powinien być realizowany w miarę potrzeby, w przypadku wystąpienia zwiększonej liczebności gryzoni ze szczególnym uwzględnieniem terenów publicznych.

Rozdział 9.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 21. Ustala się inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami:

1. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.

2. Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych zobowiązany jest informować właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

3. Odpady zebrane selektywne należy gromadzić i transportować w sposób zapobiegający ich zmieszaniu.

4. Organizacja Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

5. Organizacja systemów zbierania odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00