Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2012 poz. 4224

Uchwała nr 668/12 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

z dnia 31 stycznia 2012r.

w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

w składzie:

Przewodniczący: Stanisław Srocki

Członkowie: Bogusław Dębski

Danuta Kubylis

Anna Ostrowska

Aleksander Piszczatowski

Joanna Salachna

Marcin Tyniewicki

Maria Wasilewska

Na podstawie art.11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.) oraz art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz.1591 ze zm.)

po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym Uchwały Rady Miejskiej w Jedwabnem Nr XII/49/11 z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

p o s t a n a w i a :

- uznać, iż powyższa uchwała narusza prawo w związku z zapisami zawartymi w:

1) załączniku nr 1 w części H,1. w poz. 60 wskazano, iż powierzchnia gruntów pozostałych powinna być wyrażona w hektarach,

- w związku z tym postanowiono stwierdzić nieważność w tym zakresie,

2) załączniku nr 1 w części I, oraz w załączniku nr 3 w części F. rubryki, w których wprowadzono zapis "Użytki zielone",

- w związku z tym postanowiono stwierdzić nieważność w tym zakresie,

5) załączniku nr 2 w części E.1 pkt 2 w zakresie pouczenia ze znakiem 1 , iż powierzchnię gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - "należy podać z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.",

- w związku z tym postanowiono stwierdzić nieważność w tym zakresie,

4) załączniku nr 4 w części F. w kolumnie 4 Kwota podatku w zł i gr, gdzie wprowadzono zapis "- należy zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy",

- w związku z tym postanowiono stwierdzić nieważność w tym zakresie,

6) załączniku nr 2 w części G., załączniku nr 3 oraz w załączniku nr 4 kolumna - Stawka podatku wynikająca (…..) i kolumna - Kwota podatku (…..) oraz w część H. i I. Łączna kwota podatku objętego zwolnieniem,

- w związku z tym postanowiono stwierdzić nieważność w tym zakresie.

U z a s a d n i e n i e

Rada Miejska w Jedwabnem podjęła uchwałę Nr XII/49/11 w dniu 30 grudnia 2011 r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, w której stwierdzono następujące uchybienia.

W załączniku nr 1 w części H.1., poz. 60 wskazano, iż powierzchnia gruntów (pozostałych, w tym) zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego powinna być wyrażona w "ha". Zapis ten pozostaje w sprzeczności z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), zgodnie z którym podstawę opodatkowania od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, określane są od jednego metra kwadratowego powierzchni.

W załączniku nr 1 w części I. oraz w załączniku nr 3 w części F. wprowadzono rubrykę "Użytki zielone", co narusza art. 1 w związku z art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) i nie odpowiada rodzajom użytków objętych podatkiem rolnym, a zatem powinna obejmować "łąki i pastwiska".

W załączniku nr 2 w części E.1 pkt 2 wprowadzono pouczenie ze znakiem1, iż "powierzchnię gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych należy podać z dokładnością do czterech miejsc po przecinku". Powyższy zapis nie znajduje podstawy prawnej i narusza art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie bowiem z tym przepisem podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom
i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Przepis ten nie przewiduje natomiast zasad zaokrąglania podstawy opodatkowania wyrażonej w m2bądź ha.

W załączniku nr 4 w części F. w kolumnie 4 Kwota podatku w zł i gr, wprowadzono zapis "- należy zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy". Zapis ten jest sprzeczny z art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

W załączniku nr 2 w części G., wprowadzono kolumnę - Stawka podatku wynikająca z uchwały (….) i kolumnę - Kwota podatku objętego zwolnieniem (bez zaokrągleń) zł, gr oraz część H. Łączna kwota podatku objętego zwolnieniem, zaś w załączniku nr 3 w części H., kolumnę - Stawka podatku zł, gr i kolumnę - Kwota podatku objętego zwolnieniem (bez zaokrągleń) zł, gr oraz część I. Łączna kwota podatku objętego zwolnieniem oraz w załączniku nr 4, w części H., kolumnę - Stawka podatku (0,220 m3drewna x cena drewna) w zł, gr i kolumnę - Kwota podatku objętego zwolnieniem (w zł, gr. - należy zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy) oraz część I. Łączna kwota podatku objętego zwolnieniem. Zapisy te wykraczają poza regulacje zawarte odpowiednio: w art. 6 ust. 10 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), w art. 6a ust. 9 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) oraz art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.), zgodnie z którymi obowiązek składania informacji
i deklaracji na podatek dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawowych. Nakładają one na podatników nowe obowiązki, nie przewidziane wprost w ustawach podatkowych. Konieczność obliczania i wykazywania podatku od przedmiotów zwolnionych zaprzecza samej istocie zwolnienia podatkowego.

Ponadto nadmienia się, że bezzasadny jest zapis zawarty w § 8: "z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 r.". Dopuszczalna jest bowiem zmiana obowiązujących wzorów formularzy w trakcie roku podatkowego, natomiast w przypadku wprowadzenia nowych wzorów z mocą wsteczną mogą powstać wątpliwości co do poprawności informacji
i deklaracji podatkowych już złożonych od dnia 1 stycznia.

Pozatym wskazuje się na sprzeczność zawartą w załączniku nr 1 w części H.1.3., a pozycją 1) w odniesieniu do budowli wprowadzono pouczenia "( wartości, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych)". Należało w tej rubryce również uwzględnić wszystkie sposoby ustalania wartości budowli przewidziane w art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.).

Z powyższych względów postanowiono jak na wstępie.

POUCZENIE

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którą można wnieść (za pośrednictwem RIO) w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.

Przewodniczący Kolegium


Stanisław Srocki

Otrzymuje:

Rada Miejska

w Jedwabnem

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00