Akt prawny
Alerty
Uchwała nr 110/XXIII/12 Rady Miasta Zambrów
z dnia 27 listopada 2012r.
w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Zambrów na lata 2013 - 2017
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266, z 2004 r. Nr 281, poz. 2783, Nr 281, poz. 2786, z 2006 r. Nr 86, poz. 602, Nr 94, poz. 657, Nr 167, poz. 1193, Nr 249, poz. 1833, z 2007 r. Nr 128, poz. 902, Nr 173, poz. 1218, z 2010 r. Nr 3, poz. 13, z 2011 r. Nr 224, poz. 1342) Rada Miasta Zambrów uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Prognoza dotycząca wielkości i liczby lokali wchodzących w skład zasobu na lata 2013-2017:
Lata | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
Powierzchnia mieszkaniowego zasobu gminy ogółem (w m2) | 42.540 | 42.480 | 41.548 | 40.616 | 40.427 | ||
Ilość mieszkań (szt.) | 1.004 | 998 | 973 | 951 | 931 | ||
W tym lokale: | socjalne | Ilość (szt.) | 1 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Powierzchnia m2 | 40 | 1040 | 1040 | 1040 | 1040 | ||
pozostałe lokale mieszkalne | Ilość (szt.) | 1.003 | 973 | 948 | 926 | 906 | |
Powierzchnia m2 | 42.500 | 41.440 | 40.508 | 39.576 | 39.387 |
2. Przewiduje się w latach 2013-2014 utworzenie 24 lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych w celu powiększenia zasobu lokali socjalnych.
3. Utworzenie lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 2 nastąpi poprzez budowę nowego budynku mieszkalnego wielorodzinnego, na nieruchomości stanowiącej własność gminy Miasta Zambrów.
4. Utworzenie lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 ma na celu wydzielenie z mieszkaniowego zasobu gminy Miasto Zambrów części lokali z przeznaczeniem na lokale socjalne w budynkach wielorodzinnych położonych w Zambrowie przy ulicach:
1) Ogrodowa 1;
2) Łomżyńska 6;
3) Aleja Wojska Polskiego 20;
4) Cmentarna 24.
Na finansowanie powyższego zamierzenia planowane jest pozyskanie dodatkowych środków finansowych ze źródeł zewnętrznych między innymi Banku Gospodarczego Krajowego jako wsparcie finansowe na utworzenie lokali, o których mowa w § 1 ust. 2.
5. Przewiduje się, że stan techniczny mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2013
- 2017 będzie ulegał poprawie poprzez wymianę instalacji centralnego ogrzewania,wod-kan
i elektrycznej:
Lata | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Powierzchnia użytkowa mieszkań w których zostanie wykonana wymiana instalacji centralnego ogrzewania (w m2) | 1.300 | 1.100 | 1.300 | 1.200 | 1.300 |
Powierzchnia użytkowa mieszkań w których zostanie wykonana wymiana instalacji wodno - kanalizacyjnej (w m2) | - | 1.600 | 1.200 | 1.400 | 1.200 |
Powierzchnia użytkowa mieszkań w których zostanie wykonana wymiana instalacji elektrycznej (w m2) | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 800 | 1.500 |
3. W pozostałym zakresie przewiduje się utrzymanie stanu technicznego na obecnym poziomie poprzez prowadzenie remontów bieżących.
§ 2. Analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata, wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli a także wydatki inwestycyjne określa załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. 1. Lokale mieszkalne z mieszkaniowego zasobu gminy z wyłączeniem budynków o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 mogą być sprzedawane najemcom posiadającym zawarte umowy najmu na czas nieoznaczony, na ich wniosek.
2. Do sprzedaży, o której mowa w ust. 1 stosuje się zasady określone ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz uchwałami Rady Miasta.
3. Planuje się, że sprzedaż lokali w latach 2013 - 2017 kształtować się będzie na poziomie 2013r. - 30 lokali mieszkalnych a następnie odpowiednio: 25; 22; 22; 20.
§ 4. 1. Rada Miasta Zambrów uznaje za niezbędne ustalenie wysokości czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, w których umowa najmu zawarta jest na czas nieoznaczony, na poziomie zapewniającym pełne pokrycie kosztów eksploatacji lokali oraz zwrot kapitału, przy założeniu, że wysokość maksymalnej stawki czynszu w mieszkaniowym zasobie gminy nie powinna spowodować osiągnięcia wysokości czynszu, który przekroczyłby w skali roku 3 % wartości odtworzeniowej lokalu.
2. Rada Miasta Zambrów uznaje za celowe zachowanie obecnie obowiązującej skali zróżnicowania stawek czynszu uwzględniających czynniki podwyższające lub obniżające ich wartość użytkową.
3. Zmiana wysokości czynszu (wzrost) w mieszkaniowym zasobie gminy w latach 2013-2017 winna następować raz w ciągu roku kalendarzowego, aż do osiągnięcia pułapu,o którym mowa w ust.1, przy czym wskaźnik wzrostu czynszu nie powinien przekroczyć 15% w skali roku.
4. Ograniczenie dotyczące wskaźnika wzrostu stawek czynszu o którym mowa w ust. 3 nie mają zastosowania w przypadku gdy wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych liczony od ostatniej zmiany stawek czynszu do miesiąca poprzedzającego wydanie zarządzenia o nowych stawkach czynszu przekroczy 10%.
5. Uprawnienia do ubiegania się o obniżkę wysokości czynszu przysługują najemcom, których średni dochód w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego nie przekracza:
1) 50% kwoty określonej w art. 8 ust.1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej w przypadku gospodarstwa jednoosobowego;
2) 50% kwoty określonej w art. 8 ust.1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
6. Maksymalna wysokość obniżki nie może przekroczyć 40% należnego czynszu.
§ 5. Zarządzanie mieszkaniowym zasobem gminy powierzono spółce miejskiej - Zarząd Mienia Komunalnego Sp. z o.o. w Zambrowie. W latach 2013 - 2017 nie przewiduje się zmian w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.
§ 6. W latach 2013 - 2017 finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać się będzie z następujących źródeł:
1) wpływów z czynszów za lokale mieszkalne,
2) wpływów z najmu lokali użytkowych stanowiących własność miasta Zambrów a zarządzanych przez ZMK Sp. z o.o.,
3) wpływów za dzierżawę gruntów pod garażami posadowionymi na gruntach komunalnych, administrowanych przez ZMK Sp. z o.o.,
4) ewentualnych wydatków inwestycyjnych dokonywanych bezpośrednio z budżetu Miasta związanych z trwałym ulepszeniem lokali zwiększającym ich wartość.
5) wydatków inwestycyjnych z budżetu Miasta na budowę budynków mieszkalnych i adaptacje lokali socjalnych.
6) środków finansowych ze źródeł zewnętrznych między innymi Banku Gospodarczego Krajowego jako wsparcie finansowe na utworzenie lokali, o których mowa w § 1 ust. 2.
§ 7. 1. W celu pozyskania środków na polepszenie stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy lokale znajdujące się na parterze budynków położonych w centrum miasta, przy głównych ulicach oraz w centrach usługowo - handlowych mogą być przeznaczane na lokale użytkowe.
2. W przypadku budynków położonych w centrum miasta, przy głównych ulicach oraz w centrach usługowo - handlowych, na parterze których obecnie znajdują się lokale mieszkalne należy dokonywać zmiany ich przeznaczenia na lokale użytkowe po wcześniejszym zaproponowaniu mieszkańcom tych lokali zamiany na inny lokal mieszkalny w mieszkaniowym zasobie gminy.
3. W celu racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy uznaje się za celowe sprzedaż budynków, w których jest mniej niż 5 lokali mieszkalnych.
4. Przed przystąpieniem do sprzedaży budynków, o których mowa w ust. 3 należy wypowiedzieć stosunek najmu lokali mieszkalnych położonych na parterze, które mogą być wykorzystane na inne cele niż mieszkalne z jednoczesnym zaoferowaniem wynajęcia innego lokalu spełniającego wymogi określone w art. 2 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego
5. W latach 2013 - 2017 nie przewiduje się dokonywania zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali.
§ 8. Na lokale socjalne można przeznaczać lokale mieszkalne nie wyposażone w instalacje centralnego ogrzewania oraz centralnej wody użytkowej.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.
§ 10. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeniowych Urzędu Miasta Zambrów.
§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Załącznik do Uchwały Nr 110/XXIII/12
Rady Miasta Zambrów
z dnia 27 listopada 2012 r.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wraz z wysokością wydatków i ich podziałem w poszczególnych latach.
§ 1. Stan zasobów mieszkaniowych miasta Zambrowa na dzień 30 września 2012 roku przedstawia się następująco:
1) 42.835,16 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2stanowiąca własność gminy
- 100 %;
2) 42.835,16 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2wyposażona w instalację wodociągową i kanalizacyjną - 100 %;
3) 41.222,11 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2wyposażona w centralne ogrzewanie - 96 %;
4) 1.593,34 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2wyposażona w centralnie dostarczaną ciepłą wodę - 3,7 %;
§ 2. Potrzeby remontowo - modernizacyjne zasobów mieszkaniowych gminy przedstawiają się następująco:
1) 35.000 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2do wyposażenia w ciepłą wodę użytkową - 82 %;
2) 14.300 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2ze stolarką okienną do remontu i wymiany - 33 %:
3) 21.400 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2w których wskazane jest malowanie klatek schodowych - 50 %;
4) 11.980 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2w których wskazana jest wymiana pokryć dachowych - 28 %;
5) 25.700 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2w których wskazana jest wymiana instalacji wodociągowo kanalizacyjnej - 60%;
6) 10.700 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2w których wskazana jest wymiana instalacji centralnego ogrzewania - 25%;
7) 21.400 m2- powierzchnia użytkowa mieszkań w m2w których wskazana jest wymiana instalacji elektrycznej - 50%;
Plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wraz
z wysokością wydatków i ich podziałem na poszczególne lata objęte programem[1]) .
(w tys. zł. bez uwzględnienia inflacji w cenach stałych 2012 roku)
Lp | Wyszczególnienie | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Uwagi | |
1. | Wykonanie instalacji ciepłej wody użytkowej | Pow. m2 | - | 1.600 | 1.200 | 1.400 | 1.200 | |
Koszt | - | 50 | 30 | 40 | 30 | |||
2. | Wymiana instalacji centralnego ogrzewanie | Pow. m2 | 1.300 | 1.100 | 1.300 | 1.200 | 1.300 | |
Koszt | 97,5 | 82,5 | 97,5 | 90 | 97,5 | |||
3. | Wymiana instalacji wodno | Pow. m2 | - | 1.600 | 1.200 | 1.400 | 1.200 | |
Koszt | - | 50 | 30 | 40 | 30 | |||
4. | Wymiana stolarki okiennej (wraz z refundacją) | Pow. m2 | 1200 | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | |
Koszt | 35 | 50 | 50 | 50 | 50 | |||
5. | Wymiana instalacji elektrycznej | Pow. m2 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 800 | 1.500 | |
Koszt | 60 | 40 | 40 | 32 | 60 | |||
6. | Wymiana pokryć dachowych | Pow. m2 | 1.400 | 1.500 | 1.300 | 1.500 | 1.300 | |
Koszt | 180 | 195 | 170 | 195 | 170 | |||
7. | Malowanie klatek schodowych | Pow. m2 | 800 | 700 | 800 | 900 | 800 | |
Koszt | 15 | 13 | 15 | 16 | 15 | |||
8. | Chodniki i drogi | Pow. m2 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 800 | 1.500 | |
Koszt | 60 | 40 | 40 | 32 | 60 | |||
9. | Inne remonty (całość zasobów gminy). | Koszt | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
10. | Wielkość wydatków na remonty i modernizację | 477,5 | 550,5 | 502,5 | 525 | 542,5 | ||
11. | Inwestycje | 2.000 | 1.000 | - | - | - | ||
12. | Udział gminy - przypis funduszu remontowego | 780 | 780 | 770 | 770 | 760 | ||
13. | Udział gminy w kosztach zarządu nieruchomościami wspólnymi | 750 | 750 | 740 | 740 | 730 | ||
14. | Koszty bieżącej eksploatacji | 90 | 90 | 85 | 85 | 85 |
[1]) Wykonanie uzależnione od przyjęcia na dane lata powyższych zadań do planów remontów przez poszczególne Wspólnoty Mieszkaniowe.