Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2012 poz. 23

Uchwała nr XV/108/11 Rady Gminy Gródek

z dnia 29 grudnia 2011r.

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na lata 2012-2013 od gruntów, budynków lub ich części oraz od budynków mieszkalnych lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych oferujących powyżej 50 miejsc noclegowych

Na podstawieart. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz 675, 2011 r. Nr 21, poz.113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz.777, Nr 217, poz. 1281) oraz art. 5, art. 20c i art. 20d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych 1) (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, Nr 96, poz. 620, Nr 225, poz. 1461, Nr 226, poz. 1475, 2011 r. Nr 102, poz. 584, Nr 112, poz. 654, Nr 171, poz.1016) uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się stawki podatku od nieruchomości w następującej wysokości:

1) od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych oferujących powyżej pięćdziesięciu miejsc noclegowych, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,61 zł od 1 m2 powierzchni;

2) od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych oferujących powyżej pięćdziesięciu miejsc noclegowych - 15,46 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.

§ 2. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej1 (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.) może uzyskać pomoc, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty 200.000 euro, a dla działających w sektorze transportu drogowego kwoty 100.000 euro.

§ 3. Pomocy wynikającej z niniejszej uchwały nie mogą otrzymać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, znajdujące się w trudnej sytuacji, w rozumieniu przepisów pkt 9-13 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE seria C, nr 244 z dnia 1 października 2004 r.).

§ 4. 1. Stawki określone w § 1 w odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, mogą być stosowane do wymiaru podatku w ramach pomocy de minimis, pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań wynikających z przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28 grudnia 2006 r.) oraz po spełnieniu warunków określonych w niniejszej uchwale.

2. Podatnik, o którym mowa w ust. 1 zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi Gminy Gródek wraz z informacją o nieruchomościach i obiektach budowlanych do wymiaru podatku od nieruchomości lub odpowiednio deklaracją na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzoną na wzorze druku określonego przez Radę Gminy w odrębnej uchwale:

1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jaką otrzymał w roku, w którym ubiega się o udzielenie pomocy oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2) w zakresie pozostałych informacji - wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, który określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2010 Nr 53, poz. 311);

3) sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości;

4) zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis aktualnego wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego.

3. Podatnik korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia organowi podatkowemu udzielającemu pomocy, na wniosek organu i we wskazanym we wniosku terminie, wszelkich dowodów i dodatkowych informacji niezbędnych dla stwierdzenia spełnienia warunków zastosowania stawek określonych w § 1 oraz oceny prawidłowego jej udzielenia.

4. Organ podatkowy po sprawdzeniu, że może wobec podatnika zastosować stawkę podatkową stanowiącą pomoc de minimis, oraz po uprawomocnieniu się decyzji o ustaleniu podatku od nieruchomości od osoby fizycznej lub odpowiednio po otrzymaniu i zweryfikowaniu deklaracji na podatek od nieruchomości od osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, wydaje podatnikowi zaświadczenie w terminie i na formularzu zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. Nr 53, poz. 354) potwierdzające, że udzielona pomoc ma charakter pomocy de minimis.

5. Wartością pomocy de minimis z ust. 1 uzyskanej na podstawie niniejszej uchwały jest:

1) w przypadku podatku od gruntów, którego stawka określona została w § 1 pkt 1 - pomocą de minimis jest różnica pomiędzy stawką podstawową podatku od nieruchomości określoną w odrębnych uchwałach dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, które będą obowiązywać na terenie Gminy Gródek w danym roku kalendarzowym, odpowiednio w 2012 i 2013, a stawką preferencyjną, o której mowa w § 1 pkt 1 niniejszej uchwały;

2) w przypadku podatku od budynków i ich części, którego stawka określona została w § 1 pkt 2 - pomocą de minimis jest różnica pomiędzy stawką podstawową podatku od nieruchomości określoną w odrębnych uchwałach dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, które będą obowiązywać na terenie Gminy Gródek w danym roku kalendarzowym, odpowiednio w 2012 i 2013, a stawką preferencyjną, o której mowa w § 1 pkt 2 niniejszej uchwały.

6. Przedsiębiorca w okresie otrzymywania pomocy na podstawie niniejszej uchwały, jest zobowiązany do dnia 15 stycznia każdego roku podatkowego, przedstawiać bez wezwania organowi podatkowemu:

1) informację o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych lub wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, bądź oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2) informację o otrzymanej innej pomocy publicznej dotyczącej tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, w związku z realizacją których udzielana jest pomoc de minimis albo informację o nieotrzymaniu pomocy publicznej, na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz. U. Nr 61, poz. 413).

§ 5. Organ podatkowy ma prawo do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przez podatnika prowadzącego działalność warunków stosowania stawek, o których mowa w § 1 i obowiązków zawartych w uchwale, w tym także sprawdzania zgodności ze stanem faktycznym dokumentów i informacji składanych przez przedsiębiorców.

§ 6. 1. Podatnik korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia organowi podatkowemu informacji o przekroczeniu pułapu pomocy de minimis w terminie do 14 dni od zaistnienia tego faktu.

2. W przypadku, kiedy zastosowanie stawki podatkowej stanowiącej pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczalnej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków określonych w § 4 ust. 2 niniejszej uchwały, wobec podatnika prowadzącego działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną będą miały zastosowanie stawki obowiązujące na terenie Gminy Gródek w danym roku określone odrębną uchwałą oraz procedury wynikające z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

3. W przypadku otrzymania w trakcie roku kalendarzowego pomocy ponad dopuszczalną wielkość, przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy publicznej ponad ogólną kwotę, poprzez zapłatę podatku od nieruchomości na zasadach określonych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) i ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn.zm.).

§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gródek.

§ 8. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

1) dyrektywy 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu

kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 368 z 17.12.1992),

2) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowania niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.Urz. WE L 187 z 20.07.1999).

Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.


Uzasadnienie

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przyznaje Radzie Gminy uprawnienie do różnicowania m.in. stawek podatku od nieruchomości (art. 5 ust. 2 -4). W przypadku podatku od nieruchomości różnicowanie stawek może następować w oparciu o różne kryteria, w szczególności rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczenie i sposób wykorzystania nieruchomości. Natomiast art. 20c wyżej cytowanej ustawy zakłada, iż w sytuacji, gdy akt prawa miejscowego przewiduje udzielanie pomocy publicznej w przypadkach, o których mowa w art. 5 ust. 2 - 4 ustawy, pomoc ta może być udzielana wyłącznie jako pomoc de minimis. Mając na uwadze fakt, iż przedmiotowy projekt uchwały zawiera różnicowanie stawek podatkowych dotyczących przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - w stosunku do Uchwały Nr XIV/98/11 Rady Gminy Gródek z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 r., będziemy mieli do czynienia z pomocą de minimis. Jest to również spowodowane faktem, iż obniżenie stawek podatku od nieruchomości następuje w stosunku do konkretnego rodzaju działalności gospodarczej - preferencyjną stawką podatku od nieruchomości objęto bowiem grunty i budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych oferujących powyżej pięćdziesięciu miejsc noclegowych. W związku z tym, że różnicowanie stawek podatku od nieruchomości zawarte w projekcie uchwały zostało uznane za pomoc de minimis, uchwała została opracowana jako program pomocy de minmis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. UE L Nr 379 z 28.12.2006 r.). Zrealizowano tym samym dyspozycję zawartą wart. 7 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (j.t. Dz.U. z 2007 Nr 59 poz. 404 ze zmianami), zgłaszając Prezesowi Urzędu Ochrony i Konkurencji przedmiotowy projekt programu pomocowego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00