Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego rok 2012 poz. 9

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-II.4131.2.144.2011.ACh Wojewody Podlaskiego

z dnia 29 grudnia 2011r.

stwierdzające nieważność części uchwały NR XII/86/11 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie określenia zasad zbywania, wydzierżawiania, wynajmowania i zakupu majątku trwałego będącego w posiadaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim

Na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz.230 i Nr 106, poz.675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281)

stwierdzam nieważność

Rozdziału 4 uchwały NR XII/86/11 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie określenia zasad zbywania, wydzierżawiania, wynajmowania i zakupu majątku trwałego będącego w posiadaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 30 listopada 2011 r. Rada Powiatu w Bielsku Podlaskim podjęła uchwałę NR XII/86/11 w sprawie określenia zasad zbywania, wydzierżawiania, wynajmowania i zakupu majątku trwałego będącego w posiadaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bielsku Podlaskim, która w dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynęła do organu nadzoru.

Przeprowadzona analiza wykazała, iż część zapisów przedmiotowej uchwały zostało podjętych z istotnym naruszeniem prawa, w związku z czym w dniu 14 grudnia 2011 r. wszczęte zostało postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia ich nieważności.

Rada Powiatu mocą postanowień Rozdziału 4 badanej uchwały, ustaliła zasady dotyczące zakupu lub przyjmowania darowizn aparatury i sprzętu medycznego, działając na podstawie art. 12 pkt 8 lit. a i pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 54 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654).

Zgodnie z dyspozycją art. 54 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o działalności leczniczej samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym). Ograniczeniem w samodzielnym gospodarowaniu są zasady zbywania aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddawania go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie określane przez podmiot, który utworzył zakład.

Organ nadzoru stoi na stanowisku, iż na mocy postanowień art. 54 ust. 2 i 3 ustawy o działalności leczniczej, podmiot tworzący uprawniony jest do określenia zasad dotyczących wyłącznie zbycia aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddania go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie . Jak wynika z powyższego upoważnienie to nie obejmuje uprawnienia podmiotu tworzącego do określenia zasad dotyczących zakupu lub przyjmowania darowizn aparatury i sprzętu medycznego, przez co należy uznać, iż postanowienia Rozdziału 4 przedmiotowej uchwały zostały podjęte z przekroczeniem upoważnienia ustawowego wynikającego z art. 54 ust. 2 i 3 wskazanej wyżej ustawy.

Rada Powiatu jako organ stanowiący powinna działać tylko i wyłącznie na podstawie prawa i w jego granicach, zatem niedopuszczalne jest podejmowanie przez Radę regulacji bez wyraźnego upoważnienia ustawowego lub z jego przekroczeniem.

Zdaniem organu nadzoru, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, realizując przysługującą mu kompetencję powinien ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu kompetencyjnym. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co stanowi istotne naruszenie prawa.

W doktrynie jak i w orzecznictwie ugruntował się pogląd, iż wykładnia norm o charakterze kompetencyjnym powinna być interpretowana w sposób ścisły i literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii (vide: wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2000r., K25/99, OTK 2000/5/141).

Ponadto należy zauważyć, iż powołany w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały art. 12 pkt 8 lit. a i pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym nie stanowi podstawy do podejmowania uchwał w sprawie zasad zbycia aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, oddania go w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzenie nieważności zapisów Rozdziału 4 uchwały Nr XII/86/11 Rady Powiatu w Bielsku Podlaskim, jest zasadne.

Na niniejsze rozstrzygnięcie służy Powiatowi prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

Otrzymuje:

Rada Powiatu w Bielsku Podlaskim

z up. Wojewody Podlaskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Lidia Stupak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00