Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2014 poz. 3844

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr 117/2014 Wojewody Kujawsko - Pomorskiego

z dnia 22 grudnia 2014r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XLV/295/2014 Rady Gminy Kowal z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie przepisów porządkowych regulujących zasady używania (detonowania) materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym na terenie Gminy Kowal

Działając na podstawie przepisu art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.)

orzekam

o nieważności uchwały Nr XLV/295/2014 Rady Gminy Kowal z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie przepisów porządkowych regulujących zasady używania (detonowania) materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym na terenie Gminy Kowal.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr XLV/295/2014 z dnia 12 listopada 2014 r. Rada Gminy Kowal przyjęła przepisy porządkowe regulujące zasady używania (detonowania) materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym na terenie Gminy Kowal, m. in. zakaz używania materiałów pirotechnicznych w miejscach publicznych na terenie gminy przez cały rok kalendarzowy za wyjątkiem dnia 1 stycznia i 31 grudnia danego roku czy upoważnienie dla Wójta do wydawania zezwolenia na zorganizowany pokaz używania materiałów pirotechnicznych i zasady wydawania zezwoleń.

Zawiadomieniem z dnia 16 grudnia 2014 r. (znak: WNK.DW.IV.4131.28.2014) organ nadzoru wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały. Przewodniczący Rady Gminy w Kowalu stanowisko w sprawie przedstawił w piśmie z dnia 17 grudnia 2014 r. znak: OR.0005.91.2014, w którym wyjaśnił, że przedmiotową uchwałę podjęto na wniosek Komisariatu Policji w Kowalu i wyraził pogląd, że argumenty zawarte w zawiadomieniu są zasadne.

Podstawę prawną uchwały stanowią przepisy art. 40 ust. 3 i 4 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 3 ustawy, w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Stosowanie zaś do art. 40 ust. 4 ustawy , przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

Przepis art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym i wynikające z niego upoważnienie dla rady gminy - stanowienia przepisów porządkowych - nie podlegają wykładni rozszerzającej. Przepisy porządkowe mogą być wydawane tylko w wyjątkowych, ściśle określonych przez analizowaną regulację okolicznościach. Oznacza to, iż na jej podstawie można ustanawiać zakazy i nakazy, które bezpośrednio służą realizacji wskazanych przez ustawodawcę przesłanek. O "zakresie nieuregulowanym" można mówić na gruncie przepisu art. 40 ust. 3 ustawy wyłącznie wtedy, gdy w systemie prawa powszechnie obowiązującego nie ma innych regulacji zezwalających na eliminację dostrzeżonych przez gminę, niepożądanych w myśl tego przepisu zjawisk (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca 2006 r., sygn. akt II GSK 68/06, LEX nr267157).

W ocenie organu nadzoru normowanie przez Gminę, w formie aktu prawa miejscowego, zasad używania materiałów pirotechnicznych stanowi uzupełnianie czy poprawianie materii ustawowej. Istniejące unormowania zawarte m.in. w art. 51 § 1, a także w art. 107 i 140 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2013 r. poz. 482 z późn. zm.) obowiązują od długiego czasu i jeśli zawarte w nich normy podlegają skutecznej egzekucji przez organy powołane do ochrony ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego spełniają w sposób wystarczający swoją funkcję. Ponadto inne obowiązujące akty prawne, jak ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1017 z późn. zm.) czy też ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 611 z późn. zm.) zawierają stosowne sankcje karne przewidziane za naruszenie zawartych tam zakazów.

Jak wynika z powyższego wobec istnienia powszechnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie objętym uchwałą Rady Gminy trudno uznać występowanie przesłanki "niezbędności" ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, co przesądza o braku uprawnienia gminy do stanowienia przepisów porządkowych.

Należy zatem stwierdzić, że Rada Gminy Kowal podejmując przedmiotową uchwałę naruszyła przepis art. 40 ust. 3 o samorządzie gminnym, bowiem unormowania stanowiące przedmiot tejże uchwały zawarte są, jak wykazano wyżej, w treści uregulowań powszechnie obowiązujących aktów prawnych, które poddane skutecznej egzekucji przez powołane do tego organy państwa stanowią dostateczną gwarancję ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, w tym także mieszkańców gminy Kowal. Powyższe przemawia za koniecznością wyeliminowaniem przedmiotowej uchwały z obrotu prawnego.

Należy ponadto podkreślić, że zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.), przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu z życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia. Stosownie zaś do regulacji art. 14 ust. 1-3 powołanej ustawy, przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu (ust. 1), za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu (ust. 2), ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w ust. 1 nie zwalnia z obowiązku ich ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym (ust. 3). W związku z tym należy stwierdzić, że Rada Gminy Kowal, uznając się za właściwą do stanowienia przepisów porządkowych w przedmiotowym zakresie, błędnie określiła w § 8 uchwały, sposób ogłoszenia i termin wejścia w życie przepisów porządkowych, określając, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Podobne stanowisko zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 8 grudnia 2010 r. sygn. akt IV SA/Po 793/10 (LEX nr 821207).

Mając na względzie powyższe w ocenie organu nadzoru Rada Gminy w Kowalu podejmując przedmiotową uchwałę naruszyła przytoczone przepisy obowiązującego prawa.

Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny i prawny należało orzec jak na wstępie.

Rozstrzygnięcie jest ostateczne.

Na rozstrzygnięcie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, za pośrednictwem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy, Delegatura we Włocławku, ul. Brzeska 8, 87-800 Włocławek w terminie 30 dni od daty jego otrzymania.

Wojewoda Kujawsko-Pomorski


Ewa Mes

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00