Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 4169

Uchwała nr XXXV/313/13 Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim

z dnia 19 grudnia 2013r.

w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Solec Kujawski na 2014 rok

Na podstawie art. 211, art. 212, art. 214 i art. 239 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 885)[1]) oraz art. 18 ust. 2 pkt 4 i pkt 9 lit. "i" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594)[2])

§ 1. Ustala się dochody budżetu na 2014 rok w łącznej kwocie - 89.501.789 zł z tego:

a) dochody bieżące w kwocie - 52.414.844 zł w tym:

- z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 - 0

b) dochody majątkowe w kwocie - 37.086.945 zł w tym:

- z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 - 17.183.321 zł zgodnie z załącznikiem nr 1.

§ 2. 1. Ustala się wydatki budżetu na 2014 rok w łącznej kwocie - 78.498.797 zł zgodnie z załącznikiem nr 2.

2. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących na łączną kwotę - 52.310.032 zł z tego:

1) Wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie - 39.655.742 zł w tym:

a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane - 22.989.657 zł

b) wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych - 16.666.085 zł

2) wydatki na dotacje na zadania bieżące - 3.618.756 zł

3) wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych - 4.920.009 zł

4) wydatki bieżące na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 - 9.304 zł

5) wypłaty z tytułu spłaty poręczeń i gwarancji udzielonych przez Miasto i Gminę Solec Kujawski przypadające do spłaty w 2014 r. - 1.644.341 zł

6) wydatki na obsługę długu - 2.461.880 zł

3. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę - 26.188.765 zł z tego:

1) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i - 24.182.215 zł w tym:

a) wydatki ujęte w Wykazie przedsięwzięć do WPF z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 - 23.955.137 zł

b) pozostałe wydatki majątkowe realizowane w 2014 roku - 227.078 zł

2) wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe w tym: - 2.006.550 zł

a) wydatki ujęte w Wykazie przedsięwzięć do WPF - 1.574.655 zł

b) pozostałe wydatki majątkowe realizowane w 2014 roku - 431.895 zł zgodnie z załącznikiem nr 3.

§ 3. Ustala się nadwyżkę w wysokości 11.002.992 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

§ 4. 1. Ustala się rozchody budżetu w kwocie - 11.002.992 zł z następujących tytułów:

1) zaciągniętych kredytów - 9.380.672 zł

2) zaciągniętych pożyczek - 122.320 zł

3) wykupu papierów wartościowych - 1.500.000 zł zgodnie z załącznikiem nr 4.

§ 5. Ustala się limit zobowiązań na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 5.000.000 zł.

§ 6. Ustala się kwotę wydatków przypadających do spłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Miasto i Gminę Solec Kujawski zgodnie z zawartymi umowami w wysokości 1.644.341 zł.

§ 7. Ustala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w wysokości 280.000 zł oraz wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii w wysokości 280.000 zł.

§ 8. 1. Ustala się rezerwę ogólną w wysokości 78.500 zł.

2. Ustala się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 134.300 zł.

§ 9. Dochody i wydatki budżetu obejmują:

1) dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały,

2) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszej uchwały.

§ 10. Ustala się plan wydatków finansowanych ze środków funduszy strukturalnych i funduszu spójności zgodnie z załącznikiem nr 7 do niniejszej uchwały.

§ 11. 1. Ustala się planowane kwoty dotacji celowych i podmiotowych na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące do sektora finansów publicznych zgodnie z załącznikiem nr 8 do niniejszej uchwały.

2. Ustala się planowane kwoty dotacji celowych i podmiotowych na zadania własne gminy realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych zgodnie z załącznikiem nr 9 do niniejszej uchwały.

§ 12. Ustala się plan dochodów i wydatków dochodów własnych jednostek oświatowych zgodnie z załącznikiem nr 10 do niniejszej uchwały.

§ 13. Ustala się plan dochodów i wydatków związanych z finansowaniem zadań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej zgodnie z załącznikiem nr 11 do niniejszej uchwały.

§ 14. Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy do:

1) zaciągania w 2014 roku kredytów i pożyczek na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu do wysokości 5.000.000 zł,

2) spłaty w 2014 roku kredytów i pożyczek do wysokości 9.502.992 zł (z czego: kredyty 9.380.672 zł, pożyczki 122.320 zł),

3) wykupu emisji papierów wartościowych do wysokości 1.500.000 zł,

4) udzielania w roku budżetowym poręczeń i gwarancji do kwoty 4.000.000 zł,

5) lokowania w trakcie realizacji budżetu czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,

6) udzielania w roku budżetowym pożyczek z budżetu do kwoty 500.000 zł,

7) do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na programy i projekty realizowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,

8) do dokonywania zmian budżetu w granicach działu wydatków:

a) polegających na przesunięciach między rozdziałami i paragrafami planu wydatków bieżących w zakresie środków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy,

b) polegających na przesunięciach między rozdziałami i paragrafami planu wydatków majątkowych.

§ 15. Ustala się szczegółowość informacji z wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r. jak zakres i szczegółowość budżetu w niniejszej uchwale.

§ 16. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.

§ 17. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim


Jan Koszarski


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik1.pdf

Plan dochodów budżetowych na 2014 rok


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik2.pdf

Plan wydatków budżetowych na 2014 rok


Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik3.pdf

Plan wydatków majątkowych na 2014 rok


Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik4.pdf

Plan rozchodów budżetu na 2014 rok


Załącznik Nr 5a do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik5a.pdf

Plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na 2014 rok


Załącznik Nr 5b do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik5b.pdf

Plan wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na 2014 rok


Załącznik Nr 6 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik6.pdf

Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej na 2014 rok


Załącznik Nr 7 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik7.pdf

Plan wydatków finansowanych ze środków funduszy strukturalnych i funduszu spójności na 2014 rok


Załącznik Nr 8 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik8.pdf

Plan dotacji celowych i podmiotowych na zadania włąsne gminy realizowane przez podmioty należące do sektora finansów publicznych na 2014 rok


Załącznik Nr 9 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik9.pdf

Plan dotacji celowych i podmiotowych na zadania własne gminy realizowane przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych na 2014 rok


Załącznik Nr 10 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik10.pdf

Plan dochodów i wydatków własnych jednostej oświatowych na 2014 rok


Załącznik Nr 11 do Uchwały Nr XXXV/313/13
Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim
z dnia 19 grudnia 2013 r.
Zalacznik11.pdf

Plan dochodów i wydatków związanych z finansowaniem zadań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej na 2014 rok


Uzasadnienie

DO UCHWAŁY NR XXXV/313/13

RADY MIEJSKIEJ W SOLCU KUJAWSKIM

Z DNIA 19 GRUDNIA 2013 ROKU

w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Solec Kujawski na 2014 rok

Na podstawie art. 233 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) Burmistrz Miasta i Gminy Solec Kujawski przedkłada w załączeniu budżet gminy na 2014 rok.

Uchwałę przygotowano zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) Na podstawie art. 234 ustawy o finansach publicznych, została podjęta Uchwała nr XXXIII/286/13 Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim z dnia 26 września 2013 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Natomiast w Zarządzeniu nr III/141/13 Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 27 września 2013 r. zostały określone podstawowe wskaźniki do opracowania projektu budżetu gminy na 2014 rok.

Budżet gminy na rok 2014 w zakresie dochodów opracowano na podstawie danych otrzymanych z Ministerstwa Finansów (pismo Nr ST3/4820/10/2013 z dnia 18 października 2013 r.), informacji z Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy (pismo WFB.I.3110.17.3.2013/21 z dnia 22 października 2013 r.) oraz ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ( tj. z 2010 r. Nr 80 poz. 526 z późn.zm).

Wszystkie dochody należne gminom zgodnie z art. 167 ust 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietna 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 z późn.zm.) dzielą się na dochody własne, subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.

Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w art. 3 stanowi, że dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT). Dochodami gminy są również środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe. Do dochodów majątkowych zalicza się:

- dotacje i środki przeznaczone na inwestycje,

- dochody ze sprzedaży majątku,

- dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo

własności.

Są to dochody, które mają charakter jednorazowy. Do dochodów bieżących zalicza się wszystkie dochody nie będące dochodami majątkowymi. Są to dochody o charakterze stałym, powtarzalnym i wiążą się z bieżącą działalnością jednostki.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ustawy, dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki określone w odrębnych przepisach.

Ogółem dochody budżetu gminy na 2014 r. określono na kwotę 89.501.789 zł, z tego:

- dochody bieżące na kwotę 52.414.844 zł

- dochody majątkowe na kwotę 37.086.945 zł.

W kwocie dochodów majątkowych ujęte są dochody ze sprzedaży mienia komunalnego w kwocie 19.300.000 zł, z przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntów w prawo własności w wysokości 80.000 zł, środki z Funduszu Dopłat w wysokości 518.624 zł, dotacje na inwestycje w wysokości 5.000 zł oraz środki na realizację programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 ustawy o finansach publicznych w wysokości 17.183.321 zł

Przy uzyskaniu dochodów majątkowych na planowanym poziomie, należy mieć na uwadze niepewność ich wykonania, ze względu na obecną koniunkturę na rynku nieruchomości, wydłużony okres odzyskania poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach zadań finansowanych ze środków zewnętrznych oraz brak oficjalnego potwierdzenia o zakończeniu w Polsce programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza a w konsekwencji projektu PL 0106.01.05 pn. "Park Przemysłowy w Solcu Kujawskim" I etap. W wyniku tego Gmina nie ma możliwości zbycia wybudowanej infrastruktury technicznej
(w tym: sieci energetycznej, gazowej, sanitarnej, deszczowej i wodociągowej) mimo upływu 6 lat od zakończenia projektu.

W latach 2003-2005 gmina zrealizowała w ramach Programu Phare 2001 Spójność Społeczna i Gospodarcza projekt PL 0106.01.05 pn. "Park Przemysłowy w Solcu Kujawskim". Projekt obejmował uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni ok. 34,00 ha w infrastrukturę drogową i techniczną, w tym: kanalizację sanitarną i deszczowa, sieć wodociągową, gazową, energetyczną. Gmina dzięki indywidualnym "zabiegom" w Komisji Europejskiej otrzymała zgodę na sprzedaż tylko gruntów firmom dzierżawiącym tereny na terenie Parku Przemysłowego I etap. Natomiast w kwestii zbycia infrastruktury technicznej, w tym kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci wodociągowej, gazowej i energetycznej, gmina w 2014 r. zintensyfikuje swoje działania w zakresie uzyskania potwierdzenia zamknięcia programu Phare 2001 w Polsce.

Ponadto w 2014 roku zaplanowano dochody wynikające z refundacji poniesionych wydatków na zadanie inwestycyjne pn. "Szybka kolej Metropolitalna ......... BIT-CITY……. podprojekt II-stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim". Projekt, nazwany pierwotnie "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego", przewidziany został do współfinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Partnerzy projektu, tj. Województwo Kujawsko - Pomorskie jako Lider oraz Miasto Bydgoszcz, Gmina Miasta Toruń, Gmina Solec Kujawski, Tramwaj Fordon sp. z o.o. oraz spółki: PKP SA oraz PKP PLK SA jako partnerzy, zawarli w dniu 12.09.2009 roku porozumienie ramowe, w którym określono, że dla Podprojektu II "Stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim", gotowość Beneficjenta do przekazania wniosku o dofinansowanie do CUPT nastąpi 30.09.2010 r.

W oparciu o powyższe zobowiązanie partnerów, Gmina Solec Kujawski przystąpiła do realizacji rzeczowej zadania. W dniu 18.06.2010 roku wydana została decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej. W kolejnym etapie, po przeprowadzeniu niezbędnych procedur, dokonano wyboru wykonawcy, z którym w dniu 29.10.2010 roku została zawarta umowa o roboty budowlane i rozpoczęto budowę wiaduktu, który oddano do użytku 24.09.2013 r. Gmina Solec Kujawski cały czas jest w stałym kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, które to instytucje doskonale są zorientowane w problemach związanych z rozliczeniem projektu w części dotyczącej gminy Solec Kujawski. Na bieżąco są organizowane przez ministerstwa spotkania z partnerami projektu w celu ich zdyscyplinowania i przyśpieszenia realizacji pozostałych podprojektów. Niewykonanie tych dochodów będzie miało istotny wpływ na sytuację finansową gminy zarówno w 2013 roku jak i w 2014 roku.

Przy planowaniu wydatków budżetowych na rok 2014 przyjęto wzrost wydatków na zakup towarów i usług o prognozowany średnioroczny wskaźnik inflacji 2,4 % zapewniając możliwość wykonania przez gminę zadań własnych i zleconych. Wydatki na remonty i inwestycje zostały zaplanowane z uwzględnieniem konieczności ich poniesienia oraz realizacji zadań kontynuowanych.

Według uchwały budżetowej prognozowane na 2014 dochody wynoszą 89.501.789 zł, natomiast limit wydatków ustalono na kwotę 78.498.797 zł, z tego:

- wydatki bieżące na kwotę 52.310.032 zł,

- wydatki majątkowe na kwotę 26.188.765 zł.

Planowaną nadwyżkę w wysokości 11.002.992 zł przeznaczono na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych.

W 2014 roku zgodnie z zapisami art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) obowiązuje nowy indywidualny wskaźnik limitujący wielkość obsługi zadłużenia w relacji do dochodów ogółem, który w latach 2014-2024 jest spełniony.

Zgodnie z załączonym do uchwały zestawieniem planowanych spłat zobowiązań wynika, że na 2014 rok zaplanowano spłatę rat kredytów, pożyczek i wykup papierów wartościowych w łącznej kwocie 11.002.992 zł. Spłatę odsetek w wysokości 2.461.880 zł oraz kwotę potencjalnych spłat z tytułu udzielonych przez gminę poręczeń i gwarancji w wysokości 1.644.341 zł zaplanowano w wydatkach budżetowych.

Zgodnie z art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, planowane wydatki bieżące są na poziomie 52.310.032 zł i są równe wysokości planowanych dochodów bieżących na kwotę 52.414.844 zł.

Na mocy art. 222 ust. 1 ustawy w budżecie gminy zaplanowano rezerwę ogólną w wysokości 78.500 zł, która stanowi 0,1 % wydatków ogółem budżetu gminy oraz rezerwę celową w wysokości 134.300 zł, przeznaczoną na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego. Rezerwę tę utworzono w wysokości 0,5 % wydatków budżetu pomniejszonych o wydatki na inwestycje, wynagrodzenia i pochodne oraz wydatków na obsługę długu.

Uszczegółowienie do uchwały budżetowej wraz z załącznikami zawierają objaśnienia do uchwały budżetowej Miasta i Gminy Solec Kujawski na 2014 rok.


[1]) Zmiana: Dz.U.13.938;

[2]) Zmiana: Dz.U.13.645; Dz.U.13.1318;

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00