Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 1623

Zarządzenie nr 24/2013 Wójta Gminy Książki

z dnia 20 marca 2013r.

w sprawie przedłożenia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 r

Na podstawie art.267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96 poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429, Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1456, poz. 1530, poz. 1548), art. 30 ust. 1 i art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675 z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567, z 2013 r. poz. 153) oraz art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, Nr 232, poz. 1378) zarządzam, co następuje:

§ 1. Realizując zapisy ustawowe przedstawiam roczne sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 rok.

§ 2. 1. Realizacja dochodów i wydatków budżetowych oraz wynikający z różnicy pomiędzy osiągniętymi dochodami a wykonanymi wydatkami niedobór budżetu przedstawia się następująco:

1) Dochody budżetowe zaplanowane w kwocie 14.175.915,00 zł, zostały zrealizowane w wysokości 13.914.056,38 zł, co stanowi 98,88% planu.

2) Wydatki budżetowe zaplanowane w kwocie 14.700.089,29 zł, wykonano w wysokości 14.408.431,83 zł, co stanowi 98,19% planu.

3) Niedobór budżetu zaplanowany w wysokości -524.174,29 zł, wyniósł - 494.375,45 zł.

2. Szczegółowy opis realizacji budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i realizacją WPF stanowi załącznik nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Informację o wykonaniu planu finansowego Szkoły Podstawowej i Przedszkola im. Henryka Sienkiewicza w Książkach za 2012 rok, określa załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.

§ 4. Informację o wykonaniu planu finansowego Gimnazjum w Książkach za 2012 rok, określa załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.

§ 5. Informację o wykonaniu planu finansowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Książkach za 2012 rok, określa załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.

§ 6. Informację o wykonaniu planu finansowego SGZOZ w Książkach za 2012 rok, określa załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia.

§ 7. Informację o przebiegu wykonania planu finansowego GOK w Książkach 2012 rok, określa załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia.

§ 8. Informację o przebiegu wykonania planu finansowego GBP w Książkach 2012 rok, określa załącznik nr 8 do niniejszego zarządzenia.

§ 9. 1. Przedstawić sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2012 r. Radzie Gminy Książki.

2. Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 r. przedstawić Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy - Zespół w Toruniu.

§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Wójt Gminy Książki


Jerzy Polcyn


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 24/2013
Wójta Gminy Książki
z dnia 20 marca 2013 r.

INFORMACJA O PRZEBIEGU WYKONANIA BUDŻETU GMINY KSIĄŻKI ZA 2012 ROK.

Budżet dla Gminy Książki na 2012 r. uchwalony został przez Radę Gminy, Uchwałą Nr XV/71/11, dnia 28.12.2011 r. Dochody zaplanowane zostały w wysokości 14.079.648 zł, a wydatki 14.271.513,67 zł -niedobór dochodów nad wydatkami wnosił 191.865,67 zł.

W wyniku zmian dokonanych w budżecie w ciągu bieżącego roku (10 razy uchwałami Rady i 20 razy zarządzeniami Wójta ) budżet na dzień 31 grudnia wynosi odpowiednio: dochody 14.175.915,00 zł, wydatki 14.700.089,29 zł. Planowany deficyt w kwocie 524.174,29 zł, który postanowiono pokryć z pożyczek i kredytów zaciąganych na rynku krajowym. Zwiększenie planu dochodów budżetowych w stosunku do kwot zatwierdzonych przez Radę Gminy w dniu 28.12.2011 r. nastąpiło głównie z tytułu dotacji na akcyzę i stypendia /570.985 zł/, dotacji na zadania zlecone i własne, na demontaż i utylizację eternitu, wprowadzanych nowych zadań inwestycyjnych /634.697,10 - koparko-ładowarki, karosacji samochodu OSP, termomodernizacji 5 obiektów użyteczności publicznej, gazyfikacji, kolektorów i turbiny wiatrowej na obiekcie remizo-świetlicy, rezerwy na wydatki inwestycyjne/ oraz różnych dochodów. Zmniejszenie planu dochodów następowało z powodu korekt planów finansowych dotyczących podatków planowanych z uwzględnieniem wyższych stawek niż zatwierdzono uchwałami rady gminy, korekty dokonano podczas pierwszej zmiany budżetu na 2012 r., dodatkowo po przeprowadzeniu postępowań przetargowych zmniejszano planowane nakłady inwestycyjne /342.716,10 zł/, oraz ze względu na przedłużające się procedury w Urzędzie Marszałkowskim, przełożono wartość planowanego zadania inwestycyjnego - oczyszczalni przydomowych /1.104.445 zł/ na 2013 rok.. W wyniku tych zmian planowane dochody na 31.12.2012 r. uległy zwiększeniu o kwotę 96.267 zł, a wydatki o kwotę 428.575,62 zł. /Różnica dochodów a wydatków -332.308,62 zł/. Wydatki inwestycyjne planowane na początku roku w wysokości 2.144.678 zł, uległy zmniejszeniu do kwoty 1.332.214 zł to jest o kwotę 812.464 zł.

Realizacja budżetu po stronie dochodów postanowiła osiągnąć zaplanowane dochody w wysokości 13.914.056,38 zł, co stanowi 98,15 % planu, natomiast wykonanie wydatków wynosi 14.408.431,83 zł tj. 98,02 % planu. Na koniec bieżącego roku budżet zmyka się deficytem w kwocie 494.375,45 zł, oraz wolnymi środkami z rozliczeń kredytów i pożyczek na rynku krajowym w wysokości 532.192,28 zł. Gmina Książki rok budżetowy zamyka kwotą wolnych środków w wysokości 37.816,83 zł. W roku budżetowym zaciągnięto kredyty i pożyczki w wysokości 1.216.193,63 zł, a spłacono w kwocie 796.342,02 zł, w wyniku czego dług wzrósł o kwotę 419.851,61 zł w tym z tytułu pożyczek na wyprzedzające finansowanie zadań z udziałem środków UE - 343.296,03 zł.

Oceniając wykonanie budżetu na koniec roku należy wziąć pod uwagę fakt, iż realizacja dochodów może przekraczać plan dochodów, natomiast wydatki maksymalnie mogą wynosić 100 %.

Stopień realizacji dochodów z poszczególnych źródeł zależy od kondycji finansowej podatników, jak również od terminów realizacji zaplanowanych zadań, w których dochody te powinny wpływać. Podobnie przedstawia się realizacja wydatków. W przypadku wydatków bieżących realizowane są one równomiernie na przestrzeni całego roku na przykład wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki rzeczowe. Natomiast wydatki inwestycyjne - poziom ich wykonania uzależniony jest od przygotowania procesu inwestycyjnego i długości terminów realizacji prac inwestycyjnych.


Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 24/2013
Wójta Gminy Książki
z dnia 20 marca 2013 r.

Plan budżetu i jego wykonanie za 2012 r. w układzie syntetycznym :

w złotych


Wyszczególnienie

Plan po zmianach na 2012 r.

Wykonanie na 31.12.2012 r.

% wykonania

Struktura wykonania

1

2

3

4

5

Dochody ogółem:

14 175 915

13 914 056,38

98,15

100,00

z tego:

Dochody własne Gminy
podatki i opłaty lokalne
w tym:
- rolny
- od nieruchomości
- leśny
- od śr. transportowych
- karty podatkowej
- czynn. cywilno-prawn.
- opłaty skarbowej
- opłaty eksploatacyjnej
- od spadków i darowizn
- opłata targowa
- za pozwolenia alkoh.
dochody z majątkowe
w tym:
- dotacje na inwestycje
- ze sprzedaży majątku
- pozostałe własne
- z wpłat ludności
- środki na dof. UE
- wpływy z usług (woda, kanalizacja i inne)
- darowizny pieniężne
- z najmu i dzierżawy
- za wieczyste użytkow.
- za korzyst. ze środow.
- Odsetki od zaległości
- pozostałe dochody

3 915 091,66
1 961 559

996.486
764.597
753
69.063
1.400
48.364
13.100
6.912
1.800
6.600
52.484
355 867

51 078
127 639
11 400
692
165 058
1 356 545,66

4 332
145 269
16 800
6 300
28 000
40 419

3 822 939,76
1 917 520,77

963 868,43
756 076,31
722
70 929,06
1 380
50 893
12 831,05
0,00
1 244
7 103
52 483,92
332 875,07

49 175,59
106 620,44
11 330,04
691,21
165 057,79
1 334 488,79

4 331,68
142 514,95
15 672,88
4 781,91
29 224,74
41 528,97

97,65
97,75

96,73
98,89
95,88
102,70
98,57
105,23
97,95
0,00
69,11
107,62
100,00
93,08

96,27
83,53
99,39
99,88
100,00
98,37

99,99
98,10
93,29
75,90
104,37
102,75

27,48
13,78

6,93
5,43
0,00
0,51
0,01
0,37
0,09
0,00
0,01
0,05
0,38
2,39

0,36
0,77
0,08
0,00
1,18
9,59

0,03
1,03
0,11
0,04
0,30
0,21

Udziały w podatkach stanowiących dochody Budżetu Państwa
Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT)
udział w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT)

872 551


863 171


9 380

874 403,00


861 644,00


12 759,00

100,21


99,82


136,02

6,28


6,19


0,09

Subwencja ogólna
część oświatowa
część wyrównawcza
część równoważąca
śr. na uzup. doch.

6 184 941
3 643 027
2 430 359
103 162
8 393

6 184 941,00
3 643 027,00
2 430 359,00
103 162,00
8 393,00

100,00
100,00
100,00
100,00
100,00

44,45
26,18
17,47
0,74
0,06

Dotacje celowe z budżetu państwa
na zadania zlecone
na zadania własne bieżąc.
na podstawie porozumień

3 010 401

2 275 481
732 420
2 500

2 888 243,17

2 158 497,98
727 245,19
2 500,00

95,94

94,86
99,29
100,00

20,76

15,51
5,23
0,02

Dotacje otrzymane na realizację kapitału ludzkiego

121 784,34

108 300,33

88,93

0,78

Dotacje na zadania bieżące pozyskane z innych źródeł

71 146

35 229,12

49,52

0,25

Wydatki ogółem

14 700 089,29

14 408 431,83

98,02

100,00

z tego:

wydatki bieżące
w tym:
- wynagrodzenia i pochodne
- zadania statutowe
- dotacje
- świadczenia dla osób
fizycznych
- wydatki na programy UE
- obsługa długu

13 367 875,29

5 909 612,33
3 793 107,24
428 325
2 892 415,83

136 071,89
208 343

13 102 929,18

5 905 801,00
3 664 090,19
428 325,00
2 773 782,34

122 587,88
208 342,77

98,02

99,94
96,60
100,00
95,90

90,09
100,00

90,94

40,99
25,43
2,97
19,25

0,85
1,45

wydatki majątkowe:
w tym : inwestycje bez udziału UE
inwestycyjne z udziałem UE

1 332 214
550 401

781 813

1 305 502,65
533 563,37

771 939,28

97,99
96,94

98,74

9,06
3,70

5,36


Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 24/2013
Wójta Gminy Książki
z dnia 20 marca 2013 r.

Nadwyżka/deficyt na 31.12. 2012 r.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie od początku roku

A. DOCHODY (A1+A2)

14 175 915,00

13 914 056,38

A1. Dochody bieżące

13 820 048,00

13 581 181,31

A2. Dochody majątkowe

355 867,00

332 875,07

B. WYDATKI (B1+B2)

14 700 089,29

14 408 431,83

B1. Wydatki bieżące

13 367 875,29

13 102 929,18

B2. Wydatki majątkowe

1 332 214,00

1 305 502,65

C. NADWYŻKA/DEFICYT (A -B)

-524 174,29

-494 375,45

D. FINANSOWANIE (D1 - D2)

524 174,29

532 192,28

D1. Przychody ogółem z tego:

1 320 516,31

1 328 534,30

D11. kredyty i pożyczki w tym:

1 216 568,75

1 216 193,63

D111. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

343 296,03

343 296,03

D12. spłata pożyczek udzielonych

0,00

0,00

D13. nadwyżka z lat ubiegłych w tym:

0,00

0,00

D131. środki na pokrycie deficytu

0,00

0,00

D14. papiery wartościowe w tym:

0,00

0,00

D141. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

0,00

0,00

D15. obligacje jednostek samorządowych oraz związków komunalnych w tym:

0,00

0,00

D151. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

0,00

0,00

D16. prywatyzacja majątku jst

0,00

0,00

D17. inne źródła w tym:

103 947,56

112 340,67

D171. środki na pokrycie deficytu

0,00

0,00

D2. Rozchody ogółem z tego:

796 342,02

796 342,02

D21. spłaty kredytów i pożyczek w tym:

796 342,02

796 342,02

D211. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

160 848,02

160 848,02

D22. pożyczki udzielone

0,00

0,00

D23. wykup papierów wartościowych

0,00

0,00

D231. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

0,00

0,00

D24. wykup obligacji samorządowych w tym:

0,00

0,00

D241. na realizację programów projektów realizowanych z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych

D25. inne cele

0,00

0,00


Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 24/2013
Wójta Gminy Książki
z dnia 20 marca 2013 r.

WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ WEDŁUG TYTUŁÓW DŁUŻNYCH ORAZ GWARANCJI I PORĘCZEŃ NA 31 GRUDNIA 2012 ROKU

Według ksiąg rachunkowych i sprawozdania Rb - Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2012 r. wynika, że kwota zobowiązań wynosi 4 611 264,63 zł. W tym z tytułu pożyczek na wyprzedzające finansowanie inwestycji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej 343.296,03 zł, długoterminowych pożyczek zaciągniętych w WFOŚ i GW w Toruniu 1.481 988,60 zł i kredytów długoterminowych 2.785.980,00 zł.

Na koniec 2011 roku Gmina posiadała zadłużenie w wysokości 4.306.452,02 zł.

W miesiącu lutym 2012 roku uzyskano umorzenie pożyczki z WFOŚ i GW w Toruniu w wysokości stanowiącej 30% kwoty zaciąganej tj. 115.039,00 zł. /zakup samochodu dla OSP Książki/Dokonano spłat kredytów i pożyczek długoterminowych w wysokości 796.342,02 zł /kredytów 560.494 zł, pożyczek 235.848,02 zł, w tym na wyprzedzające finansowanie zadań z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej 160.848,02 zł/. W wyniku planowanego deficytu budżetowego zaciągnięto pożyczki na wyprzedzające finansowanie inwestycji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej 343.296,03 zł, pożyczki w WFOŚIGW w Toruniu pod potrzeby udziału środków własnych na inwestycje 456.988,60 zł, oraz kredyt bankowy na kwotę 415.909 zł. W związku z powyższym. stan zobowiązań długoterminowych na koniec 2012 roku wynosi 4.611.264,62 zł i w stosunku do dochodów wykonanych w 2012 roku wynosi 33,14 %.

Gmina Książki nie posiada zobowiązań z tytułu poręczeń igwarancji.


Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 24/2013
Wójta Gminy Książki
z dnia 20 marca 2013 r.

INFORMACJA O STANIE MIENIA KOMUNALNEGO ZA 2012 ROK

Gmina Książki wykonuje bezpośrednio prawa własności w stosunku do:

- obiektów i pojazdów szkolnych;

- obiektów i pojazdów OSP;

- świetlic wiejskich;

- obiektów związanych z dostawą wody i ścieków;

- lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność gminy;

- gruntów stanowiących własność gminy;

- obiektu Urzędu Gminy;

- budynku przekazanego w użyczenie GOK;

- budynku przekazanego w użyczenie Bibliotece;

- budynku przekazanego w użyczenie SG ZOZ;

Stan powyższy wynika z faktu, że w stosunku do obiektów szkolnych, OSP, świetlic wiejskich, nie podejmowano stosownych uchwał, co do zakresu ich przekazania, a decyzje przekazania w użyczenie nie zmieniają zasad ewidencji środków trwałych. Gmina Książki nie posiada przedsiębiorstwa komunalnego, dlatego majątek w zakresie objętym usługami komunalnymi również nigdy nie podlegał przekazaniu.

Gmina Książki posiada ograniczone prawa własności z tytułu;

- nieruchomości będących w wieczystym użytkowaniu;

- oczyszczalni przydomowych, które po okresie 7 lat podlegać będą przekazaniu na własność osób fizycznych /warunek wynikający z umowy współfinansowania ze środków europejskich.

Wartość budynków samorządowych osób prawnych oraz oczyszczalnie przydomowe znajdują się w ewidencji pozabilansowej środków trwałych.

Lokale użytkowe w ilości 8 sztuk o powierzchni 263,95 m2, oraz grunty o powierzchni 67,24 ha objęto umowami najmu i dzierżawy w ilości 95 sztuk. Z tytułu tych umów osiągnięto w 2012 roku dochód w wysokości 108.886,64 zł.

Wykonując prawa z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek budżetu w 2012 roku wpłynęły dochody z opłat rocznych w wysokości 15.672,88 zł / 5.200,01 zł w 2010 roku/. Nadmienić tu należy, że w 2010 roku zlecono opracowanie operatów szacunkowych powyższych nieruchomości w celu aktualizacji wyceny /wartość zapłaty za opracowania - 12.322 zł/, w wyniku czego powyższy wzrost dochodów. Część osób fizycznych skorzystała z prawa przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności i z tego tytułu dochody gminy w 2011 roku zamknęły się kwotą 11.226,98 zł. Reasumując wydatki związane z aktualizacją wyceny zwróciły się w przeciągu jednego roku. Użytkowanie wieczyste dotyczy 51 podmiotów. W 2012 roku 1 osoba skorzystała z przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności za odpłatnością w kwocie 10.300 zł.

W wyniku dokonanych zwrotów gruntów na rzecz Skarbu Państwa w ewidencji środków trwałych dokonano zmniejszenia na wartość 220.600 zł.

W wyniku przekazania nieodpłatnego gruntów innym podmiotom dokonano zmniejszenia wartości na kwotę 1.768 zł.

W wyniku podziału działek lub ich zmiany numeru wraz z korektą powierzchni dokonano w ewidencji środków trwałych zmniejszenia wartości na kwotę 40.497 zł i zwiększenia wartości na kwotę 36.317,58 zł.

W wyniku zmiany przeznaczenia użytków rolnych na tereny budowlane dokonano zwiększenia wartości na kwotę 60.635 zł.

W 2012 roku gmina dokonała następujących sprzedaży majątku;

- działki nr 190/11 o powierzchni 0,1404 ha za kwotę 8.000,00 zł ,działki nr 190/12 o powierzchni 0,1734 ha za kwotę 7.000 zł w Bliźnie. W ewidencji środków trwałych dokonano zmniejszenia z tego tytułu w kwocie 7.593,96 zł. Sprzedano działki nr 357/1, 385/1, 357/4 o powierzchni 1,6995 ha w Łopatkach za kwotę 65.368 zł, w ewidencji środków trwałych dokonano zmniejszenia z tego tytułu w kwocie 16.995 zł. Sprzedano działkę nr 1/1 w Bliźnie za kwotę 25.903,24 zł, w ewidencji środków trwałych dokonano zmniejszenia z tego tytułu w kwocie 2.300 zł.

Poza gruntami w ewidencji środków trwałych odnotowano następujące zdarzenia:

- zwiększenia z tytułu zakupu nowego środka trwałego 232.600 zł;

- zwiększenia wartości z tytułu zakupu inwestycyjnego 119.499,84 zł;

- zwiększenia z tytułu ukończonych inwestycji 677.663,95 zł;

- zwiększenie z tytułu ujawnienia środka trwałego 8.500 zł;

- zwiększenie z tytułu nieodpłatnego przekazania 14.640 zł;

- zwiększenie i zmniejszenie z tytułu przeniesień 122.394,96 zł;

- zmniejszenie z tytułu likwidacji środka trwałego 4.421 zł.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00