Akt prawny
Alerty
Zarządzenie nr Or.0050.1.26.2013 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013r.
w sprawie przedstawienia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego za 2012 rok
Na podstawie art.30 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 z 2009 r. Nr 223, poz. 1458, Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz.142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012r. poz. 567, z 2013r. poz. 153) oraz art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429, Nr 291 poz. 1707, z 2012r. poz. 1456, poz. 1530, poz. 1548), zarządza się, co następuje:
§ 1. Przedstawić Radzie Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy celem zaopiniowania sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego za 2012 rok.
§ 2. Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie wraz z informacją o stanie mienia komunalnego za 2012 rok stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
BURMISTRZ |
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY SĘPÓLNO KRAJEŃSKIE ZA 2012 ROK
Budżet Gminy Sępólno Krajeńskie został przyjęty uchwałą Nr XVI/99/11 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 grudnia 2011 roku. W trakcie roku był zmieniany dziewiętnastokrotnie.
Zmiany dokonane były poprzez:
- Uchwałę Nr XVII/121/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 26 stycznia 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.7.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 01 lutego 2012r.,
- Uchwałę Nr XVIII/123/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 23 lutego 2012r.,
- Uchwałę Nr XIX/128/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 marca 2012r.,
- Uchwałę Nr XX/136/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 26 kwietnia 2012r.,
- Uchwałę Nr XXI/145/2012 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 31 maja 2012r.,
- Uchwałę Nr XXII/147/2012 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 28 czerwca 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.49.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 29 czerwca 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.56.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 11 lipca 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.60.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 31 lipca 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.77.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 22 sierpnia 2012r.,
- Uchwałę Nr XXIV/156/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 30 sierpnia 2012r.,
- Uchwałę Nr XXV/162/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 27 września 2012r.,
- Uchwałę Nr XXVI/168/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 25 października 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.88.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 26 października 2012r.,
- Uchwałę Nr XXVII/172/12 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 listopada 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.100.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 30 listopada 2012r.,
- Zarządzenie Nr Or.0050.1.101.2012 Burmistrza Sępólna Krajeńskiego z dnia 07 grudnia 2012r.,
- Uchwałę Nr XXVIII/201/2012 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 27 grudnia 2012r.,
Konieczność dokonywania zmian w budżecie wynikała z otrzymywania przez Gminę Sępólno Krajeńskie głównie decyzji finansowych Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministra Finansów. Budżet zmieniano zarządzeniami w wyniku konieczności realizacji niektórych wypłat przed terminem sesji Rady Miejskiej (świadczenia wypłacane przez OPS, zwrot akcyzy).
Przyjęta uchwała budżetowa upoważniła Burmistrza do spłaty zobowiązań wynikających z wcześniej zawartych umów oraz zaciągniętych pożyczek i kredytu w kwocie 1 876 402,00 zł. - w ciągu roku spłacono pożyczki w wysokości 1 876 402,00 zł zgodnie z harmonogramem ich spłat. Spłaty te pochodziły z przychodów z tytułu innych rozliczeń krajowych oraz nadwyżki bieżącej.
Przyjęta uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Sępólno Krajeńskie upoważniła Burmistrza Sępólna Krajeńskiego do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć do wysokości 1 500 000 zł. Burmistrz w roku 2012 nie korzystał z upoważnienia, ponieważ w okresie sprawozdawczym nie zaciągnięto zobowiązań związanych z realizacją zaplanowanych przedsięwzięć.
W pierwszym półroczu w ramach udzielonego upoważnienia dla Burmistrza, korzystano z kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie przejściowego deficytu w związku z nie przekazaniem przez Urząd Marszałkowski w terminie środków z rozliczenia inwestycji i projektów z lat ubiegłych. Lokowano wolne środki budżetowe na rachunkach bankowych w innym banku niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy w oparciu o procedury prawo zamówień publicznych (najkorzystniejsze oprocentowanie).
Budżet w 2012 roku zamknął się kwotami:
Plan | Wykonanie | % | |
Dochody | 51 899 882,17 | 51 074 927,82 | 98,41 |
w tym: majątkowe | 10 578 221,31 | 10 103 564,03 | 95,51 |
Udział dochodów majątkowych do dochodów ogółem: | 19,78 | ||
Wydatki | 49 699 882,17 | 47 492 172,10 | 95,56 |
w tym: majątkowe | 10 818 840,44 | 9 794 226,67 | 90,53 |
Udział wydatków majątkowych do wydatków ogółem: | 20,62 | ||
Dochody zadania zlecone | 7 044 480,00 | 6 983 415,45 | 99,13 |
Wydatki zadania zlecone | 7 044 480,00 | 6 983 415,45 | 99,13 |
Nadwyżka bieżąca wg planu wynosiła 2 200 000,00zł i wynikała z rozliczenia w 2012 roku dofinansowania budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej ujętej w budżecie 2010 roku.
Wynik finansowy wykonania budżetu za rok 2012 to nadwyżka w wysokości 3 582 755,72 zł. W związku z tym, że spłaty zobowiązań finansowych Gminy w wysokości 1 876 402,00zł pochodziły z przychodów z tytułu innych rozliczeń krajowych w wysokości 738 554,31zł oraz nadwyżki bieżącej w wysokości 2 200 000,00zł, faktyczny wynik finansowy jakim zamknął się rok 2012 wynosił 2 444 908,03zł [tj. 3 582 755,72zł (wynik wykonania budżetu) + 738 554,31zł (przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych z lat ubiegłych) - 1 876 402,00zł (spłaty rat kapitałowych za 2012r.)] jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym wynikająca z rozliczeń z lat ubiegłych, którą planuje się przeznaczyć na spłatę pożyczek i kredytu w 2013 r.
Powstałe środki do dyspozycji są wynikiem nie wykonania części zaplanowanych wydatków zgodnie z załączonym w dalszej części sprawozdania wyjaśnieniem oraz nadwyżki z lat ubiegłych związanej z rozliczeniem w 2012 roku dofinansowania inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji. Przeważająca większość inwestycji została wykonana zgodnie z planem. Nie dokonano przekroczeń zaplanowanych wydatków.
Wszelkie zobowiązania finansowe Gmina realizowała terminowo przy zachowaniu płynności finansowej w ciągu całego roku. Wykazana w sprawozdaniu Rb-28S kwota zobowiązań w wysokości 2 093 563,38 zł dotyczy w całości zobowiązań niewymagalnych i składa się głównie z pochodnych płac płatnych w roku następnym.
Załączniki:
- Dochody:
a) część tabelaryczna wraz z opisową,
b) struktura dochodów,
c) analiza dochodów własnych.
- Wydatki:
a) część tabelaryczna wraz z opisową,
b) struktura wydatków.
- Wykonanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami.
- Wykonanie planu dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań w drodze porozumień z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
- Wykonanie wydatków na programy i projekty realizowane z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy finansach publicznych.
- Dotacje dla jednostek nie należących sektora finansów publicznych.
- Dotacje dla jednostek należących do sektora finansów publicznych.
7a. Zestawienie wykonania planów finansowych instytucji kultury za 2012 rok.
- Wykonanie planu wydatków Funduszu Sołeckiego.
- Przeznaczenie dochodów z tytułu różnych opłat za korzystanie ze środowiska.
- Wykonania przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.
- Analiza długu publicznego i jego spłaty.
- Stopień zaawansowania realizacji programów wieloletnich.
Załącznik Nr 1a do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik1a.pdf
Załącznik Nr 1b do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik1b.pdf
Załącznik Nr 1c do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik1c.pdf
Załącznik Nr 2a do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik2a.pdf
Załącznik Nr 2b do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik2b.pdf
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik3.pdf
Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik4.pdf
Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik5.pdf
Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik6.pdf
Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik7.pdf
Załącznik Nr 7a do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik7a.pdf
Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik8.pdf
Załącznik Nr 9 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik9.pdf
Załącznik Nr 10 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik10.pdf
Załącznik Nr 11 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik11.pdf
Załącznik Nr 12 do Zarządzenia Nr Or.0050.1.26.2013
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 19 marca 2013 r.
Zalacznik12.pdf
Informacja o stanie mienia komunalnego Gminy Sępólno Krajeńskie
na dzień 31.12.2012 r.
Gmina Sępólno Krajeńskie jest właścicielem majątku zwanego mieniem komunalnym. Właściwe zarządzanie tym majątkiem stanowi jedno z wielu źródeł jej dochodów własnych i związane jest ze skutecznym i efektywnym pobieraniem i gromadzeniem tych dochodów.
Sporządzenie informacji o stanie mienia komunalnego gminy nastąpiło w oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.)
Sporządzona informacja o stanie mienia komunalnego Gminy Sępólno Krajeńskie (stan na dzień 31.12.2011 r.) obejmuje zestaw danych o majątku Gminy Sępólno Krajeńskie jaki odnotowano od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku. Dane oparte zostały na faktycznych wielkościach wykazanych w sprawozdaniach finansowych i księgach rachunkowych.
W przedłożonej informacji zastosowano układ obejmujący:
? dane o przysługujących Gminie Sępólno Krajeńskie prawach własności,
? dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych (w tym dane o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach),
? dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w stosunku do danych wykazanych w poprzedniej informacji o stanie mienia komunalnego,
? dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
? inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
W celu sprawnego zarządzania majątkiem gminy, Gmina dokonała jego rozdysponowania między jednostkami organizacyjnymi. W ramach tych jednostek działają jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy.
Szczegółowy podział jednostek organizacyjnych Gminy przedstawia się następująco:
Jednostki budżetowe:
1. Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
2. Placówki oświatowe obejmujące:
- Zespół Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim,
- Zespół Szkół Nr 3 w Sępólnie Krajeńskim,
- Zespół Szkół w Lutowie,
- Zespół Szkół w Wałdowie,
- Szkoła Podstawowa w Zbożu,
- Szkoła Podstawowa w Zalesiu,
- Szkoła Podstawowa w Wiśniewie,
- Gminne Przedszkole Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim,
- Gminne Przedszkole Nr 2 w Sępólnie Krajeńskim,
- Świetlica Terapeutyczna w Sępólnie Krajeńskim.
3. Centrum Sportu i Rekreacji w Sępólnie Krajeńskim,
Instytucje kultury:
- Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim,
- Biblioteka Publiczna im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim
Jednoosobowa Spółka Gminna:
- Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim
- Zakład Transportu i Usług Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim
Zakład Obsługi Oświaty Samorządowej w Sępólnie Krajeńskim
I. Dane dotyczące przysługujących Gminie Sępólno Krajeńskie praw własności oraz zmiany w stanie mienia komunalnego w okresie od 01.01.2012 do 31.12.2012
Wyszczególnienie składników mienia komunalnego wg grup KŚT | Wartość początkowa na dzień 01.01.2012 | Przychody | Rozchody | Wartość końcowa na dzień 31.12.2012 | Dane dotyczące rodzaju praw majątkowych | |||
Prawo własności | Użytkowanie wieczyste | Inne | ||||||
zł | zł | zł | zł | zł | zł | zł | ||
1. | Grupa 0: Grunty w tym grunty pod wodami | 8 475 069,70 | 77 233,82 | 1 492 926,00* | 7 059 377,52 | 7 059 377,52 | 0,00 | 0,00 |
2. | Grupa 1:Budynki i lokale | 23 712 298,66 | 2 537 380,83 | 1 874 872,56 | 24 374 806,93 | 24 374 806,93 | ||
a) | Budynki biurowe | 877 583,96 | 877 583,96 | 877 583,96 | ||||
b) | Budynki mieszkalne | 3 915 912,67 | 110 752,56 | 3 805 160,11 | 3 805 160,11 | |||
c) | Budynki oświaty | 8 614 101,26 | 107 508,17 | 8 721 609,43 | 8 721 609,43 | |||
d) | Budynki kultury | 4 315 245,73 | 2 338 514,10 | 6 653 759,83 | 6 653 759,83 | |||
e) | Budynki służby zdrowia | 1 002 521,59 | 1 002 521,59 | 1 002 521,59 | ||||
f) | Budynki opieka społeczna | 1 506 612,57 | 1 506 612,57 | 1 506 612,57 | ||||
g) | Pozostałe budynki | 3 480 320,88 | 91 358,56 | 1 764 120,00 | 1 807 559,44 | 1 807 559,44 | ||
3. | Grupa 2: Obiekty inżynierii lądowej i wodnej Budowle | 43 096 594,37 | 29 524 913,43 | 13 962 090,30 | 58 659 417,50 | 58 659 417,50 | 0,00 | 0,00 |
a) | Wodociągi, kanalizacje | 27 630 810,44 | 3 958 964,46 | 31 589 774,90 | 31 589 774,90 | |||
b) | Budowle sportowe i rekreacyjne | 3 868 972,27 | 24 512 574,02 | 13 962 090,30 | 14 419 455,99 | 14 419 455,99 | ||
c) | Drogi | 11 024 259,44 | 1 053 374,95 | 12 077 634,39 | 12 077 634,39 | |||
d) | Budowle wodne | 155 618,43 | 155 618,43 | 155 618,43 | ||||
e) | Budowle pozostałe | 416 933,79 | 416 933,79 | 416 933,79 | ||||
4. | Grupa 3: Kotły i maszyny energetyczne | 228 894,02 | 4 309,20 | 233 203,22 | 233 203,22 | 0,00 | 0,00 | |
5. | Grupa 4: Maszyny, urządzenia | 1 674 867,90 | 95 220,09 | 94 895,82 | 1 675 192,17 | 1 675 192,17 | 0,00 | 0,00 |
6. | Grupa 5: Specjalistyczne maszyny, urządzenia | 43 520,07 | 225 731,80 | 269 251,87 | 269 251,87 | 0,00 | 0,00 | |
7. | Grupa 6: Urządzenia techniczne | 521 193,50 | 521 193,50 | 521 193,50 | 0,00 | 0,00 | ||
8. | Grupa 7:Środki transportu | 1 415 183,80 | 152 800,00 | 7 390,00 | 1 560 593,80 | 1 560 593,80 | 0,00 | 0,00 |
9. | Grupa 8: Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie | 304 306,59 | 233 945,94 | 78 523,66 | 459 728,87 | 459 728,87 | 0,00 | 0,00 |
OGÓŁEM: | 79 471 928,61 | 32 851 535,11 | 17 510 698,34 | 94 812 765,38 | 94 812 765,38 | 0,00 | 0,00 |
* zmniejszenie wartości gruntów dot. sprzedaży (kwota 52 504,80 zł) oraz korekty gruntów wykazanych przez ZGK Sp. z.o.o. (grunty będące własnością Gminy otrzymane w użytkowanie wieczyste - 1 440 421,20 zł)
II. Dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych oraz zmiany w ich stanie
1) Udziały w spółkach
Lp. | Nazwa podmiotu | Wartość wykazana w informacji o stanie mienia za 2011 rok | Zwiększenie | Zmniejszenie | Wartość na dzień 31.12.2012 |
1. | Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim | 6 608 000,00 | - | - | 6 608 000,00 |
2. | Zakład Transportu i Usług Sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim | 598 000,00 | - | - | 598 000,00 |
RAZEM: | 7 206 000,00 | 0,00 | 0,00 | 7 206 000,00 |
2) Grunty w użytkowaniu wieczystym - własność Skarbu Państwa
Gmina Sępólno Krajeńskie posiada w użytkowaniu wieczystym grunty o powierzchni 0,5535 ha będące własnością Skarbu Państwa.
III. Dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych
Źródło dochodów | Dochody wykonane w 2011r. | Dochody wykonane w 2012r. | Planowane dochody do uzyskania w 2012 roku |
Przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności | 8 578,90 | 25 091,50 | 15 000,00 |
Sprzedaż nieruchomości gminnych | 634 623,68 | 380 936,09 | 480 000,00 |
Sprzedaż przyłącza energetycznego do nieruchomości gminnych | 7 663,00 | 10 138,00 | - |
RAZEM: | 650 865,58 | 416 165,59 | 495 000,00 |
Uzasadnienie
Realizując zapisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie z wykonania budżetu.
BURMISTRZ |