Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 155

Uchwała nr XXII/187/12 Rady Gminy Gostycyn

z dnia 20 grudnia 2012r.

w sprawie zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591z późn.zm.) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)

Rada Gminy
uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwała określa:

1) szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych przypadających Gminie Gostycyn lub jej jednostkom podległym, mających charakter cywilnoprawny (zwanych dalej należnościami),

2) warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną,

3) organy i osoby uprawnione do udzielania ulg (umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty) w spłacie należności pieniężnych przypadających Gminie Gostycyn mających charakter cywilnoprawny.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) należnościach - rozumie się przez to wymagalną należność pieniężną Gminy Gostycyn lub jednostki podległej Gminie Gostycyn obejmującą należność główną, odsetki od należności głównej jak również należności uboczne (koszty postępowania sądowego, egzekucyjnego i inne) o charakterze cywilnoprawnym,

2) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, który posiada zaległości z tytułu należności cywilnoprawnych,

3) uldze - rozumie się przez to umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnej.

§ 3. 1. Należności pieniężne przypadające Gminie Gostycyn lub jej jednostkom podległym mogą być umarzane z urzędu w całości, jeżeli:

a) dłużnik - osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł;

b) dłużnik - osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

c) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

d) dłużnik - jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji.

2. Umorzenie należności, za które odpowiada więcej niż jeden dłużnik może nastąpić tylko wówczas, gdy przesłanki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.

3. Podjęcie decyzji o umorzeniu należności musi być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże istnienie przynajmniej jednej z przesłanek umorzenia wskazanych w ust. 1.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.

§ 4. 1. Należności pieniężne mogą być, na wniosek dłużnika, w całości lub w części umarzane, ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym.

2. Udzielanie ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie pisemnej poprzez zawarcie porozumienia (ugody) między dłużnikiem a organem lub osobą uprawnioną wskazaną w § 7 niniejszej uchwały.

3. Odmowa udzielenia ulg, o których mowa w ust. 1 następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ lub osobę uprawnioną wskazaną w § 7 niniejszej uchwały.

4. Okres odroczenia terminu spłaty należności nie może być dłuższy niż 12 miesięcy.

5. Okres spłaty należności rozłożonej na raty nie może być dłuższy niż 24 miesiące.

6. Od należności pieniężnej, której termin płatności odroczono lub którą rozłożono na raty nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od dnia zawarcia porozumienia (ugody) do terminu zapłaty.

7. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu wymagalności do dnia zapłaty w przypadku gdy zostanie ustalone, że:

a) dowody, na podstawie których organ lub osoba uprawniona udzieliła ulgi, okazały się fałszywe,

b) dłużnik wprowadził organ lub osobę uprawnioną w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi,

c) dłużnik nie dotrzymał terminu płatności odroczonej spłaty należności pieniężnej bądź terminu płatności którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona spłata należności pieniężnej.

§ 5. 1. Wniosek o udzielenie ulgi dłużnik składa do organu lub osoby uprawnionej wskazanej w § 7 niniejszej uchwały.

2. Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 uchwały, opis aktualnej sytuacji finansowej i okoliczności uzasadniających składany wniosek.

3. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi organ lub osoba uprawniona wymieniona w § 7 uchwały wzywa dłużnika do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie.

4. Nie uzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.

§ 6. 1. Organ wskazany w § 7 niniejszej uchwały może, na wniosek dłużnika prowadzącego działalność gospodarczą, udzielać ulg określonych w niniejszej uchwale, które:

a) nie stanowią pomocy publicznej,

b) stanowią pomoc de minimis w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa Wspólnot Europejskich dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

2. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 lit. b podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 Ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 57, poz. 404 z późn. zm.).

3. Łączna wartość pomocy udzielonej podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. U. UE L z 2006 roku Nr 379 strona 5).

4. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.

§ 7. 1. Uprawnionym do udzielania ulg, o których mowa w niniejszej uchwale jest:

1) Wójt Gminy Gostycyn w przypadku należności przypadających gminie lub jej jednostkom podległym, bez względu na wysokość kwoty należności.

2. Udzielanie ulgi następuje w formie umowy cywilnoprawnej lub jednostronnego pisemnego oświadczenia woli uprawnionego organu.

§ 8. 1. Ulga udzielana dłużnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą stanowi pomoc de minimis i udzielana jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59 poz. 404 z późn. zm.).

2. Dłużnik, o którym mowa w ust. 1 zobowiązany jest do złożenia wraz z wnioskiem:

1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w ciągu roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy otrzymanej w tym okresie, bądź oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy,

2) oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc do minimis lub oświadczenia , że takiej pomocy nie otrzymał.

3. W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiącej pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczalnej pomocy lub z uwagi na niedopełnienie obowiązku określonego w ust.2, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 9. Traci moc uchwała Nr XII/66/07 Rady Gminy Gostycyn z dnia 20 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gostycyn.

§ 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Andrzej Bonna


Uzasadnienie do Uchwały Nr XXII/187/12
Rady Gminy Gostycyn
z dnia 20 grudnia 2012 r.

W związku z wejściem w życie z dniem 01.01.2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) zachodzi konieczność określenia zasad udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przepadających Gminie Gostycyn i jej jednostkom podległym, w oparciu o obowiązujące przepisy.

Dotychczas obowiązująca uchwała Nr XII/66/07 Rady Gminy Gostycyn z dnia 20 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także organów do tego uprawnionych utraci moc obowiązującą.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00