Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 150

Uchwała nr XXII/177/12 Rady Gminy Gostycyn

z dnia 20 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gostycyn

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm. 1) ) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) w związku z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 z późn. zm. 2) ) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Tucholi

Rada Gminy Gostycyn
uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gostycyn, zwany w dalszej części Regulaminem, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gostycyn.

§ 3. Traci moc uchwała Nr ZLVI/249/2006 Rady Gminy Gostycyn z dnia 27 września 2006 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gostycyn " (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z dnia 25 października 2006 r. Nr 133, poz. 1999).

§ 4. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Przewodniczący Rady Gminy


Andrzej Bonna

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173 poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217 poz. 1281, oraz z 2012 poz. 567.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1060 i Nr 224, poz. 1337.


Załącznik do Uchwały Nr XXII/177/12
Rady Gminy Gostycyn
z dnia 20 grudnia 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gostycyn

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, a w szczególności:

1) wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów stałych;

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach Prawa budowlanego;

3) przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji;

4) zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszym regulaminie;

5) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przy jej granicy;

6) selektywnego gromadzenia w wyznaczonych do tego pojemnikach papieru i odpadów wielomateriałowych, metalu, szkła, tworzyw sztucznych, baterii, popiołu oraz odpadów biodegradowalnych (kuchennych i zielonych), wielkogabarytowych i odpadów z remontów;

7) przekazywania odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych w niniejszym regulaminie oraz harmonogramie wywozu odpadów, który przedsiębiorca odbierający odpady ma obowiązek dostarczyć każdej rodzinie z terenu gminy;

8) użytkowania obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska;

9) utrzymywania obiektów i terenów dostępnych publicznie w należytym stanie technicznym i estetycznym;

10) realizację innych obowiązków określonych w niniejszym regulaminie.

2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do wykaszania traw i chwastów na terenie posesji.

3. Zabrania się mycia i napraw pojazdów na drogach i placach publicznych, z wyłączeniem losowych awarii:

1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem:

- niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

- dokonywania tych czynności w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

- mycie dotyczy wyłącznie nadwozia samochodu;

2) naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi w obrębie własnej nieruchomości mogą obejmować jedynie drobne naprawy, związane z bieżącą eksploatacją pojazdu pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.

4. Nie dopuszcza się do gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, gruzu, lodu, gorącego popiołu, odpadów niebezpiecznych itp.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do gromadzenia nieczystości stałych na terenie gminy:

1) atestowane pojemniki o pojemności: 60 l, 110 (120) l, 240 l, 1100 l i kontenerach o pojemności 7 m3 lub więcej, przystosowane do wywozu specjalistycznymi samochodami;

2) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 75 l;

3) pojemniki i worki oznaczone odpowiednimi kolorami dla każdego rodzaju odpadu zbieranego w sposób selektywny;

4) worki na odpady budowlane i rozbiórkowe typu BIG-BAG.

2. Uwzględniając założenie, że jeden mieszkaniec wytwarza nie mniej niż 20 l odpadów komunalnych, ustala się następujące wymagania co do pojemności pojemnika przeznaczonego do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych dla poszczególnych typów zabudowy, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) dla zabudowy domów jednorodzinnych:

a) do 6 osób - 1 pojemnik 110 (120),

b) powyżej 6 osób - 2 pojemniki 110 (120) albo 1 pojemnik 240.

2) dla zabudowy domów wielolokalowych oraz wielolokalowych będących pod wspólnym zarządem (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe):

a) do 6 osób - 1 pojemnik 110 (120),

b) od 6 do 12 osób - 2 pojemniki 110 (120) albo 1 pojemnik 240,

c) od 12 do 16 osób - 2 pojemniki 240,

d) od 17 do 36 osób - 1 pojemnik 1100,

e) od 37 do 72 osób - 2 pojemniki 1100 lub 1 pojemnik KP-7,

f) powyżej 72 osób - co najmniej 3 pojemniki 1100 lub 1 pojemnik KP-7.

3. Właściciel nieruchomości pojemniki/worki na odpady komunalne obowiązany jest wystawić w terminie odbierania tych odpadów przed nieruchomością, w miejscu utwardzonym i umożliwiającym swobodny do nich dojazd.

4. Pojemniki powinny być utrzymane w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym i porządkowym.

5. Wyposażenie dróg, chodników, przystanków i parkingów w kosze uliczne na odpady należy do zarządcy terenu. Kosze uliczne należy rozmieszczać w parkach, zieleńcach itp. - przy ławkach, a przy chodnikach wg potrzeb.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

1. Właściciela, zarządcę, administratora nieruchomości zobowiązuje się do zapewnienia takiej ilości pojemników na odpady, aby zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich odpadów stałych powstałych na nieruchomości z uwzględnieniem postanowień zawartych w rozdziale 2 niniejszego regulaminu.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych zmieszanych odbywać się będzie z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu.

3. Określa się, że średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych i dostarczanych do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych wynosi 300 kg/rok/mieszkańca.

4. Odbiór odpadów gromadzonych selektywnie w pojemnikach typu "dzwon" (lub podobnych) oraz w workach o pojemności 110 l (lub 80 l - szkło) dostarczanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, w następujących kolorach: żółte - do tworzyw sztucznych, niebieskie - do metalu, papieru i tetrapaku (opakowań wielomateriałowych), zielone - do szkła, brązowe - do biodegradowalnych odbywać się będzie:

1) dla zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej - co najmniej raz w miesiącu;

2) dla zabudowy wielorodzinnej będących we wspólnym zarządzie - co najmniej raz w miesiącu.

5. W obiektach zamieszkałych sezonowo (domki letniskowe) opróżnianie pojemników będzie odbywać się z częstotliwością nie mniejszą niż raz na miesiąc, w okresie ich zamieszkiwania.

6. Odpady zielone ulegające biodegradacji należy gromadzić bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której one powstały lub dostarczać bezpośrednio do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

7. Dopuszcza się składowanie odpadów biodegradowalnych (chwasty, liście, skoszona trawa, gałęzie drzew, krzewów, odpady kuchenne) w kompostownikach założonych na terenie posesji w celu uzyskania kompostu na potrzeby własne (do ogrodu) w warunkach nie stwarzających uciążliwości dla użytkowników terenów sąsiednich.

8. Dopuszcza się spalanie w instalacjach grzewczych budynków odpadów z drewna (trociny, wióry, ścinki), a także korek i korę oraz papier i tekturę, niezawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii itp. o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.

9. Umożliwia się mieszkańcom gminy Gostycyn indywidualny dowóz mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, popiołu, chemikaliów, przedterminowych leków, akumulatorów, świetlówek, opon, odpadów ulegających biodegradacji, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii, odpadów budowlanych i rozbiórkowych do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w terminach i godzinach jego otwarcia, z zastrzeżeniem, że odpady budowlane i rozbiórkowe to wyłącznie te odpady, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych prac remontowych, nie wymagających zezwoleń.

10. Zużyte baterie można także umieszczać w przeznaczonych do tego celu oznakowanych pojemnikach znajdujących się w szkołach, urzędach publicznych, sklepach ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym

11. Przeterminowane leki można także umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w aptekach.

12. Właściciel nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy może zamówić odrębną usługę u przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne na odbiór odpadów komunalnych w zwiększonej ilości lub częstotliwości niż tej określonej w uchwale. Usługa taka jest odrębnie płatna i nie jest objęta opłatą wnoszoną do gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

13. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych (miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, urzędy, placówki oświatowe itd.) zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w odrębny pojemnik na odpady komunalne.

14. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są do zapewnienia urządzeń sanitarnych i koszy na odpady w trakcie trwania tych imprez oraz ich uprzątnięcia bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

15. Podczas spływów, obozów wędrownych itp. form aktywności turystycznej dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych niesegregowanych stałych w czarnych i oznakowanych workach oraz ich odbiór przez uprawnione podmioty z wyznaczonych (lub uzgodnionych indywidualnie) punktów.

16. Wykonawca robót budowlanych zobowiązany jest posiadać i eksploatować na każdej budowie min. 1 pojemnik do gromadzenia odpadów komunalnych, a częstotliwość wywozu pojemników nie może być mniejsza niż 1 raz na miesiąc.

17. Zabrania się wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości niezamieszkałych do koszy ulicznych lub pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych dla nieruchomości zamieszkałych.

18. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości, w szczególności:

1) pozbywania się nieczystości ciekłych co najmniej raz na kwartał, a w obiektach zamieszkałych sezonowo (domki letniskowe) minimum jeden raz w sezonie w okresie ich zamieszkiwania,

2) opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów ściekowych na podstawie umowy podpisanej przez właściciela nieruchomości z uprawnionym podmiotem,

3) opróżniania zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów ściekowych z częstotliwością wynikającą z instrukcji ich eksploatacji.

19. Wykonawca robót budowlanych zobowiązany jest posiadać i eksploatować na każdej budowie min. 1 kabinę chemiczną WC.

20. Zabrania się odprowadzać nieczystości płynne do kanalizacji deszczowych, melioracyjnych, rowów otwartych itp. oraz wylewać fekalia na pola.

21. W przypadku istnienia kanalizacji sanitarnej, właściciele nieruchomości zobowiązani są podłączyć do niej swoją nieruchomość (lub przełączyć) oraz zlikwidować szambo w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia budowy kanalizacji.

22. Gmina będzie informowała mieszkańców w lokalnej prasie o rozpoczęciu i zakończeniu, oraz trasie nowobudowanych kanalizacji sanitarnych.

Rozdział 4.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i zwierzęta gospodarskie

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

3. Za wszystkie szkody wyrządzone przez zwierzę odpowiada jego właściciel.

4. Nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier, zabaw i sportu, piaskownic dla dzieci, plaż i innych terenów użyteczności publicznej (nie dotyczy psów przewodników osób niewidomych).

5. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

6. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Gostycyn w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gostycyn".

7. Zobowiązuje się do systematycznego szczepienia przeciwko wściekliźnie psów w wieku powyżej 3 miesięcy.

8. Zwierzęta gospodarskie winny być odpowiednio zabezpieczone przed możliwością samowolnego opuszczenia nieruchomości. Zwolnienie przez właściciel nieruchomości zwierzęcia z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce tylko w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez zwierze i wykluczający dostęp osób trzecich, oraz odpowiedniego oznakowania tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem o występowaniu zwierzęcia, zawieszoną bezpośrednio przy wejściu na posesję.

9. Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych podczas sezonu letniego mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

10. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane lub opiekunowie zwierząt, zobowiązani są do stałego dozoru nad zwierzętami poprzez:

1) prowadzenie zwierzęcia (w tym psów) na uwięzi, a psów wykazujących agresywność i ras psów uznanych w odrębnych przepisach za agresywne dodatkowo w kagańcu;

2) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, parkach, terenach zielonych i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku; nie dotyczy osób niewidomych i niedowidzących, których przewodnikiem jest pies. Nieczystości umieszczone w opakowaniach ulegających biodegradacji mogą być deponowane w pojemnikach na odpady komunalne.

Rozdział 5.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

1. Utrzymanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej musi odbywać się w warunkach nie pogarszających warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia i nie może powodować zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody i innych uciążliwości oraz musi być ograniczona do obszaru nieruchomości na której jest prowadzona.

2. Zwierzęta gospodarskie (w tym również psy) nie powinny stwarzać zagrożenia, bądź być uciążliwymi dla użytkowników placów zabaw, boisk, terenów rekreacyjnych itp. i innych terenów użyteczności publicznej np. plaż.

Rozdział 6.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej prowadzenia

1. Właściciele nieruchomości i zarządcy zobowiązani są do przeprowadzania, okresowej deratyzacji miejsc i pomieszczeń, a w szczególności takich jak budynki wielorodzinne, obiekty użyteczności publicznej oraz nieruchomości, na których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich, w miarę potrzeb.

2. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości na terenie gminy do przeprowadzania deratyzacji w przypadku stwierdzenia występowania gryzoni nie rzadziej jednak niż:

1) raz na pół roku w obiektach zbiorowego żywienia oraz w sklepach i hurtowniach przechowujących żywność

2) raz na kwartał w punktach zbiorczych odpadów stałych.

3) Obowiązek, o którym mowa w ust 1 w budynkach mieszkaniowych jednorodzinnych przeprowadza się, w miarę potrzeb.

4) W przypadku wystąpienia nadmiernej populacji gryzoni, stwarzających zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez stosowne zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

5) Deratyzacja odbywa się na koszt właściciela nieruchomości.

Rozdział 7.
Inne wymagania wynikajace z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2023

1. Gmina Gostycyn znajduje się w Regionie 1 (Tucholsko-Grudziądzkim) Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi w województwie kujawsko-pomorskim z łączną liczbą mieszkańców ponad 324 000.

2. W Regionie 1 (Tucholsko-Grudziądzkim) zgodnie z zapisami Planu Gospodarki Odpadami znajdują się następujące Regionalne Instalacje Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) lub ubiegające się o status instalacji regionalnych:

1) BLADOWO gm. Tuchola m. Bladowo, w zarządzie Przedsiębiorstwa Komunalnego w Tucholi SP. z o.o. ul. Świecka 68, 89-500 Tuchola dla której instalacjami zastępczymi, w przypadku awarii RIPOK lub niemożliwości przyjmowania odpadów z innych przyczyn są: SULNÓWKO gm. Świecie, ZAKURZEWO gm. Grudziądz.

2) SULNÓWKO gm. Świecie, w zarządzie Przedsiębiorstwa Unieszkodliwiania Odpadów "EKO-Wisła" Sp. z o.o. Sulnówko 74, 86-100 Świecie dla której instalacjami zastępczymi, w przypadku awarii RIPOK lub niemożliwości przyjmowania odpadów z innych przyczyn są: ZAKURZEWO gm. Grudziądz, BLADOWO gm. Tuchola.

3) ZAKURZEWO gm. Grudziądz w zarządzie Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia Sp. z o.o., ul Mickiewicza 28/30, 86-300 Grudziądz dla której instalacjami zastępczymi, w przypadku awarii RIPOK lub niemożliwości przyjmowania odpadów z innych przyczyn są: SULNÓWKO gm. Świecie, BLADOWO gm. Tuchola.

3. Szczegółowy zakres i zasady funkcjonowania poszczególnych instalacji do czasu rozbudowy, jaki i plany rozbudowy oraz inne szczegóły dotyczące instalacji regionalnych i gospodarki odpadami komunalnymi przedstawia Plan Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2023.

4. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczenia ilości odpadów komunalnych poprzez:

1) świadomy wybór produktów pod kątem ilości i zawartości;

2) wielokrotne używanie produktów i opakowań;

3) stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;

4) unikanie produktów, nie nadających się do recyklingu, kompostowania;

5) unikanie produktów "nadmiernie" opakowanych;

6) zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie na terenie nieruchomości.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

1. Kontrole i egzekwowanie postanowień niniejszego Regulaminu sprawują osoby lub jednostki (m.in. Straż Gminna) powołane przez Wójta Gminy Gostycyn.

2. Każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwienia wstępu na teren posesji osobom, o których mowa w ust. 1 w celu przeprowadzenia kontroli.

3. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów niniejszego Regulaminu stosowane będą środki egzekucyjne określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych przepisach szczegółowych.


Uzasadnienie do Uchwały Nr XXII/177/12
Rady Gminy Gostycyn
z dnia 20 grudnia 2012 r.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897 z późniejszymi zmianami) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Gminy Gostycyn nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Regulamin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Znowelizowana ustawa wymaga także, aby rada gminy wskazała w regulaminie inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. W wykonaniu tego postanowienia wymagania określono w § 17 Regulaminu. W Planie Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2023 nie określono innych, szczególnych wymagań w stosunku do mieszkańców gminy, poza określonymi w Regulaminie.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00