Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 87

Uchwała nr XVI/209/2012 Rady Gminy Dobrcz

z dnia 21 grudnia 2012r.

w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Kotomierz

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675; z 2011r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887, z 2012r. poz. 567) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwalić statut Sołectwa Kotomierz stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr V/46/2007 Rady Gminy Dobrcz z dnia 30 marca 2007 r. (Dz. Urz. Woj.Kujawsko-Pomorskiego Nr 55 poz. 876)

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Halina Pietrzak


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVI/209/2012
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 21 grudnia 2012 r.

Statut Sołectwa Kotomierz

§ 1. W skład sołectwa Kotomierz wchodzi wieś Kotomierz i część wsi Sienno ( działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynkow numerami: 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159/1, 159/2, 160, 161 162, 163, 164, 165, 166, 55/7, 55/8, 55/9, 55/10, 55/49, 55/50, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 37/4, 37/5, 37/6, 37/14, 37/15 - załącznik Nr 2 do Uchwały).

§ 2. Sołectwo położone w Gminie Dobrcz obejmuje obszar 880 ha.

§ 3. Położenie sołectwa w gminie określa mapa sytuacyjna.

infoRgrafika

Organy sołectwa i zakres ich działania

§ 4. 1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy.

2. Organami sołectwa są:

1) zebrania wiejskie - jako organ uchwałodawczy;.

2) sołtys - jako organ wykonawczy.

§ 5. 1. Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy istotne dla mieszkańców sołectw nie zastrzeżone przepisami prawa na rzecz innych organów.

2. Mieszkańcy sołectwa obowiązani są wykonywać uchwały zebrania wiejskiego.

3. Do zebrania wiejskiego należy w szczególności:

1) uchwalanie najpóźniej do 30 września każdego roku planu wydatków środków wydzielonych dla sołectwa w budżecie gminy;

2) wybór i odwołanie sołtysa oraz rady sołeckiej;

3) rozpatrywanie corocznego sprawozdania sołtysa z jego działalności;

4) wyrażania opinii w przypadkach przewidzianych przepisami prawa.

§ 6. Do obowiązków sołtysa należy:

1. Reprezentowanie sołectwa na zewnątrz.

2. Organizowanie i koordynowanie inicjatyw społecznych mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców w szczególności w dziedzinie ochrony środowiska, bezpieczeństwa, kultury i sportu.

3. Prowadzenie biura sołeckiego i dokumentacji sołeckiej.

4. Zwoływanie i prowadzenie obrad rady sołeckiej.

5. Zwoływanie i organizowanie przynajmniej raz w roku zebrania wiejskiego oraz w tym celu:

- rozwieszanie ogłoszenia o zebraniu w takim miejscu i terminie aby zapewnić jak najszerszy udział mieszkańców,

- poza ogłoszeniami sołtys może korzystać z innych sposobów zawiadamiania mieszkańców jak np. poprzez przekazywanie ogłoszeń o zebraniu z jednego zabudowania do drugiego tzw. kurenda.

6. Realizowanie uchwał rady gminy dotyczących sołectwa, a także umożliwianie zapoznania się z uchwałami rady gminy mieszkańców sołectwa.

7. Na wniosek organu wykonawczego gminy lub zainteresowanego mieszkańca opiniowanie wniosków mieszkańców o udzielenie ulgi, umorzeń podatkowych i innych świadczeń.

8. Dokonywanie w drodze inkasa poboru podatków i opłat lokalnych w zakresie ustalonym przez radę gminy.

9. Wywieszanie na tablicy ogłoszeń zawiadomień o terminie, miejscu i tematyce posiedzeń komisji rady i sesji rady oraz uczestnictwo w pracach rady gminy.

10. Przynajmniej raz w roku składanie na zebraniu wiejskim sprawozdania ze swej działalności.

11. Czuwanie nad stanem mienia gminnego znajdującego się w obrębie sołectwa i zgłaszanie przypadków jego uszkodzenia i dewastacji organom gminy.

12. Współpracowanie z organami gminy, jej jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi organami administracji publicznej.

13. Przekazywanie swojemu następcy dokumentacji sołeckiej w ciągu 7 dni od dnia wyboru nowego sołtysa.

14. Wykonywanie powierzonych jemu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej oraz wydatkowania środków z funduszu sołeckiego.

Rada Sołecka

§ 7. 1. Rada sołecka jest organem opiniodawczo-doradczym oraz wspomagającym działalność sołtysa w prowadzeniu i załatwiania spraw sołectwa.

2. W skład rady sołeckiej wchodzi 5 członków.

3. Posiedzenia rady sołeckiej są jawne.

4. Do kompetencji rady sołeckiej należy w szczególności:

a) inicjowanie i prowadzenie na terenie sołectwa prac możliwych do wykonania przy współudziale mieszkańców.

b) wspomaganie sołtysa w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,

c) przygotowanie wraz z sołtysem projektu podziału środków pochodzących z funduszu sołeckiego.

Zasady zwoływania zebrania wiejskiego i jego przebieg

§ 8. 1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy lub na wniosek:

- 10% mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania,

- rady sołeckiej,

- rady gminy,

2. Prawo zwołania zebrania wiejskiego przysługuje również wójtowi gminy.

§ 9. 1. O terminie i miejscu zebrania wiejskiego mieszkańcy powinni być powiadomieni przez sołtysa na 7 dni przed terminem.

2. Zebranie wiejskie jest jawne.

§ 10. 1. Zebranie może podejmować prawomocne uchwały gdy uczestniczy w nim co najmniej 5 % mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze w rozumieniu przepisów ordynacji wyborczej do rad gmin.

2. Po upływie 15 min. od wyznaczonego terminu rozpoczęcia zebrania, zebranie jest prawomocne do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 3 % uprawnionych mieszkańców.

3. Liczbę mieszkańców uprawnionych do głosowania ogłasza wójt gminy na podstawie rejestru wyborców.

§ 11. 1. Zebranie wiejskie otwiera sołtys.

2. Zebraniu przewodniczy osoba wskazana przez zebranie wiejskie.

3. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym za wyjątkiem przypadków przewidzianych w niniejszym statucie.

4. Porządek obrad przedstawia przewodniczący zebrania a o jego przyjęciu rozstrzyga zebranie wiejskie.

5. Przewodniczący zebrania realizuje porządek obrad i udziela głosu w dyskusji wg kolejności zgłoszeń.

6. Przewodniczący zebrania przeciwdziała próbom naruszania ładu i porządku publicznego w trakcie zebrania wiejskiego.

§ 12. 1. Zebranie jest protokółowane przez pracownika urzędu gminy lub członka rady sołeckiej za zgodą zebrania.

2. Protokół z zebrania musi zawierać:

1) oznaczenie miejsca i terminu zebrania;

2) stwierdzenie możliwości podejmowania prawomocnych uchwał;

3) porządek obrad;

4) treść podejmowanych uchwał i przebieg dyskusji;

5) podpis protokólanta i prowadzącego zebranie;

6) listę obecności oraz ewentualne załączniki.

3. Kopię protokółu z zebrania wiejskiego dostarcza się do urzędu gminy w ciągu 10 dni od dnia zebrania.

Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej

§ 13. 1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej przeprowadza się w ciągu 6 miesięcy licząc od dnia wyborów do rady gminy. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej (zebranie wyborcze) zwołuje wójt gminy.

2. Zawiadomienie o zwołaniu zebrania wyborczego sołtys podaje do wiadomości mieszkańców na 7 dni przed terminem zebrania w sposób umożliwiający udział wszystkich mieszkańców sołectwa.

§ 14. 1. Przewodniczącego zebrania wyborczego wybiera zebranie wiejskie.

2. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej spełnione muszą być warunki określone w § 10 niniejszego statutu.

3. W pierwszej kolejności dokonuje się wyboru sołtysa a następnie przeprowadza się wybory rady sołeckiej.

4. Wybory sołtysa i rady sołeckiej przeprowadza się w sposób zapewniający tajność głosowania.

5. Liczba kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej jest nieograniczona.

6. Kandydatów może zgłosić każdy mieszkaniec sołectwa spośród osób posiadających bierne prawo wyborcze do rady gminy.

7. Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.

§ 15. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie od 3 do 5-ciu osób wybrana spośród uczestników zebrania.

2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.

3. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

a) wybór swego przewodniczącego,

b) przygotowanie, sprawdzenie i wydanie kart do głosowania,

c) poinformowanie o sposobie głosowania,

d) przeprowadzenie głosowania i czuwanie nad jego prawidłowością,

e) ustalenie wyników głosowania,

f) sporządzenie i odczytanie protokółu o wynikach wyborów.

4. Protokół podpisują członkowie komisji skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania wyborczego.

§ 16. 1. Uprawnieni głosują za pomocą kart do głosowania opatrzonych pieczęcią okrągłą rady gminy.

2. Nieważne są głosy na kartach:

a) innych niż określone ust. 1,

b) całkowicie przedartych,

c) na których pozostawiono nieskreślone więcej niż jedno nazwisko kandydata w przypadku wyborów sołtysa,

d) na których pozostawiono więcej nieskreślonych nazwisk kandydatów niż miejsc do obsadzenia w przypadku wyborów do rady sołeckiej.

e) skreślenie nazwiska kandydata na karcie do głosowania jest głosem "przeciw" a pozostawienie bez skreślenia głosem "za".

§ 17. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się tego z kandydatów, który w pierwszej turze wyborów uzyskał bezwzględną większość ważnie oddanych głosów lub w drugiej turze uzyskał bezwzględną większość ważnie oddanych głosów. W drugiej turze głosowania bierze udział dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów.

2. Za wybranych do rady sołeckiej uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów w kolejności , aż do wyczerpania miejsc do obsadzenia w radzie.

3. Jeżeli liczba głosów za dwoma lub więcej kandydatami jest równa a liczba kandydatów przewyższa liczbę miejsc do obsadzenia, przewodniczący zebrania zarządza dodatkowe głosowanie obejmujące tylko tych kandydatów, na których oddano równą liczbę głosów.

4. W przypadku zgłoszenia się do wyborów na sołtysa jednego kandydata za wybranego uważa się go jeżeli uzyska większość głosów "za" niż "przeciw".

5. W przypadku zgłoszenia kandydatów do wyborów do rady sołeckiej w ilości równej (lub mniejszej) ilość miejsc do obsadzenia za wybranych uważa się tych kandydatów którzy uzyskali więcej głosów "za" niż "przeciw".

6. W przypadku głosowań nierozstrzygniętych opisanych w ust.1-4 powtarza się je do chwili uzyskania rozstrzygnięcia.

§ 18. 1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa do chwili wyboru nowego sołtysa i rady sołeckiej.

2. Przed upływem kadencji mandat sołtysa lub członka rady sołeckiej wygasa w przypadku:

a) zgonu,

b) pisemnej rezygnacji,

c) odwołania przez zebranie wiejskie.

3. W przypadkach opisanych w ust. 2 do czasu wyborów przedterminowych obowiązki sołtysa pełni mieszkaniec sołectwa wyznaczony przez wójta gminy.

§ 19. 1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez nie odwołani przed upływem kadencji w szczególności jeżeli:

a) nie wykonują swych obowiązków,

b) naruszają postanowienia niniejszego statutu lub uchwał zebrania wiejskiego,

c) dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii mieszkańców sołectwa,

d) zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

2. Głosowanie nad odwołaniem przeprowadza się na pisemny wniosek zawierający uzasadnienie i podpisany przez 1/10 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

3. Głosowanie nad wnioskiem o odwołanie musi być poprzedzone wysłuchaniem osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.

4. Głosowanie nad wnioskiem, o którym mowa w ust. 3 przeprowadza się w sposób zapewniający tajność i stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji skrutacyjnej.

5. Wybory w celu uzupełnienie rady sołeckiej, wybrania nowego składu rady sołeckiej lub sołtysa przed upływem kadencji przeprowadza się w trybie określonym w niniejszym rozdziale w ciągu 2 miesięcy od dnia odwołania poprzedniego członka rady sołeckiej lub sołtysa.

Majątek sołectwa i jego finanse

§ 20. 1. Sołectwo dysponuje mieniem przekazanym do dyspozycji na podstawie odrębnych uchwał rady gminy.

2. Poza majątkiem określonym w ust. 1 sołectwo korzysta ze środków finansowych przewidzianych w budżecie gminy na dany rok.

3. Sposób naliczania środków określa ustawa o funduszu sołeckim.

4. Zebranie wiejskie w trybie uchwały ustala ostateczny podział środków wydzielonych oraz określa ich przeznaczenie na poszczególne zadania.

Komisja rewizyjna

§ 21. 1. Zebranie wiejskie może powołać trzyosobową komisję rewizyjną i ustalić dla niej regulamin.

2. Przewodniczącego komisja wybiera ze swego grona.

3. Do wyboru członków komisji rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy o wyborze rady sołeckiej.

§ 22. Komisja rewizyjna przystępuje do pracy wyłącznie na zlecenie zebrania wiejskiego.

Nadzór nad działalnością sołectwa

§ 23. Kontrolę nad działalnością finansową organów sołectwa sprawuje komisja rewizyjna rady gminy i skarbnik gminy.

§ 24. Nadzór nad działaniem organów sołectwa pod względem zgodności z prawem sprawuje wójt i rada gminy.

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XVI/209/2012
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 21 grudnia 2012 r.
Zalacznik2.PDF

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00