Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2013 poz. 83

Uchwała nr XVI/202/2012 Rady Gminy Dobrcz

z dnia 21 grudnia 2012r.

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dobrcz

Na podstawieart. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012r. poz. 567) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy, Rada Gminy Dobrcz uchwala, co następuje :

§ 1. Uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrcz" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dobrcz.

§ 3. Traci moc uchwała Nr IV/23/2011 Rady Gminy Dobrcz z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu czystości i porządku na terenie Gminy Dobrcz (Dz. Urz. Województwa Kujawsko - Pomorskiego Nr 196, poz. 1803).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVI/202/2012
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 21 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY DOBRCZ

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania porządku i czystości, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrcz.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) papier i tekturę oraz opakowania z papieru i tektury;

2) metale oraz opakowania z metali;

3) tworzywa sztuczne oraz opakowania z tworzyw sztucznych;

4) opakowania ze szkła;

5) opakowania wielomateriałowe;

6) odpady zielone;

7) odpady budowlane i rozbiórkowe;

8) przeterminowane leki i chemikalia;

9) zużyte baterie i akumulatory;

10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

11) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

12) zużyte opony;

13) tekstylia i odzież;

14) popiół.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są także do:

1) sprzątania terenu nieruchomości i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i odpadów komunalnych,

zamiatania terenów utwardzonych, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń,

2) utrzymywania drzew i krzewów w stanie zapobiegającym wyrządzaniu szkód, poprzez pielęgnowanie zieleni niskiej i wysokiej istniejącej na terenie nieruchomości, zwłaszcza poprzez prowadzenie zabiegów agrotechnicznych, zapobieganie rozwojowi chorób i szkodników inwazyjnych.

3) podłączenia nieruchomości do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej najpóźniej w terminie do 6 miesięcy od dnia oddania jej do eksploatacji , a w przypadku braku sieci do wyposażenia nieruchomości w szczelne zbiorniki bezodpływowe, zapewniające bezpieczne gromadzenie odpadów ciekłych. Zwolnieni z tego obowiązku są właściciele nieruchomości posiadających lokalne oczyszczalnie ścieków komunalnych. W razie podejrzenia o nieszczelność zbiornika bezodpływowego, bądź podejrzenia o podłączenie kanalizacji sanitarnej nieruchomości do sieci deszczowej lub melioracyjnej, właściwy organ może zobowiązać właściciela nieruchomości do jej udostępnienia w celu przeprowadzenia kontroli,

4) likwidacji śliskości chodników położonych wzdłuż nieruchomości poprzez posypywanie piaskiem, który należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania,

5) usuwania innych zanieczyszczeń z wydzielonej części drogi publicznej przeznaczonej dla ruchu pieszego (chodnika) położonej bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

6) usuwania sopli lodu, nawisów śniegu z dachów i gzymsów w budynkach niezwłocznie po ich powstawaniu,

7) utrzymywania obiektów budowlanych sąsiadujących bezpośrednio z chodnikiem lub drogą publiczną w stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo dla ruchu pieszego i kołowego,

8) usuwania gałęzi drzew i krzewów zwieszających się nad chodnikami lub zawężających ciągi komunikacyjne i utrudniających funkcjonalne wykorzystanie przejść lub zagrażających życiu i zdrowiu.

9) usuwania rosnących na nieruchomości chwastów,

10) oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy numerem porządkowym o estetycznym wyglądzie,

11) utrzymywania odłogowanych nieruchomości rolniczych poprzez co najmniej dwukrotne koszenie,

3.2 Jeżeli na nieruchomości prowadzone są roboty budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), utrzymanie czystości i porządku na terenie budowy należy do kierownika budowy.

3.3 Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości stałych.

§ 4. 1. Zabrania się mycia i napraw pojazdów na drogach i placach publicznych, terenach zieleni oraz nad brzegami rzek i jezior.

2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz bez użycia detergentów, szamponów i innych środków chemicznych;

3) iż mycie dotyczy nadwozia samochodu.

3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;

2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw;

3) iż naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

§ 5. Na terenie nieruchomości zabrania się :

1) wrzucania do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych: śniegu, lodu, gorących popiołów, żużli oraz substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, odpadów przemysłowych, medycznych, weterynaryjnych i gruzu

2) zbierania odpadów poza pojemnikami do tego przeznaczonymi.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymaniaw odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. 1. Ustala się następujące rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) pojemniki o pojemności: 60l, 80 l, 110 l, 120 l, 140 l, 240 l, 660 l, 1100 l;

2) kontenery o pojemności: od 5 m3 do 10 m3;

3) worki o pojemności od 60 do 120 l;

4) kosze uliczne o pojemności od 60 do 80 l.

2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zbierać niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące tygodniowe wielkości wytwarzania odpadów:

1) 25 litrów na jednego mieszkańca;

2) 3 litry na każdego pracownika i ucznia przebywającego na terenie szkoły wszelkiego typu, przedszkola;

3) 5 litrów na jedno łóżko w hotelach;

4) 5 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne w lokalach gastronomicznych;

5) 5 litrów na jednego pracownika w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, placach budowy, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, obiektach użyteczności publicznej z wyłączeniem obiektów wymienionych w pkt 2-4;

6) 5 litrów na jednego pracownika w stacjonarnych punktach handlowych zlokalizowanych poza budynkami typu kiosk, kwiaciarnie;

7) 2 litry na jedno miejsce pochówku, przy czym w okresie Wszystkich Świętych należy ustawić dodatkowy pojemnik lub pojemniki.

3. Każda nieruchomość powinna być wyposażona, w co najmniej jeden pojemnik o pojemności 60 l na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne. Pojemnik powinien być estetyczny, szczelny, zamykany, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej oraz odpowiadający obowiązującym normom.

4. W przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, wymienionych w § 2 pkt 1-5 dopuszcza się zmniejszenie pojemności, o której mowa w ust. 2 pkt 1 o 10 litrów.

5. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 pkt 1-6 zbierane są w estetycznych i szczelnych pojemnikach o minimalnej pojemności 60 litrów, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi odbiorami.

6. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się oznakowania kolorystyczne pojemników:

1) kolor żółty - papier i tektura, opakowania z papieru i tektury, tworzywa sztuczne i opakowania z tworzyw sztucznych, metale i opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe;

2) kolor zielony - opakowania ze szkła;

3) kolor brązowy - odpady zielone.

7. Właściciel nieruchomości obowiązany jest zbierać odpady budowlane i rozbiórkowe w pojemnikach przeznaczonych do zbiórki selektywnej.

8. Właściciel nieruchomości obowiązany jest zbierać popiół w pojemnikach przeznaczonych do zbiórki selektywnej.

9. Dopuszcza się stosowanie worków trwale zawiązanych, w kolorach odpowiadających kolorom pojemników, do odpadów zbieranych selektywnie, o których mowa w § 2 pkt 1-6 oraz stosowanie worków trwale zawiązanych do odpadów zbieranych selektywnie, o których mowa w § 2 pkt 7 i pkt 14.

10. Dopuszcza się, aby odpady zielone zbierać i gromadzić w przydomowych kompostownikach. Kompostowanie odpadów nie może stanowić uciążliwości dla innych osób. Fakt posiadania kompostownika należy zgłosić na piśmie do Urzędu Gminy w Dobrcz.

§ 7. 1. Na drogach publicznych odpady gromadzi się w koszach ulicznych o pojemności 60 l lub 80

2. Kosze uliczne na odpady powinny być ustawione w rejonach intensywnego ruchu pieszego.

§ 8. 1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych oraz kosze uliczne utrzymuje się w należytym stanie sanitarnym poprzez poddanie ich czyszczeniu i dezynfekcji.

2. W celu utrzymania pojemników, kontenerów lub koszy ulicznych w odpowiednim stanie technicznym nie należy do nich wrzucać: śniegu, lodu, gruzu, gorących popiołów, żużli, szlamów oraz substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, odpadów przemysłowych, medycznych, weterynaryjnych, a także odpadów z działalności gospodarczej.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9. 1. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych:

1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych:

a) z obszarów zabudowy budynkami jednorodzinnymi i wielolokalowymi do siedmiu lokali włącznie - nie rzadziej, niż co 14 dni;

b) z obszarów zabudowy budynkami wielolokalowymi powyżej siedmiu lokali - nie rzadziej, niż co 7 dni;

c) z terenów ogródków działkowych - nie rzadziej, niż co 14 dni;

d) z terenów cmentarzy - nie rzadziej, niż jeden raz w miesiącu.

2) zebranych selektywnie:

a) papier, tekturę, opakowania z papieru i tektury, metale, opakowania z metali, tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła oraz opakowania wielomateriałowe - nie rzadziej, niż jeden raz w miesiącu.

2. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się z terenów nieruchomości odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych:

1) odpady zielone - do przydomowego kompostownika lub do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w godzinach ich pracy;

2) ) przeterminowane leki - do aptek i punktów aptecznych oraz do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w godzinach ich pracy;

3) chemikalia - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w godzinach ich pracy;

4) zużyte baterie i akumulatory - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz oraz gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, ustawionych na terenie: placówek oświatowych i kulturalno - oświatowych i Urzędu Gminy - w godzinach ich pracy;

5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w godzinach ich pracy lub przekazywać jednostce posiadającej stosowne zezwolenie na odbiór odpadów - jeden raz w roku według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem przez Urząd Gminy w Dobrczu.

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w godzinach ich pracy lub przekazywać jednostce posiadającej stosowne zezwolenie na odbiór odpadów - jeden raz w roku według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem przez Urząd Gminy w Dobrczu;

7) odpady budowlane i rozbiórkowe:

a) wymienione w § 10 ust. 2 pkt 10 lit. a - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz- w godzinach ich pracy;

b) wymienione w § 10 ust. 2 pkt 10 lit. b - w dniach dostarczenia pojemnika zamówionego u przedsiębiorcy odbierającego odpady.

8) popiół - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz w godzinach ich pracy;

9) zużyte opony - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz w godzinach ich pracy;

10) tekstylia i odzież - do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz w godzinach ich pracy.

§ 10. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się przez właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy zbierać w pojemnikach, zachowując wymagania, o których mowa w § 6 ust. 1 - 4, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odpowiadającemu za ich odbieranie;

2) papier i tekturę, opakowania z papieru i tektury, tworzywa sztuczne i opakowania z tworzyw sztucznych, metale i opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe należy:

a) zbierać w pojemnikach, zachowując wymagania, o których mowa w § 6 ust. 5, a w terminach odbioru udostępnić przedsiębiorcy odpowiadającemu za ich odbieranie lub

b) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz.

3) opakowania ze szkła należy:

a) zbierać w pojemnikach, zachowując wymagania, o których mowa w § 6 ust. 5, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odpowiadającemu za ich odbieranie lub

b) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz.

4) odpady zielone (takie jak: trawy, liście, resztki roślin) należy:

a) gromadzić w przydomowych kompostownikach lub

b) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz;

5) przeterminowane leki należy:

a) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w aptekach i punktach aptecznych lub

b) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz;

6) chemikalia należy przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz;

7) zużyte baterie i akumulatory należy:

a) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, ustawionych na terenie: placówek oświatowych i kulturalno - oświatowych oraz Urzędu Gminy lub

b) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz.

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:

a) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz lub

b) przekazywać jednostce posiadającej stosowne zezwolenie na odbiór odpadów w terminach odbioru tych odpadów.

9) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy:

a) przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz lub

b) przekazywać jednostce posiadającej stosowne zezwolenie na odbiór odpadów w terminach odbioru tych odpadów.

10) odpady budowlane i rozbiórkowe:

a) pochodzące z prowadzenia drobnych prac niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru budowy lub wykonania robót, należy przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz - w ilości nie przekraczającej 0,3 m3 /rok z gospodarstwa domowego;

b) inne niż wymienione w lit. a) na dodatkowe zamówienie ich odbioru u przedsiębiorcy posiadającego stosowne zezwolenie na ich odbiór.

11) popiół należy przekazywać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz;

12) zużyte opony pochodzące z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony należy przekazać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz;

13) tekstylia i odzież należy przekazać do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie Gminy Dobrcz.

§ 11. 1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych, zobowiązany jest do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do jego przepełnienia się, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, zobowiązany jest do pozbywania się osadów z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do jej przepełnienia się, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, nie rzadziej niż raz na 2 lata.

§ 12. 1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

2. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego jednostki wywozowej.

3. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 13. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczania ilości powstawania odpadów komunalnych poprzez:

1. świadomy wybór produktów pod kątem ilości i zawartości;

2. wielokrotne używanie produktów i opakowań;

3. stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;

4. unikanie produktów, które z pewnością trafią na składowisko, czyli nienadających się do recyklingu, kompostowania;

5. unikanie produktów "nadmiernie" opakowanych;

6. zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie na terenie nieruchomości.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 14. Właściciele i opiekunowie zwierząt są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami, w tym w szczególności do niepozostawiania ich bez nadzoru.

1) Utrzymujący zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt.

Zwierzę powinno być należycie uwiązane lub znajdować się w pomieszczeniu zamkniętym lub znajdować się na terenie ogrodzonym uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się zwierzęcia z zachowaniem przepisów o ochronie zwierząt.

Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.

§ 15. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego takich jak ulice, chodniki, parki, zieleńce itp. a także klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.

§ 16. Zabrania się szczucia psami lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

§ 17. 1. 1 Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscu mało uczęszczanym i pod warunkiem, że opiekun (właściciel psa) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Wyjątek ten nie dotyczy ras niebezpiecznych.

2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej.

3. Zakazuje się wyprowadzania psów na tereny gier i placów zabaw.

4. Zakazy zawarte w ust. 2 i 3 nie dotyczą osób niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem i osób niepełnosprawnych poruszających się z psem opiekunem.

§ 18. 1. 1 Wszystkie psy przebywające w miejscach publicznych bez właściciela oraz bezpańskie psy będą odławiane i przekazywane do schroniska dla zwierząt z zachowaniem przepisów o ochronie zwierząt.

2. Koszty związane z odłowieniem psa oraz koszty pobytu w schronisku ponosi właściciel psa.

§ 19. 1. 1 Dopuszcza się utrzymywanie gołębi w rejonach, w których występuje zabudowa mieszkaniowa, jeżeli nie jest to uciążliwe dla ludzi, a ponadto nie powoduje zanieczyszczenia terenów przeznaczonych do wspólnego użytku oraz nieruchomości sąsiednich.

2. Hodowlę i utrzymywanie gołębi na terenach zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się za zgodą właściciela nieruchomości i wszystkich jej lokatorów.

Rozdział 7.
Zasady utrzymania i hodowli zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 20. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich powinno być usytuowane i prowadzone w taki sposób, aby nie pogarszało warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia oraz nie powodowało zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.

Rozdział 8.
Wyznaczenie terenów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.

§ 21. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji obejmuje następujące obszary na terenie gminy Dobrcz w terminach:

1. raz na kwartał - punkty zbiorcze odpadów stałych;

2. raz na pół roku - obiekty zbiorowego żywienia, sklepy oraz hurtownie przechowujące żywność;

3. co najmniej raz w roku - budynki wielomieszkaniowe, obiekty użyteczności publicznej oraz nieruchomości, na których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00