Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXV/292/2012 Rady Powiatu Nakielskiego
z dnia 19 grudnia 2012r.
w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz.1688 i Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Dz. U. z 2002 r. Nr 214, poz.1806, Dz. U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, Dz. U. z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, i Nr 223, poz. 1458, Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Dz. U. z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Dz. U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1281, Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 ) art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Dz. U. z 2010 r. Nr 123, poz. 835, Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1020, Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578, Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726, Dz. U. z 2011 r. Nr 201, poz. 1183, Dz. U. z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Dz. U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1386, Dz. U. z 2011 r. Nr 291, poz. 1707, Dz. U. z 2011 r. Nr 240, poz. 1429) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwała określa tryb postępowania w sprawach o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia i sposób kontroli wykonywania określonego zadania przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku w zakresie zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U Nr 96, poz. 873 ze. zm.)
§ 2. Ogólne kwoty przeznaczone na dotacje na finansowanie celów publicznych Powiatu Nakielskiego realizowanych przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych określone są na dany rok w uchwale budżetowej powiatu lub uchwale zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na dany rok.
§ 3. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające dla osiągnięcia zysku, ubiegające się o dotacje z budżetu powiatu składają pisemne wnioski do Zarządu Powiatu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Zarząd Powiatu może w miarę posiadanych środków finansowych ogłosić dodatkowy termin składania wniosków o udzielenie dotacji określając jednocześnie rodzaj zadania zleconego do wykonania.
§ 4. Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania publicznego powinien zawierać:
1) dokładne oznaczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie dotacji z podaniem numeru KRS lub innego rejestru,
2) precyzyjne określenie celu publicznego, na który ma być wykorzystana dotacja, będącego podstawą do oceny, że zadanie nie mieści się w katalogu zadań wymienionych w art.4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
3) wysokość oczekiwanego dofinansowania,
4) termin i miejsce realizacji zadania publicznego,
5) uzasadnienie wniosku o przyznanie dotacji,
6) oświadczenie wnioskodawcy, że jest uprawniony do ubiegania się o przyznanie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku.
§ 5. Zarząd Powiatu powołuje trzyosobową komisję do rozpatrywania wniosku o przyznanie dotacji na realizację zadania publicznego. Podczas rozpatrywania wniosku komisja bierze pod uwagę w szczególności:
1) znaczenie zadania dla realizacji celów publicznych powiatu,
2) kwotę oczekiwanej dotacji,
3) możliwość rzetelnego wykonania zadania publicznego.
§ 6. Podstawą przyznania dotacji celowej jest umowa zawarta pomiędzy Zarządem Powiatu a podmiotem ubiegającym się o dotację.
§ 7. Dotacja może być przekazywana w formie:
1) refundacji poniesionych i udokumentowanych wydatków,
2) zaliczek wypłacanych w formie transz,
3) jednorazowej wypłaty przed realizacją zadania.
§ 8. 1. Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie kontroli wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.
2. Zarząd Powiatu lub osoby przez niego upoważnione są uprawnione do kontrolowania sposobu wykonywania zadania, na które została przyznana dotacja.
3. Kontrola sposobu wykonywania zadania publicznego może polegać w szczególności na:
a) żądaniu przekazania odpisów dokumentów związanych z wykonaniem zadania,
b) żądaniu okazania oryginałów dokumentów,
c) żądaniu udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień,
d) przeprowadzeniu wizytacji lub oględzin w miejscu wykonywania zadania publicznego.
§ 9. Podmiot dotowany zobowiązany jest do rozliczenia otrzymanej dotacji poprzez:
1) przedłożenie sprawozdania opisowego w terminie 15 dni po zakończeniu realizacji zadania wynikającego z zawartej umowy,
2) przedłożenia rachunków, faktur i umów potwierdzających prawidłowe wykorzystanie przekazanych środków finansowych,
3) przedłożenie protokołów odbioru jeśli takie zostały sporządzone w wyniku wykorzystania dotacji,
§ 10. Zarząd Powiatu po upływie roku budżetowego ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej zbiorczą informację o udzielonych w roku budżetowym dotacjach, kwotach wykorzystanych dotacji i kwotach dotacji, co do których powstał obowiązek zwrotu.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Nakielskiego.
§ 12. Traci moc uchwała Nr XLIX/426/2010 Rady Powiatu w Nakle nad Notecią z dnia 30 czerwca 2010 roku w sprawie określenia trybu postępowania w sprawach o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli zleconego zadania.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
Uzasadnienie
Zapisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych mówią, iż zlecenie zadania i udzielenie dotacji celowej dla podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Natomiast dla wszystkich zadań nie wymienionych w artykule 4 cytowanej wyżej ustawy należy określić w drodze uchwały Rady Powiatu tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania mając na uwadze jawność postępowania. Niniejsza uchwała wypełnia ten obowiązek. Z analizy katalogu zadań objętych ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie oraz katalogu zadań realizowanych przez powiat wynika, iż niniejsza uchwała może znaleźć zastosowanie do zadań inwestycyjnych oraz następującej grupy zadań:
1) transport zbiorowy i drogi publiczne,
2) geodezja, kartografia i kataster,
3) gospodarka nieruchomościami,
4) administracja architektoniczno-budowlana,
5) promocja powiatu,
6) turystyka z wyłączeniem krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,
7) gospodarka wodna i ochrona środowiska z wyłączeniem ekologii, ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
8) rolnictwo, leśnictwo i rybactwo śródlądowe,
9) ochrona przeciwpowodziowa.