Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3821

Uchwała nr XVII/132/2012 Rady Miasta Radziejów

z dnia 29 listopada 2012r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Radziejów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 322, Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230; z 2011 r. Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 21, poz. 113, Nr 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887; z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 391), uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Radziejów zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 3. Traci moc obowiązującą Uchwała Nr XXVI/194/2006 Rady Miasta Radziejów z dnia
28 kwietnia 2006 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Miasta Radziejów ( Dz. Urz. Woj. Kuj. - Pom. Nr 80, poz. 1324 ze zm.).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Miasta


Marek Pawlak


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVII/132/2012
Rady Miasta Radziejów
z dnia 29 listopada 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Radziejów

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości


§ 1. Na terenie Gminy Miasto Radziejów ustanawia się selektywną zbiórkę następujących odpadów:

1) papier,

2) metale,

3) tworzywa sztuczne,

4) szkło,

5) opakowania wielomateriałowe,

6) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,

7) odpady zielone,

8) przeterminowane leki i chemikalia,

9) zużyte baterie i akumulatory,

10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

11) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

12) zużyte opony,

13) odpady budowlane i rozbiórkowe.

§ 2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania zanieczyszczeń i odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, w tym z miejsc wokół pojemników do zbierania odpadów lub osłon śmietnikowych.

§ 3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego i umieszczenia ich przy krawężniku chodnika od strony jezdni.

§ 4. 1. Na terenie nieruchomości, z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, dopuszcza się mycie samochodów pod warunkiem:

1) odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego

2) używania płynów ulegających biodegradacji;

3) mycia wyłącznie nadwozia samochodu.

2. Zabrania się mycia samochodowych silników, podwozi i zespołów napędowych.

3. Dopuszcza się dokonywanie drobnych napraw pojazdów mechanicznych nie powodujących zanieczyszczenia środowiska i uciążliwości dla sąsiadów.

Rozdział 2.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki o pojemności 60 l;

2) pojemniki o pojemności 110 l;

3) pojemniki o pojemności 120 l;

4) pojemniki o pojemności 240 l;

5) pojemniki o pojemności 1100 l;

6) pojemniki o pojemności 7000 l;

7) worki o pojemności 120 l;

8) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 l.

§ 6. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki

służące do gromadzenia odpadów komunalnych.

2. Ilość pojemników do zbierania odpadów komunalnych oraz ich wielkość powinna zapewniać zbieranie wszystkich odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w okresach pomiędzy kolejnymi wywozami.

3. Właściciel nieruchomości zachowując wymagania określone w pk-cie 1 ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki do zbierania odpadów o następujących minimalnych wymaganiach pojemnościowych:

1) dla nieruchomości zamieszkałej przez 1 osobę przy założeniu częstotliwości wywozu jeden raz na dwa tygodnie, co najmniej jeden pojemnik 60 l;

2) dla nieruchomości zamieszkałej od 2 do 3 osób przy założeniu częstotliwości wywozu jeden raz na dwa tygodnie, co najmniej jeden pojemnik 110 l;

3) dla nieruchomości zamieszkałej od 4 do 6 osób przy założeniu częstotliwości wywozu jeden raz w tygodniu, co najmniej jeden pojemnik 110 l,

4) dla nieruchomości zamieszkałej od 7 i więcej osób przy założeniu częstotliwości wywozu raz w tygodniu pojemność pojemnika należy wyliczyć wg wzoru:

liczba mieszkańców x 30 l = pojemność pojemnika

4. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zobowiązani są do pozbywania się odpadów w sposób określony w § 1.1., przy czym przekazywanie odpadów następuje na podstawie indywidualnej umowy zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej, a przepisów określonych w § 10 nie stosuje się.

5. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

Rodzaj obiektu

Minimalna pojemność pojemników przy założeniu opróżniania 1 raz/tydzień

Obiekty gastronomiczne

Liczba miejsc do konsumpcji x 10 l

Placówki handlowe i usługowe

Powierzchnia całkowita lokalu x 2 l/ m2

Placówki użyteczności publicznej (szpitale, przychodnie)

Powierzchnia całkowita lokalu x 2 l/ m2

Inne placówki użyteczności publicznej oraz pozostałe podmioty prowadzące działalność gospodarczą

Liczba osób zatrudnionych w obiekcie x 5 l

Placówki oświatowe

Liczba podopiecznych x 3 l

Ogrody działkowe - od 1 marca do 31 października

Liczba ogródków (działek) x 10 l

6. Właściciele nieruchomości w części zamieszkałej i niezamieszkałej są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów w następujący sposób:

1) z części zamieszkałej - zgodnie z ust. 3,

2) z części niezamieszkałej - zgodnie z ust. 4.

§ 7. 1. Pojemniki, o których mowa w § 6.1.powinny:

1) zapewniać gwarancję bezpieczeństwa użytkowania i obsługi;

2) zapewniać długotrwałe użytkowanie;

3) spełniać wymagania polskich norm - posiadać deklarację zgodności z tymi normami wystawioną przez producenta.

2. Liczba pojemników i częstotliwość odbierania odpadów z nieruchomości powinna zapewnić nieprzeciążanie pojemników oraz utrzymanie czystości i porządku wokół pojemników.

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) ustawienia pojemników do zbierania odpadów komunalnych w miejscach, które nie stanowią utrudnienia dla sąsiadów, mieszkańców, użytkowników dróg, chodników itp. oraz są dostępne dla korzystających z tych pojemników i dla pracowników firmy odbierającej odpady;

2) utrzymania czystości w miejscach ustawienia pojemników do zbierania odpadów komunalnych.

3) utrzymania pojemników we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

4. Właściciel nieruchomości zapewnia przedsiębiorcy w uzgodnionym terminie swobodny dostęp do pojemników.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 8. Pozbywanie się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno - porządkowy nieruchomości.

§ 9. 1. Zmieszane odpady komunalne z nieruchomości zamieszkałych należy udostępnić do odbioru przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne z następującą częstotliwością:

1) nieruchomości zamieszkałe od 1 do 3 osób - jeden raz na dwa tygodnie,

2) nieruchomości zamieszkałe od 4 i więcej osób - jeden raz w tygodniu.

2. Zmieszane odpady komunalne z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy należy udostępnić do odbioru przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne z częstotliwością nie rzadszą niż raz na dwa tygodnie.

§ 10. Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów zebranych selektywnie:

1) tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe należy:

a) w przypadku nieruchomości jednorodzinnych - gromadzić w workach i 1 raz w miesiącu przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne,

b) w przypadku nieruchomości wielorodzinnych - gromadzić w pojemnikach i 2 razy w miesiącu przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne,

c) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2) papier należy:

a) w przypadku nieruchomości wielorodzinnych - gromadzić w pojemnikach i 2 razy w miesiącu przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne lub przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

b) w przypadku nieruchomości jednorodzinnych przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

3) metal i szkło należy:

a) w przypadku nieruchomości jednorodzinnych - gromadzić w workach i 1 raz na 2 miesiące przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne,

b) w przypadku nieruchomości wielorodzinnych - gromadzić w pojemnikach i 1 raz w miesiącu przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne,

c) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

4) odpady zielone należy:

a) kompostować w przydomowym kompostowniku. Kompostowanie odpadów roślinnych musi odbywać się z zachowaniem odpowiednich warunków sanitarnych dla procesu fermentacyjnego, aby nie stwarzać uciążliwości dla otoczenia w szczególności w zakresie przykrych zapachów,

b) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

5) przeterminowane leki należy:

a) gromadzić w specjalnych pojemnikach ustawianych w aptekach,

b) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

6) chemikalia, zużyte opony oraz akumulatory należy:

a) przekazać do punktów ich sprzedaży,

b) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

7) zużyte baterie należy:

a) gromadzić w pojemnikach ustawionych w budynkach użyteczności publicznej,

b) przekazać do punktów ich sprzedaży,

c) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:

a) przekazać do punktów ich sprzedaży,

b) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

9) meble i odpady wielkogabarytowe należy:

a) przekazać do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

10) odpady budowlane i rozbiórkowe należy:

a) przekazać przedsiębiorcy odbierającemu odpady - koszt odbioru i zagospodarowania tych odpadów obciąża wytwórców tych odpadów.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 11. Właściciele nieruchomości, w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych, obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

§ 12. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odebranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady w sposób selektywny.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 13. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do zachowania niezbędnych środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem oraz uciążliwością ze strony zwierząt domowych dla ludzi lub innych zwierząt domowych, w szczególności do stałego dozoru nad tymi zwierzętami.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:

1) prowadzenia psów - w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku ludzi lub do użytku publicznego - na uwięzi, a psów ras średnich i dużych albo w typie tych ras, a także psów wykazujących agresywność lub niebezpiecznych, dodatkowo w kagańcu;

2) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku ludzi lub do użytku publicznego.

3. Obowiązek określony w ust. 2 pkt. 2 nie dotyczy osób niewidomych i niedowidzących posiadających legitymację potwierdzającą ich niepełnosprawność z powodu stanu narządu wzroku, wydaną przez właściwy organ.

§ 14.
1. Uwolnienie od stałego dozoru zwierząt domowych jest dozwolone na terenie należycie ogrodzonym uniemożliwiającym jego opuszczenie przez zwierzę, a także w pomieszczeniu zamkniętym.

2. Dopuszcza się zwolnienie psa z uwięzi, w miejscach nie przeznaczonych do użytku publicznego, pod warunkiem:

1) założenia mu kagańca;

2) pełnej kontroli jego zachowania przez osobę sprawującą nad nim pieczę.

ROZDZIAŁ VI

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej

§ 15. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w centrum Miasta Radziejów tj. w obszarze ograniczonym granicą strefy ochrony konserwatorskiej.

§ 16. 1. Dopuszcza się, za zgodą właściciela nieruchomości, utrzymywanie zwierząt gospodarskich na obszarze Miasta nie wymienionym w § 15, z wyjątkiem nieruchomości:

1) o zabudowie wielorodzinnej;

2) na obszarze skoncentrowanego budownictwa jednorodzinnego (domki szeregowe, bliźniaki);
3) na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej i obsługi mieszkańców.

2. W przypadku określonym w ust. 1 utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie może prowadzić do pogarszania warunków zdrowotnych, sanitarnych lub porządkowych otoczenia, a także nie może powodować zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody oraz innych uciążliwości.
3. Postanowień ust. 1 i ust. 2 nie stosuje się do zwierząt gospodarskich utrzymywanych w celach oświatowych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych i sportowych, pod warunkiem, że nie będzie to stwarzało uciążliwości (hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

Rozdział 7.
Deratyzacja

§ 17. 1. Deratyzacja powinna być prowadzona w centrum Miasta Radziejów tj. w obszarze ograniczonym granicą strefy ochrony konserwatorskiej.

2. Ustala się terminy przeprowadzenia deratyzacji:

1) w terminie wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia;

2) w terminie jesiennym od dnia 1 września do dnia 30 września.


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust 2ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 roku Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku, zatem termin uchwalenia przez Radę Miasta Radziejów nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 roku.

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, a w szczególności:

1. wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące:

- prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

- uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

- mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2. rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3. częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4. inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5. obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00