Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3770

Uchwała nr XXVIII/125/12 Rady Gminy w Książkach

z dnia 17 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Książki

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wąbrzeźnie uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Książki, zwany w dalszej części Regulaminem.

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Książki zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku w następujący sposób:

1) zbieranie powstających na terenie nieruchomości odpadów komunalnych i prowadzenia selektywnej zbiórki tych odpadów;

2) wyselekcjonowanie frakcji odpadów komunalnych, nadających się do odzysku lub dalszego wykorzystania tj. papier i tektura, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne ulegające biodegradacji w tym odpady zielone należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu odpowiednio oznaczonych pojemnikach lub workach, które następnie zostaną odebrane przez przedsiębiorstwo odbierające odpady komunalne od właściciela, zgodnie z harmonogramem;

3) powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne przed ich umieszczeniem w pojemnikach na odpady należy poddać segregacji w celu oddzielenia gromadzenia powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odzieży i tekstyliów, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon;

4) powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne zmieszane, powstałe po wyselekcjonowaniu odpadów wymienionych w ust. 2 i 3, należy umieszczaćw pojemnikach o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

5) odpady komunalne zebrane selektywnie i pozostałe odpady zmieszane przekazywane są przedsiębiorcy w sposób określony w niniejszym Regulaminie, w terminach określonych w harmonogramie. Należy przy tym zapewnić łatwe, bezkolizyjne i nie powodujące uciążliwości dojście i dojazd do miejsca zbierania odpadów na terenie nieruchomości dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne;

6) odpady danej frakcji powinny być gromadzone i odbierane w sposób zapewniający ich nie zmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie;

7) w miejscach publicznych odpady komunalne należy umieszczać w koszach ulicznych.

§ 3. Obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przy jej granicy, właściciel nieruchomości realizuje po powstaniu zanieczyszczenia poprzez:

1) niezwłoczne usunięcie błota śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń i złożenie ich przy krawężniku chodnika w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów;

2) bieżące likwidowanie śliskości i gołoledzi.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej nieruchomości pod warunkiem:

1) nie zanieczyszczenia środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) dokonania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

3) że dotyczyć będzie wyłącznie nadwozia samochodu.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą obejmować jedynie drobne naprawy związane z bieżącą eksploatacją pojazdów w obrębie własnej nieruchomości i mogą być wykonywane pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia środowiska i uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. Ustala się następujące rodzaje i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1) każda nieruchomość powinna być wyposażona w estetyczne i szczelne pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) o odpowiedniej wytrzymałości, które muszą spełniać odpowiednie normy i wymagania oraz muszą być dostosowane do mechanicznego opróżniania;

2) do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) na terenie nieruchomości stosuje się pojemniki o pojemności 60 litrów, 120 litrów, 240 litrów oraz 1100 litrów, dopuszcza się też stosowanie kontenerów oraz dodatkowo worków na odpady;

3) ilość pojemników do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) oraz ich wielkość powinna zapewnić zbieranie wszystkich powstających na terenie nieruchomości odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych), przy czym każda nieruchomość powinna być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik o pojemności 60 litrów;

4) właściciele nieruchomości dostosowują wielkość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) do ilości osób zamieszkujących nieruchomość oraz częstotliwości odbierania odpadów, a także średnich miesięcznych ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości tj.:

a) 30 litrów - na jednego mieszkańca w zabudowie zagrodowej jednorodzinnej i wielorodzinnej oraz budynkach zamieszkania zbiorowego,

b) 3 litry - na jednego ucznia przebywającego na terenie szkoły lub dziecko w przedszkolu,

c) 10 litrów - na jednego pracownika zakładu usługowego, rzemieślniczego, produkcyjnego, lokalu handlowego, obiektu użyteczności publicznej, itp.,

d) 5 litrów - na jednego pracownika stacjonarnego punktu handlowego lub usługowego zlokalizowanego poza budynkiem typu kiosk, punkt szybkiej konsumpcji, kwiaciarnia, itp.,

e) 5 litrów - na jedno miejsce konsumpcyjne w lokalu gastronomicznym,

f) 5 litrów - na jedno łóżko lub miejsce w pensjonacie, hotelu, domu opieki, kwaterze agroturystycznej, itp.,

g) 2 litry -na jeden grób (kwaterę) na cmentarzu;

5) w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, do zbierania okresowo większych ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników i kontenerów, mogą być używane worki;

6) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

7) właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem większej liczby osób (np. wynajem pokoi, itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady;

8) w celu prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych stosuje się w zależności od rodzaju zabudowy - pojemniki lub worki wykonane z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami, tj.:

a) zbieranie odpadów komunalnych niesegragowanych (zmieszanych) - kolor zielony,

b) zbieranie szkła - kolor zielony,

c) zbieranie papieru i tektury -kolor niebieski,

d) zbieranie tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych -kolor żółty,

e) zbieranie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych -kolor brązowy,

9) ustala się minimalną pojemność koszy na śmieci przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych wzdłuż chodników w terenie zabudowanym - 20 l. usytuowane w odległości nie większej niż 300 m od kolejnego kosza. Pojemniki powinny być utrzymane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich nieszczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym.

§ 6. Ustala się następujące warunki rozmieszczenia i standardy utrzymania pojemników oraz miejsc zbierania i gromadzenia odpadów:

1) miejsca gromadzenia odpadów powinny być łatwo dostępne dla mieszkańców oraz dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne. W przypadku braku dostępu do pojemników dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemnik przed nieruchomość, aby umożliwić odbiór odpadów przez przedsiębiorcę;

2) w szczególnych i uzasadnionych przypadkach dopuszcza się korzystanie z pojemników lub worków do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych tj. szkła, papieru i tektury, tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych przez więcej niż jedno gospodarstwo domowe;

3) pojemniki i miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz poprzez ich dezynfekcję. Pojemniki i miejsca gromadzenia odpadów należy także utrzymywać w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez ich stałą naprawę oraz utrzymywanie szczelności.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 7. Pozbywanie się odpadów komunalnych powinno następować systematycznie,w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 8. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy zbierać w pojemnikach, i w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;

2) papier i tekturę, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe oraz szkło należy zbierać w pojemnikach, i w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;

3) bioodpady należy zbierać w pojemnikach, i w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne lub gromadzić w kompostowniach przydomowych;

4) przeterminowane leki należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów lub gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w aptekach;

5) chemikalia oraz zużyte opony należy przekazywać do:

a) punktu selektywnego zbierania odpadów,

b) punktów ich sprzedaży;

6) zużyte baterie i akumulatory należy:

a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów,

b) przekazywać do punktów ich sprzedaży;

7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać:

a) do punktu selektywnego zbierania odpadów,

b) do punktów ich sprzedaży,

c) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne w terminach odbioru tych odpadów;

8) meble i odpady wielkogabarytowe należy przekazywać:

a) do punktu selektywnego zbierania odpadów,

b) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne w terminach odbioru tych odpadów;

9) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prowadzenia drobnych prac nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru budowy lub wykonania robót, przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;

10) tekstylia i odzież należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów.

§ 9. 1. Określa się częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z obszarów zabudowy budynkami jednorodzinnymi i wielorodzinnymi:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia - co dwa tygodnie i w okrasie od 1 września do 31 maja - co cztery tygodnie;

2) szkło - co sześć tygodni;

3) tworzywa sztuczne i metale oraz opakowania wielomateriałowe - co sześć tygodni;

4) papier i tektura - co cztery tygodnie;

5) bioodpady, w tym odpady zielone - co cztery tygodnie.

2. Określa się częstotliwość pozbywania się pozostałych selektywnie zbieranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

1) przeterminowane leki - w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w aptekach - w godzinach ich pracy;

2) baterie i akumulatory - w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy;

3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy oraz dwa razy do roku z terenów nieruchomości zgodnie z harmonogramem;

4) meble i odpady wielkogabarytowe - w punkcie selektywnego zbierania odpadów -w godzinach jego pracy oraz dwa razy do roku z terenów nieruchomości zgodnie z harmonogramem;

5) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prowadzenia drobnych prac niewymagających pozwolenia na budowę, zgłoszenia zamiaru budowy lub wykonania robót - w punkcie selektywnego zbierania odpadów - w godzinach jego pracy;

6) chemikalia i zużyte opony - w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy;

7) tekstylia i odzież - w punkcie selektywnego zbierania odpadów - w godzinach jego pracy;

§ 10. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe zobowiązani są opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię oraz przenikaniu do gruntu, nie rzadziej niż 2 razy w roku, z tym, że częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 11. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczania ilości powstawania odpadów komunalnych poprzez:

1) świadomy wybór produktów pod kątem ilości i zawartości;

2) wielokrotne używanie produktów i opakowań;

3) stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;

4) unikanie produktów, które z pewnością trafią na składowisko, czyli nienadających się do recyklingu, kompostowania;

5) unikanie produktów "nadmiernie" opakowanych;

6) zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie na terenie nieruchomości.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 12. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

§ 13. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, a w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.

2. W przypadku wyprowadzania psa poza teren nieruchomości, do obowiązków osób utrzymujących psy należy wyprowadzenie psa na smyczy, a psów uznawanych za agresywne lub zachowujących się w sposób agresywny na smyczy i w kagańcu.

Rozdział 6.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

z produkcji rolniczej

§ 14. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem, iż:

1) utrzymywanie zwierząt nie będzie stanowiło uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich;

2) utrzymywanie zwierząt gospodarskich powinno być usytuowane i prowadzonew sposób zgodny z prawem, nie pogarszający warunków sanitarnych, zdrowotnych i porządkowych otoczenia;

3) nie będzie powodowało zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 15. 1. Ustala się obowiązek przeprowadzenia deratyzacji posesji położonych na terenie gminy Książki dwa razy w roku tj. wiosną i jesienią, a ponadto obowiązek bieżącej walki z gryzoniami.

2. Obowiązek powyższy zostanie wykonany jeżeli właściciel nieruchomości wyłoży trutkę przeciw gryzoniom w dniu 1 kwietnia i pozostawi ją do dnia 30 kwietnia i w dniu 1 października i pozostawi ją do dnia 31 października.

3. Deratyzację przeprowadza się we wszystkich obiektach znajdujących się na terenie posesji.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 16. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Książki.

§ 17. Traci moc Uchwała Nr XXXVII/146/06 Rady Gminy w Książkach z dnia 12 czerwca 2006 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Książki( Dz. Urz. Woj. Kuj - Pom. Nr 97, poz. 1506).

§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Anna Turbak


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Gminy Książki nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystościi porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Regulamin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Znowelizowana ustawa wymaga także, aby rada gminy wskazała w regulaminie inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. W wykonaniu tego postanowienia wymagania określono w § 11 Regulaminu. W Planie Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2023 nie określono innych, szczególnych wymagań w stosunku do mieszkańców gminy, poza określonymi w Regulaminie.

Przewodniczący Rady Gminy


Anna Turbak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00