Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3769

Uchwała nr XXV/187/2012 Rady Gminy Złotniki Kujawskie

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2013 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. "d" i lit. "i", pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984; Nr 153 poz. 1271 oraz 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218; z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458; z 2009 r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241; z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230; Nr 106 poz. 675; z 2011 r. Nr 21 poz. 113, nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777, nr 217 poz. 1281 oraz z 2012r. Dz.U.2012.567/ oraz art. 211, 212, 214, 215, 219, 222, 235-237, 239, 242, 258, 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240; z 2010 r. Nr 28 poz. 146, Nr 123 poz. 835, Nr 96 poz. 620, Nr 152 poz. 1020, Nr 238poz. 1578, Nr 257 poz. 1726, z 2011 r. Nr 185 poz. 1092; Nr 201 poz. 1183; Nr 234 poz. 1386; Nr 240 poz. 1429; Nr 291 poz. 1707/

Rada Gminy
uchwala, co następuje:

§ 1. Dochody budżetu w wysokości 26.283.655 zł,

z tego:

- dochody bieżące w wysokości 24.277.284 zł,

- dochody majątkowe w wysokości 2.006.371 zł,

zgodnie z załącznikiem Nr 1.

§ 2. Wydatki budżetu w wysokości 27.483.655 zł,

z tego:

- wydatki bieżące w wysokości 21.378.090 zł,

- wydatki majątkowe w wysokości 6.105.565 zł,

zgodnie z załącznikiem Nr 2.

§ 3. W budżecie tworzy się rezerwy w kwocie 200.000 zł,

z tego:

- rezerwę ogólną w wysokości 140.000 zł,

- rezerwę celową w wysokości 60.000 zł,

z przeznaczeniem na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.

§ 4. Limity wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2013, zgodnie z załącznikiem Nr 4.

§ 5. Deficyt budżetu w wysokości 1.200.000 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych pożyczek w wysokości 1.200.000 zł.

§ 6. Łączną kwotę przychodów budżetu w wysokości 2.981.743 zł oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 1.781.743 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 3.

§ 7. Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:

- sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu - w kwocie 600.000 zł,

- sfinansowanie planowanego deficytu budżetu - w kwocie 1.200.000 zł,

- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - w kwocie 1.049.287 zł,

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów - w kwocie 732.456 zł.

§ 8. 1. Ustala się dochody w kwocie 95.000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 96.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, zgodnie z załącznikiem Nr 10.

§ 9. Wyodrębnia się w budżecie kwotę 254.132 zł do dyspozycji sołectw, zgodnie z załącznikiem Nr 9.

§ 10. Ustala się planowane kwoty dotacji udzielonych z budżetu oraz wpłaty na fundusze celowe w wysokości 1.580.515 zł zgodnie z załącznikiem Nr 8, z tego dla:

1. jednostek sektora finansów publicznych w wysokości 504.140 zł, w tym:

a) dotacje podmiotowe 200.000 zł,

b) dotacje przedmiotowe 285.640 zł,

c) zwroty dotacji z pomocy społecznej 11.500 zł,

d) wpłaty na fundusz celowy Policji 7.000 zł,

2. jednostek spoza sektora finansów publicznych w wysokości 1.076.375 zł, w tym:

a) dotacje podmiotowe 966.375 zł,

b) dotacje celowe 110.000 zł.

§ 11. Plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego: przychody 2.148.680 zł, koszty 2.148.680 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 7.

§ 12. 1. Ustala się dochody w wysokości 2.826.728 zł i wydatki w wysokości 2.826.728 zł związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami jednostkom samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem Nr 5,

2. Ustala się dochody należne budżetowi państwa w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w wysokości 44.600 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 5.

§ 13. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, wykonanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w kwocie 2.000 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 6.

§ 14. Ustala się dochody pochodzące z opłaty produktowej w wysokości 3.000 zł oraz wydatki w wysokości 3.000 zł na realizację zadań związanych z ochroną środowiska - dział 900 rozdział 90020 w załączniku 1 i 2.

§ 15. Ustala się dochody pochodzące z opłat i kar przekazywanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 215 poz. 1664/ w kwocie 24.000 zł oraz wydatki w kwocie 24.000 zł na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska - gospodarka odpadami - dział 900 rozdział 90002 w załączniku nr 1 i 2.

§ 16. Ustala się dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /Dz.U.2012.391 j.t. / w kwocie 600.000 zł i wydatki na gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 600.000 zł w dziale 900 rozdział 90002 w załączniku nr 1 i 2.

§ 17. Upoważnia się Wójta Gminy do:

1) zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań określonych w §7 uchwały,

2) do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, z dodatkowym upoważnieniem do zmian planu wydatków na wynagrodzenia,

3) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu Gminy.

§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 19. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Złotnikach Kujawskich

Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy


mgr Grzegorz Weber


Uzasadnienie

Przy opracowaniu budżetu gminy na rok 2013 przyjęto: 1) wskaźnik wzrostu podatków i opłat lokalnych w wysokości 5% w porównaniu do 2012 r., za wyjątkiem: • podatku rolnego, • podatku leśnego, • podatku od środków transportowych. Opłaty za ścieki wzrastają o 9,6 % (z taryf przedstawionych przez ZGK i zatwierdzonych przez Radę Gminy), Dla zniwelowania odpłatności za ścieki naszym mieszkańcom nadal udzielana jest z budżetu gminy dopłata do oczyszczenia 1 m3 ścieków. Dotacja przedmiotowa dla ZGK z tego tytułu wyniesie 285.640 zł. W 2013 r. wzrasta również o 8 % cena za wodę. Przy ustalaniu podatku leśnego gmina kieruje się średnią ceną sprzedaży drewna, obliczoną według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2012 r., ogłoszoną Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2012 r. Cena ta wynosi 186,42 zł za 1 m3 . Czynsze w 2013 r. wzrosną także o 5%. W 2013 r. odstąpiono od ustalenia opłaty za posiadanie psa. W 2013 r. zaplanowano obniżenie ceny 1q żyta dla obliczenia podatku rolnego z kwoty 75,86 zł do 45,00 zł, 2) prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 102,7 %, 3) płace w samorządowej sferze budżetowej wzrastają do 10% za wyjątkiem wynagrodzeń nauczycieli, które wzrosły od września 2012 r. o 3,8%.
Podstawowym aktem prawnym, na podstawie którego prognozowane są dochody gminy, jest ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203 poz. 1966 z późn. zm.). Ustawa ta ogólnie wyróżnia siedem grup dochodów dla gmin: • subwencje ogólne z budżetu państwa, • dotacje celowe z budżetu państwa, • dotacje celowe z innych instytucji publicznych, • podatkowe dochody własne, • udziały we wpływach z podatków dochodowych, • inne własne dochody publicznoprawne, • inne dochody własne. Samorządy terytorialne mają wpływ tylko na część z wymienionych powyżej dochodów. Poza zasięgiem oddziaływania znajdują się w szczególności kwoty subwencji ogólnych i udziałów we wpływach z podatków dochodowych, stanowiące łącznie ponad 56% dochodów naszej gminy.
Własne dochody gminy, które stanowią ponad 38% - nie są dla gminy dominującym źródłem dochodów, lecz mimo to w finansowaniu zadań samorządowych odgrywają one - bardzo istotną rolę. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorząd terytorialnego, do dochodów gmin zalicza się siedem podatków: • podatek od nieruchomości, • podatek rolny, • podatek leśny, • podatek od środków transportowych, • podatek dochodowy od osób fizycznych opłacony w formie karty podatkowej, • podatek od spadków i darowizn, • podatek od czynności cywilnoprawnych. Zakres uprawnień rad gmin w sprawach poszczególnych podatków jest zróżnicowany. W przypadku podatków lokalnych rada gminy ustala bezpośrednio stawki, przy czym: • stawki te nie mogą być wyższe od stawek określonych na dany rok przez Ministra Finansów zgodnie z zasadami waloryzacji stawek ustalonymi w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, • stawki od podatku od środków transportowych nie mogą być ponadto niższe od określonych w ustawie stawek minimalnych. W podatku rolnym i leśnym stawki podatkowe nie są określone bezpośrednio w wymiarze pieniężnym, lecz przez odniesienie do przeciętnych cen, i tak w podatku rolnym - żyta a w podatku leśnym - drewna; odnotowanych przez GUS. Rada Gminy nie może tych stawek zmienić, upoważniona jest natomiast do obniżenia cen stanowiących podstawę wymiaru podatku. Średnia cena skupu żyta dla ustalenia podatku rolnego za okres trzech pierwszych kwartałów ogłoszona Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2012 r. (MP.2012.787) wyniosła 75,86 zł za 1 dt i jest ona wyższa od średniej ceny skupu żyta ustalonej na 2012 r. o 2,3%. W związku z tak wysoką ceną za 1 dt cena żyta obniżona została do 45 zł. Stanowi to niespełna 60 % ceny żyta. Cena żyta stanowi podstawę do wyliczenia podatku rolnego. Średnia cena drewna, stanowiąca podstawę wyliczenia podatku leśnego zmalała. Średnia cena drewna do wyliczenia podatku leśnego na 2013 r. zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 19 października 2012 r. / MP.2012.788/ wynosi 186,42 zł/1 m3 . Cena ta, dla obliczenia podatku leśnego w 2012 r. wynosiła 186,68 zł, co stanowi obniżenie podatku leśnego o 0,1%. Dochody gminy w 2013 r. z tytułu podatku rolnego wzrosną o około 12,5 %, natomiast z tytułu podatku leśnego spadną o 0,1 %. Stawki podatku od środków transportowych wzrosły średnio o 2 % w porównaniu z 2012 r. W przypadku podatków od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych oraz karty podatkowej - ustawy nie przewidują ingerencji władz gminy w wysokość stawek. W budżecie gminy na 2013 r., przyjęto waloryzację stawek podatkowych od nieruchomości i od środków transportowych o 5 %, dostosowując stawki do zmieniającego się poziomu cen. Zmiany stawek podatkowych dokonywane są rok rocznie w sposób płynny, zbliżając stawki podatkowe w gminie do poziomu stawek ustawowych, wg zasady, że lepszą praktyką jest dokonywanie niewielkich zmian w kolejnych latach niż przez dłuższy czas utrzymywać stawki na stałym poziomie i "skokowo" dogonić ich właściwy poziom. Największy udział w dochodach własnych mają w gminie dochody z podatku od nieruchomości, który stanowi 11,8 % ogólnych dochodów gminy, a w dochodach własnych - 30,6 %. Znaczący udział ma również podatek rolny. Od 2008 roku obligatoryjnie wprowadzony został podział dochodów w budżetach j.s.t. na dochody bieżące i majątkowe.
Do dochodów majątkowych zalicza się dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku oraz dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W związku z podziałem dochodów na majątkowe i bieżące, w prognozie na 2013 rok z dochodów budżetu Gminy w łącznej kwocie 26.283.655 zł, wydzielone zostały dochody majątkowe - 2.006.371 zł oraz dochody bieżące - 24.277.284 zł. Jednym z ważniejszych instrumentów polityki dochodowej gminy jest strategia pozyskiwania dochodów ze źródeł zewnętrznych. Strategia ta może w najbardziej znaczący sposób zmienić sytuację finansową gminy i umożliwić rozszerzenie zakresu działania. Pomimo, że politykę dochodową budujemy w jakimś sensie na wierze, iż uda się nam pozyskać dotacje z instytucji zewnętrznych, szczególnie z funduszy unijnych, gmina nie zaniedbuje własnych dochodów o charakterze podatkowym i uznaje za najważniejsze. W budżecie Gminy na 2013 r. zaplanowane zostały dochody ze środków funduszy unijnych w wysokości łącznej 1.382.264 zł oraz kwotę 490.496 zł, którą w 2013 r. gmina otrzyma jako pożyczkę na wyprzedzające finansowanie z Unii Europejskiej, a środki przekazane zostaną w 2014 r. jako refundacja poniesionych wydatków za okres 2012-2013. Ogółem w 2013 r. gmina będzie dysponować funduszem z tego tytułu w wysokości 1.872.760 zł. Środki na realizację projektów unijnych zaplanowane są w łącznej wysokości 2.330.370 zł, w tym na wydatki kwalifikowalne 1.709.047 zł. Projekty planowane do realizacji w 2013 r.: 1) projekty inwestycyjne: • budowa kanalizacji sanitarnej w Gniewkówcu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działania 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej"; wartość projektu 1.501.839 zł, w tym w 2013 r. - 955.322 zł. Okres realizacji: 2012-2013. Dofinansowanie z UE planowane jest w wysokości 888.024 zł, w tym w 2013 r. - 558.791 zł. Planowane zakończenie - lipiec 2013r. • budowa świetlicy w Gniewkówcu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi"; wartość projektu 980.000 zł, w tym w 2013 r. - 964.802 zł. Okres realizacji: 2013. Dofinansowanie z UE planowane jest w wysokości 500.000 zł. Planowane zakończenie - październik 2013 r. • budowa przedszkola publicznego 5 - oddziałowego w Złotnikach Kujawskich - wartość projektu - 2.148.305 zł, w tym w 2013 r. - 1.483.221 zł, w tym z pożyczki z Samorządowego Programu Pożyczkowego Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej - 1.000.000 zł, • przebudowa drogi gminnej nr 0560018 na odcinku od drogi powiatowej 2503 do skrzyżowania z drogą gminną nr 0560008 w miejscowości Rucewko w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - ETAP II. Wartość projekty - 1.402.599 zł, z tego z budżetu państwa - 701.299 zł, • przebudowa drogi gminnej w Jordanowie w ramach dofinansowania z budżetu Województwa Kujawsko- Pomorskiego ze środków pochodzących z tytułu wyłączeń gruntów z produkcji rolnej. Wartość projektu - 510.800 zł, w tym w 2013 r. - 501.575 zł, • przebudowa drogi gminnej w Niszczewicach. Wartość projektu 100.000 zł, • zagospodarowanie terenu wokół stawku w Będzitowie wraz z budową boisk i placu zabaw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 Działania 313,322,323 "Odnowa i rozwój wsi"; wartość projektu - 205.000 zł, w tym 2013 r. - 191.961 zł ; dofinansowanie z UE - 117.048 zł, • modernizacja dachu na świetlicy wiejskiej w Rucewie - projekt zgłoszony zostanie na konkurs w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś LEADER w ramach małych projektów; wartość projektu - 41.001 zł, w tym z UE - 25.000 zł, • zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej - budowa boiska i placu zabaw w Rucewku; projekt planowany do realizacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś LEADER w ramach małych projektów ; wartość projektu - 76.876 zł, w tym z UE 50.000 zł, • zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej - budowa boiska i placu zabaw w Dąbrówce Kujawskiej - projekt planowany do realizacji w ramach Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś LEADER w ramach małych projektów; wartość projektu - 76.875 zł, w tym z UE - 50.000 zł, • projekt partnerski z Województwem Kujawsko-Pomorskim "Infostrada Kujaw i Pomorza - usługi w zakresie e-Administracji i Informacji Przestrzennej". Wartość wkładu własnego gminy w 2013 r. - 23.534 zł, • budowa punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Mierzwinie; wielkość zaplanowanych środków własnych na 2013 r. - 200.000 zł, • modernizacja placu zabaw nad stawkiem w Złotnikach Kujawskich (kontynuacja)- 10.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • montaż obiektu gospodarczego przy świetlicy w Tarkowie Górnym (kontynuacja) - 1.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • zagospodarowanie terenu przy przyszłej świetlicy wiejskiej w Dźwierzchnie - 6.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • zagospodarowanie terenu na rekreację w Tucznie - 21.500 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • adaptacja kontenerów na świetlicę wiejską w Pęchowie (kontynuacja) - 18.300 zł, w tym dofinansowanie z Funduszu Sołeckiego - 3.300 zł; kontenery zakupione zostały w 2011r. a uzbrojenie terenu - 2012 r., • wykonanie parkingu w Lisewie Kościelnym (kontynuacja) - 7.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • wiata przystankowa w Złotnikach Kujawskich ul. Złotnicka - 4.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • wiata przystankowa w Rucewie - 4.000 zł. Środki pochodzić z Funduszu Sołeckiego, • altana przy świetlicy wiejskiej w Palczynie - 5.000 zł (Fundusz Sołecki). Ponadto planowane są następujące zakupy inwestycyjne: • traktor do koszenia trawy (świetlica Gniewkówiec) - 5.000 zł. Środki pochodzić będą z Funduszu Sołeckiego, • zmywarka dla stołówki szkolnej w Szkole Podstawowej w Złotnikach Kujawskich - 6.000 zł, 2) projekty miękkie: • projekt pn. "Pierwsze kroki do sukcesu" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach; projekt realizowany od 2008 r.; całkowita wartość projektu 973.072 zł, w tym w 2013 r. - 210.721 zł. Poszczególne części subwencji ogólnej dla gminy na 2013 rok ustalone zostały wg zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Minister Finansów zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przekazał gminie informacje o: • rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2013, • planowanej na 2013 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa. Gmina otrzymała na 2013 rok subwencję ogólną w łącznej kwocie 10.717.337 zł, co stanowi kwotę wyższą w porównaniu z 2012 r. o 2,8%, przy czym wskaźnik dla części wyrównawczej wyniósł 1,04, dla części oświatowej - 1,03, natomiast dla części równoważącej zmniejszone zostały dochody o prawie 38 %. Część wyrównawcza subwencji ogólnej składa się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej. Podstawę do ustalenia wysokości kwoty podstawowej stanowią dane ze sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych gminy za 2011 r. oraz dane o liczbie mieszkańców według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny. Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których dochód podatkowy na 1 mieszkańca jest niższy od 92% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju. W naszej gminie dochód ten wynosi 66,1% średniego dochodu podatkowego w kraju i wynosi 844,27 zł i jest on wyższy od średniego dochodu z 2012 r. o kwotę 68,55 zł. Wysokość kwoty uzupełniającej uzależnione jest od gęstości zaludnienia w gminie, w relacji do średniej gęstości zaludnienia w kraju (w 2011 r. średnia gęstość zaludnienia w kraju wyniosła 123 osoby na 1 km2) i dochodu gminy na 1 mieszkańca. Kwotę uzupełniającą otrzymują tylko te gminy, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszkańca gminy jest nie wyższy niż 150% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju. Gęstość zaludnienia w naszej gminie na 1 km2 wynosi 67,6677. Wysokość kwoty uzupełniającej należnej gminie stanowi iloczyn liczby mieszkańców, 17% średniego dochodu podatkowego wszystkich gmin w przeliczeniu na 1 mieszkańca kraju oraz ilorazu różnicy średniej gęstości zaludnienia w kraju i gęstości zaludnienia w gminie do średniej gęstości zaludnienia w kraju. W przyznanej gminie części oświatowej subwencji ogólnej uwzględnione zostały: kwota bazowa, kwota uzupełniająca na realizację zadań szkolnych oraz kwota na zadania pozaszkolne. Wstępna kwota tej subwencji naliczona została przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zgodnie z zasadami przyjętymi w projekcie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2013. Zakres zadań oświatowych realizowanych przez gminę, stanowiący podstawę do naliczenia planowanych kwot subwencji oświatowej na 2013 r., określony został na podstawie: • danych statystycznych dotyczących liczby etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w systemie informacji oświatowej wg stanu na dzień 30 września 2011 r. i 10 października 2011 r. zweryfikowanych i potwierdzonych przez organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe, • danych statystycznych GUS o liczbie uczniów w roku szkolnym 2012/2013 wykazanych w systemie informacji oświatowej wg stanu na dzień 10 września 2012 r. w zakresie ogólnej liczby uczniów oraz odpowiednich wag algorytmu, • danych dotyczących liczby uczniów w roku szkolnym 2011/2012 wykazanych w systemie informacji oświatowej wg stanu na dzień 30 września 2011 r. i 10 października 2011 r. - zweryfikowanych i potwierdzonych przez organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe - w zakresie odpowiednich wag algorytmu. Do naliczenia ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2013 r., wykorzystane zostaną dane o liczbie uczniów oraz liczbie etatów nauczycieli gromadzone w ramach Systemu Informacji Oświatowej wg stanu na dzień 30 września 2012 r. oraz 10 października 2012 r. Ogólna część oświatowa subwencji ogólnej na 2013 rok jest o 2,1% wyższa od kwoty części oświatowej subwencji ogólnej określonej w ustawie budżetowej na rok 2012. Dla naszej gminy ten wskaźnik wynosi 2,8%. Zwiększa się udział środków własnych w finansowaniu oświaty. Niekorzystne relacje pomiędzy liczbą uczniów a wielkością zatrudnienia nauczycieli są powodem realnych zmniejszeń subwencji oświatowej. Średnio gmina dopłaca co trzecią złotówkę. Od września 2010 r. funkcjonują na terenie gminy dwie szkoły podstawowe niepubliczne wraz z oddziałami przedszkolnymi w miejscowości Lisewo Kościelne i Palczyn, prowadzone przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie. W 2011 r. powstało gimnazjum w Palczynie. Od 2011 r. udzielana jest z budżetu gminy dotacja podmiotowa dla niepublicznych jednostek systemu oświaty i w 2013 r. wyniesie ona poza przedszkolami - 920.411 zł, z tego: • dla szkół podstawowych - 560.345 zł, • dla gimnazjum - 155.687 zł, • dla oddziałów klas "zerowych"- 204.379 zł. O ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnej gmina zostanie powiadomiona w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 2013. W 2013 r. wielkość udziału gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 37,42%. Dla naszej gminy ustalona wielkość udziałów wynieść ma 3.214.459 zł, i jest ona wyższa w porównaniu z planowanymi udziałami w 2012 r. o ponad 23%. Przekazana informacja o planowanych dochodach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych nie ma jednak charakteru dyrektywnego, a jedynie informacyjno-szacunkowy, stąd też dochody mogą być wykonywane poniżej planu. Ogółem dochody budżetowe zaplanowane na 2013 r., a wynoszące 26.283.655 zł, w porównaniu z 2012 r. będą wyższe o 7,5%.
Na 2013 r. zaplanowany budżet gminy posiada deficyt. Deficyt budżetu określony został w wysokości 1.200.000 zł i pokryty zostanie pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w wysokości 200.000 zł oraz pożyczką z Samorządowego Program Pożyczkowego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej w wysokości 1.000.000 zł. Pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu zaciągnięta zostanie na budowę kanalizacji sanitarnej w Gniewkówcu, natomiast pożyczka z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na budowę przedszkola publicznego w Złotnikach Kujawskich. Dług gminy na dzień 31 grudnia 2012 r. wyniesie 3.540.621 zł, z czego po uwzględnieniu odliczenia pożyczek zaciągniętych na wyprzedzające finansowanie z Unii Europejskiej - 3.272.629 zł, co stanowi 14,5% i 13.4 % planowanych do wykonania dochodów gminy (ustawa dopuszcza - do 60% wykonanych dochodów), natomiast planowany dług na koniec 2013 r. wynieść ma 4.419.097 zł, co stanowi 16,8% planowanych dochodów, po zastosowaniu wyłączeń - 14,9%. Obsługa długu publicznego gminy planowana jest na kwotę 210.000 zł, co stanowi, że łączna kwota przypadająca do spłaty w 2013 r. rat kredytów i pożyczek (z pożyczkami na wyprzedzające finansowanie z Unii Europejskiej) w wysokości 1.781.743 zł oraz należnych odsetek wyniesie 1.991.743 zł, tj. 7,6 % planowanych na dany rok budżetowy dochodów gminy (ustawa wskazuje, że nie może przekroczyć 15%), z czego po wyłączeniu pożyczek z UE - 3,6%. W 2013 r. budżet obciążony jest spłatami z wydatków wartością wynikającą z umowy obowiązującej od 1 stycznia 2012 r. do końca 2017 r. Umowa podpisana jest z firmą ENEA S.A. Poznań na poprawę efektywności i jakości oświetlenia drogowego. Wartość umowy - 1.285.350 zł, w tym spłata w 2013 r. - 196.822 zł. Do wartości tej doliczone są odsetki w wysokości stawki WIBOR + 0,7%. Wartość umowy od 2012 r. wchodzi w dług publiczny. Gmina spłacać będzie trzy kredyty z EFRWP na przebudowę dróg gminnych i budowę sali gimnastycznej oraz cztery pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, zaciągnięte na budowę kanalizacji oraz termomodernizację obiektów szkolnych w Złotnikach Kujawskich. Ponadto w 2013 r. podlegać będzie spłacie pożyczka na wyprzedzające finansowanie w kwocie 826.783 zł na budowę kanalizacji sanitarnej w Gniewkówcu ( refundacja ze środków unijnych). W 2013 r. nie jest planowana emisja obligacji oraz nie są planowane zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji. Przychody budżetu gminy na rok zaplanowane są w wysokości 2.981.743 zł, a źródłami tych przychodów są: • pożyczki w kwocie 1.200.000 zł, • kredyty na spłatę dotychczas zaciągniętych kredytów i pożyczek - 732.456 zł, • pożyczki na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 1.049.287 zł. Rozchody zaplanowane w wysokości 1.781.743 zł przeznaczone są na spłaty kredytów z EFRWP - 439.000 zł, spłaty pożyczek z WFOŚiGW w kwocie 515.960 zł oraz spłaty pożyczki otrzymanej na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE - 826.783 zł. Ustalony został także plan rozliczeń zakładów budżetowych z budżetem gminy. W skład jednostek organizacyjnych gminy wchodzi jeden zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej w Złotnikach Kujawskich. Zakład ten zajmuje się głównie dostarczaniem wody i oczyszczaniem ścieków. Ponadto świadczy usługi z zakresu wywozu śmieci, transportu i inne usługi o charakterze komunalnym. Przychody zakładu zaplanowane są w kwocie 2.148.680 zł, w tym dotacje przedmiotowa z budżetu 285.640 zł, a koszty w wysokości 2.148.680 zł. Stan środków obrotowych na początek i koniec roku ustalony został w wysokości 150.000 zł. Dotacja przedmiotowa dla zakładu ustalona została w wysokości 285.640 zł. Według wniosku ZGK o zatwierdzenie taryf na wodę i ścieki, oczyszczenie 1 m3 ścieków wyniesie w 2013 r. 5,48 zł. Uwzględniając planowaną 9,6% podwyżkę ceny oczyszczenia 1 m3 ścieków, dopłata musi wynieść 1,70 zł za 1 m3 ścieków zrzucanych bezpośrednio do punktu zlewnego i wprowadzonych do gminnych zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych poza wprowadzonymi z przepompowni indywidualnych oraz 2,28 zł za 1 m3 ścieków wprowadzonych do gminnych zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych z przepompowni indywidualnych i przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. Dotacja dla ZGK w porównaniu z 2012 r. zmniejszona zostanie o ponad 9%. Cena wody, po ostatnich latach utrzymywania stałej ceny (do 2007 r.), uległa zwiększeniu 8%. Nie przewiduje się dopłaty - dotacji do ceny wody.
Wydatki budżetowe na 2013 r. zaplanowane zostały w wysokości 27.483.655 zł, z tego: • wydatki bieżące w wysokości 21.378.050 zł, • wydatki majątkowe w wysokości 6.105.565 zł. Stanowi to odpowiednio 77,8% i 22,2% ogólnych planowanych wydatków budżetowych. Główne kierunki wydatków budżetowych w 2013 r. przedstawiają się następująco: 1. z zakresu gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami: • w 2013 r. kontynuowana będzie budowa kanalizacji sanitarnej w Gniewkówcu. Projekt zrealizowany jest z udziałem środków Unii Europejskiej i pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Wartość projektu - 1.501.839 zł, z tego w 2013 r. - 955.322 zł. Planowane zakończenie - lipiec 2013 r. • budowa punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, 2. z zakresu budowy i modernizacji dróg gminnych: • przebudowa drogi gminnej nr 0560018 na odcinku od drogi powiatowej nr 2503 do skrzyżowania z drogą gminną nr 0560008 w miejscowości Rucewko w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - ETAP II. Wartość projektu 1.402.599 zł, z tego ze środków budżetu państwa 701.299 (brak ostatecznych rozstrzygnięć konkursowych), • przebudowa drogi gminnej w Jordanowie w ramach dofinansowania z budżetu Województwa. Wartość projektu - 501.575 zł, • przebudowa drogi gminnej w Niszczewicach - 100.000 zł, • wykonanie parkingu w Lisewie Kościelnym (przy szkole) z Funduszu Sołeckiego (kontynuacja), • powstanie dwóch wiat przystankowych w Złotnikach Kujawskich przy ul. Złotnickiej i Rucewie (z Funduszu Sołeckiego), • bieżące remonty dróg, m. in. przy udziale środków z Funduszu Sołeckiego, 3. w zakresie oświaty, kultury, kultury fizycznej i sportu i zdrowia: Znaczące wydatki na oświatę, liczące 12.653.947 zł, dotyczą przede wszystkim wydatków bieżących. Ich udział w wydatkach ogółem gminy stanowi prawie 46%, z czego wydatki bieżące - 40,6 %. Wartość planowanych zadań inwestycyjnych oświatowych w 2013 r. wynieść ma 1.489.221 zł. Subwencja oświatowa na 2013 r. przyznana jest w wysokości 7.403.262 zł. W naszej gminie nie pokrywa ona nawet wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń i dodatkowych świadczeń wypłaconych przez gminę pracownikom oświaty. Ponadto część środków z tej subwencji przekazana jest niepublicznym jednostkom oświatowym. W projekcie budżetu znalazły się skutki podwyżki płac nauczycieli o 3,8 % od września 2012 r. oraz do 10% podwyżki płac dla pracowników obsługi. W 2013 r. planowana jest kontynuacja budowy przedszkola publicznego w Złotnikach Kujawskich. Wartość przedsięwzięcia - 2.148.305 zł, z tego wydatki w 2013 r. - 1.483.221 zł. Z dofinansowaniem środków unijnych planowane są do realizacji następujące zadania z zakresu kultury, kultury fizycznej i sportu: • budowa świetlicy wiejskiej w Gniewkówcu, • zagospodarowanie terenu wokół stawku w Będzitowie wraz z budową boisk i placu zabaw, • zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej - budowa boiska i placu zabaw w Rucewku, • zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej - budowa boiska i placu zabaw w Dąbrówce Kujawskiej, • modernizacja dachu na świetlicy wiejskiej w Rucewie. Z Funduszu Sołeckiego zrealizowane będą z tego zakresu następujące zadania: • adaptacja kontenerów na świetlicę wiejską w Pęchowie ( w części), • zagospodarowanie terenu wokół stawku w Złotnikach Kujawskich, • montaż obiektu gospodarczego przy świetlicy wiejskiej w Tarkowie Górnym, • zagospodarowanie terenu wokół świetlicy wiejskiej - budowa boiska i placu zabaw w Dąbrówce Kujawskiej (w części), • zagospodarowanie terenu pod przyszłą świetlicę w Dźwierzchnie, • zakup traktora do koszenia trawy w Gniewkówcu, • altana przy świetlicy wiejskiej w Palczynie, • zagospodarowanie terenu rekreacyjnego w Tucznie. 4. w zakresie pomocy społecznej Zadania z zakresu pomocy społecznej realizuje w gminie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. GOPS dodatkowo od 2004 r. jest organizatorem wypłat świadczeń rodzinnych a od września 2005 r. - zaliczek alimentacyjnych. Przejął też funkcjonowanie Gminnego Centrum Informacji. GOPS prowadzi również zajęcia z osobami niepełnosprawnymi z terenu gminy. W ramach Związku Stowarzyszeń poprzez Grudziądzki Bank Żywności GOPS organizuje darmową żywność dla najuboższych z terenu gminy. GOPS realizuje od 2008 r. projekt współfinansowany z Unii Europejskiej "Pierwsze kroki do sukcesu". Wydatki na pomoc społeczną w 2013 r. są porównywalne w wielkościach ogółem z rokiem 2012, przy czym nastąpił wzrost udziału środków własnych, a zmniejszony został udział - w dotacjach z budżetu Państwa. 5. w zakresie oświetlenia dróg, ulic i placów Z tego zakresu planowane jest bieżące utrzymanie oświetlenia dróg, ulic i placów na terenie gminy oraz spłaty zadłużenia, zaciągniętego na poprawę efektywności i jakości oświetlenia, 6. w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii Wydatki na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii zaplanowane będą w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2013 rok. W 2013 r. środki na ten cel zaplanowane zostały w kwocie 96.000 zł, z czego na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych - 95.000 zł a na przeciwdziałanie narkomanii - 1.000 zł. Środki pozyskane z tyt. wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu zaplanowane zostały w wysokości 95.000 zł. 7. w zakresie przyznanych z budżetu gminy dotacji i wpłat na fundusze celowe • z dotacji przedmiotowej skorzysta Zakład Gospodarki Komunalnej w Złotnikach Kujawskich, Dotacja ta skierowana jest na dofinansowanie 1 m3 oczyszczenia ścieków zgodnie z uchwałami o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców w gminie Złotniki Kujawskie, dopłat za odprowadzanie ścieków do gminnych zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych oraz przyznania dotacji przedmiotowej do ścieków. Kwota dotacji - 285.640 zł, • na realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu - na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, zabezpieczone zostały środki w kwocie 110.000 zł, • z dotacji podmiotowej w wysokości 200.000 zł skorzysta Biblioteka Publiczna w Złotnikach Kujawskich, która od 1 stycznia 2008 r. funkcjonuje jako gminna instytucja kultury, • z dotacji podmiotowej dla niepublicznych jednostek systemu oświaty: - Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie 920.411 zł, - przedszkola niepubliczne 45.964 zł. • zwrot dotacji dla Wojewody Kujawsko-Pomorskiego zaplanowany został w wysokości 18.500 zł i dotyczy pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości zasiłków z pomocy społecznej, • wpłaty na fundusz celowy Policji - 7.000 zł. 8. w zakresie budownictwa komunalnego mieszkaniowego W 2013 r. planowane jest bieżące utrzymanie zasobu mieszkaniowego gminy, w tym remonty. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych uchwała budżetowa na 2013 r. określa: 1. prognozowane dochody gminy - załącznik Nr 1, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, 2. planowane wydatki budżetu w pełnej szczegółowości (załącznik Nr 2) z wyodrębnieniem: a) wydatków bieżących, w tym: - wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, - dotacji, - wydatków na obsługę długu gminy, b) wydatków majątkowych, 3. plan przychodów i rozchodów budżetu - załącznik Nr 3, 4. limity wydatków na zadania i zakupy inwestycyjne w 2013 r. - załącznik Nr 4, 5. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz planu dochodów należnych budżetowi państwa - załącznik Nr 5, 6. dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej - załącznik Nr 6, 7. plan przychodów i kosztów gminnych zakładów budżetowych - załącznik Nr 7, 8. plan dotacji z budżetu gminy i wpłat na fundusz celowy - załącznik Nr 8, 9. plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego - załącznik Nr 9, 10. dochody i wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii - załącznik Nr 10, 11. wysokość środków pochodzących z opłaty produktowej i przeznaczenie środków, wysokość dochodów pochodzących z opłat i kar przekazywanych zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw oraz dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich przeznaczenie na cele związane z ochroną środowiska, w tym na gospodarkę odpadami, 12. limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek, 13. upoważnienia dla Wójta Gminy do: 1) zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań określonych w uchwale budżetowej, 2) dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, z dodatkowym upoważnieniem dokonywania przeniesień wydatków na wynagrodzenia, 3) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej gminy na 2013 rok.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik1.pdf

Załącznik nr 1 do uchwały XXV 187 2012

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik2.pdf

Załącznik nr 2 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik3.pdf

Załącznik nr 3 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik4.pdf

Załącznik nr 4 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 5 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik5.pdf

Załącznik nr 5 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 6 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik6.pdf

Załącznik nr 6 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 7 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik7.pdf

Załącznik nr 7 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 8 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik8.pdf

Załącznik nr 8 do uchwały nr XXV 187 2012

Załącznik Nr 9 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik9.pdf

Załącznik nr 9 do uchwały XXV 187 2012

Załącznik Nr 10 do Uchwały Nr XXV/187/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.
Zalacznik10.pdf

Załącznik nr 10 do uchwały XXV 187 2012

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00