Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3764

Uchwała nr XXV/181/2012 Rady Gminy Złotniki Kujawskie

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113 poz. 948, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr.52, poz. 420; Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz.146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz.230, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 217, poz.1281, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, z 2012 r., poz.567) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. j.t. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu Rada Gminy w Złotnikach Kujawskich uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie" w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Złotniki Kujawskie.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXXIV/254/2009 Rady Gminy Złotniki Kujawskie z dnia 28 października 2009 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie.

§ 4. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 roku.

Przewodnicząca Rady Gminy


mgr Krystyna Gawron-Fiedorow


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2011 r. Nr 152, poz. 897), Regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie ustawy, zatem termin uchwalenia przez Radę Gminy w Złotnikach Kujawskich nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r. Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 391), Rada Gminy uchwala regulamin czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
W związku z powyższym, projekt regulaminu został przedłożony do zaopiniowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Inowrocławiu. Uchwalenie nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie ma na celu dostosowanie jego zapisów do wymogów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza ona nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu odbierania i gospodarowania odpadami komunalnymi, który zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 roku.
W trakcie prac prowadzone były konsultacje z Przedsiębiorcami odbierającymi odpady komunalne z terenu Gminy Złotniki Kujawskie oraz badania ankietowe z mieszkańcami gminy.


Załącznik do Uchwały Nr XXV/181/2012
Rady Gminy Złotniki Kujawskie
z dnia 14 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych: papieru i tektury oraz opakowań z papieru i tektury, metali oraz opakowań z metali, tworzyw sztucznych oraz opakowań z tworzyw sztucznych, szkła oraz opakowań ze szkła, opakowań wielomateriałowych, przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. 1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391, ze zm.),

2) przepisach budowlanych - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( tj. Dz.U. z 2010 Nr 243, poz. 1623 ze zm.) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze,

3) rasach psów uznawanych za agresywne - rozumie się przez to rasy ujęte w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U. z 2003 Nr 77, poz. 687),

4) pojemniku - rozumie się przez to atestowany, znormalizowany pojemnik, do zbiórki odpadów komunalnych o pojemności: 60l, 110 l, 120 l, 1100 l oraz 5 m3 , przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy,

5) kontenerze - rozumie się przez to atestowane stalowe pojemniki o pojemności 5,5 m3, 7 m3 , 10 m3 i większe, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy lub worki typu big-bag,

6) Ponadto wszelkie definicje z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi należy rozumieć zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tj. Dz.U. z 2010 Nr 185, poz. 1243 ze zm.),

7) nieruchomości - należy przez to rozumieć, nieruchomości określone art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16, poz. 93),

8) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mającymi obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku, przy czym:

a) na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych,

b) na terenie przystanków komunikacyjnych obowiązki uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, należą do właścicieli lub zarządców przystanków,

c) na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów na takim chodniku, należą do zarządu drogi,

d) na terenach pozostałych obowiązki utrzymania czystości i porządku należą do gminy, do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbycie się odpadków zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

9) właścicielu lokalu - w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) oraz posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawo odrębnej własności lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.),

10) lokator - w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego lub posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych,

11) posiadający lokal - jest to użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lokalu w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.),

12) korzystający z lokalu - posiadający tytuł prawny do lokalu lub korzystający z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym zgodnie z definicją zapisaną w ustawie z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), w niniejszym Regulaminie termin utożsamiony z terminem dysponujący lokalem,

13) dysponujący lokalem - właściciel, lokator lub posiadający w rozumieniu definicji podanych wyżej,

14) budynek mieszkalny jednorodzinny - to zgodnie z treścią art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) - budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku,

15) budynek zamieszkania zbiorowego - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynek przeznaczony do okresowego pobytu ludzi, w szczególności hotel, motel, pensjonat, dom wypoczynkowy, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko, internat, dom studencki, budynek koszarowy, budynek zakwaterowania na terenie zakładu karnego, aresztu śledczego, zakładu poprawczego, schroniska dla nieletnich, a także budynek do stałego pobytu ludzi, w szczególności dom dziecka, dom rencistów i dom zakonny,

16) zabudowa jednorodzinna - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi,

17) zabudowa wielorodzinna - zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego zapisanej w § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),

18) zabudowa zagrodowa - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynki mieszkalne, gospodarcze i inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych, w tym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe,

19) zabudowa letniskowa i rekreacyjna - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku,

20) budynek użyteczności publicznej - to zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy i socjalny,

21) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO) - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010r. (M. P. Nr 101, poz. 1183),

22) Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Kujawsko - Pomorskiego - należy przez to rozumieć dokument wynikający z treści art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243),

23) stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - należy przez to rozumieć stawki ustalone uchwałą Rady Gminy Złotniki Kujawskie na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391),

24) zniżkach w opłatach - należy przez to rozumieć, zgodnie z treścią art. 6 ust 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391), zniżki w stosunku do opłaty za gospodarowanie zmieszanymi odpadami komunalnymi, udzielane właścicielom nieruchomości, w zamian za masę odpadów zebranych i odebranych w sposób selektywny. Wysokość zniżek uzależniona jest od osiągniętego poziomu selekcji surowców wtórnych. Zniżki te są uwzględniane w rachunkach wystawianych właścicielowi nieruchomości,

25) punkt selektywnego zbierania odpadów - należy to rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391), z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed domów,

26) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243),

27) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg,

28) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nie opakowaniowe, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz części z drewna, odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne; zgodnie z treścią art.3 ust.3 pkt. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r . o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243),

29) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających m. in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt. 8b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r . o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243),

30) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001r. Nr 63, poz. 638 z późn. zm.),

31) odpadach budowlano - remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej,

32) odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu,

33) nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

34) zbiornikach bezodpływowych - należy to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania,

35) stacjach zlewnych - należy to rozumieć, instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

36) gminnym punkcie zbiórki odpadów problematycznych - należy przez to rozumieć, zlokalizowany na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny codziennie w określonych godzinach, w których mieszkańcy mogą przekazywać podmiotowi uprawnionemu, wyselekcjonowane odpady,

37) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Złotniki Kujawskie, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania i czystości i porządku na terenie Gminy Złotniki Kujawskie dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę.

38) przedsiębiorcach - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391), na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia,

39) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania,

40) zwierzętach domowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust. 17 ustawy o ochronie zwierząt co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa,

41) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 321 z późn. zm.),

42) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.),

43) indywidualnych kontach - należy przez to rozumieć prowadzony przez gminę rejestr właścicieli nieruchomości i opcjonalnie - dysponujących lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, w którym na bieżąco rejestrowana jest masa wyselekcjonowanych i przekazanych przedsiębiorcy przez właścicieli nieruchomości i opcjonalnie - najemców/właścicieli lokali, odpadów,

44) poziomie redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (dalej - redukcja) - należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391) i stosownego rozporządzenia wykonawczego,

45) poziomie recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku (dalej - odzysk) - należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 roku, Nr 391) i stosownego rozporządzenia wykonawczego,

46) opłata za selekcję realizowaną z masy przekazanych ponad normę odpadów zmieszanych (dalej- opłata za selekcję) - opłata, którą musi uiścić właściciel nieruchomości w związku z faktem selektywnego przekazania zbyt małej w stosunku do aktualnie obowiązujących poziomów części wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych; opłata ta jest uiszczana w roku następnym po przekazaniu sprawozdań za rok poprzedzający,

47) Regulaminie - rozumie się przez to niniejszy "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Złotniki Kujawskie",

48) sezonie letnim - sezon w roku, który obejmuje okres od 01 maja do 15 września,

49) sezonie zimowym - sezon w roku, który obejmuje okres 16 września do 30 kwietnia.

ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymywania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale III pojemniki, w tym worki, służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) prowadzenie selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

a) opakowań wielomateriałowych

b) przeterminowanych leków i chemikaliów,

c) zużytych baterii i akumulatorów,

d) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

e) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

f) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

g) zużytych opon,

h) odpadów zielonych,

i) papieru i tektury oraz opakowań z papieru i tektury,

j) szkła bezbarwnego oraz opakowań ze szkła bezbarwnego ,

k) szkła kolorowego oraz opakowań ze szkła kolorowego,

l) tworzywa sztucznego typu PET oraz opakowań z tworzyw sztucznych typu PET,

m) tworzywa sztucznego typu plastik przemysłowo - gospodarczy,

n) metali oraz opakowań z metali,

o) pozostałych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 3-11,

2. Odpady, o których mowa w ust. 1, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania i przekazywania ich przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.

3. Zbieranie odpadów nie podlegających selekcji należy gromadzić do pojemników, o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie.

4. Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy odbywa się w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości.

5. Zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów.

6. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną w rozdziale IV.

7. Oddzielne gromadzenie, nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 o nawozach i nawożeniu.

8. Utrzymywanie w czystości obudowy śmietnikowej i jej najbliższego otoczenia.

9. Uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości i wnętrza budynków.

10. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; właściciele pozostałych nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w workach.

11. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy.

12. Odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew nie mogą być kompostowane w przydomowym kompostowniku, należy je przekazać przedsiębiorcy, który ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie odpady pochodzące z nieruchomości gruntowej o powierzchni nie większej niż 3000 m2; odpady nie spełniające tego kryterium przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał lub przekazać je do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów.

13. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed złożeniem do worka lub pojemnika umyć.

14. Z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy je odkręcić; można je ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak by zachowały zmniejszoną objętość.

15. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka lub pojemnika.

16. Odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc wcześniej uzgodnionych z przedsiębiorcą zgodnie z dostarczonym harmonogramem;

17. Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano -remontowych i zbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;

18. Wymienione w ust. 17 odpady należy dostarczyć do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów. Leki mogą być także przekazane do wskazanych przez gminę aptek.

19. Odpady budowlano -remontowe i rozbiórkowe, muszą zostać załadowane do odpowiedniego pojemnika przeznaczonego na tego typu odpady lub dostarczone do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów. Właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin;

20. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano -remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty. Odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał.

21. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji. Miejscami, tymi mogą być:

a) zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi,

b) wyodrębnione pomieszczenia w budynku, mające posadzkę powyżej poziomu nawierzchni dojazdu środka transportowego odbierającego odpady, lecz nie wyżej niż 0,15 m, w tym także dolne komory zsypu z bezpośrednim wyjściem na zewnątrz, zaopatrzonym w daszek o wysięgu co najmniej 1 m i przedłużony na boki po co najmniej 0,8 m, mające ściany i podłogi zmywalne, punkt czerpalny wody, kratkę ściekową, wentylację grawitacyjną oraz sztuczne oświetlenie,

c) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi.

22. Miejsca do gromadzenia odpadów stałych przy budynkach wielorodzinnych powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku także poprzez:

1) obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego dla właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż chodników,

2) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę,

3) nieusunięty lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości,

4) uprzątanie poprzez ich usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości, realizując w ten sposób zapisy § 2 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych,

5) usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa miejscowego,

6) oznaczenie nieruchomości, zgodnie z treścią art. 47b ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm. przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie, o ich estetyczny i czytelny wygląd,

7) umieszczenie w budynkach wielolokalowych, w pobliżu wejścia, tablic zawierających: dane adresowe właściciela lub zarządcy, dane adresowe osoby bądź podmiotu wykonującego czynności w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, regulamin porządkowy, spis adresów i numerów telefonów alarmowych.

§ 5. 1. Zabrania się mycia i napraw pojazdów na drogach i placach publicznych, terenach zieleni oraz nad brzegami jezior i rzek lub kanałów.

2. Dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych osobowych i wszelkich innych dopuszczonych do ruchu pojazdów do użytku niekomercyjnego poza myjniami, które może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego lub do przydomowej oczyszczalni ścieków po uprzednim podczyszczeniu tych ścieków poprzez studzienki do łapania zanieczyszczeń,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji, bez użycia detergentów, szamponów i innych środków chemicznych,

3) iż mycie dotyczy nadwozia samochodu.

3. Dopuszcza się naprawę samochodów osobowych i wszelkich innych dopuszczonych do ruchu pojazdów do użytku niekomercyjnego poza warsztatami samochodowymi, która może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,

3) iż naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

§ 6. 1. Właściciel nieruchomości na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, zobowiązany jest do:

1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów oraz w szczególności w okresie sezonu letniego do codziennego ich opróżniania,

2) bieżącego sprzątania terenu nieruchomości, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu,

3) skutecznym zapobieganiu zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej,

4) selektywnego gromadzenia odpadów.

§ 7. 1. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni od dnia złożenia,

2) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji,

3) częstotliwość opróżniania z osadu zbiorników bezodpływowych (szamb) określa § 22,

4) pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Uchwale w sprawie wymagań jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

5) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć,

6) przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.

ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. 1. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 zbierane są w trwale związanych workach, estetycznych i szczelnych pojemnikach o minimalnej pojemności 60 litrów lub kontenerach, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi odbiorami.

2. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) pojemniki muszą spełniać warunki Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

2) właściciel nieruchomości ma obowiązek zamówić u przedsiębiorcy pojemnik i worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

3) przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Złotniki Kujawskie;

a) pojemniki na odpady o pojemności 60 litrów (L);

b) pojemniki na odpady o pojemności 110 litrów (L);

c) pojemniki na odpady o pojemności 120 litrów (L);

d) pojemniki na odpady o pojemności 240 litrów (L);

e) pojemniki na odpady o pojemności 1100 litrów (L);

f) pojemniki (KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 5 do 10 m3;

g) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o rozmiarach 30, 60, 90, 120 i 1500 L;

h) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 L;

i) worki o pojemności od 60 L do 120L

j) inne pojemniki i kontenery.

§ 9. 1. Ustala się wielkości pojemników w zależności od rodzaju odbiorcy i ilości osób:

1) dla budynków mieszkalnych minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości;

a) niesegregowanych odpadów komunalnych (zmieszanych), 30 litrów na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 60 litrów na każdą nieruchomość,

b) segregowane odpady komunalne 30 litrów na mieszkanie, jednak co najmniej jeden worek lub pojemnik wskazany w § 10.4. na każdy rodzaj odpadu o pojemności 60 litrów na każdą nieruchomość ,

2) dla szkół wszelkiego typu 3 litry na każdego ucznia i pracownika,

3) dla punktów handlowych 50 litrów na każdego zatrudnionego,

4) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 120 litrów na każdych 10 pracowników,

5) dla zakładów prowadzących gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą pojemnik 240 litrów na każdych 10 pracowników,

6) dla innych nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli z takiego pojemnika korzystają - pojemnik 60 litrów na każde 5 osób.

§ 10. 1. Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponującymi lokalami.

2. Worki i pojemniki muszą spełniać wymagania Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

3. Pojemność worków winna wynosić od 60 litrów do 120 litrów.

4. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować trwale związane worki lub pojemniki, o następujących kolorach:

a) NIEBIESKI z przeznaczeniem na makulaturę, tj. papier i tekturę oraz opakowania z papieru i tektury a także tekstylia z włókien naturalnych,

b) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, opakowania z tworzyw sztucznych, metale i opakowania z metali oraz opakowania wielomateriałowe ,

c) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane kolorowe i bezbarwne,

d) BRĄZOWY worek lub czarny pojemnik z brązowym pasem lub napisem "odpady zielone" z przeznaczeniem na odpady zielone ulegające biodegradacji,

e) CZARNY pojemnik z napisem żużel i popiół z przeznaczeniem na żużel i popiół

f) CZARNY pojemnik z przeznaczeniem na odpady zmieszane,

5. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie Gminy Złotniki Kujawskie lub do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów.

6. Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je w do specjalistycznych pojemników znajdujących się w gminnym punkcie selektywnej zbiórki odpadów lub w szkołach i świetlicach.

7. Odpady budowlane i rozbiórkowe należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie przeznaczonych do zbiórki selektywnej.

§ 11. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego w wyznaczonych miejscach na terenach ogólnodostępnych , zestawy pojemników przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, wielomateriałowych o pojemności od 800 litrów do 1500 litrów oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisowo i znakiem graficznym,

§ 12. 1. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

1) właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz,

2) pojemnik po jego opróżnieniu nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów,

3) pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony np. pokrywy,

4) miejsca gromadzenia odpadów komunalnych winny być zadaszone, ogrodzone i zamknięte. Dostęp do nich powinny mieć wyłącznie osoby mające obowiązek zbierać w nich odpady komunalne,

5) właściciele nieruchomości mają obowiązek w okresie dwu lat osiągnąć standard tych miejsc wymagany Regulaminem. Do tego czasu pojemniki na odpady winny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej najlepiej utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota,

6) miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie,

7) właściciel nieruchomości ma obowiązek okresowego dezynfekowania pojemników na odpady,

§ 13. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne, śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych.

2. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów.

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego nie wolno wrzucać:

a) ceramiki (porcelana, talerze, doniczki),

b) luster,

c) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

d) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

e) szyb samochodowych.

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej nie wolno wrzucać:

a) kalki technicznej,

b) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

c) prospektów foliowanych i lakierowanych katalogów.

5. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie wolno wrzucać:

a) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

b) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

c) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

6. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami np. gumą.

7. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe np. tetrapak.

8. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

9. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz podsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia bytowego.

§ 14. 1. Ustala się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:

1) właściciel nieruchomości nie mających możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez pobudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w miesiącu bez dopuszczenia do przepełnienia -przyjmując zużycie wody według wodomierza lub jako równe 3,0m3/osobę/miesiąc,

2) dla innych obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody w następujących ilościach:

a) sklepy spożywcze - 2,0m3/zatrudnionego/miesiąc,

b) pozostałe sklepy - 0,9m3/zatrudnionego/miesiąc,

c) apteki -3,0m3/zatrudnionego/miesiąc,

d) przychodnie lekarskie - 0,5m3/zatrudnionego/miesiąc,

e) pozostałe zakłady usługowe - 0,45m3/zatrudnionego/miesiąc,

3) w przypadkach niewymienionych należy przyjąć normy zapisane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U z 2002 r Nr 8, poz. 70).

§ 15. 1. Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić przepisy §22 i §23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U Nr 75 poz. 690 z 2003r. Nr 33, poz. 270 i z 2004r. Nr 109, poz. 1156),

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru zgodnie, z harmonogramem na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdu podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach,

3) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia,

4) wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów muszą być złożone w udostępnionych przez przedsiębiorcę kontenerach w miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez właściciela w zabudowie wielorodzinnej.

§ 16. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odbieranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na czas odbierania tych odpadów w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

§ 18. 1. Właściciele nieruchomości z zastrzeżeniem ust. 2 obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej raz w miesiącu.

2. Właściciele nieruchomości prowadzący gastronomiczną lub agroturystyczną działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej dwa razy w miesiącu.

3. Właściciele nieruchomości z zastrzeżeniem, obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych takich jak: szkło, papier, plastik, metal, papier i odpady wielomateriałowe co najmniej raz w miesiącu.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych takich jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon co najmniej dwa razy w roku w terminie wyznaczonym w harmonogramie, bądź na bieżąco w punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

5. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów niebezpiecznych w cyklu dwumiesięcznym bądź na bieżąco w gminnym punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

6. Właściciele nieruchomości prowadzący gastronomiczną lub agroturystyczną działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się segregowanych odpadów komunalnych o których mowa w ust. 1 co najmniej dwa razy w miesiącu.

§ 19. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej raz na pół roku z zastrzeżeniem ust. 1.

§ 20. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych oprócz typowych pojemników i kontenerów mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, udostępniane przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na wywóz odpadów komunalnych i wcześniejszym uzgodnieniu terminu i miejscu odbioru.

ROZDZIAŁ IV
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 21. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe (w tym zwierzęta nie udomowione, utrzymywane w charakterze zwierząt domowych) lub opiekunowie zwierząt, zobowiązani są do stałego dozoru nad zwierzętami oraz zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed uciążliwością oraz zagrożeniem dla ludzi i mienia, m. in. poprzez:

1) prowadzenie zwierząt, w tym psów na uwięzi, a psów wykazujących agresywność i ras psów uznawanych za agresywne dodatkowo w kagańcu,

2) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku; nie dotyczy osób niewidomych i niedowidzących, których przewodnikiem jest pies. Nieczystości umieszczone w opakowaniach ulegających biodegradacji mogą być deponowane w pojemnikach na odpady komunalne.

3) przewożenie zwierząt w środkach komunikacji publicznej na uwięzi a psów wykazujących agresywność i ras psów uznawanych za agresywne dodatkowo w kagańcu.

2. Osobom utrzymującym zwierzęta domowe lub opiekunom zwierząt zakazuje się:

1) prowadzenia hodowli zwierząt domowych, która pogarsza warunki zdrowotne, sanitarne i porządkowe otoczenia lub powoduje zanieczyszczenie powietrza, gleby, wody i inne uciążliwości,

2) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych lub udostępnionych dla zwierząt (lecznice, wystawy itp.), nie dotyczy psów, które są przewodnikami osób niewidomych i niedowidzących.

3. Zwolnienie przez właściciela nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji , gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez zwierzę i wykluczający dostęp osób trzecich, oraz odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem, zawieszona przy wejściu na posesję.

4. Kojce dla zwierząt mogą być zlokalizowane w odległości min. 2 metrów od granicy posesji.

5. W miejscach mało uczęszczanych przez ludzi dopuszcza się zwolnienie psa z uwięzi pod warunkiem, że pies jest w kagańcu i pod bezpośrednim nadzorem właściciela lub opiekuna, nie dotyczy to ras uznawanych za agresywne.

6. Niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

ROZDZIAŁ V
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 22. 1. Dopuszcza się na terenach zabudowy jednorodzinnej i szeregowej hodowlę kóz, drobiu, królików i gołębi na potrzeby własne pod warunkiem posiadania obiektów i urządzeń służących do gromadzenia odchodów zwierzęcych (szczelne płyty gnojowe, zbiorniki na gnojówkę, odcieki itp.) wykonanych zgodnie z przepisami budowlanymi oraz przepisami odrębnymi, jak i spełniających odpowiednie normy. Dopuszcza się hodowle gołębi w zabudowie wielorodzinnej przy zachowaniu powyższych warunków.

2. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich winno być prowadzone z zapewnieniem nie pogarszania warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowaniem zanieczyszczeń powietrza, gleby wody i innych uciążliwości.

3. Zabrania się hodować zwierzęta gospodarskie na terenie:

1) zabudowy wielorodzinnej ( z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 1),

2) terenach letniskowych (z wyłączeniem gołębi),

3) w strefach ochrony bezpośredniej ujęć wód,

4) na terenach zwartej zabudowy miasta objętej ochrona konserwatora zabytków,

5) na terenach, na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej i obsługi mieszkańców.

ROZDZIAŁ VI
Obszary podlegające obowiązkowej deraztyzacji i terminy jej prowadzenia

§ 23. 1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości na terenie gminy Złotniki Kujawskie do przeprowadzania deratyzacji, nie rzadziej niż:

1) raz na pół roku w obiektach zbiorowego żywienia oraz sklepach i hurtowniach przechowujących żywność,

2) raz na kwartał w punktach zbiorczych odpadów stałych

2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej zarządzenia.

3. Deratyzacja odbywa się na koszt właściciela nieruchomości.

ROZDZIAŁ VII
Obowiązki formalno-prawne i skutki ich nieprzestrzegania

§ 24. 1. Wprowadza się obowiązki w zakresie dokumentowania:

1) Właściciele nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości mają zgodnie z treścią art. 6m ustawy obowiązek:

a) w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia w Gminie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

b) w terminie 14 dni od dnia zmiany liczby wcześniej zadeklarowanych osób zamieszkałych na danej nieruchomości, a tym samym zmiany ilości wytwarzanych na danej nieruchomości odpadów komunalnych, złożenia Gminie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

2) Organizator imprezy, zgodnie z przepisami art. 25 ustawy z dnia 20 marca 2009r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2009r. Nr 62, poz. 504 z późn. zm.) jest zobowiązany wystąpić z wnioskami o opinię i powiadomić stosowne służby oraz wystąpić do Wójta o zgodę, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia.

§ 25. 1. Konsekwencje nie zrealizowania obowiązków:

1) wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez upoważnione służby,

2) w przypadku stwierdzenia nie wykonywania tych obowiązków Wójt Gminy Złotniki Kujawskie występuje, o ukaranie w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach, o wykroczenie, albo wydaje decyzję nakazującą ich wykonanie, której wykonanie podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954),

3) Wójt Gminy Złotniki Kujawskie dokonuje kontroli wykonywania obowiązku zawarcia przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz powstają odpady komunalne oraz wszystkich nieruchomości, które winny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe, umów na usługi odbioru odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, oraz wykonywanie przez nich obowiązku uiszczenia z tego tytułu opłat,

4) w przypadku stwierdzenia obowiązków opisanych w pkt 3, Wójt Gminy Złotniki Kujawskie wydaje z urzędu decyzje w której ustala obowiązek uiszczania oraz sposób udostępniania urządzeń w celu ich opróżnienia. W takich przypadkach gmina organizuje właścicielom nieruchomości odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych. Decyzji tej nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności oraz decyzja taka obowiązuje przez rok i ulega przedłużeniu na rok następny jeżeli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji. Do opłat wymierzonych wyżej wymienioną decyzję stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1999r Ordynacja podatkowa (Dz.Uz 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.),

5) Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest zobowiązany przechowywać przez okres dwóch lat,

6) W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do usunięcia ich w ustawowym terminie od momentu stwierdzenia tego faktu i do powiadomienia o tym gminy,

7) W sytuacji gdy właściciel nieruchomości nie wykona uszczelnienia w ustalonym terminie, może wykonać te prace za niego gmina i obciążyć go kosztami.

Rozdział IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 26. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Złotniki Kujawskie poprzez działania uprawnionych pracowników Urzędu Gminy w Złotnikach Kujawskich.

2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny zapisanej w art. 10 ustawy.

3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00