Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3717

Uchwała nr XXIV/156/12 Rady Gminy Bukowiec

z dnia 14 grudnia 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu, uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec, zwany dalej regulaminem, określający szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XXVIII/221/2005 Rady Gminy Bukowiec z dnia 28 grudnia 2005 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2006r. Nr 32, poz. 497).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bukowiec.

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, za wyjątkiem § 9 ust. 6 i 7 Regulaminu, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013r.

Przewodniczący Rady Gminy


Czesław Wszołek


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Gminy Bukowiec nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r. Projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu (opinia sanitarna z dnia 3 grudnia 2012r., znak: N.HK-074-33/12). Wobec powyższego, stosownie do treści art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391), Rada Gminy Bukowiec, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu jest zobowiązana uchwalić regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec, stanowiący akt prawa miejscowego.


Załącznik do Uchwały Nr XXIV/156/12
Rady Gminy Bukowiec
z dnia 14 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY BUKOWIEC

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. , poz. 391);

2) nieruchomości - należy przez to rozumieć rozszerzoną treść art. 46 k.c., z której wynika, iż istnieją następujące rodzaje nieruchomości:

a) nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na:

- nieruchomości rolne,

- nieruchomości leśne,

- inne nieruchomości (nierolne i nieleśne) zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę,

b) nieruchomości budynkowe,

c) nieruchomości lokalowe (lokale mieszkalne i lokale użytkowe);

3) właścicielach nieruchomości - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 4 oraz zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 - 5 ustawy;

4) odpady - należy rozumieć zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010r., Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

5) zbieranie odpadów - należy rozumieć zgodnie z art. 3 ust.3 pkt 23 ustawy o odpadach;

6) zabudowa jednorodzinna - należy rozumieć zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. z Nr 75, poz. 690 ze zm.);

7) zabudowa wielorodzinna - zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego, określonej w pkt 6;

8) umowach - należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy , podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości;

9) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami 2014 (dalej: KPGO) - należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010r. (M.P. Nr 101, poz. 1183);

10) punkty selektywnego zbierania - należy rozumieć w znaczeniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy;

11) odpadach komunalnych - należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt. 4 ustawy o odpadach;

12) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w ustawie, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg;

13) odpadach ulegających biodegradacji - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy o odpadach;

14) odpadach zielonych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 8b ustawy o odpadach;

15) odpadach opakowaniowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych;

16) odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek;

17) odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne;

18) nieczystościach ciekłych - należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

19) zbiornikach bezodpływowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

20) stacjach zlewnych - należy rozumieć zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;

21) przedsiębiorcach - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy;

22) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania;

23) zwierzętach domowych - należy rozumieć zgodnie z treścią art.4 ust. 17 ustawy o ochronie zwierząt;

24) zwierzętach gospodarskich - należy to rozumieć zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.);

25) zwierzętach bezdomnych - należy rozumieć zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.);

26) poziomie redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (dalej-redukcja) - należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3 c ustawy;

27) poziomie recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku (dalej-odzysk) - należy rozumieć zgodnie z zapisem art. 3 b ustawy.

Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, odpadów obejmujących:

1) szkło;

2) papier;

3) tworzywa sztuczne;

4) metale;

5) opakowania wielomateriałowe (opakowania wykonane z rożnych materiałów, których to materiałów nie da się rozdzielić w sposób ręczny);

6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

7) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

8) zużyte opony;

9) powstające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia;

10) zużyte baterie i akumulatory;

11) komunalne odpady zielone, odpady ulegające biodegradacji, w tym opakowania ulegające biodegradacji;

12) odpady budowlane i rozbiórkowe.

§ 3. Ustala się następujące wymagania w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego:

1) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do niezwłocznego uprzątania po opadach atmosferycznych błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego poprzez:

a) uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne,

b) usunięcie za pomocą środków chemicznych, jeżeli środki te zostały do tego celu prawnie dopuszczone;

2) do usuwania śniegu lub lodu na części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego, przy której występują tereny zieleni lub zadrzewienia, pkt 1 lit. b nie stosuje się;

3) właściciel nieruchomości ma obowiązek uprzątnąć zanieczyszczenia wskazane w pkt 1 w sposób niezanieczyszczający jezdni, a w przypadku usuwania śniegu lub lodu z użyciem środków określonych w pkt 1 lit. b, w sposób uniemożliwiający przedostanie się tych środków do korzeni roślin.

§ 4. Ustala się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej posesji, na wydzielonych utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej wody bez detergentów;

2) mycie pojazdów na własnej posesji może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej nadwozie pojazdu;

3) powstające ścieki należy odprowadzać do zbiornika bezodpływowego;

4) naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych samochodów oraz pod warunkiem:

a) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin,

b) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

c) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.

Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. Określa się następujące rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych (niesegregowanych);

2) niesegregowane odpady komunalne należy gromadzić wyłączenie w pojemnikach do tego celu przeznaczonych;

3) pojemniki muszą być szczelne, zamykane pokrywą oraz wyposażone w uchwyty boczne;

4) pojemniki powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich opróżnianie grzebieniowym, widłowym lub hakowym mechanizmem załadowczym przez pojazdy przeznaczone do odbioru odpadów;

5) dopuszcza się stosowanie pojemników metalowych lub z tworzyw sztucznych o wzmocnionej konstrukcji o następującej wielkości:

a) 110/120 litrów,

b) 1100 litrów;

6) wielkość pojemników winna być dostosowana:

a) w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość, oraz częstotliwości odbioru odpadów,

b) w nieruchomościach, gdzie nie zamieszkują mieszkańcy, do rodzaju prowadzonej działalności, powierzchni budynku lub nieruchomości, liczby pracujących osób oraz częstotliwości odbioru odpadów;

7) właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych (niesegregowanych) biorąc pod uwagę następujące parametry:

a) w odniesieniu do zabudowy jednorodzinnej na jednego mieszkańca musi przypadać co najmniej 20 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów,

b) w odniesieniu do zabudowy wielorodzinnej na jednego mieszkańca musi przypadać co najmniej 25 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów,

c) w odniesieniu do szkół wszelkiego typu na każdego ucznia, pracownika musi przypadać co najmniej 6 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej kilka pojemników o łącznej minimalnej pojemności 360 litrów,

d) w odniesieniu do żłobków i przedszkoli na każde dziecko i pracownika musi przypadać co najmniej 8 litrów pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym na każdej nieruchomości zlokalizowany musi być co najmniej kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 360 litrów,

e) w odniesieniu do lokali handlowych na każde 10m2 powierzchni całkowitej lokalu musi przypadać co najmniej 30 litrów pojemności pojemnika, oraz 8 litrów pojemnika na każdą zatrudnioną osobę, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów,

f) w odniesieniu do lokali gastronomicznych na jedno miejsce konsumpcyjne musi przypadać co najmniej 20 litrów pojemności pojemnika oraz 8 litrów pojemnika na każdą zatrudnioną osobę, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów,

g) w odniesieniu do ulicznych punktów szybkiej konsumpcji na jeden punkt musi przypadać co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie;

h) w odniesieniu do lokali prowadzących działalność spożywczą lub gastronomiczną wymagane jest także ustawienie za zewnątrz lokalu kosza wyłożonego workiem foliowym o minimalnej pojemności 50 litrów i jego codzienne opróżnianie,

i) w odniesieniu do zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych (dotyczy pomieszczeń biurowych i socjalnych) na każdego z pracowników musi przypadać co najmniej 8 litrów pojemności pojemnika, przy częstotliwości odbierania odpadów 1 raz na 2 tygodnie, przy czym dla każdego obiektu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110/120 litrów.

§ 6. Określa się następujące rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów:

1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do zapewnienia selektywnego zbierania odpadów komunalnych tj. papier, szkło, tworzywo sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe w odpowiednio oznaczonych workach:

- z przeznaczeniem na makulaturę,

- z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe,

- z przeznaczeniem na szkło;

2) pojemność worków, o których mowa w § 6 pkt 1 powinna wynosić od 60 l do 120 l;

3) właściciele nieruchomości, na terenie, których w wyniku pielęgnacji zieleni, powstają odpady zielone, zobowiązani są do ich selektywnego zbierania i dostarczania do punktu selektywnego zbierania odpadów;

4) w zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się kompostowanie odpadów zielonych i innych odpadów ulegających biodegradacji, pod warunkiem, że nie będzie to stanowiło uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich;

5) właściciele nieruchomości, są zobowiązani do zapewnienia selektywnego zbierania odpadów problemowych:

a) przeterminowane leki i chemikalia należy dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, przy czym papierowe opakowania oraz papierowe ulotki informacyjne należy dołączyć do makulatury,

b) zużyte baterie należy umieszczać w pojemnikach na baterie w wyznaczonych miejscach na terenie Gminy Bukowiec, w Urzędzie Gminy w Bukowcu lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

c) akumulatory należy umieszczać w pojemnikach przy stacjach obsługi samochodów lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy pozostawiać w placówkach handlowych (dotyczy sytuacji zakupu nowego sprzętu i pozostawienia starego) lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

e) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

f) zużyte opony należy pozostawiać w punktach/placówkach wymiany opon lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

6) odpady budowlano-rozbiórkowe należy gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie i dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, przy czym wymaga się odrębnego wydzielenia gruzu budowlanego, tworzyw sztucznych, styropianu i odpadów niebezpiecznych.

§ 7. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego (chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach) - kosze uliczne o pojemności od 35 do 75 l.

2. Ilość i usytuowanie koszy ulicznych ustali gmina według rzeczywistego zapotrzebowania.

§ 8. Określa się następującą lokalizację pojemników do gromadzenia odpadów oraz warunki utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym:

1) właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyznaczenia odpowiedniego miejsca ustawienia pojemników, które powinno znajdować się na wyrównanej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;

2) pojemniki należy zabezpieczyć przed niekontrolowanym przemieszczaniem się (np. pod wpływem wiatru) oraz do zagwarantowania bezkolizyjnego dojazdu do pojemników, jak również możliwości przemieszczania pojemników na odpady z punktu ich zbierania do miejsca zatrzymania pojazdu, służącego do odbioru odpadów;

3) gmina zapewnia utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, poprzez bieżące czyszczenie, dezynfekcję i dezynsekcję.

4) obowiązki dotyczące wyposażenia nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych oraz utrzymania ich w należytym stanie technicznym i sanitarnym mogą być przedmiotem odrębnej umowy pomiędzy właścicielem nieruchomości, a przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.

Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9. 1. Określa się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) dla nieruchomości mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej:

a) odpady komunalne zmieszane - 1 raz na 2 tygodnie,

b) papier, tworzywa sztuczne, metale opakowania wielomateriałowe, szkło - 1 raz w miesiącu,

c) odpady zielone, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe - z uwzględnieniem potrzeb i warunków sanitarno-porządkowych - dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) dla nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców, na których powstają odpady komunalne:

a) odpady komunalne zmieszane - co najmniej raz w miesiącu, z uwzględnieniem potrzeb,

b) papier, tworzywa sztuczne, metale opakowania wielomateriałowe, szkło - co najmniej raz w miesiącu, z uwzględnieniem potrzeb,

c) odpady zielone, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe - z uwzględnieniem potrzeb i warunków sanitarno-porządkowych.

2. Częstotliwość opróżniania pojemników przeznaczonych do użytku publicznego, o których mowa w § 7 musi być dostosowana do potrzeb, jednak nie może być mniejsza niż 1 raz na 2 tygodnie.

3. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach i workach, a następnie odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

4. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, w dniu odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejscu ogólnodostępnym, umożliwiającym swobodny do nich dojazd.

5. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów komunalnych, są także zobowiązani do wnoszenia opłaty na rzecz gminy za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

6. Odbieranie odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zabranych (makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe) prowadzi przedsiębiorca, który zawarł z gminą umowę na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

7. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz do pozbywania się odpadów w sposób określony w Regulaminie, z wyjątkiem § 6 pkt 3-6.

§ 10. Określa się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:

1) właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, zobowiązani są do zawarcia umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

2) opróżnianie zbiorników bezodpływowych następuje na zasadach wskazanych w umowie zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorcą, przy czym nieczystości ciekłe muszą być usuwane, z taką częstotliwością, by nie doszło do przepełnienia zbiornika bezodpływowego.

Rozdział 5
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 11. 1. Gmina ma obowiązek uzyskania do 31 grudnia 2020 r. poziomów odzysku i recyklingu poszczególnych frakcji odpadów:

1) 50 % poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło;

2) 70 % poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

2. System gospodarowania odpadami komunalnymi winien zapewnić zmniejszenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1) do 16 lipca 2013 roku do nie więcej niż 50%;

2) do 16 lipca 2020 roku do nie więcej niż 35%

- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.

3. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2032 (WPGO) dla Gminy Bukowiec został wyznaczony region gospodarki odpadami - REGION 1 Tucholsko - Grudziądzki, a w ramach tego regionu zostały wyznaczone następujące instalacje regionalne: Zakurzewo gm. Grudziądz, Sulnówko gm. Świecie, Bladowo, gm. Tuchola. Jako instalacje zastępcze do czasu uruchomienia (rozbudowy) regionalnych instalacji wyznaczono: Zakurzewo gm. Grudziądz, Sulnówko gm. Świecie, Bladowo, gm. Tuchola oraz Milewo-Twarda Góra, gm. Nowe.

4. Przedsiębiorcy obowiązani są do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do wskazanej w WPGO regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów, a w przypadku jej braku - do instalacji przeznaczonej do zastępczej obsługi regionu gospodarki odpadami komunalnymi.

Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem

§ 12. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 13. Określa się następujące obowiązki właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe:

1) w odniesieniu do psów:

a) wyposażenie psa w obrożę a w przypadku ras uznawanych za agresywne - w kaganiec,

b) prowadzenie psa na uwięzi a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażający otoczeniu- również w nałożonym kagańcu,

c) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym oznaczeniem;

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór,

b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników,

c) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,

d) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników;

3) postanowienia § 13 pkt 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

§ 14. Zwierzęta pozostawione bez opieki, wobec których nie zastosowano wyżej wymienionych zabezpieczeń, podlegają schwytaniu i dowiezieniu do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym Gmina Bukowiec ma podpisaną stosowną umowę.

§ 15. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi zwierzętami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 16. Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:

1) osób posiadających zwierzęta;

2) gminy w przypadku, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego oraz w odniesieniu do pozostałych terenów.

§ 17. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Bukowiec w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Bukowiec".

Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 18. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy zwierząt gospodarskich utrzymywanych na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno - higienicznych.

3. Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych podczas sezonu letniego mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 19. 1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb na terenie gminy lub jej części.

2. Termin i zasady przeprowadzania obowiązkowych deratyzacji ogłasza w drodze zarządzenia Wójt Gminy Bukowiec w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.

Rozdział 9
Przepisy końcowe

§ 20. Upoważnieni przez Wójta Gminy Bukowiec pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień niniejszego Regulaminu.

§ 21. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie Gminy Bukowiec można zgłaszać do Urzędu Gminy Bukowiec, ul. Dr Fl. Ceynowy 14, tel. 52-33-09-310, e-mail: administracja@bukowiec.pl.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00