Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XVI/94/12 Rady Gminy Skrwilno
z dnia 13 grudnia 2012r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Skrwilno
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591[1]) ) art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. Nr 0 poz. 391 i poz. 951), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rypinie, Rada Gminy uchwala, co następuje:
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY SKRWILNO
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skrwilno
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391);
2) pojemnikach - należy przez to rozumieć także worki i kosze uliczne służące do gromadzenia odpadów.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Skrwilno zapewniają utrzymanie nieruchomości w czystości i porządku, wykonując obowiązki wynikające z ustawy oraz poprzez:
1) usuwanie zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;
2) wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w rozdziale 3;
3) ustawienie pojemników do zbierania odpadów komunalnych w miejscach nie stanowiących utrudnienia dla sąsiadów, mieszkańców, użytkowników dróg itp. oraz dostępnych dla korzystających
z tych urządzeń i przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych;
4) zbieranie odpadów komunalnych w pojemnikach do tego celu przeznaczonych w sposób określony w rozdziale 2 i 3.
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:
1) papier i tektura;
2) metale;
3) tworzywa sztuczne;
4) opakowania wielomateriałowe;
5) szkło;
6) odpady komunalne ulegające biodegradacji;
7) odpady zielone;
8) przeterminowane leki;
9) chemikalia;
10) zużyte baterie i akumulatory;
11) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
12) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
13) odpady budowlane i rozbiórkowe;
14) zużyte opony.
2. Odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, mogą być zbierane i odbierane łącznie jako odpady suche.
3. Odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt. 6-7, mogą być zbierane i odbierane łącznie jako bioodpady (odpady mokre).
4. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów, o których mowa w ust.1 pkt 1-5, może być realizowany przy wykorzystaniu ogólnodostępnych pojemników ustawionych przez Gminę Skrwilno w punktach selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
5. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt 8-14, należy przekazywać bezpośrednio do miejsc ich zbierania zgodnie z zasadami określonymi w § 5 niniejszej uchwały.
§ 5. 1. Odpady papieru i tektury, metali, tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych
oraz szkła należy zbierać w pojemnikach ustawionych na nieruchomości. Odpady te przekazywane mogą być przez mieszkańców bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
2. Odpady komunalne ulegające biodegradacji oraz odpady zielone należy zbierać w pojemnikach ustawionych na nieruchomości. Odpady te przekazywane mogą być przez mieszkańców bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych z zastrzeżeniem § 6.
3. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w aptekach i punktach aptecznych.
4. Chemikalia oraz zużyte opony przekazywane będą bezpośrednio przez mieszkańców
do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
5. Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych należy przekazywać
na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz.U.
Nr 79, poz. 666 ze zm.) do podmiotu zbierającego te odpady bądź też umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej wskazanych
przez Gminę Skrwilno. Odpady te przekazywane mogą być przez ich użytkowników bezpośrednio
do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. Nr 180, poz. 1495 ze zm.) do punktów zbierania tego rodzaju odpadów. Odpady te przekazywane mogą być przez ich użytkowników bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w terminach określonych przez gminę.
7. Meble i inne odpady wielkogabarytowe zbiera się na terenie nieruchomości w sposób zapewniający łatwy dostęp przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych, w przypadku zabudowy wielorodzinnej odpady wielkogabarytowe należy zbierać na terenie nieruchomości w miejscu służącym do zbierania odpadów komunalnych. Odpady te winny być zgromadzone w miejscu ich odbioru nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem ich odbioru.
8. Odpady budowlane i rozbiórkowe z prac prowadzonych we własnym zakresie zbiera się
na terenie nieruchomości w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia tego rodzaju odpadów, udostępnionych przez przedsiębiorcę uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych, ustawionych w miejscu nie utrudniającym możliwości korzystania z nieruchomości i umożliwiającym dojazd pojazdu przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych. Gruz budowlany niezanieczyszczony innymi odpadami z rozbiórki, takimi jak materiały izolacyjne, instalacyjne itp., może być przekazywany przez mieszkańców we własnym zakresie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, wskazanego przez Gminę Skrwilno.
§ 6. Właściciele nieruchomości, na terenie których w wyniku pielęgnacji zieleni powstają odpady zielone, mogą je kompostować wraz z bioodpadami we własnym zakresie i na własne potrzeby,
jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.
§ 7. Właściciel nieruchomości, na której organizowane są imprezy plenerowe lub zgromadzenia
w miejscach publicznych, zobowiązany jest do ustawienia odpowiedniej ilości pojemników
do zbierania odpadów oraz do usunięcia odpadów i uprzątnięcia terenu niezwłocznie po zakończeniu imprezy (zgromadzenia).
§ 8. Właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza (np.: ogródek letni, kawiarenka zimowa, kiosk
lub punkt gastronomiczny), zobowiązany jest do wyposażenia tych obiektów w pojemniki
do zbierania odpadów, gwarantujące możliwość zbierania wszystkich odpadów powstających
w związku z ich funkcjonowaniem.
§ 9. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie własnej nieruchomości pod warunkiem odprowadzania powstających ścieków do gminnej kanalizacji sanitarnej, przydomowej oczyszczalni ścieków lub gromadzenia ich w zbiornikach bezodpływowych.
§ 10. Śnieg i lód usunięty z chodnika można pryzmować na krawędzi chodnika lub w przylegającym do chodnika pasie zieleni.
§ 11. Pola campingowe i namiotowe w okresie sezonu letniego muszą być wyposażone w wystarczającą ilość pojemników na odpady. Ilość pojemników winna być dostosowana do liczby osób wypoczywających.
§ 12. 1. Tereny publiczne, takie jak parki i place zabaw, należy wyposażyć w pojemniki na odpady.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wymiany piasku w piaskownicach co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników
przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości
oraz warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 13. 1. Właściciel nieruchomości zapewni wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnianie, przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów określonej w rozdziale 4 i o pojemności wynoszącej minimum:
1) dla budynków mieszkalnych - 30 litrów na 1 mieszkańca na 1 tydzień,
2) dla szkół i przedszkoli - 3 litry na każdego ucznia, dziecko, pracownika na 1 tydzień,
3) dla lokali handlowych - 50 litrów na każde 10 m2całkowitej powierzchni użytkowej lokalu,
na tydzień oraz co najmniej 1 kosz uliczny przy każdym wejściu do lokalu,
4) dla punktów handlowych usytuowanych poza budynkami typu kiosk itp. - 50 litrów na każdą osobę zatrudnioną w tym punkcie na tydzień oraz co najmniej 1 kosz uliczny przy każdym wejściu,
5) dla lokali gastronomicznych - 20 litrów na 1 miejsce konsumpcyjne na tydzień oraz co najmniej 1 kosz uliczny przy każdym wejściu do lokalu,
6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych - 10 litrów na osobę na tydzień,
7) dla biur i urzędów - 110 litrów na każdych 10 pracowników na tydzień,
8) dla cmentarzy - 1 litr na 1 miejsce pochówku na tydzień.
2. Do zbierania odpadów komunalnych służą:
1) pojemniki na odpady komunalne o pojemności 110 do 1500 litrów,
2) worki foliowe o pojemności 60 do 120 litrów,
3) kosze uliczne o pojemności 10 do 60 litrów,
4) inne pojemniki wyłącznie za zgodą gminy lub podmiotu odbierającego odpady.
§ 14. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się następujące oznakowania kolorystyczne pojemników:
1) kolor niebieski - pojemniki przeznaczone do zbierania papieru i tektury;
2) kolor żółty - pojemniki przeznaczone do zbierania tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych i metali lub odpadów suchych;
3) kolor biały/zielony - pojemniki przeznaczone do zbierania szkła;
4) kolor brązowy - pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów mokrych (bioodpadów),
- z umieszczonym oznakowaniem określającym rodzaj gromadzonego wewnątrz odpadu.
§ 15. Każda nieruchomość musi być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik 110 l
na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.
§ 16. Zakazuje się:
1) umieszczania w pojemnikach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych innych odpadów, takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, które należy zbierać oddzielnie i usuwać na zasadach określonych w niniejszej uchwale;
2) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej.
§ 17. 1. Na terenie nieruchomości pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych.
2. W przypadku, gdy niemożliwe jest ustawienie pojemników na własnej nieruchomości dopuszcza się ich ustawienie na innej nieruchomości, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie, wyłącznie za zgodą jej właściciela.
3. W przypadku, gdy brak jest dostępu do pojemników dla przedsiębiorcy uprawnionego
do odbierania odpadów komunalnych właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemniki przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się możliwość odstąpienia od wymogu wystawiania pojemnika za zgodą przedsiębiorcy uprawnionego
do odbierania odpadów komunalnych.
§ 18. 1. Zarząd drogi, wykonując obowiązki wynikające z art. 5 ust. 4 ustawy, ustawia kosze uliczne przy ciągach pieszych, w tym w szczególności przy oznakowanych przejściach dla pieszych.
2. Za stan sanitarny, techniczny i porządkowy koszy ulicznych odpowiadają podmioty zobowiązane do ich ustawienia.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego
§ 19. Odbieranie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych
do wspólnego użytku publicznego.
§ 20. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
2) odpady suche oraz wyselekcjonowane: papier i tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale i szkło - nie rzadziej niż 1 raz na 2 miesiące;
3) odpady mokre (bioodpady):
a) w okresie od 1 maja do 31 września - nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu,
b) w okresie od 1 października do 31 kwietnia - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
4) meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, tekstylia oraz opakowania po środkach ochrony roślin - odbiór według harmonogramu określonego przez Gminę Skrwilno;
5) odpady z koszy ulicznych - nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu;
6) odpady komunalne z cmentarzy - nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu;
7) odpady budowlane i rozbiórkowe - umieszczane w pojemnikach zamówionych odpłatnie u przedsiębiorcy odbierającego odpady w terminie uzgodnionym z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne
8) przeterminowane leki i chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbiór według harmonogramu określonego przez Gminę Skrwilno;
§ 21. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1) opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.
2) nieczystości ciekłe ze zbiornika bezodpływowego muszą być usuwane z częstotliwością niedopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, nie rzadziej niż cztery razy w roku;
3) częstotliwość wywozu osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni ścieków wynika z instrukcji ich eksploatacji, lecz nie rzadziej niż 1 raz w roku.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 22. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstawaniu odpadów i ograniczać ich ilość, a także podejmować działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 23. Osoby utrzymujące psy, koty oraz inne małe zwierzęta domowe obowiązane są do:
1) wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla mieszkańców, w szczególności: nieprzyjemnej woni, roznoszenia pasożytów, insektów itp.;
2) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę (odchodów i innych nieczystości) z klatek schodowych, pomieszczeń wspólnego użytku, placów, trawników
lub zieleńców, ulic i chodników. Uprzątnięcia można dokonać poprzez wrzucenie zanieczyszczeń
do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.
3) niewprowadzania zwierząt domowych na tereny placów gier, zabaw, piaskownic dla dzieci.
§ 24. 1. Nieruchomości, na których trzymane są zwierzęta, powinny być ogrodzone w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez zwierzę i wykluczający dostęp osób trzecich.
2. Właściciel nieruchomości posiadający psa rasy uznanej za agresywną lub psy obronne jest zobowiązany do umieszczenia przy każdym wejściu na teren nieruchomości tabliczki ostrzegawczej np. o treści: "Uwaga! Posesji pilnuje pies", "Uwaga! Agresywny pies".
§ 25. 1. 1 Posiadacz psa obowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a agresywnego dodatkowo w kagańcu.
2. Wymóg wyprowadzania psa na smyczy nie dotyczy psów znajdujących się na terenach niepublicznych, w szczególności ogrodzonych nieruchomościach pod warunkiem, że ogrodzenie jest szczelne, uniemożliwiające samowolne wydostanie się zwierzęcia.
3. Zwolnienie psa ze smyczy możliwe jest w miejscach mało uczęszczanych, takich jak parki, skwery, zieleńce przy spełnieniu jednocześnie następujących wymogów:
1) posiadacz psa sprawuje bezpośrednią, pełną kontrolę nad zachowaniem zwierzęcia;
2) pies jest w kagańcu - z wyjątkiem tych psów, którym niemożliwe jest założenie kagańca
ze względu na budowę ciała (np. pekińczyk) lub niewskazane ze względów zdrowotnych, potwierdzone zaświadczeniem lekarza weterynarii;
3) pies jest oznakowany w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację właściciela
lub opiekuna;
§ 26. Padłe zwierzęta domowe należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie lub dokonać pochówku na grzebowisku dla zwierząt.
Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 27. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich i futerkowych na terenach o zabudowie wielorodzinnej.
§ 28. 1. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zobowiązani są do prowadzenia hodowli w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich nieruchomości, w szczególności w zakresie przykrych zapachów.
2. Hodowla zwierząt powinna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowała zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi zamieszkujących sąsiednie nieruchomości.
3. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie jej otoczenie winno być utrzymane w należytej czystości.
4. Ścieki z pomieszczeń dla zwierząt gospodarskich, winny być odprowadzone krytymi kanałami ściekowymi do kompostowni lub zbiorników bezodpływowych, by nie dopuścić do skażenia wód gruntowych i gleby.
5. Wydaliny zwierząt, obornik, odpady i inne nieczystości pochodzące z hodowli, gromadzone poza pomieszczeniami dla zwierząt, winny być składowane w urządzeniach (zbiornikach lub płytach) wybudowanych i usytuowanych zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
6. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone siatką drucianą lub innym odpowiednim ogrodzeniem w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
7. Ule pszczele powinny być stawiane w odległości nie mniejszej niż 30 m od zabudowań mieszkalnych.
§ 29. Zabrania się zanieczyszczania terenu nieruchomości, domów, ulic i innych miejsc publicznych wydalinami zwierząt, karmą, ściółką lub innymi odpadami pochodzącymi z hodowli.
Rozdział 8.
Obszary i terminy przeprowadzania deratyzacji
§ 30. 1. Wprowadza się obowiązek przeprowadzania deratyzacji na terenie gminy Skrwilno każdego roku w dniach od 1 do 30 kwietnia i od 1 do 31 października.
2. Obowiązek powyższy zostanie wykonany, jeżeli właściciel nieruchomości wyłoży trutkę przeciw gryzoniom w dniu 1 kwietnia i pozostawi ją do dnia 30 kwietnia oraz w dniu 1 października
i pozostawi ją do dnia 31 października.
3. Deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb we wszystkich obiektach znajdujących się
na terenie nieruchomości.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 31. Traci mocUchwała Rady Gminy Skrwilno Nr XXV/127/05 z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Skrwilno.
§ 32. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady |
[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984,
Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567.