Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3681

Uchwała nr XXIX/239/2012 Rady Miejskiej w Mroczy

z dnia 9 listopada 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy w Mroczy

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012, poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nakle nad Notecią uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mrocza, zwany w dalszej części Regulaminem, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Mrocza.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXIX/25/06 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 31 marca 2006r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Mrocza.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ


Romuald Rosiński


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIX/239/2012
Rady Miejskiej w Mroczy
z dnia 9 listopada 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Mrocza

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Mrocza, w szczególności dotyczące:

1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

1) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych;

2) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków;

3) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin;

4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

5) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

2. Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

1) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;

2) liczby osób korzystających z tych pojemników.

3. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

4. Innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

5. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

6. Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.

7. Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.

§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.);

2) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku;

3) pojemniku - rozumie się przez to atestowany, znormalizowany pojemnik, do zbiórki odpadów komunalnych o pojemnościach: 60 1, 110 1, 120 1, 240 l, 340 l i 1100 1 oraz 5 m 3 , przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy oraz pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów typu dzwon;

4) kontenerze - rozumie się przez to atestowane, stalowe pojemniki o pojemności 5,5 m 3 , 7m 3 , 10 m 3 i większe, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy lub worki typu big-bag;

5) przedsiębiorcy - podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w rozdziale 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

6) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć, zlokalizowany na terenie gminy specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny codziennie w określonych godzinach, w których mieszkańcy mogą przekazywać podmiotowi uprawnionemu, wyselekcjonowane odpady.

2. Ponadto wszelkie definicje z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi należy rozumieć zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tj. Dz. U. 2010 Nr 185, poz. 1243 ze zm.).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez prowadzenie selektywnej zbiórki obejmującej następujące frakcje odpadów:

1) papieru i tektury oraz opakowań z papieru i tektury;

2) metali oraz opakowań z metali;

3) tworzyw sztucznych oraz opakowań z tworzyw sztucznych;

4) szkła oraz opakowań ze szkła;

5) opakowań wielomateriałowych;

6) odpadów zielonych;

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

8) przeterminowanych leków oraz chemikaliów;

9) zużytych baterii i akumulatorów;

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

12) zużytych opon.

2. Zbieranie i gromadzenie odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych), powstających na nieruchomości w pojemnikach do tego przeznaczonych.

§ 4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników (od granicy nieruchomości do krawędzi chodnika), przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości a także nieruchomości, w tym z podwórzy, przejść, bram, itp. (przy czym należy to realizować w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów), oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie samochodów. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania. Uprzątnięty śnieg z terenu nieruchomości można dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

2. Uprzątanie piasku z chodnika w sposób jak wyżej.

3. Uprzątanie poprzez ich usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości, realizując w ten sposób zapisy § 2 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych.

4. Oznaczenie nieruchomości, zgodnie z treścią art. 47b ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 Prawo geodezyjne i kartograficzne, przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu numeru porządkowego nieruchomości oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd.

5. Właściciel nieruchomości odpowiada za odpływ wody (w tym wody deszczowej) ze swojej nieruchomości , zobowiązany jest do odpowiedniego zagospodarowania wody deszczowej. W przypadku odprowadzania wody deszczowej do kanalizacji burzowej w sposób bezpośredni lub pośredni właściciel ponosi opłatę zgodnie z uchwałą obowiązującą na terenie Miasta i Gminy Mrocza.

6. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do podłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji. W przypadku, gdy budowa takiej sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażenia jej w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych lub szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych.

7. Na terenie Gminy Mrocza biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1) umieszczania na pniach drzew oraz w koronie afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp.;

2) malowania graffiti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami;

3) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

4) zakopywania padłych zwierząt;

5) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

6) zajmowania pasa drogowego (chodniki, pobocza, jezdnie, rowy przydrożne) celem składowania odpadów lub materiałów budowlanych; na zajęcie pasa drogowego wymagana jest zgoda zarządcy drogi i pobierana jest za to opłata zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) dokonywania tych czynności w miejscach o utwardzonym podłożu oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

3) mycie dotyczy wyłącznie nadwozia samochodu.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą obejmować jedynie drobne naprawy związane z bieżącą eksploatacją pojazdu.

3. Naprawy, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w obrębie własnej nieruchomości pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.

4. Zabrania się mycia i napraw pojazdów na drogach i placach publicznych, terenach zieleni oraz nad brzegami rzek i jezior.

§ 6. Stosowanie oraz gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2000 r. Nr 81, poz. 991 z późn. zm.), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres.

§ 7. Na terenie gminy Mrocza biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się: parkowania pojazdów mechanicznych na drogach publicznych i placach, poza miejscami dozwolonymi z tym, że postój samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 t, ciągników siodłowych, ciągników balastowych, autobusów, traktorów, przyczep i naczep możliwy jest wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych (na oznaczonym placu przy posesji ul. Piotra 53 w miejscowości Mrocza).

§ 8. Właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, zobowiązany jest do:

1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów oraz ich opróżniania wg potrzeb;

2) bieżącego sprzątania terenu nieruchomości, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu;

3) skutecznego zapobiegania zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej;

4) selektywnego gromadzenia odpadów;

5) zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą zarejestrowanym w rejestrze działalności regulowanej.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 9. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w estetyczne, szczelne, zamykane, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom pojemniki lub kontenery do zbierania nie segregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi wywozami, jednak nie mniejszych niż 60 litrów.

§ 10. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek zamówić u przedsiębiorcy worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2. Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy Mrocza:

1) kosze uliczne o pojemności od 35 do 70 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 60 l, 110l, 120 l, 240l, 340l, 1100l oraz 5 m 3 ;

3) worki o pojemności od 60 do 120 l;

4) kontenery o pojemności 5,5 m 3 , 7 m 3 , 10 m 3 ;

5) worki typu big-bag;

6) pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów typu dzwon (opakowania szklane, tworzywa sztuczne).

3. Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności: dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych 40l na mieszkańca w cyklu dwutygodniowym.

4. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane, a więc prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:

1) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 2l na każdego oraz 0,5 l na każdego interesanta, klienta lub odwiedzającego;

2) dla szkół wszelkiego typu - 2l na każdego ucznia, studenta i pracownika;

3) dla żłobków i przedszkoli - 2 l na każde dziecko i pracownika;

4) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10 m 2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;

5) dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt;

6) dla lokali gastronomicznych - 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;

7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120l;

8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;

9) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko;

10) dla ogródków działkowych 60 l na każdą działkę w okresie sezonu, tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;

11) dla nieruchomości zamieszkanych na stałe położonych na ogródkach działkowych - przyjmuje się normatyw taki, jak dla zabudowy jednorodzinnej;

12) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady.

§ 11. Określa się rodzaje i pojemność worków i pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:

1. Worki i pojemniki muszą spełniać wymagania Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych, jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

2. Pojemność worków i pojemników winna wynosić od 60 l do 120 l.

3. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować worki i pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach:

1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na makulaturę;

2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale;

3) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji;

4) ZIELONY z przeznaczeniem na opakowania szklane;

5) BIAŁY z przeznaczeniem na opakowania wielomateriałowe.

4. Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w aptekach na terenie Gminy Mrocza.

5. Zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w szkołach i budynkach użyteczności publicznej, których wykaz udostępniony jest na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy w Mroczy.

6. Odpady budowlane należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach, w workach lub kontenerach, uniemożliwiających pylenie.

§ 12. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, peronach kolejowych w parkach:

1) kosze uliczne o pojemności od 35 do 70 l;

2) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach musi być dostosowana do intensywności natężenia pieszych;

3) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w najbliższym otoczeniu wiaty, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

2. Przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami - zestawy pojemników typu dzwon przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań szklanych, tworzyw sztucznych, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisane i opatrzone znakiem graficznym.

§ 13. Organizatorzy imprez publicznych są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku w miejscu odbywania się imprez poprzez zabezpieczenie miejsca w pojemniki na odpady, szalety oraz opróżnienie i ich uprzątnięcie.

§ 14. Zabrania się wyrzucania do koszy ulicznych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych oraz z działalności handlowej, produkcyjnej i usługowej.

§ 15. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym:

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję co najmniej dwa razy w roku.

2. Pojemniki powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich mechaniczne opróżnianie.

3. Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymać w stanie czystości przez ich zamiatanie i uprzątanie.

§ 16. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości w miejscu dostępnym dla przedsiębiorcy odbierającego odpady.

2. W przypadku braku dostępu do pojemników dla przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemnik przed nieruchomość, tak, aby umożliwić odbiór odpadów przez przedsiębiorcę.

§ 17. 1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu i żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.

2. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów.

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej nie wolno wrzucać:

1) kalki technicznej;

2) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem;

3) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów.

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego nie wolno wrzucać:

1) ceramiki (porcelana, naczynia typu acro, talerze, doniczki);

2) luster;

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości;

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone);

5) szyb samochodowych.

5. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii;

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach;

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

6. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać:

1) metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.

7. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać:

1) opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe, np.tetrapak.

8. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać:

1) odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone.

9. Odpady pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów powinny trafiać na kompostownik przydomowy.

10. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia bytowego.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 18. Pozbywanie się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 19. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości:

1. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy zbierać w pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

2. Papier i tekturę, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe oraz szkło należy zbierać w workach lub pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.

3. Bioodpady należy zbierać w workach lub pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne, przy czym można je także:

1) gromadzić w kompostowniach przydomowych;

2) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

4. Przeterminowane leki należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w aptekach.

5. Chemikalia oraz zużyte opony należy przekazywać do:

1) punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) punktów ich sprzedaży.

6. Zużyte baterie i akumulatory należy:

1) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w budynkach użyteczności publicznej;

2) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) przekazywać do punktów ich sprzedaży.

7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać:

1) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) do punktów ich sprzedaży;

3) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne w terminach odbioru tych odpadów.

8. Meble i odpady wielkogabarytowe należy przekazywać:

1) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne w terminach odbioru tych odpadów.

9. Odpady budowlane i rozbiórkowe przekazywać do:

1) punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne na zlecenie za dodatkową opłatą.

10. Tekstylia i odzież należy przekazywać do:

1) punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) pojemników przeznaczonych na zbiórkę używanej odzieży.

11. Folie po kiszonkach, worki po nawozach można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 20. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Z obszarów zabudowy budynkami jednorodzinnymi oraz budynkami wielorodzinnymi do czterech lokali mieszkalnych włącznie:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;

2) bioodpady - nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie.

2. Z obszarów zabudowy budynkami wielorodzinnymi powyżej czterech lokali mieszkalnych:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na tydzień;

2) bioodpady - nie rzadziej niż raz na tydzień.

3. Papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, metale, opakowania wielomateriałowe - raz w miesiącu.

4. Przeterminowane leki - w aptekach - w godzinach ich pracy.

5. Baterie i akumulatory - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy.

6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy oraz dwa razy do roku z terenów nieruchomości w ramach organizowanej zbiórki.

7. Meble i odpady wielkogabarytowe - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach jego pracy oraz dwa razy do roku z terenów nieruchomości w ramach organizowanej zbiórki.

8. Odpady budowlane i rozbiórkowe - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach jego pracy.

9. Chemikalia i zużyte opony - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy.

10. Tekstylia i odzież - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach jego pracy lub do pojemników przeznaczonych na zbiórkę używanej odzieży.

11. Folie po kiszonkach, worki po nawozach można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach jego pracy.

§ 21. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

Rozdział 5.
Wymagania wynikające z krajowego i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 22. Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczania ilości powstawania odpadów komunalnych poprzez:

1) świadomy wybór produktów pod kątem ilości i zawartości;

2) wielokrotne używanie produktów i opakowań;

3) stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;

4) unikanie produktów, które z pewnością trafią na składowisko, czyli nienadających się do recyklingu, kompostowania;

5) unikanie produktów "nadmiernie" opakowanych;

6) zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie na terenie nieruchomości.

§ 23. 1. Rozwój systemu selektywnej zbiórki odpadów.

2. Rozbudowa sytemu odzysku i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii i akumulatorów ukierunkowanego na całkowite wyeliminowanie ich składowania.

3. Wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów i "dzikich wysypisk".

4. Osiągnięcie do 2020r. poziomu przygotowania do ponownego użycia, recyklingu oraz innych form odzysku materiałów budowlanych i rozbiórkowych nie niższego niż 70% wagowo.

5. Kompostować bioodpady w kompostowniku na terenie przydomowego ogródka.

6. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1) do dnia 16 lipca 2013 roku do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

2) do dnia 16 lipca 2020 roku do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.

§ 24. Podmioty uprawnione są zobowiązane w kolejnych latach zebrać selektywnie spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez właścicieli nieruchomości i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów odpowiadające wskaźnikom:

1) przygotowanie do ponownego wykorzystania i recykling materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50 % ich masy do 2020 roku;

2) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, wymienionych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

§ 25. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 26. 1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy w odniesieniu do psów:

1) niezwłoczne zgłoszenie w Urzędzie Miasta i Gminy w Mroczy faktu posiadania psa celem zarejestrowania oraz naliczenia opłaty od posiadania psa;

2) uzyskanie zezwolenia Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687);

3) osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je na smyczy a psy, należące do ras uznanych za agresywne lub mieszańce tych ras, dodatkowo muszą być prowadzone w kagańcu;

4) opłacanie opłaty od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie Rada Miejska w Mroczy, opłatę należy wpłacić do końca marca danego roku lub w ciągu miesiąca od dnia wejścia w posiadanie psa;

5) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu.

2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

1) stały i skuteczny dozór;

2) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników;

3) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał Rady Miejskiej;

4) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

5) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

6) natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników;

7) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

3. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy.

§ 27. Obowiązki określone w paragrafie 29 nie dotyczą osób utrzymujących zwierzęta wykorzystywane do celów specjalnych tzn., których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania jednostek Sił Zbrojnych RP, Policji, Straży Granicznej i innych formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, służb kontroli celnej, ratownictwa, Straży Miejskiej oraz regulujących zasady szkolenia i wykorzystania psów - przewodników osób ociemniałych.

§ 28. Zwierzęta pozostawione bez opieki, wobec których nie zastosowano zabezpieczeń wyżej wymienionych, podlegają schwytaniu i dowiezieniu do schroniska dla bezdomnych zwierząt, z którym gmina Mrocza ma podpisaną stosowną umowę.

§ 29. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami ponoszą koszty ich schwytania, dowozu do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

§ 30. Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:

1) osób posiadających zwierzęta;

2) zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego;

3) gmina w odniesieniu do pozostałych terenów.

§ 31. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej w Mroczy w sprawie uchwalenia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Mrocza".

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 32. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako takie.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w pkt. 3, zobowiązani są przestrzegać zapisów rozdziału 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto:

1) przestrzegać przepisów sanitarno- epidemiologicznych;

2) składować obornik w odległości, co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości, zgodnie z § 6;

3) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony;

4) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

§ 33. Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych podczas sezonu letniego mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 34. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany w miarę potrzeby.

§ 35. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza określi poprzez zarządzenie, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 36. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 37. W przypadku terenów użyteczności publicznej obowiązek ten spoczywa na Gminie Mrocza.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 38. Straż Miejska w Mroczy, inni upoważnieni przez Burmistrza Miasta i Gminy w Mroczy pracownicy oraz jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień Regulaminu. Pracownicy przeprowadzający kontrolę legitymować się będą wobec użytkowników nieruchomości legitymacją służbową.

§ 39. Kto nie wykonuje obowiązków określonych Regulaminem podlega karze grzywny, na podstawie art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

§ 40. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Mrocza można zgłaszać do Straży Miejskiej, tel. (52) 3867415, Referatu Obsługi Komunalnej, tel. (52) 3867456, Referatu Rolnictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska, tel. (52)3867428.

§ 41. Urząd Miasta i Gminy w Mroczy będzie inicjował działania, jak również będzie popierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego Gminy.

PRZEWODNICZĄCY RADY MIEJSKIEJ


Romuald Rosiński


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Miejską w Mroczy nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Regulamin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Znowelizowana ustawa wymaga także, aby rada gminy wskazała w regulaminie wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.

Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza


Romuald Rosiński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00