Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3680

Obwieszczenie Wojewody Kujawsko - Pomorskiego

z dnia 17 grudnia 2012r.

w sprawie ogłoszenia statutu Związku Komunalnego Gmin Powiatu Chełmińskiego z siedzibą w Stolnie

Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz.U. z 2001 r. Nr 121, poz. 1307) ogłaszam statut Związku Komunalnego Gmin Powiatu Chełmińskiego.

Wojewoda Kujawsko-Pomorski


Ewa Mes


Załącznik do Obwieszczenia
z dnia 17 grudnia 2012 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Związku Komunalnego Gmin Powiatu Chełmińskiego z siedzibą w Stolnie

STATUT ZWIĄZKU KOMUNALNEGO GMIN POWIATU CHEŁMIŃSKIEGO

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. Związek międzygminny pod nazwą "Związek Komunalny Gmin Powiatu Chełmińskiego" zwany dalej "Związkiem", działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391), zwanej dalej "Ustawą";

3) niniejszego statutu.

§ 2. Uczestnikami Związku są:

1) Gmina Unisław;

2) Gmina Stolno;

3) Gmina Papowo Biskupie;

4) Gmina Lisewo;

5) Gmina Kijewo Królewskie;

6) Gmina Chełmno.

§ 3. Związek posiada osobowość prawną.

§ 4. Związek utworzony został na czas nieoznaczony.

§ 5. Siedzibą Związku jest Stolno w Gminie Stolno.

Rozdział 2
Zadania Związku

§ 6. 1. Zadaniem Związku jest prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Związku i w tym celu organy Związku, działając w imieniu Związku:

1) organizują system gospodarowania odpadami komunalnymi i obejmują nim wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy - uczestnika Związku;

2) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych, obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego i szkła;

3) stwarzają warunki do tworzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych;

4) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

5) prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

6) udostępniają na stronie internetowej związku międzygminnego oraz w sposób zwyczajowo przyjęty i przekazują do umieszczenia na stronach internetowych uczestników związku informacje o:

a) podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy, zawierające nazwę firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

b) miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,

c) osiągniętych przez Związek oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 Ustawy i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 Ustawy, wymaganych w danym roku kalendarzowym poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

d) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające nazwę firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie danej gminy, wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,

e) zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.), zawierające nazwę firmy, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie danej gminy;

7) dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Związku w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, również w podziale na poszczególnych uczestników związku (gmin), w tym:

a) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,

b) potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,

c) kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,

d) liczby mieszkańców,

e) liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 Ustawy, w imieniu których Związek obowiązany jest podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 Ustawy,

f) ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Związku,

g) ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, odbieranych z terenu Związku.

2. W zakresie zadań określonych w ust. 1, Związek realizuje prawa i obowiązki organów gminy określone w przepisach Ustawy, w tym w rozdziale 3a i art. 4, poprzez:

1) tworzenia aktów prawa miejscowego;

2) prowadzenie postępowań administracyjnych i czynności z zakresu egzekucji administracyjnej, w tym wydawanie decyzji administracyjnych;

3) prowadzenie rejestru działalności regulowanej;

4) organizowanie przetargów i zawieranie umów;

5) prowadzenie ewidencji, w tym ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy;

6) prowadzenie sprawozdawczości;

7) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy.

Rozdział 3
Organy Związku

§ 7. 1. Organami Związku są:

1) Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem;

2) Zarząd, zwany dalej Zarządem.

2. Działalność organów Związku jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Zasady udostępniania informacji publicznej, w tym dokumentów Związku, reguluje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).

4. Zarządowi przysługuje prawo dostępu do ewidencji ludności oraz zasobu geodezyjno-kartograficznego Uczestników Związku w celu wykonywania jego zadań.

§ 8. Zgromadzenie jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.

§ 9. W skład Zgromadzenia wchodzi po dwóch przedstawicieli każdej z gmin. Reprezentują ją Wójt oraz wybrany przedstawiciel Rady Gminy.

§ 10. Kadencja Zgromadzenia trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów do rad gmin z zastrzeżeniem, że pierwsza kadencja upływa z dniem zakończenia kadencji rad gmin wybranych w wyborach przeprowadzonych w 2010 r.

§ 11. Zgromadzenie ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.

§ 12. 1. Do właściwości Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia należy:

1) ustanawianie regulaminów organizacyjnych jednostek utworzonych przez Związek;

2) stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań Zarządu;

3) wybór przewodniczącego Zarządu oraz jego zastępcy i ustalanie wynagrodzeń etatowego członka Zarządu;

4) powoływanie i odwoływanie głównego księgowego Związku na wniosek Zarządu;

5) tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych Związku;

6) uchwalanie programu działania Związku, zasad ekonomicznego funkcjonowania Związku;

7) uchwalanie budżetu Związku, wprowadzanie w nim zmian, przyjmowanie sprawozdania oraz udzielanie absolutorium Zarządowi;

8) wyrażanie zgody na nabywanie, zbywanie i obciążanie majątku Związku, wyrażanie zgody na przyjęcie na rzecz Związku darowizn i zapisów;

9) ustalanie rodzaju i wysokości świadczeń uczestników na rzecz Związku oraz ustalenie cen opłat za usługi świadczone przez Związek, podejmowanie uchwały w sprawie pokrycia strat w działalności Związku;

10) podejmowanie uchwał w sprawach gospodarki odpadami komunalnymi określonych przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

11) wyrażanie zgody na przyjęcie nowego uczestnika Związku oraz podejmowanie uchwał w sprawach wykluczenia uczestnika ze Związku;

12) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym;

13) podejmowanie uchwał w sprawach rozwiązania i likwidacji Związku.

§ 13. 1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Związku, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 członków Zgromadzenia, z wyjątkiem członków Zgromadzenia pełniących funkcje, o których mowa w § 14 ust. 1 i § 20.

3. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Związku i występuje z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.

5. W zakresie zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej przepisy dotyczące zasad i trybu działania Zgromadzenia stosuje się odpowiednio.

§ 14. 1. Zgromadzenie na okres kadencji wybiera ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia, zwanego dalej Przewodniczącym i Wiceprzewodniczącego.

2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Zgromadzenia oraz prowadzenie obrad Zgromadzenia, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

3. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

§ 15. 1. Posiedzenia Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące. Do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1 statutowej liczby członków Zgromadzenia Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Zgromadzenia na dzień przypadający w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie posiedzenia powinien spełniać wymogi określone w ust. 1, w zdaniu drugim.

3. O zwołaniu posiedzenia członkowie Zgromadzenia powinni być powiadomieni pisemnie lub elektronicznie, co najmniej na 3 dni kalendarzowe przed terminem obrad.

4. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane. Protokół powinien być przyjęty przez Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.

5. Pierwsze posiedzenie nowo ukonstytuowanego Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia poprzedniej kadencji. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia nowej kadencji, do czasu powołania Przewodniczącego Zgromadzenia, prowadzi najstarszy wiekiem członek Zgromadzenia obecny na posiedzeniu.

§ 16. 1. Obrady odbywają się co do zasady na jednym posiedzeniu, jednakże Zgromadzenie może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym, wyznaczonym przez siebie terminie.

2. Otwarcie posiedzenia następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego słów: "otwieram posiedzenie Zgromadzenia Związku Komunalnego Gmin Powiatu Chełmińskiego".

3. Po otwarciu posiedzenia Przewodniczący sprawdza listę obecności członków Zgromadzenia, a w przypadku braku quorum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin posiedzenia. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których obrady nie zostały przeprowadzone.

4. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy członek Zgromadzenia.

5. Zmiana porządku obrad wymaga uchwały Zgromadzenia.

6. W czasie trwania posiedzenia Przewodniczący udziela głosu poszczególnym osobom.

7. Każdy członek Zgromadzenia może złożyć wniosek o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

1) stwierdzenia quorum;

2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad;

3) zakończenia dyskusji;

4) zamknięcia listy mówców.

8. Przewodniczący, w przypadku, o którym mowa w ust. 7, poddaje każdy wniosek pod głosowanie.

9. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, Przewodniczący przerywa obrady, wyznaczając jednocześnie nowy termin posiedzenia.

10. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy posiedzenie, wypowiadając słowa: "zamykam posiedzenie Zgromadzenia Związku Komunalnego Gmin Powiatu Chełmińskiego".

§ 17. Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Zgromadzenie mogą występować: Zarząd oraz jego członkowie, poszczególne Komisje oraz członkowie Zgromadzenia.

§ 18. 1. W głosowaniu jawnym członkowie Zgromadzenia głosują poprzez podniesienie ręki. W głosowaniu oddaje się głos "za" albo "przeciw", albo "wstrzymujący się".

2. W głosowaniu tajnym głosuje się za pomocą kart do głosowania.

3. Do przeprowadzenia głosowania tajnego powołuje się Komisję Skrutacyjną spośród członków Zgromadzenia.

4. Uchwały Zgromadzenia wymagają bezwzględnej większości głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 19. Członkowie Zgromadzenia są zobowiązani do brania udziału w pracach Zgromadzenia i jego komisji.

§ 20. 1. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd.

2. Zarząd kieruje bieżącymi sprawami Związku i go reprezentuje.

3. Zarząd liczy trzech członków.

4. W skład Zarządu wchodzą: Przewodniczący Zarządu, jego zastępca oraz członek Zarządu.

5. Zarząd jest powoływany i odwoływany przez Zgromadzenie spośród jego członków. Dopuszczalny jest wybór członków Zarządu spoza członków Zgromadzenia, w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu Zarządu. Przewodniczącym może być osoba spoza członków Zgromadzenia.

6. Członek Zarządu, który nie jest członkiem Zgromadzenia, zatrudniany jest na podstawie wyboru w trybie art. 4 ust. 1 pkt l lit d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych i sprawuje funkcję na podstawie stosunku pracy.

7. Członkowie Zarządu powołani spośród członków Zgromadzenia wykonują swoje obowiązki społecznie.

8. W stosunku do członków Zarządu czynności wynikające z zakresu prawa pracy dokonuje Przewodniczący Zgromadzenia.

9. W stosunku do pozostałych osób zatrudnionych w Związku czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje Przewodniczący Zarządu.

§ 21. 1. Kadencja Zarządu rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Zgromadzenia i upływa z dniem upływu kadencji Zgromadzenia.

2. Po upływie kadencji Zarządu, pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybrany Zarząd.

§ 22. 1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia i zadania Związku.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia;

2) określanie sposobu wykonywania uchwał;

3) gospodarowanie mieniem Związku;

4) prowadzenie gospodarki finansowej i wykonywanie planu finansowego (budżetu) zgodnie z ustawą o finansach publicznych;

5) składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności, w tym sprawozdań finansowych;

6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych, i pracowników Związku;

7) wydawanie decyzji administracyjnych.

3. W realizacji zadań Związku Zarząd podlega wyłącznie Zgromadzeniu.

4. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Związku.

§ 23. 1. Do składania oświadczeń woli niepociągających za sobą zobowiązań finansowych wystarczające jest złożenie oświadczenia przez Przewodniczącego Zarządu lub osoby przez niego upoważnionej.

2. Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu i kontrasygnata Głównego Księgowego Związku z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku powodujących powstanie zobowiązań nieprzekraczających kwoty 10.000 (dziesięć tysięcy) złotych wystarczające jest złożenie oświadczenia przez Przewodniczącego Zarządu i kontrasygnata Głównego Księgowego Związku.

§ 24. 1. Wygaśnięcie członkostwa w Zarządzie następuje na skutek:

1) zrzeczenia się;

2) ustania uczestnictwa gminy w Związku;

3) odwołania;

4) upływu kadencji;

5) śmierci.

2. W przypadku ustania członkostwa członka Zarządu, Zgromadzenie na najbliższym posiedzeniu przeprowadza wybory uzupełniające.

§ 25. 1. Zarząd obraduje na posiedzeniach.

2. Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu oraz zwołuje i prowadzi posiedzenia.

3. Przewodniczący Zarządu uczestniczy w posiedzeniach Zgromadzenia oraz wykonuje uprawnienia pracodawcy w stosunku do pracowników Biura Związku.

§ 26. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.

2. Członków Zarządu powiadamia się o zwołaniu posiedzenia najpóźniej na 3 dni kalendarzowe przed jego terminem, z podaniem porządku obrad.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu jego kompetencje wykonuje Zastępca.

§ 27. W sprawach nieuregulowanych, do trybu działania Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące trybu działania Zgromadzenia.

Rozdział 4
Zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat Związku

§ 28. Dochodami Związku są:

1) dochody związane z gospodarowaniem odpadami;

2) dochody z majątku i działalności Związku;

3) świadczenia uczestników Związku, o których mowa w § 29 i § 30;

4) dotacje, darowizny i zapisy.

§ 29. 1. Uczestnicy Związku ponoszą koszty działalności Związku z wniesionych bezzwrotnych wkładów w formie dotacji.

2. Wnoszone przez uczestników Związku bezzwrotne wkłady, o których mowa w ust. 1, są proporcjonalne do ilości mieszkańców gminy na dzień 30 listopada każdego roku kalendarzowego.

3. Zgromadzenie ustali szczegółowo sposób i terminy dokonywania wpłat bezzwrotnych wkładów oraz ich wysokość z uwzględnieniem ust. 2.

§ 30. 1. Uczestnik Związku pokrywa stratę w działalności Związku w takiej wysokości, która odpowiada indywidualnemu wynikowi rozliczenia dochodów i kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami na terenie uczestnika Związku.

2. Uczestnicy Związku zobowiązani są do wpłat na pokrycie strat w terminie 1 miesiąca od dnia podjęcia w tej sprawie uchwały przez Zgromadzenie.

§ 31. Celem Związku nie jest wygospodarowywanie zysku. W przypadku jego wygospodarowania, zysk przeznacza się na cele statutowe Związku.

Rozdział 5
Inne zasady określające współdziałanie

§ 32. Uczestnicy Związku mogą przekazać w użytkowanie lub zbyć na rzecz Związku obiekty i urządzenia położone na ich terenie i niezbędne do prowadzenia działalności statutowej Związku.

§ 33. Uczestnicy Związku mogą przekazywać na rzecz Związku mienie komunalne gmin, służące realizacji przez Związek jego zadań statutowych.

Rozdział 6
Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku

§ 34. 1. Uczestnicy Związku mają równe prawa w korzystaniu z obiektów i urządzeń Związku.

2. Uczestnicy Związku, a w szczególności mieszkańcy gmin uczestniczących w Związku, mają pierwszeństwo w korzystaniu z obiektów i urządzeń Związku.

3. Korzystanie z urządzeń i obiektów Związku jest odpłatne. W wyjątkowych sytuacjach Zgromadzenie może podjąć decyzję o zwolnieniu z opłat uczestników Związku.

4. Sposób korzystania, w szczególności wysokości odpłatności za korzystanie z obiektów i urządzeń, określa Zgromadzenie.

Rozdział 7
Zasady przystępowania i występowania, zasady rozliczeń majątkowych oraz zasady likwidacji Związku

§ 35. 1. O przystąpieniu nowego uczestnika do Związku rozstrzyga Zgromadzenie w drodze uchwały.

2. Uchwała w szczególności powinna określać sposób wpłaty bezzwrotnego wkładu, o którym mowa w § 29.

§ 36. 1. Z wnioskiem o przystąpienie gminy do Związku występuje wójt.

2. Do wniosku załącza się uchwałę rady gminy o przystąpieniu do Związku i przyjęciu jego statutu.

3. Do wniosku należy dołączyć kopię zawiadomienia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o zamiarze przystąpienia do Związku.

§ 37. Uczestnictwo w Związku ustaje w razie:

1) wystąpienia uczestnika ze Związku;

2) wykluczenia uczestnika ze Związku.

§ 38. 1. Wystąpienie uczestnika ze Związku następuje na jego wniosek, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

2. Wniosek winien być złożony najpóźniej na 6 miesięcy przed końcem roku kalendarzowego.

§ 39. 1. Występujący lub wykluczony uczestnik Związku traci prawo do wniesionych wkładów i wpłat.

2. Uczestnika występującego lub wykluczonego obciążają koszty działalności Związku, w tym koszty strat poniesionych przez Związek do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wystąpienie ze Związku.

§ 40. 1. Związek może wykluczyć uczestnika tylko w razie:

1) udowodnienia działania na szkodę Związku;

2) niewykonania zobowiązań na rzecz Związku;

3) niestosowania się do przepisów obowiązujących w Związku, a zwłaszcza do postanowień statutu.

2. W razie wykluczenia uczestnika, Związkowi przysługują od wykluczonego uczestnika uprawnienia określone w § 39 ust. 2 Statutu.

§ 41. Rozwiązanie Związku następuje wskutek zgodnych uchwał Rad Gmin wszystkich uczestników Związku.

§ 42. 1. W wypadku rozwiązania Związku, jego majątek po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli przechodzi na rzecz uczestników Związku odpowiednio do ponoszonych przez nich wkładów w kosztach działalności.

2. Pierwszeństwo do przejęcia urządzeń Związku i innego majątku Związku mają te gminy, na obszarze, których te urządzenia i majątek się znajduje.

3. Jeżeli wartość części majątku przejętej przez uczestnika, o którym mowa w ust. 2, przekracza kwotę przysługującą mu z podziału majątku Związku zgodnie z ust. 1, uczestnik zobowiązany jest wnieść różnicę na rzecz pozostałych uczestników w formie pieniężnej.

§ 43. Rozwiązanie Związku następuje po przeprowadzeniu likwidacji. Otwarcie likwidacji następuje z dniem ustalonym w uchwale Zgromadzenia w tej sprawie.

§ 44. Likwidatorów związku powołuje Zgromadzenie w drodze uchwały i określa zakres ich obowiązków.

§ 45. Plan likwidacji zatwierdza Zgromadzenie, po wysłuchaniu opinii powołanej doraźnie komisji.

§ 46. Zatwierdzony plan likwidacji związku wywiesza się na tablicy ogłoszeń w siedzibie Związku i przesyła do wiadomości Regionalnej Izby Obrachunkowej i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.

§ 47. Likwidatorzy powinni zakończyć działalność Związku, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek Związku (czynności likwidacyjne). Nowe zobowiązania mogą zaciągać tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku.

§ 48. Podział między uczestników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.

§ 49. Nieodebrane kwoty pieniężne przeznaczone na zaspokojenie roszczeń osób trzecich składa się do depozytu sądowego.

Rozdział 8
Nadzór nad Związkiem

§ 50. Statut wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00