Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3670

Uchwała nr XVII/126/2012 Rady Gminy w Gąsawie

z dnia 12 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gąsawa

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gąsawa stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Tracą moc uchwały Rady Gminy w Gąsawie Nr XXVI/177/06 z dnia 24 lutego 2006 roku w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gąsawa (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2006 r. Nr 65, poz. 1086) oraz Nr XXVII/186/06 z dnia 24 kwietnia 2006 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gąsawa (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2006 r. Nr 65 poz. 1089).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gąsawa.

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy


Marek Maciejewski


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XVII/126/2012
Rady Gminy w Gąsawie
z dnia 12 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY GĄSAWA

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gąsawa wynikające z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

2. Treść niniejszego regulaminu pozostaje w ścisłym związku z definicjami zawartymi w ustawach:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.;

2) o odpadach z dnia 21 kwietnia 2001 r.;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.;

4) o bateriach i akumulatorach z dnia 24 kwietnia 2009 r.;

5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.;

6) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r.;

7) o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r.;

8) o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) papieru i tektury;

2) metali i tworzyw sztucznych;

3) szkła;

4) opakowań wielomateriałowych i tekstyliów;

5) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;

6) odpadów zielonych;

7) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

8) zużytych baterii i akumulatorów innych niż przemysłowe i samochodowe;

9) przeterminowanych leków;

10) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

11) zużytych opon;

12) chemikaliów;

13) odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

3. Odpady, o których mowa w ust. 2, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić z chwilą ich powstania, uprzednio poddając je segregacji.

4. Odpady określone w ust. 2 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy oddawać z częstotliwością określoną w rozdziale 4.

§ 3. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, z części nieruchomości służącej do użytku publicznego, tj. podwórza, przejścia, bramy oraz chodniki wzdłuż nieruchomości do krawężnika jezdni w sposób obejmujący:

1) uprzątnięcie ręczne lub mechaniczne;

2) usunięcie lodu za pomocą piasku lub środków chemicznych prawnie dopuszczonych do tego celu.

2. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszym oraz pojazdów.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

3) mycia nadwozia pojazdu samochodowego.

2. Zakazuje się mycia pojazdów samochodowych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego (drogach, chodnikach, parkingach itp.).

3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;

2) że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw;

3) że naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na drogach publicznych oraz warunki i rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. 1. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w wyłącznie do tego celu przeznaczone, estetyczne, szczelne, zamykane, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające normom pojemniki na odpady zmieszane oraz pojemniki lub worki do zbierania segregowanych odpadów komunalnych, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi wywozami.

2. Ustala się następujące pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 60 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

3) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

4) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

5) pojemniki na odpady o pojemności 2500 l;

6) kontenery na odpady o pojemności 5000 l (KP 5);

7) kontenery na odpady o pojemności 7000 l (KP 7);

8) kontenery na odpady o pojemności 10000 l (KP 10);

9) kosze uliczne o pojemności od 35 l.

3. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania segregowanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

1) pojemniki z siatki, pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki z folii o pojemności od 60 l oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie:

a) zielony - w zakresie obejmującym gromadzenie szkła,

b) niebieski - w zakresie gromadzenia papieru i tektury,

c) żółty - w zakresie gromadzenia tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych i tekstyliów.

§ 6. Właściciel nieruchomości zbiera odpady komunalne, w pojemnikach o minimalnej pojemności z uwzględnieniem następujących miesięcznych wielkości wytwarzania odpadów:

1) 60 litrów - na osobę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych lub wielorodzinnych;

2) 3 litry - na każdego ucznia i pracownika dla szkół wszelkiego typu;

3) 3 litry - na każde dziecko i pracownika dla żłobków i przedszkoli;

4) 5 litrów- na jedno miejsce konsumpcyjne w lokalach gastronomicznych;

5) 10 litrów - na jedno łóżko w internacie oraz obiekcie świadczącym usługi hotelarskie;

6) 2 litry - na 1 miejsce pochówku;

7) 5 litrów - na 1 pracownika w instytucjach, zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, sklepach, hurtowniach, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach dla zwierząt, aptekach, obiektach użyteczności publicznej z wyłączeniem obiektów wymienionych w pkt 2 - 6;

8) 10 litrów - na 1 działkę w ogródkach działkowych;

9) 50 litrów - na osobę w budynkach rekreacji indywidualnej.

§ 7. Każdą nieruchomość należy wyposażyć w co najmniej jeden pojemnik na zmieszane odpady komunalne o minimalnej pojemności pojemnika 60 l.

§ 8. 1. W zabudowie mieszanej wielkość pojemników winna być dostosowana:

1) w odniesieniu do części nieruchomości zamieszkanej przez mieszkańców, do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość;

2) w odniesieniu do części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza, do:

a) rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,

b) liczby pracujących osób.

2. W zabudowie mieszanej, wymaga się wyposażenia nieruchomości w oddzielne pojemniki do zbierania odpadów komunalnych od mieszkańców i oddzielne pojemniki do zbierania odpadów komunalnych z działalności gospodarczej.

§ 9. Miejsca użytku publicznego, takie jak w szczególności drogi publiczne, ciągi handlowo-usługowe, przystanki komunikacji, parki, place zabaw powinny być wyposażone w worki lub kosze uliczne przez właścicieli lub zarządców tych nieruchomości.

§ 10. Określa się rozmieszczanie pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

1) rozmieszczenie koszy ulicznych należy dostosować do intensywności i specyfikacji ruchu pieszego;

2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować przy przystankach.

§ 11. 1. Pojemniki należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, w granicach nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody, błota i śniegu.

2. Pojemniki należy ustawiać tak, aby nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości i osób trzecich.

3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemnik w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą ich naprawę, a także w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym.

4. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach przeznaczonych na zmieszane odpady komunalne śniegu, lodu, błota, gorącego popiołu, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych.

§ 12. Organizatorzy imprez, spotkań o charakterze publicznym są obowiązani do utrzymania porządku i czystości w trakcie trwania imprezy poprzez:

1) wyposażenie miejsca organizacji imprezy w odpowiednią ilość pojemników na odpady oraz w odpowiednią ilość przenośnych sanitariatów;

2) uprzątnięcie terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy, spotkania, itp.;

3) zagospodarowanie odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 13. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczanie w odpowiednich pojemnikach i workach, a następnie odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani do złożenia, w Urzędzie Gminy w Gąsawie, deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i na jej podstawie zobowiązani są do wnoszenia opłaty na rzecz Gminy.

5. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w Gminie Gąsawa.

§ 14. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości:

1) odpady komunalne należy zbierać w pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;

2) papier, tekturę, szkło, tworzywa sztuczne, metale, odpady wielomateriałowe i tekstylia należy gromadzić w odpowiednich przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub workach foliowych bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstał ten rodzaj odpadu. W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi należy umieszczać wyżej wymienione frakcje odpadów w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach zlokalizowanych na terenie tych nieruchomości;

3) odpady biodegradowalne w tym, odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, należy zbierać w pojemnikach na odpady zmieszane, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;

4) odpady zielone należy gromadzić bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której powstały w workach foliowych przeznaczonych do tego celu i przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Odpady zielone można także gromadzić, w formach, które spełniają wymóg selektywnego zbierania odpadów zielonych:

a) w kompostowniach przydomowych,

b) gromadzić w biogazowniach rolniczych;

5) przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonym do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie placówek służby zdrowia;

6) opony należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wyznaczonego przez Gminę, w przypadku nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców pozbywać się poprzez zawieranie indywidualnych umów z przedsiębiorcą;

7) chemikalia, w szczególności opakowania po farbach, lakierach należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wyznaczonego przez Gminę, w przypadku nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców poprzez zawieranie indywidualnych umów z przedsiębiorcą;

8) zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie placówek wyznaczonych przez Gminę;

9) akumulatory przemysłowe i samochodowe należy dostarczyć do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę;

10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy dostarczyć do miejsc wyznaczonych przez Gminę lub przekazać do punktów ich sprzedaży;

11) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wyznaczonego przez Gminę, w przypadku w nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców pozbywać się poprzez zawieranie indywidualnej umowy z przedsiębiorcą;

12) odpady budowlane i rozbiórkowe należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów wyznaczonego przez Gminę, w przypadku nieruchomości niezamieszkałych przez mieszkańców pozbywać się poprzez zawieranie indywidualnych umów z przedsiębiorcą.

§ 15. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

1) z obszarów zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej do siedmiu lokali włącznie:

a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, w tym odpady biodegradowalne i odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji - nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu,

b) papier i tektura - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

c) szkło - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

d) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe i tekstylia - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

2) z obszarów zabudowy wielorodzinnej powyżej siedmiu lokali:

a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w tym odpady biodegradowalne i odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji - nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu,

b) papier i tektura - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

c) szkło - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

d) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe i tekstylia - nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu;

3) z terenów nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne:

a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w tym odpady biodegradowalne i odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji - nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu,

b) papier i tektura - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

c) szkło - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

d) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe i tekstylia - nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 16. Pozbywanie się odpadów komunalnych z terenów nieruchomości odbywać się będzie z częstotliwością według potrzeb właścicieli nieruchomości w następujący sposób:

1) przeterminowane leki - na terenie placówek służby zdrowia w godzinach ich pracy;

2) zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe - w miejscach użyteczności publicznej oraz w punktach ich sprzedaży w godzinach pracy;

3) zużyte akumulatory - w punktach ich sprzedaży w godzinach pracy;

4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - w wyznaczonym przez gminę miejscu nie rzadziej niż raz w roku oraz w punktach ich sprzedaży w godzinach pracy;

5) meble i odpady wielkogabarytowe - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach pracy;

6) odpady budowlane lub rozbiórkowe - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach pracy;

7) opony - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach pracy;

8) chemikalia, w szczególności opakowania po farbach, lakierach - w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w godzinach pracy.

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się zbiorników do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, chyba, że nieruchomość posiada przydomową oczyszczalnię ścieków.

3. Pojemność zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości nie rzadziej niż raz na kwartał.

5. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zawarcia umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Gąsawa na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, a w przypadku kontroli do okazania takiej umowy oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy w Gąsawie.

6. Nieczystości ciekłe odebrane z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Wójta Gminy Gąsawa na opróżnianie zbiorników bezodpływowych są przekazywane do stacji zlewnej.

7. Opróżnianie osadów z przydomowych oczyszczalni ścieków następuje z częstotliwością określoną w instrukcji obsługi.

8. Zakazuje się samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 18. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów w szczególności poprzez:

1) unikanie używania produktów nie nadających się do recyklingu i kompostowania;

2) kupowanie produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań;

3) kupowanie produktów w koncentratach;

4) kupowanie produktów w opakowaniach zwrotnych;

5) stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;

6) zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie na terenie nieruchomości.

2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:

1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

2) promocję minimalizacji powstania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych;

3) upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 19. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawować nad nimi nadzór w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt.

2. Właściciel nieruchomości utrzymujący zwierzę domowe przebywające na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia.

3. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je poza teren własnej posesji na smyczy, a psy należące do ras uznawanych za agresywne lub mieszańce tych ras, powinny być prowadzone w kagańcu.

4. Zwolnienie psów i innych zwierząt domowych z uwięzi jest dozwolone wyłącznie w miejsca mało uczęszczane przez ludzi i tylko w przypadku, gdy posiadacz zwierzęcia ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli na jego zachowaniem.

5. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek przechowywania aktualnego zaświadczenia potwierdzającego realizację obowiązku wykonywania szczepień przeciwko wściekliźnie.

6. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym, a w szczególności na chodnikach, placach, parkingach, terenach zielonych. Zebrane zanieczyszczenia winny być wyrzucane do pojemników na odpady zmieszane.

7. Obowiązek określony w ust. 6 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osób niepełnosprawnych.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 20. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej na obszarze Gminy dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej na obszarze Gminy dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich przy zachowaniu następujących warunków:

1) odległość granicy wybiegu, budynków inwentarskich lub klatek od okien i drzwi sąsiednich budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej nie może być mniejsza niż 15 m z zastrzeżeniem pkt 5;

2) odległość granicy wybiegu, budynków inwentarskich lub klatek od zakładów służby zdrowia, zakładów oświatowo-wychowawczych, wytwórni i przetwórni artykułów spożywczych, zakładów zbiorowego żywienia, obiektów o charakterze wypoczynkowym i kultu religijnego oraz terenów sportowych i rekreacyjnych nie może być mniejsza niż 200 m;

3) odległość granicy wybiegu, budynków inwentarskich lub klatek od indywidualnych ujęć wodnych nie może być mniejsza niż 70 m;

4) odległość granicy wybiegu, budynków inwentarskich lub klatek od granicy sąsiedniej działki, drogi lub ciągu pieszego nie może być mniejsza niż 7 m z zastrzeżeniem pkt 5;

5) utrzymanie nie będzie powodowało na nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak odór lub hałas;

6) wybiegi dla zwierząt winny być ogrodzone w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu;

7) odpady i nieczystości wytwarzane w związku z utrzymaniem zwierząt gospodarskich gromadzone i usuwane muszą być na zasadach określonych odrębnymi przepisami oraz nie mogą powodować zanieczyszczenia nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

8) ule z pszczołami ustawione powinny być w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłóciły korzystania z nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących. W przypadku gdy odległość jest mniejsza - granice działek winien oddzielać mur lub inna szczelna zasłona o wysokości minimum 3 m.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 21. Terenami przeznaczonymi do deratyzacji są obszary w granicach administracyjnych Gminy, a w szczególności tereny:

1) miejsc zorganizowanego deponowania odpadów komunalnych;

2) oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej;

3) zakładów produkcji żywności;

4) osiedli mieszkaniowych;

5) budynków wielorodzinnych.

§ 22. 1. Powszechne akcje deratyzacyjne organizowane są wiosną w terminie od 1 do 30 marca i jesienią od 1 do 31 października, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach akcje przeprowadza się częściej.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 23. 1. Upoważnieni przez Wójta Gminy Gąsawa pracownicy lub jednostki upoważnione do kontroli na mocy odrębnych przepisów są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień regulaminu.

2. Kto nie wykonuje obowiązków regulaminu podlega karze grzywny na podstawie art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Przewodniczący Rady Gminy


Marek Maciejewski


Uzasadnienie

Znowelizowana ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi Rada Gminy jest obowiązana dostosować regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu.

Wypełniając dyspozycję art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897), Rada Gminy po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, zobowiązana jest uchwalić nowy regulamin.

Niniejszy projekt zawiera wymagane art. 4 ust. 2 zapisy, wobec powyższego podjęcie uchwały jest uzasadnione.

Przewodniczący Rady Gminy


Marek Maciejewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00