Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2012 poz. 3654

Uchwała nr XXI/128/12 Rady Gminy Brodnica

z dnia 10 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brodnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, poz. 1281, z 2012r. Nr 149, poz. 887) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 poz. 391, z 2011 Nr 152 poz. 897, z 2012 poz. 951), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Brodnica uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brodnica, zwany dalej regulaminem, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brodnica.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

1) tworzywa sztucznego

2) metali,

3) opakowań wielomateriałowych;

4) papieru i tektury;

5) szkła;

6) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;

7) przeterminowanych leków,

8) chemikaliów;

9) zużytych baterii i akumulatorów;

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

12) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

13) zużytych opon.

2. Odpady komunalne, o których mowa w ust.1 pkt 1-4, mogą być zbierane i odbierane łącznie jako odpady suche.

3. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt 7-13 należy przekazywać bezpośrednio do miejsc ich zbierania zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 5 niniejszej uchwały.

§ 3. 1. Błoto, śnieg i lód z części nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego powinny być gromadzone w miejscach, w których nie powodują zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów w sposób umożliwiający ich odbiór.

2. Zadania określone w ust. 1 powinny być realizowane niezwłocznie po powstaniu zanieczyszczeń.

3. Inne zanieczyszczenia z nieruchomości i chodników należy usuwać w miarę potrzeby.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dopuszcza się jedynie w miejscach o utwardzonym podłożu i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji lub do zbiornika bezodpływowego, z którego są usuwane zgodnie z regulaminem.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla mieszkańców. Zużyte części i materiały eksploatacyjne winny być zagospodarowane zgodnie z odrębnymi przepisami bądź regulaminem.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. Właściciel nieruchomości zapewni wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnienie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów określonej w rozdziale 5 i o pojemności wynoszącej minimum:

1) 0,055 m3na 1 mieszkańca miesięcznie w zabudowie mieszkaniowej;

2) 0,005 m3na 1 ucznia/dziecko/pracownika miesięcznie w szkołach wszelkiego typu, przedszkolach, żłobkach;

3) 0,020 m3na 1 łóżko miesięcznie w hotelach, motelach, pensjonatach;

4) 0,020 m3na 1 pracownika miesięcznie w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, placach budowy, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, pomieszczeniach biurowych związanych z wykonywaniem wolnych zawodów;

5) 0,025 m3na 1 miejsce konsumpcyjnemiesięcznie w lokalach gastronomicznych;

6) 0,020 m3na 1 działkę miesięcznie w ogrodach działkowych w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, poza tym okresem minimalna pojemność pojemników winna być dostosowana do ilości powstających odpadów.

§ 6. Ustala się następujące rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki na śmieci o pojemności co najmniej 60 litrów;

2) kontenery na śmieci o pojemności co najmniej 1m3;

3) worki do segregowanych odpadów komunalnych co najmniej 30 litrów;

4) kosze uliczne na śmieci o pojemności co najmniej 20 litrów.

§ 7. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zbierać niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w pojemnikach o dostatecznej pojemności do potrzeb danej nieruchomości, przyjmując wskaźnik wytworzenia odpadów przez jednego mieszkańca minimum 55 litrów miesięcznie na osobę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielolokalowych.

2. Każda nieruchomość musi być wyposażona w pojemnik minimum 60 litrów na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.

3. Nieruchomość na której prowadzona jest działalność gospodarcza, należy wyposażyć w pojemniki o dostatecznej pojemności do potrzeb, przy czym każda nieruchomość musi być wyposażona w pojemnik minimum 110 litrów.

§ 8. Zakazuje się:

1) umieszczania w pojemnikach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych innych odpadów, takich jak: odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, które należy zbierać oddzielnie i usuwać na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

2) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej.

§ 9. Odpady zbierane w sposób selektywny wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1-6 zbierane są w pojemnikach o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej i pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między terminami odbioru odpadów.

§ 10. 1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się następujące oznakowania kolorystyczne pojemników lub worków przeznaczonych do:

1) zbierania papieru i tektury - kolor niebieski;

2) zbierania tworzyw sztucznych i metali oraz opakowań wielomateriałowych - kolor żółty;

3) zbierania szkła - kolor zielony;

4) zbierania bioodpadów - kolor brązowy.

2. Pojemnik do zbiórki odpadów musi posiadać oznaczenie określające rodzaj gromadzonego w nim odpadu.

§ 11. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić pojemniki, worki do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości w miejscu dostępnym dla przedsiębiorcy odbierającego odpady.

2. W przypadku braku dostępu do pojemników dla przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemniki, worki przed nieruchomość tak, aby umożliwić odbiór odpadów przez przedsiębiorcę.

§ 12. Dopuszcza się w wyjątkowych przypadkach ustawienie pojemników do selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1-4 dla więcej niż jednej nieruchomości.

§ 13. 1. Zarząd drogi wykonując obowiązki wynikające z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawia kosze uliczne przy ciągach pieszych, w miarę potrzeb.

2. Za stan sanitarny, techniczny i porządkowy koszy ulicznych odpowiadają podmioty zobowiązane do ich ustawienia.

§ 14. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję co najmniej dwa razy w roku.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 15. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstaniu odpadów i ograniczać ich ilość, a także podjąć działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 16. Pozbywanie się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 17. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego:

1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

2) odpady mokre (bioodpady) - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

3) odpady suche oraz wyselekcjonowane: papier i tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale i szkło - nie rzadziej niż raz w miesiącu;

4) meble i inne odpady wielkogabarytowe - odbiór według harmonogramu określonego przez Urząd Gminy Brodnica nie rzadziej niż dwa razy do roku;

5) odpady z koszy ulicznych - wg potrzeb nie rzadziej niż raz w miesiącu;

6) odpady komunalne z cmentarzy - nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 18. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości:

1) Odpady, o których mowa w § 2 ust.1 pkt 1-5 należy zbierać w pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.Odpady te przekazywane mogą być przez mieszkańców bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

2) Odpady komunalne niesegregowane (zmieszane), należy zbierać w pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;

3) Odpady, o których mowa w § 2 ust.1 pkt 6 należy zbierać w pojemnikach, a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne, przy czym odpady zielone można także przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów oraz gromadzić w kompostowniach przydomowych;

4) Odpady przeterminowanych leków należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w aptekach, przychodniach, ośrodkach zdrowia. Odpady te przekazywane mogą być przez mieszkańców bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5) Chemikalia oraz zużyte opony przekazywać należy bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

6) Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Nr 79, poz. 666 ze zm.) do podmiotu zbierającego te odpady bądź też umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej. Odpady te przekazywane mogą być przez ich użytkowników bezpośrednio do punktów selektywnego zbieraniaodpadów komunalnych;

7) Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 ze zm.) do punktów zbierania tego rodzaju odpadów. Odpady te przekazywane mogą być przez ich użytkowników bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

8) Meble i inne odpady wielkogabarytowe zbiera się na terenie nieruchomości w sposób zapewniający łatwy dostęp przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych. Odpady te przekazywane mogą być przez mieszkańców bezpośrednio do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

9) Odpady budowlane i rozbiórkowe z prac prowadzonych we własnym zakresie zbiera się na terenie nieruchomości w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia tego rodzaju odpadów. Ponadto odpady te mogą być przekazywane przez mieszkańców we własnym zakresie do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 19. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, nie rzadziej niż dwa razy w roku.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 20. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt oraz w szczególności do dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia i nie zakłócały spokoju domowego i nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 21. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe mają obowiązek stałego i skutecznego dozoru nad nimi.

2. Zwierzęta agresywne lub mogące wzbudzać zagrożenie dla otoczenia winny być prowadzone pojedynczo, wyłącznie przez osoby dorosłe. Zwierzęta te muszą być prowadzone w sposób zapewniający sprawowanie nad nimi kontroli.

3. Na tereny przeznaczone do wspólnego użytku psy należy wyprowadzać na smyczy, a agresywne dodatkowo w kagańcach.

4. Na terenie nieruchomości może przebywać na swobodzie pies, o ile przebywanie takie nie jest uciążliwe dla sąsiadów i innych osób, a nieruchomość posiada ogrodzenie uniemożliwiające psu wydostanie się psu poza teren nieruchomości. Ponadto w widocznym miejscu umieszcza się tablicę ostrzegawczą.

5. W miejscach mało uczęszczanych przez ludzi dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy i kagańca pod warunkiem zachowania przez właściciela lub opiekuna pełnej kontroli zachowania psa za wyjątkiem psów rasy uznanej za agresywną lub mieszańce tych ras, które muszą mieć nałożony kaganiec.

6. Zabrania się pozostawiania bez opieki psów i innych zwierząt w obrębie nieruchomości niezamieszkałych lub nieużytkowanych.

§ 22. Utrzymujący psy, koty i inne zwierzęta domowe zobowiązani są do posiadania dowodu aktualnych szczepień ochronnych wymaganych prawem bądź zarządzanych przez odpowiednie służby weterynaryjne.

§ 23. 1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do bezzwłocznego usuwania odchodów tych zwierząt z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów opiekunów.

2. Padłe zwierzęta domowe należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie.

Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 24. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania niżej wymienionych zasad:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z posiadaniem zwierząt gospodarskich odpadów i nieczystości może odbywać się tylko w sposób zgodny z prawem i nie może powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód podziemnych i wód powierzchniowych;

2) utrzymywanie zwierząt gospodarskich w taki sposób, aby nie powodowały uciążliwości dla mieszkańców nieruchomości sąsiednich;

3) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych;

4) zabezpieczenie zwierząt gospodarskich przed opuszczeniem nieruchomości.

Rozdział 8.
Obszar i terminy przeprowadzenia deratyzacji

§ 25. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego;

2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych.

2. Deratyzację przeprowadza się dwa razy w roku: na przełomie marca i kwietnia oraz na przełomie października i listopada.

3. Deratyzację należy przeprowadzić każdorazowo w przypadku, gdy na terenie posesji stwierdzi się obecność gryzoni.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe.

§ 26. Traci moc Uchwała Nr XXXVI/205/09 Rady Gminy Brodnica z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brodnica (Dz. Urz. Woj. Kuj-Pom. Nr 27, poz. 319 z 2010).

§ 27. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.

Przewodnicząca Rady Gminy


Violetta Sternicka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00