Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIV/323/2012 Rady Miejskiej w Kruszwicy
z dnia 6 grudnia 2012r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kruszwica
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm. 1) ), art. 4 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu uchwala się:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kruszwica
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
§ 1. 1. Właściciele nieruchomości prowadzą selektywną zbiórkę odpadów komunalnych obejmującą następujące frakcje odpadów:
1) papier i tektura;
2) tworzywa sztuczne;
3) szkło;
4) opakowania wielomateriałowe;
5) odpady ulegające biodegradacji;
6) metal;
7) przeterminowane leki;
8) chemikalia;
9) zużyte baterie i akumulatory;
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
11) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe;
13) zużyte opony;
14) tekstylia i odzież.
2. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich nie zmieszanie z innymi rodzajami odpadów.
§ 2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, poprzez ich zgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
§ 3. Na terenie nieruchomości, która nie jest przeznaczona do użytku publicznego dopuszcza się mycie nadwozi samochodów osobowych z użyciem środków ulegających biodegradacji, dokonywanie drobnych napraw samochodów osobowych pod warunkiem, że nie powoduje to zanieczyszczenia środowiska oraz uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.
§ 4. Właściciele nieruchomości powinni ograniczać ilość odpadów oraz podejmować działania mające na celu ułatwienie poddania ich procesowi odzysku, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 5. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w szczelne, zamykane, o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom pojemniki lub kontenery do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, o pojemnościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między kolejnymi odbiorami, jednak nie mniejszych niż 110 litrów.
§ 6. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-4, zbierane są w pojemniki, w kontenery a także w worki o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom w kolorach lub z napisem:
1) papier i tektura - kolor niebieski, napis "papier",
2) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - kolor żółty, napis "plastik",
3) szkło - kolor zielony, napis "szkło".
§ 7. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych utrzymuje się w należytym stanie technicznym, a także poddaje czyszczeniu i dezynfekcji z częstotliwością zapewniającą utrzymanie ich w należytym stanie sanitarnym, jednak nie rzadziej niż co 6 miesięcy. Dezynfekcję pojemników przeprowadza się w miejscach do tego przeznaczonych.
§ 8. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości w miejscu łatwo dostępnym dla mieszkańców jak i pojazdów specjalistycznych przedsiębiorcy odbierającego odpady na równej twardej powierzchni zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
2. Na terenie nieruchomości, na których nie ma możliwości ustawienia pojemników dopuszcza się ich ustawienie na innej nieruchomości za zgodą jej właściciela oraz Burmistrza Kruszwicy.
3. Dopuszcza się możliwość ustawienia pojemników, z których będą korzystać mieszkańcy kilku sąsiadujących ze sobą nieruchomości za zgodą właścicieli tych nieruchomości oraz Burmistrza Kruszwicy.
§ 9. Na drogach i w miejscach publicznych odpady komunalne gromadzi się w koszach ulicznych o pojemności od 30 dm 3 do 90 dm 3 .
§ 10. 1. Kosze uliczne na odpady komunalne powinny być ustawione w miejscach intensywnego ruchu pieszego.
2. Do koszy ulicznych zabrania się wrzucania odpadów pochodzących z gospodarstw domowych oraz z działalności handlowej, produkcyjnej i usługowej.
3. Kosze uliczne utrzymuje się w należytym stanie technicznym, a także poddaje czyszczeniu i dezynfekcji z częstotliwością zapewniającą utrzymanie ich w należytym stanie sanitarnym, jednak nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 11. Pozbywanie się odpadów komunalnych powinno następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego jednak nie rzadziej niż co 30 dni z zastrzeżeniem § 12.
§ 12. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:
1) od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy z budynkach jednorodzinnych i wielolokalowych do 11 lokali mieszkalnych włącznie:
a) niesegregowanych (zmieszanych) - raz na 30 dni,
b) selektywnie zbieranych:
- papier i tektura, szkło - raz na 60 dni,
- opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne - raz na 30dni.
2) od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych od 11 lokali mieszkalnych do 49 lokali mieszkalnych włącznie:
a) niesegregowanych (zmieszanych) - raz na 14 dni,
b) selektywnie zbieranych:
- papier i tektura, szkło - raz na 30 dni,
- opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne - raz na 14 dni.
3) od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielolokalowych powyżej 49 lokali mieszkalnych włącznie oraz w przypadkach określonych w § 8 ust. 2 i 3, jeżeli obejmuje to co najmniej 49 lokali mieszkalnych:
a) niesegregowanych (zmieszanych) - raz na 7 dni,
b) selektywnie zbieranych:
- papier i tektura, szkło - raz na 14 dni,
- opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne - raz na 7 dni.
§ 13. Określa się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez:
1) właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
a) niesegregowane (zmieszane), zbierane selektywnie: papier i tekturę, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe w terminach ich odbioru należy udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;
b) zebrany selektywnie: odpady ulegające biodegradacji, metal, przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, chemikalia, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe, tekstylia i odzież należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
2) pozostałych właścicieli nieruchomości na podstawie zawartej umowy z przedsiębiorstwem odbierającym odpady komunalne.
§ 14. 1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy do gromadzenia nieczystości ciekłych zobowiązany jest do nie dopuszczenia do jego przepełnienia i wylewania się nieczystości na powierzchnię gruntu.
2. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych uzależniona jest od zużycia wody i pojemności zbiornika bezodpływowego jednak odbywać się powinna nie rzadziej raz na 6 miesięcy.
Rozdział 4.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe. Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 15. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązani są do stałego dozoru nad zwierzętami oraz zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed uciążliwością oraz zagrożeniem dla ludzi i mienia poprzez:
1) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w miejscach użyteczności publicznej w szczególności na chodnikach, placach, terenach zielonych;
2) prowadzenie psa na smyczy i w kagańcu w miejscach użyteczności publicznej;
3) przewożenie psów w środkach komunikacji publicznej na smyczy i w kagańcu;
4) umieszczenie na przy wejściu na teren nieruchomości tabliczki informacyjnej "uwaga pies" lub o podobnej treści.
2. Obowiązek określony w ust. 1 pkt 1 nie dotyczy osób niewidomych i niedowidzących, których przewodnikiem jest pies.
3. Obowiązek wyprowadzania psa w kagańcu nie dotyczy tych psów, którym założenie kagańca jest niemożliwe ze względu na małą budowę ciała lub przeciwwskazania zdrowotne potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez lekarza weterynarii
§ 16. 1. Osobom utrzymującym zwierzęta domowe zabrania się:
1) wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt (schroniska, lecznice), nie dotyczy psów, które są przewodnikami osób niewidomych i niedowidzących;
2) wprowadzania zwierząt na tereny placów gier i zabaw lub piaskownic dla dzieci oraz na inne tereny objęte takim zakazem na mocy odrębnych przepisów;
3) dopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta.
2. W miejscach mało uczęszczanych przez ludzi dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy pod warunkiem, że pies jest w kagańcu a osoba prowadząca psa ma możliwość sprawowania pełnej kontroli nad jego zachowaniem.
§ 17. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej powinno być prowadzone w taki sposób, aby nie pogarszało warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia oraz nie powodowało zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.
Rozdział 5.
Obszar i terminy przeprowadzenia deratyzacji
§ 18. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przeprowadzać okresową deratyzację miejsc i pomieszczeń takich jak:
1) węzły cieplne,
2) korytarze piwniczne,
3) osłony śmietnikowe,
4) tereny zajmowane przez hurtownie, magazyny, sklepy, miejsca produkcji żywności, tereny o zabudowie wielorodzinnej oraz na których utrzymuje się zwierzęta gospodarskie.
§ 19. Obowiązkową deratyzację wykonuje się co sześć miesięcy, a w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego niezwłocznie na zagrożonym terenie.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 20. Traci moc uchwała Nr XLIV/369/2006 Rady Miejskiej w Kruszwicy z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kruszwica.
§ 21. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. z wyjątkiem § 1 ust. 1 pkt 4- 5, 7-14, § 12, § 13, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Kruszwicy |
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 133, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567. |
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 4 ust 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 tj.). Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kruszwica, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych.
W Regulaminie odniesiono się do poszczególnych strumieni wytwarzanych odpadów komunalnych, zgodnie z Krajowym Programem Gospodarki Odpadami. Uchwalając niniejszy Regulamin Gmina Kruszwica zapewnia objęcie wszystkich mieszkańców zorganizowanym systemem odbioru odpadów w celu ograniczenia składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, wydzielenia odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu.
Projekt Regulaminu został zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest uzasadnione.