Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego rok 2010 nr 213 poz. 2977

Uchwała nr XLVI/269/2010 Rady Miejskiej w Nowem

z dnia 27 października 2010r.

w sprawie likwidacji zakładu budżetowego gminy Nowe - Przedszkole nr 2 w Nowem, przy ulicy Aleja 3 Maja 1 oraz utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Przedszkole Samorządowe w Nowem

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm.1) ), art. 11 ust. 2, art. 16 ust. 1, 3, 5, 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z póź. zm.2) ), §68 i § 69 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz tryb postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z póź. zm.3) ) i art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.4) ) uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Z dniem 31 grudnia 2010 roku likwiduje się zakład budżetowy Gminy Nowe - Przedszkole nr 2 w Nowem, przy ulicy Aleja 3 Maja 1 - w celu przekształcenia w jednostkę budżetową.

2. Na likwidatora zakładu wyznacza się Dyrektora Przedszkola Nr 2 w Nowem.

3. Czynności likwidacyjne obejmują w szczególności:

1) przeprowadzenie inwentaryzacji wszystkich aktywów i pasywów zgodnie z przepisami o rachunkowości, w tym ustalenie należności i zobowiązań oraz stanu środków obrotowych i majątku trwałego znajdującego się w użytkowaniu zakładu budżetowego,

2) zamknięcie rachunku bankowego i ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości,

3) sporządzenia bilansu zamknięcia zakładu budżetowego.

§ 2. Z dniem 1 stycznia 2011 roku tworzy się jednostkę budżetową - Przedszkole Samorządowe w Nowem z siedzibą przy ulicy Aleja 3 Maja 1.

§ 3. Nadaje się Statut jednostce budżetowej - Przedszkole Samorządowe w Nowem stanowiący załącznik do uchwały.

§ 4. Mienie likwidowanego zakładu budżetowego według stanu na dzień likwidacji przejmuje jednostka budżetowa, o której mowa w §2 na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

§ 5. 1. Należności i zobowiązania likwidowanego zakładu według stanu na dzień likwidacji przejmuje jednostka budżetowa, o której mowa w §2.

2. Środki pieniężne w kasie i na rachunku bieżącym zakładu budżetowego według stanu na dzień likwidacji podlegają wpłacie na rachunek Gminy Nowe.

3. Bilans zamknięcia likwidowanego zakładu budżetowego jest bilansem otwarcia jednostki budżetowej, o której mowa w §2.

§ 6. Jednostka budżetowa, o której mowa w §2 prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.

§ 7. Jednostka budżetowa, o której mowa w § 2 będzie następcą prawnym zakładu budżetowego.

§ 8. Pracownicy zakładu budżetowego stają się pracownikami jednostki budżetowej, o której mowa w § 2 zgodnie z art. 231 Kodeksu Pracy.

§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowego.

§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


Uzasadnienie

do Uchwały Nr XLVI/269/2010 Rady Miejskiej w Nowem z dnia 27 października 2010 roku w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Gminy Nowe - Przedszkole nr 2 w Nowem, przy ulicy Aleja 3 Maja 1 oraz utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Przedszkole Samorządowe w Nowem. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek. W art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych zostały określone zadania jednostki samorządu terytorialnego, które mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. Prowadzenie Przedszkoli nie mieści się w liście tych zadań. Zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 1241), likwidacja takich zakładów budżetowych winna zostać zakończona do dnia 31 grudnia 2010 roku. W związku z powyższym przedszkola samorządowe, dotychczas funkcjonujące jako zakłady budżetowe, po przeprowadzonej likwidacji z dniem 1 stycznia 2011 roku ulegają przekształceniu w jednostki budżetowe. Należy podkreślić, że likwidacja zakładu budżetowego, w której to formie funkcjonuje przedszkole, nie jest tożsama z likwidacją o której mowa w art. 59 ustawy o systemie oświaty. Likwidacji ulega bowiem jedynie dotychczasowa forma gospodarki finansowej. Dlatego też nie jest wymagane w tym przypadku podjęcie uchwał o zamiarze likwidacji przedszkola. Zmiana formy organizacyjno-prawnej nastąpi w trybie przepisów ustawy o finansach publicznych. Mienie oraz należności i zobowiązania likwidowanego zakładu budżetowego według stanu na dzień likwidacji przejmuje jednostka budżetowa. Jednostka budżetowa będzie następcą prawnym zakładu budżetowego. Pracownicy zakładu budżetowego stają się pracownikami jednostki budżetowej zgodnie z art. 231 Kodeksu Pracy. W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 roku Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 roku Nr 102, poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005 roku, Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 roku Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 roku, Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218; z 2008 roku Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 roku Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 roku Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146. Nr 96 poz. 620. Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 23 poz. 135.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz.1304, z 2004 r. Nr 69, poz. 624,Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292; z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz.1370, Nr 235, poz. 1618, oraz z 2009 r. Nr 6 poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458. Nr 219, poz. 1705; z 2010 roku Nr 44 poz. 250, Nr 54 poz. 320, Nr 148, poz. 991.


Załącznik do Uchwały Nr XLVI/269/2010
Rady Miejskiej w Nowem
z dnia 27 października 2010 r.

STATUT PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W NOWEM

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Samorządowe w Nowem.

§ 2. 1. Siedziba przedszkola mieści się w Nowem.

2. Adres przedszkola: 86-170 Nowe, ulica Aleja 3 Maja1.

§ 3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Nowe.

§ 4. Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy w rozumieniu art. 9 i 47 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

§ 5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.

§ 6. 1. Przedszkole jest placówką publiczną, która prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8.00 - 13.00.

2. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

3. Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Rozdział 2.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 7. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności w zakresie:

1) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

2) wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,

3) zapewniania opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb, także niepełnosprawnym,

4) współdziałania z rodziną w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,

5) umożliwiania dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

§ 8. 1. Powyższe cele i zadania przedszkole realizuje poprzez :

1) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,

2) uwzględnianie indywidualnych potrzeb, troskę o zapewnienie równych szans i możliwości osiągania sukcesu,

3) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów,

4) kształtowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,

5) rozwijanie wrażliwości,

6) kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,

7) rozbudzenie ciekawości poznawczej, zachęcenie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,

8) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,

9) zapewnianie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, kształtowania zachowań prozdrowotnych i bezpiecznego postępowania.

2. Sposób realizacji powyższych celów i zadań wynika z opracowanego przez radę pedagogiczną planu rozwoju przedszkola z uwzględnieniem opinii i wniosków rodziców.

3. Cele i zadania realizowane są zgodnie z przyjętą wizją i misją przedszkola.

§ 9. 1. Podstawowe formy działalności dydaktyczno - wychowawczej przedszkola to:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą,

2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,

3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci,

4) okazje edukacyjne - stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych,

5) spontaniczna działalność dzieci,

6) zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców.

§ 10. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną w zakresie edukacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

§ 11. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.

2. Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

3. Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela /woźna oddziałowa/.

4. Opiekę nad dziećmi w oddziale dzieci 2.5 -3-4 letnich sprawuje pomoc wychowawcza.

5. Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela /woźna oddziałowa/.

§ 12. 1. W czasie wycieczek dzieciom zapewnia się opiekę co najmniej 1 osoby dorosłej na 10 wychowanków, a podczas spacerów 1 osoby dorosłej na 15 wychowanków /zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN.

2. Dzieci uczęszczające do przedszkola powinny być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców.

§ 13. 1. W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani podawania farmaceutyków.

2. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

3. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym powiadomieniem rodziców.

§ 14. 1. Rodzice lub prawni opiekunowie przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.

2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców.

3. Rodzice zobowiązani są do punktualnego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

4. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola nauczyciel zawiadamia o fakcie rodziców lub prawnych opiekunów, wykorzystując wszystkie numery kontaktowe znajdujące się w dokumentacji dziecka oraz informuje telefonicznie dyrektora przedszkola.

5. Nauczyciel oczekuje w przedszkolu na niezwłoczne przybycie rodziców lub opiekunów prawnych.

6. Nie dopuszcza się możliwości sprawowania opieki przez nauczyciela w w/w sytuacji poza obiektem przedszkola.

§ 15. 1. Przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych), zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

2. Dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela.

3. Za zgodą rodziców w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe: m.in. rytmika, nauka języka obcego, kurs tańca towarzyskiego i inne.

4. Zajęcia dodatkowe organizowane są za pełną odpłatnością rodziców oraz za ich zgodą wyrażoną na piśmie.

5. Zajęcia dodatkowe nie mogą być organizowane w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

6. Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe winny posiadać stosowne kwalifikacje oraz opracować program pozytywnie zaopiniowany przez radę pedagogiczną.

7. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, szczególnie zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, religii powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

- dla dzieci w wieku 3-4 lata : około 15 minut

- dla dzieci w wieku 5-6 lat: około 30 minut

8. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej organizuje dyrektor przedszkola zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Rozdział 3.
ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 16. 1. Organami przedszkola są:

1) dyrektor przedszkola,

2) rada pedagogiczna,

3) rada rodziców.

§ 17. 1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Dyrektor przedszkola jednoosobowo reprezentuje przedszkole w stosunkach zewnętrznych.

3. W ramach reprezentacji, o której mowa w ust. 2 dyrektor przedszkola jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji placówki zgodnie z jej rocznym planem finansowym.

§ 18. 1. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola.

2. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny, wykonując w szczególności następujące zadania:

1) planowanie, organizowanie i przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej,

2) opracowywanie wyników ewaluacji do doskonalenia pracy przedszkola,

3) opracowywanie programów naprawczych,

4) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie innowacji pedagogicznych,

5) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli,

6) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,

3. Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

4. Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

5. Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk.

6. Tworzy właściwą atmosferę pracy.

7. Zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP.

8. Zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola.

9. Organizuje współpracę z rodzicami i środowiskiem.

§ 19. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.

§ 20. Dyrektor realizuje zalecenia, przekazane przez organ prowadzący oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 21. Dyrektor rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia zgodnie z wewnętrznym regulaminem.

§ 22. Dyrektor powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.

§ 23. 1. W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola:

1) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu,

2) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,

3) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz odpowiada za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

§ 24. 1. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.

2. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej.

3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie różnych form działalności przedszkola.

4. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

§ 25. Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności przedszkola.

§ 26. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,

3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków,

2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

2) projekt planu finansowego przedszkola,

3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

§ 27. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian.

§ 28. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

§ 29. 1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

2. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 30. 1. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.

2. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

§ 31. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 32. 1. W przedszkolu działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

2. W skład rady rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków przedszkola.

3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

§ 33. 1. Rada rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

2. Na wniosek dyrektora może opiniować pracę nauczyciela za okres stażu w celu ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.

3. Rada rodziców może w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalić program wychowawczy i przedszkolny program profilaktyki.

4. Rada rodziców opiniuje projekt planu finansowego oraz program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia, wychowania i opieki.

§ 34. 1. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

2. Zasady wydatkowania funduszy rady określa regulamin jej działalności.

§ 35. 1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą, w sposób gwarantujący każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

2. Organy przedszkola współpracują poprzez:

1) organizowanie wspólnych posiedzeń,

2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania,

3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.

§ 36. 1. Spory pomiędzy radą pedagogiczną i radą rodziców rozstrzyga dyrektor przedszkola.

2. Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami przedszkola rozstrzyga organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny w zależności od kompetencji określonych ustawą.

§ 37. W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola, a organami przedszkola, strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sprawy, do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział 4.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 38. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2.5 - 6 lat.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2 rok życia. Decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor.

§ 39. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.

2. Zasady doboru dzieci mogą być zróżnicowane i uwzględniać potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.

3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.

§ 40. 1. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

2. Przyjęcie do przedszkola dziecka 7- letniego i starszego odbywa się na podstawie decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego wydanej przez dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, której dziecko mieszka.

§ 41. 1. W przedszkolu może być utworzony zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.

2. Wczesne wspomaganie dziecka prowadzone jest bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

3. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określają odrębne przepisy.

§ 42. 1. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu lub zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz zestawu podręczników obowiązujących. Dyrektor podaje go do publicznej wiadomości zawsze do 31 marca.

2. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu lub wyboru spośród znajdujących się w wykazie MEN, uwzględniając możliwości dzieci oraz uwarunkowania środowiskowe.

3. Programy autorskie oraz wybrane z wykazu MEN do użytku w przedszkolu dopuszcza dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

5. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności rytmiki, nauki języka obcego, nauki religii, zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.

§ 43. 1. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania oraz odnotowuje frekwencję na zajęciach, a także oznaczenie realizowanego programu nauczania. Fakt prowadzenia zajęć potwierdza się podpisem.

2. Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć prowadzonych dodatkowo. W dzienniku zajęć dodatkowych prowadzący zajęcia wpisuje tygodniowy plan zajęć, alfabetyczny wykaz dzieci i ich frekwencję, indywidualny program pracy z dzieckiem, tematy prowadzonych zajęć, ocenę postępów dzieci i wniosków do dalszej pracy.

3. Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniona:

1) przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,

2) rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków na ich życzenie w części dotyczącej informacji o ich dziecku,

3) pracownikom naukowym i studentom, za zgodą dyrektora - w zakresie dotyczącym prowadzonych badań na terenie przedszkola, w obecności dyrektora przedszkola lub osoby przez niego wskazanej.

§ 44. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.

2. Arkusz organizacyjny przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) liczbę pracowników przedszkola,

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowaną przez organ prowadzący przedszkole,

4) kwalifikacje nauczycieli,

§ 45. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej.

2. Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny, potrzeby i zainteresowania dzieci oraz oczekiwania rodziców.

3. Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

§ 46. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkola.

2. Terminy przerw pracy ustalone przez organ prowadzący każdego roku zostaną podane do 30 marca.

3. Przedszkole pracuje od godz. 6.30 do 16.00, w tym 5 godzin przeznaczonych jest na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

4. Czas otwarcia i zamykania przedszkola może ulec zmianie, w zależności od potrzeb środowiska. Zmiany wymagają zatwierdzenia przez organ prowadzący.

5. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się zgodnie z harmonogramem ustalonym w organizacji przedszkola na dany rok.

Rozdział 5.
ZASADY ODPŁATNOŚCI

§ 47. Zasady opłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określone są uchwałą Rady Miejskiej w Nowem z uwzględnieniem prawa dziecka do bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

§ 48. 1. Wychowankowie mogą korzystać z jednego, dwóch lub trzech posiłków.

2. Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.

3. Rodzice dziecka przebywającego w przedszkolu dłużej niż 3 godziny dziennie, a nie korzystającego z wyżywienia, sposób dożywiania dziecka ustalają z dyrektorem zgodnie z wymogami Sanepidu oraz systemu HACCP.

4. Dzienną stawkę żywieniową ustala dyrektor w porozumieniu z rodzicami.

Rozdział 6.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 49. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby przynajmniej jeden nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 50. 1. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków.

2. Współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania; m.in.

1) informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy,

2) udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka. Przekazywanie informacji powinno odbywać się w warunkach zapewniających dyskrecję i komfort rozmowy,

3) ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie - w szczególności z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych,

4) udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci.

3. Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o Zestaw programów wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość; m.in.

1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,

2) dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju; społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej,

3) wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej,

4) stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka,

5) stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy,

4. Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:

1) dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności,

2) prowadzi i dokumentuje pracę wyrównawczo-kompensacyjną w oparciu o zestaw zabaw, ćwiczeń i zadań stymulujących rozwój poszczególnych funkcji, dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka oraz z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności.

5. Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania oraz podręcznika spośród zestawu programów i podręczników dopuszczonych do użytku przedszkolnego.

6. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania, procedurę wdrożenia opracowanego programu określają szczegółowe przepisy.

7. Systematycznie podnosi swoją wiedzę i umiejętności poprzez m.in.

1) zdobywanie dodatkowych kwalifikacji przydatnych do pracy w przedszkolu,

2) udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego,

3) aktywny udział w WDN-ie i naradach rady pedagogicznej,

4) samokształcenie,

5) współpracę z dyrektorem, nauczycielem metodykiem i innymi specjalistami,

6) wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami.

8. Nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 51. 1. Dyrektor i nauczyciele współpracują z rodzicami, w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci, ujednolicenia procesu dydaktyczno- wychowawczego oraz podwyższenia poziomu pracy przedszkola, w szczególności organizują:

1) zebrania ogólne rodziców - w miarę potrzeb,

2) zebrania grupowe - co najmniej 2 razy w roku,

3) konsultacje indywidualne, z inicjatywy nauczycieli lub rodziców - systematycznie, w miarę potrzeb,

4) zajęcia otwarte dla rodziców - co najmniej 2 razy w roku,

5) uroczystości i imprezy okolicznościowe z udziałem dzieci, rodziców oraz najbliższych członków rodziny - wg harmonogramu,

6) "kąciki dla rodziców" z aktualnymi informacjami o działalności placówki, realizowanych zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach - na bieżąco,

7) spotkania ze specjalistami i zaproszonymi gośćmi,

2. Dyrektor i nauczyciele zasięgają opinii rodziców w różnych sprawach dotyczących pracy oddziału i przedszkola.

§ 52. 1. Rodzice mają w szczególności prawo do:

1) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,

2) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

3) uzyskiwaniu informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną

4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą,

5) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola

2. Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek m.in.:

1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.

2) zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczanie na zajęcia,

3) systematycznego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań.

§ 53. 1. Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym:

1) sporządzają opinię o dziecku kierowanym do badań,

2) kierują wychowanków na badania psychologiczno-pedagogiczne,

3) realizują orzeczenia i wskazania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

2. Współpracują z innymi specjalistami, prowadząc oświatę zdrowotną i kierując dzieci do poradni specjalistycznych.

§ 54. 1. Przedszkole zatrudnia również pracowników administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania tych pracowników określają odrębne przepisy.

3. Pracownicy administracji i obsługi współuczestniczą w procesie wychowawczo-opiekuńczym m.in. poprzez:

1) troskę o zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu,

2) współpracę w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą i poszanowania ich godności osobistej,

3) usuwanie lub zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci.

4. Do obowiązków pracowników przedszkola należy:

1) dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia przedszkola,

2) przestrzeganie przepisów BHP i przeciwpożarowych,

3) odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy,

4) przestrzeganie dyscypliny pracy,

5) dbanie o zabezpieczenie budynku przed kradzieżami.

5. Pracownicy zobowiązani są do wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji placówki.

6. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników określa dyrektor, w przydziale czynności na kolejny rok szkolny.

§ 55. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej do nieujawniania danych naruszających dobro osobiste dziecka i jego rodziców.

§ 56. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

Rozdział 7.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI

§ 57. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu oraz wszystkich zajęć organizowanych poza przedszkolem;

1) zapewnia stałą opiekę podczas pobytu dziecka w przedszkolu oraz zajęć organizowanych poza terenem przedszkola,

2) uczy zasad bezpiecznego zachowania i przestrzegania higieny,

3) stwarza atmosferę akceptacji,

4) zapewnia organizację wycieczek zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Rodzice dzieci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.

§ 58. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom właściwie zorganizowany proces wychowawczo-dydaktyczny.

2. Dziecko ma prawo do:

1) akceptacji i poszanowania godności osobistej,

2) wyboru form odpoczynku i zabawy,

3) zdrowego żywienia,

4) życzliwego i podmiotowego traktowania,

5) otrzymywania pomocy od dorosłych,

6) aktywnego kształtowania własnej osobowości,

7) zabawy i wyboru partnera do zabawy,

8) odpoczynku,

9) ochrony przed wszelkimi formami przemocy.

§ 59. 1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

1) uczenia się i przestrzegania reguł współżycia w grupie,

2) poszanowania godności rówieśników i dorosłych,

3) wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości.

§ 60. 1. Dyrektor w drodze decyzji może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:

1) nie uczęszczania dziecka do przedszkola przez miesiąc bez zgłoszenia przez rodziców przyczyn nieobecności,

2) nieuiszczenia przez rodziców /prawnych opiekunów/ odpłatności za przedszkole za okres ustalony przez organ prowadzący.

Rozdział 8.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY REKRUTACJI DZIECI DO PRZEDSZKOLA

§ 61. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2 rok życia.

3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

§ 62. 1. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.

2. Obowiązek, o którym mowa w pkt. 1 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego

3. Rodzice dziecka, podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.

§ 63. 1. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

2. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej jest zwolnione z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

§ 64. Dzieci niepełnosprawne mają prawo uczęszczać do przedszkola na tych samych zasadach co dzieci zdrowe.

§ 65. 1. Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do przedszkola:

1) przedszkole jest placówką publiczną prowadzącą rekrutację dzieci w oparciu o zasadą powszechnej dostępności,

2) do przedszkola przyjmowane są dzieci rodziców zameldowanych w Gminie Nowe,

3) zapisy do przedszkola prowadzi się od 1 do 31 marca każdego roku. Dopuszcza się możliwość dodatkowych zapisów w miarę wolnych miejsc.

§ 66. 1. Pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola i oddziału przedszkolnego mają dzieci zgodnie z § 2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232).

2. W przypadku zgłoszenia się większej liczby dzieci niż liczba miejsc w przedszkolu dyrektor przedszkola może powołać komisję rekrutacyjną w składzie:

1) dyrektor przedszkola,

2) przedstawiciel rady pedagogicznej,

3) przedstawiciel rady rodziców.

Rozdział 9.
GOSPODARKA FINANSOWA

§ 67. 1. Dyrektor przedszkola odpowiada za opracowanie rocznych planów finansowych przedszkola i ich zatwierdzenie w terminie poprzedzającym okres ich obowiązywania.

2. W razie zastrzeżenia sobie, na mocy odrębnych przepisów, przez organ prowadzący przedszkole prawa zatwierdzania rocznych planów finansowych przedszkola przez organy wykonawcze organu prowadzącego przedszkole, dyrektor odpowiada za terminowe przedłożenie projektu rocznego planu finansowego tym organom do zatwierdzenia.

3. Przedszkole korzysta z obsługi świadczonej na mocy odrębnych przepisów przez jednostkę Samorządową Administrację Placówek Oświatowych w Nowem. Jednostka ta może udzielać pomocy dyrektorowi przedszkola w opracowaniu projektu rocznego planu finansowego. Za sporządzenie planu lub projektu planu, o którym mowa w ust. 2 wyłączną odpowiedzialność przed organem prowadzącym przedszkole ponosi dyrektor przedszkola.

4. Zasady przewidziane w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wprowadzania zmian w rocznym planie finansowym przedszkola

5. Za prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej przez przedszkole wyłączną odpowiedzialność ponosi dyrektor przedszkola.

6. W ramach odpowiedzialności o której mowa w ust. 5 dyrektor przedszkola odpowiada w szczególności za:

1) prawidłowe, tj. zgodne z przepisami rocznego planu finansowego gospodarowania środkami finansowymi przedszkola,

2) dokonywanie wydatków w ramach podziałek klasyfikacyjnych obowiązującego planu finansowego i w kwotach nie przekraczających wysokości w nich przewidzianych,

3) terminowe rozliczanie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym przedszkole z środków otrzymanych z budżetu tego organu,

4) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych.

§ 68. Dyrektor ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem przedszkola.

§ 69. W zakresie w/w spraw dyrektor przedszkola podlega nadzorowi organu prowadzącego przedszkole na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.

Rozdział 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 70. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 71. 1. Przedszkole używa pieczęci w brzmieniu:

1) pieczęć podłużna: Przedszkole Samorządowe w Nowem, 86-170 Nowe, ulica Aleja 3 Maja 1

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00